Gå til innhold

Gatefotografering, fest osv ala X100


R. Molnes

Recommended Posts

Hei dere bilpolerende bilentusiaster! Jeg har et lite problem her jeg sitter i Oslo, det er siste kvelden før hjemreise i morgen, og det er en halvtime til JapanPhoto stenger. Noe som egentlig jeg bare sitter å torturerer meg selv med akkurat nå.

Jeg er veldig interessert i fotografering, og har alltid likt å ta bilder. Jeg kjøpte meg Canon 40D da dette kom på markedet, og har ikke byttet siden. Det er ikke det at jeg ikke har hatt behov, men kameraet er ikke ubrukelig selv om det kommer bedre aktører på markedet. Men nå på den siste ferien til Roma så kjente jeg skuldra gikk lei. Det er tungt å dra rundt på det som kan til tider føles som 5 kg og knipse litt familiebilder og gjerne en snap eller to av noen ruiner. Derfor vil jeg gjerne ha noe som jeg kan putte i bag'en når jeg vandrer ute. Et kompakt kamera som tar gode bilder, være lettbrukelig og kunne raskt røskes opp av baggen for å ta bilder på tur.

fujifilm-x100-black-limited-edition-in-case-0903-590x404.jpg

Jeg har en "fotokompis" på Facebook som kjøpte seg et ganske snertent rangefinder-looking kamera av typen Fujifilm Finepix X100. Dette er jo i ekte hipsterstil og skulle egentlig hatt innebygget Instagram (kort pause for å le, det er lov). Okey.. Det er hvertfall et kamera som virkelig fallt i smak og det har det som jeg leter etter.

MEN!

Jeg har en finfin tendens til å lese meg mer forvirret enn noen sinne på reviews på nettet. Dette er person etter person som slenger ut sin mening om kameraet (ikke ulikt der jeg ber om her..) og dette samler jeg opp i en stor ball av tanker som jeg egentlig ikke får sortert så veldig lett.

Når det gjelder dette kameraet så har jeg sett gjentagende "feil" som dukker opp. Det er menyene som ikke er helt topp moderne og kan være litt forvirrende, autofokusen kan henge seg litt opp og slite i mørke omgivelser, og andre småting som er mindre viktig for meg. Dette er da to ting som jeg satte avgårde til butikken for å avkrefte i håp om å kunne kjøpe dette med god samvittighet.

Vel fremme så kom jeg til at knappene på kameraet er små og knotete, det er hvertfall ikke noe snacks som et stor speilreflekskamera som har både spaker og håndtak i forhold. Menyene var ikke så kompliserte som først antatt, og var ikke noe problem etter min mening. Men den siste delen med autofokusen er noe jeg ikke kan teste i en butikk som har mer spotlights enn.. ja.. kommer ikke på noe vittig akkurat her. But u get the point!

Alt i alt er dette ting som jeg selv må finne ut av. I bunn og grunn er spørsmålet til dere - har dere noen innvendinger på dette kameraet, eller har dere lignende alternativer til dette som dere bruker selv eller har hatt erfaringer med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ken Rockwell digger dette kameratet, men som alltid gjelder det at: det beste kameraet, er det du har med deg. Er i samme båt selv, med en tung Nikon D800 som ikke alltid er med. Hva med å bare bruke iPhone eller lignende?!

Hvis ikke mobilkamera er godt nok, hva med noe som også kan ta noen dråper vann og filme video? Har sett på Nikon sitt all-weather, men jeg kommer sikkert ikke til å handle med det første. Skriv tilbake her hva du lander på til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ken Rockwell digger dette kameratet, men som alltid gjelder det at: det beste kameraet, er det du har med deg. Er i samme båt selv, med en tung Nikon D800 som ikke alltid er med. Hva med å bare bruke iPhone eller lignende?!

Hvis ikke mobilkamera er godt nok, hva med noe som også kan ta noen dråper vann og filme video? Har sett på Nikon sitt all-weather, men jeg kommer sikkert ikke til å handle med det første. Skriv tilbake her hva du lander på til slutt?

Takk for svar :) Ja, det er sant det du sier, det er det som er med som blir brukt, og det er som regel iPhonen. Men en eldrende iPhone 4 viser seg å ikke være så snappy som før. Og tanken rundt et lite praktisk kamera øker sjansen for å plukke det med meg når jeg skal ut :)

Skal sette meg selv i tenkeboksen og se om jeg ikke finner ut av det her. Men kjenner jeg meg selv rett så kjøper jeg gadget'en for å få slutt på forvirringen, hehe ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R. Molnes

i-9tTKtbV-XL.jpg

Endte opp med å kjøpe kameraet :) Brukte noen timer i går etter jeg pakket det opp og hadde fått ladet batteriene til å teste det i dårlig lys og hvordan det oppførte seg med tanke på autofokus og bildekvalitet. Til nå er jeg veldig fornøyd! Det var litt av en prislapp, men til nå kjenner jeg ikke så alt for mye abstinenser over dette hehe!

Hendig og lett kamera som passer i jakkelommen og bag'en hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var selv i samme båt som deg, og kjøpte meg også X100 som nummer to kamera :)

Det er rett og slett det beste kompaktkameraet man får kjøpt! Vertfall frem til Sony RX1 kommer i butikkhyllene, men dette vil koste rundt 24.000,- og har IKKE søker.

Den optiske kvaliteten på X100 er rett og slett imponerende og helt på høyde med semiproffe speilreflekser. Dette gjelder også ISO egenskapene som også er formidable i den klassen.

Den retro looken og feelingen er fantastisk og byggekvaliteten også superb. Jeg er rett og slett strålende fornøyd :)

Skal det trekkes for noe, så må det kanskje bli den litt treige autofokusen i dårlig lys. Den er ikke direkte dårlig, men mange er bedre akkurat på dette punktet.

Rett og slett et knallflott kamera som man må lære seg til å like. :)

PS! Last ned siste versjon av firmware, som i skrivende stund er ver. 1.30. Da får man mulighet for blandt annet og endre størrelse på fokuspunkt og autofokus blir også litt mer "snappy" :)

Her er noen bilder av min baby, med den brune skinnvesken:

x100-3_zps05a82fd8.jpg

x100-2_zps821fa817.jpg

x100-1_zps23f6d357.jpg

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...