Marius1 12 Skrevet 26 November, 2012 Rapporter Share Skrevet 26 November, 2012 Etter et ufint antall bilvask begynner man å tenke hvordan vasking og behandling av bil har forandret seg, markedet for bilpleie har jo eksplodert med nye produkter for ditt og datt og med dette fører det jo forskjellige meninger og metoder. Når det gjelder bilvask så er det jo en del forskjellige metoder å ta i bruk, enten for å vedlikeholde, forebygge, rense etc. Har søkt litt rundt etter temperatur for vann som skal brukes under bilvask for "vedlikehold", med andre ord ikke fjerne LSP og sealer osv. Har sett en del innlegg rundt om der 70-90 grader har vært krem, mens andre jobber på lunkent-50 eller kaldt. Ettersom jeg gjerne vil ungå å legge et nytt lag voks ved hver bilvask har jeg prøvd å holde meg på ganske lunkent vann+. Har fått noen innspill som sier at skit ikke løses opp når man ikke bruker temperaturer på så og så mye, det kan vel være mye sant i det, men selv synes jeg det fungerer flott! Høytrykkspylere kan jo også varme opp vann opptil x antall grader så man har noen varianter.. Min vaskeprosedyre eksteriør step by step : -Skylle først av det som ligger løst med vanlig slange -Skumlegge med HT, la dette virke 6-7 minutter ettersom skummet er særdeles tykt. -Felger settes inn med felgrens (syrefri og skånsom) -Spyles så av med vanlig slange -Gå over ett og ett panel med mitt og shampol. En såpebøtte med gritguard og en skyllebøtte. (For hvert tredje panel byttes skyllevannet ettersom jeg ikke har gritguard til denne) -Spyles så av med slange -Kontrollerer at hvert panel er rent -Tørker med MF( MF håndkle legges på, blir ikke dratt) Blant punktene her ligger hjulbuevask, ruterens og repellent om det er behov. Kort fortalt, er det noen som har bedre eller dårligere erfaring med varmt eller kaldt vann i vaskebøtta? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 26 November, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 26 November, 2012 Varmt vann er absolutt best fordi vaskeredskapen, av varmen, slipper møkka lettere i bøtta når man dypper. Derav mindre sjanse for riper, ved å ikke dra med seg møkk opp på bilen igjen Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius1 12 Skrevet 26 November, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 November, 2012 Varmt vann er absolutt best fordi vaskeredskapen, av varmen, slipper møkka lettere i bøtta når man dypper. Derav mindre sjanse for riper, ved å ikke dra med seg møkk opp på bilen igjen Det er min erfaring også! men da igjen LSP'en! hvor går grensen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HTB 3 Skrevet 26 November, 2012 Rapporter Share Skrevet 26 November, 2012 Kompromiss á la «ja takk, begge deler» høres fornuftig - og behagelig ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 26 November, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 26 November, 2012 Det er min erfaring også! men da igjen LSP'en! hvor går grensen? Det varierer sikkert en del med ulike typer LSP. 50-60 grader sliter nok mer på voksen enn kaldt vann, men fjerner mer møkk med svakere kjemi også, som igjen sparer LSP. Balansekunst dette. Holdbarhet og varighet på LSP får kanskje ufortjent mye fokus. Å legge voks tar en liten time. Mye viktigere å gå for mest mulig ripefri vask synes jeg Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 26 November, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 26 November, 2012 Det er min erfaring også! men da igjen LSP'en! hvor går grensen? Grensen pleier gå ved hvor varmt vann du klarer å dyppe hånden din ned i... som regel rundt 50 grader et sted. Dette er ikke så varmt at det stripper LSP, men rikelig varmt nok til å effektivt få vekk møkk og dritt fra lakken mens du vasker. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius1 12 Skrevet 26 November, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 November, 2012 Grensen pleier gå ved hvor varmt vann du klarer å dyppe hånden din ned i... som regel rundt 50 grader et sted. Dette er ikke så varmt at det stripper LSP, men rikelig varmt nok til å effektivt få vekk møkk og dritt fra lakken mens du vasker. Er dette uavhengig av hvilken voks som står på? Selv har jeg endurance som skal legges på oppvarmede paneler. Har ingen erfaring med at LSP forsvinner ved vask mm. avfetting osv men.