Gå til innhold

Første solorunde med DCN Style® rengjøring


HTB

Recommended Posts

Da har jeg hatt min første solorunde med DCN Style® på Evoque'n, så nå sliter ryggen en smule og det er utrolig deilig å sitte i en god kontorstol med en pølsepute i ryggen. Resten av kvelden skal definitivt tilbringes i stressless foran TV'n! Det blir ikke noe fysiske aktiviteter i kveld nei.

Først (~15:30) måtte jeg blande litt Surfex (1:20) og gjøre klart øvrig utstyr som bl.a. den lite samarbeidsvillige spyleren, som jeg etter å hatt opplæring hos Simen, synes virker litt slapp. Så er det da og en liten og billig rapagreie som bærer preg av både pris og størrelse.

Bilen virker egentlig ikke så alvorlig skitten, hvis man ser bort fra bakenden, klatter med stuff på frontdørene og hvite(re) merker etter fingrene ved dørhåndtakene. Etter hvert demrer det for meg at den likevel er møkkete så det holder, og at en maskinvask — som fruen foreslo nylig (da blir det sjau!), eller en direkte håndvask, ikke er snilt mot lakken.

SAM_2348_before_rim.jpg

SAM_2350_before_door_handle.jpg

SAM_2351_before_rear.jpg

SAM_2352_before_rear_detail.jpg

SAM_2353_before_bonnet.jpg

Allerede før jeg begynner kan det skimtes skjolder/mønster på panseret.

Det bet jeg meg merke i først når jeg så på bildene etterpå.

SAM_2355_before_doors.jpg

Litt tjære og dritt som trenger ekstra oppmerksomhet etter hvert.

Tenkte å bruke opp den nye felgrensen fra Biltema siden den skal være syrefri, og mens den godtgjorde seg ble spyleren tilkoblet vann og strøm. Så begynner jeg nede på førersiden med Prickbort og påfører rundt bilen — panel for panel.

SAM_2356_product_rim.jpg

SAM_2357_product_doors.jpg

Sånne bilder, på en bil man ikke oppfatter som så veldig skitten, påkaller en

skrekkblandet fryd. 8o)

SAM_2358_product_door_detail.jpg

SAM_2360_partly_rear_corner.jpg

"50/50" etter Prickbort-behandlingen

Lurt som jeg var fra når jeg tok før-bildene, ble det ikke servert særlig av stoffet på takspoiler, "pannen" (mellom frontrute og panoramataket) eller på panseret. Noe jeg etter hvert angret fryktelig på.

Når jeg ser på bildene i etterkant er det noe med panseret som jeg trodde jeg var skyld i p.g.a. sparsommeligheten med Prickbort, men som tilsynelatende var slik før jeg begynte. Panseret ble i alle fall ikke særlig pent etter den beskjedne mengden Prickbort som var påført. Mer produkt ville nok gjort en betydelig forskjell, men kanskje ikke spart meg helt fra frustrasjonene med skjoldene på panseret?

Mens Prickbort påføringen virker tar jeg fatt på felgene med spyleren. Når det er gjort fortsatte jeg å spyle bilen — nok en gang ovenfra og ned, panel for panel fra førersiden. Deretter påfører jeg Surfex (1:20) på hele bilen, samt litt ekstra (1:5) på spesielt skitne steder som nede på dørene, under speil etc. Deretter tar jeg fatt på felgene med kosten mens Surfex-blandingen gjør sin jobb.

SAM_2359_partly_rim.jpg

"50/50" av en felg, og litt berøring til slutt.

SAM_2367_brushing_rim.jpg

SAM_2368_Surfex_moisten.jpg

Etter å ha vasket felgene på den ene siden, fukter jeg hele bilen litt og tar så felgene på høyresiden. Deretter går jeg over og spyler av igjen — nok en gang ovenfra og ned — panel for panel.

SAM_2364_Prickbort_high_pressure.jpg

Som indikert blir ikke panseret særlig rent, i alle fall ikke i forhold til resten av bilen. Det er også et påfallende mønster, som om noe har tørket i dammer på lakken. "Pannen" og takspoileren er bare møkkete fremdeles, så alle får seg en ekstra runde med Surfex. Etter spyling får panseret seg faktiske enda en runde — likevel blir det ikke så rent som resten av bilen etter spyling, og skjoldene plager meg fremdeles.

Til slutt gir jeg faen ettersom det begynner å bli såpass mørkt at det får betydning for å se hva jeg holder på med, så jeg fyrer opp spyleren med den medfølgende, latterlige skummeren som på 1-2-3 bruker opp en halv slik flaske med Jif Pro såpe uten at den presterte noe i nærheten av skum. Så tar jeg fatt med svampen, denne gangen fra passasjersiden, ovenfra og ned i lange drag på panelene.

Etter å ha vasket bilen forsiktig med svampen, får de uregjerlige delene seg enda en runde med enveis strøk, en gang på hver side av svampen — som er full av vann og såpe. Panseret får seg selvfølgelig en tredje runde også før jeg i mørket gjør et forsøk på å tørke.

Det er påfallende