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 26 November, 2012 Rapporter Share Skrevet 26 November, 2012 Jeg bruker kroppstempereatur + , å det er vel mellom 40-50 gr. Du skal vel opp mot 70gr før voksen smelter. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius1 12 Skrevet 26 November, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 November, 2012 Det varierer sikkert en del med ulike typer LSP. 50-60 grader sliter nok mer på voksen enn kaldt vann, men fjerner mer møkk med svakere kjemi også, som igjen sparer LSP. Balansekunst dette. Holdbarhet og varighet på LSP får kanskje ufortjent mye fokus. Å legge voks tar en liten time. Mye viktigere å gå for mest mulig ripefri vask synes jeg Enig der Øyvind! Voksing er jo kosearbeid det! Jeg bruker kroppstempereatur + , å det er vel mellom 40-50 gr. Du skal vel opp mot 70gr før voksen smelter. Akkurat, rundt der jeg og har pleid å ligge! Opplevde i sommer (ikke min egen bil) på en av de varmeste dagene på sørlandet at en svart 5-serie at voksen ble sticky..huff. Tusen takk for alle svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 26 November, 2012 Rapporter Share Skrevet 26 November, 2012 Men hvorfor i alle dager driver du å spyler og skyller med vanlig slange når du har høytrykkspyler? Du får LANGT mer skånsom vask av å bruke høytrykk før håndvask. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius1 12 Skrevet 26 November, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 November, 2012 Men hvorfor i alle dager driver du å spyler og skyller med vanlig slange når du har høytrykkspyler? Du får LANGT mer skånsom vask av å bruke høytrykk før håndvask. Skumlegginga tar så og si alt, jeg vasker bilen ofte så det får aldri bundet seg særlig! Grunnen til at jeg ikke bruker HT annet enn på felgene er generelt for å være forsiktig. Correct me if I'm wrong ! Jeg tror jeg ser hva du mener med å spyle grundig dog! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 26 November, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 26 November, 2012 Grunnen til at jeg ikke bruker HT annet enn på felgene er generelt for å være forsiktig. Som sagt tidligere i denne tråden, er ripefri vask det man bør prioritere høyest. Ha det som et viktig prinsipp, og tenk prinispielt med vanlig sunt bondevett rundt bilpleie som med andre ting. Høytrykkspylere var en revolusjon i vaskeevne da det kom. Ingen grunn til å bruke eldre "steinaldermetoder" fra første del av forrige århundre, når en mer effektivt kan fjerne det meste av møkk før berøringsvask. Brukt med vett og forstand er høytrykkspyler helt trygt å bruke, og også helt essensielt for en detailer som ikke ønsker å ripe bilen sin mer enn nødvendig Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius1 12 Skrevet 26 November, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 November, 2012 Som sagt tidligere i denne tråden, er ripefri vask det man bør prioritere høyest. Ha det som et viktig prinsipp, og tenk prinispielt med vanlig sunt bondevett rundt bilpleie som med andre ting. Høytrykkspylere var en revolusjon i vaskeevne da det kom. Ingen grunn til å bruke eldre "steinaldermetoder" fra første del av forrige århundre, når en mer effektivt kan fjerne det meste av møkk før berøringsvask. Brukt med vett og forstand er høytrykkspyler helt trygt å bruke, og også helt essensielt for en detailer som ikke ønsker å ripe bilen sin mer enn nødvendig Takk for innlegget Øyvind! Hadde en liten hendelse da jeg kjøpte først og nåværende bil me HT'en grunnet uvettig bruk! Fant senere ut at dette bare var steinsprut men det resulterte i at jeg holdt meg borte fra HT spyling Man lærer så lenge man lever Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilmagikeren 40 Skrevet 26 November, 2012 Rapporter Share Skrevet 26 November, 2012 Om du vasker bilen ofte, blir den ikke helt jævlig mellom øktene. Lar du bilen tørke etter første "avskylling"? Tror egentlig du like gjerne kan skumlegge direkte, for så å ht-spyle dette. Så inspiserer du lakken. Om du da trenger prickbort vil jeg påstå at den tar bedre, jo "renere" lakken er.. (om du bruker prickbort da:)) Var litt avsporing. Tror du brenner hender, før du fjerner voks. Men det VET jeg ikke sikkert, dog bør det kunne forventes at ikke voks smelter ved "kroppstemp+" mener jeg da:) Siter Min bilpleielogg Bilmagikeren https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148 Kikk gjerne innom å se om du vil:) Swissvax certified detailer Scandicshine autorisert detailer Scholl Consepts certified detailer Mitchell and King approved detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius1 12 Skrevet 27 November, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 November, 2012 Om du vasker bilen ofte, blir den ikke helt jævlig mellom øktene. Lar du bilen tørke etter første "avskylling"? Tror egentlig du like gjerne kan skumlegge direkte, for så å ht-spyle dette. Så inspiserer du lakken. Om du da trenger prickbort vil jeg påstå at den tar bedre, jo "renere" lakken er.. (om du bruker prickbort da:)) Var litt avsporing. Tror du brenner hender, før du fjerner voks. Men det VET jeg ikke sikkert, dog bør det kunne forventes at ikke voks smelter ved "kroppstemp+" mener jeg da:) Nei lar ikke bilen tørke mellom øktene! enige me deg når det gjelder voksen ! takk for innlegg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 27 November, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 27 November, 2012 Og Prickbort skal på når bilen er tørrest mulig. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 27 November, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 November, 2012 Jeg bruker kroppstempereatur + , å det er vel mellom 40-50 gr. Du skal vel opp mot 70gr før voksen smelter. Flere som har nevnt noe lignende, men ingen som har kunnet gi meg et bra svar på om voksen "smelter" på samme temp. når den ligger i krukka, som etter at den er påført lakken og løsemidlene har svettet ut. Den bør jo tåle mer varme etter påføring og svetting/fordamping av løsemidler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 27 November, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 November, 2012 -Skylle først av det som ligger løst med vanlig slange -Skumlegge med HT, la dette virke 6-7 minutter ettersom skummet er særdeles tykt. Kort fortalt, er det noen som har bedre eller dårligere erfaring med varmt eller kaldt vann i vaskebøtta? Som nevnt skal kaldavfetting (prikkbort) som man gjerne bruker mer av om vinteren, påføres tørr lakk for best effekt. Og tykt tørt skum vil ikke løse opp skitt like effektivt som vått "slapt" skum, og bruk for all del noe ala Autofoam e.l, og ikke kun shampoo i kanonen, da det ikke har på langt nær like bra effekt som noe som inneholder litt kjemi. Jeg har positive erfaringer med å ha varmt vann i bøtta på vinteren, fordi det blir langt mer behagelig å vaske Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arancio Borealis 0 Skrevet 27 November, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 November, 2012 Greit kjenne tegn på tempratur er at 60 grader kan en faktisk ikke holde fingra ned sunket i i flere minutter. Det vil bli ubehagelig etter ca 4 - 12 sekunder. Litt avhenging av "hamp i Ræva" Mvh Syd Rogaland Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius1 12 Skrevet 27 November, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 November, 2012 (endret) Som nevnt skal kaldavfetting (prikkbort) som man gjerne bruker mer av om vinteren, påføres tørr lakk for best effekt. Og tykt tørt skum vil ikke løse opp skitt like effektivt som vått "slapt" skum, og bruk for all del noe ala Autofoam e.l, og ikke kun shampoo i kanonen, da det ikke har på langt nær like bra effekt som noe som inneholder litt kjemi. Jeg har positive erfaringer med å ha varmt vann i bøtta på vinteren, fordi det blir langt mer behagelig å vaske Takk for innlegg! Det tykke skummet jeg snakket om er ikke et skumbad. Det er dekkende tykt med de rette ingrediensene for å løse opp skit, visuelt sett jaffal! shampoo'en er i bøtta Edit: det blir værende på bilen for å arbeide, ikke bare renne av, slik som mixeren til kärcher som ikke lager skum engang Endret 27 November, 2012 av Marius1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.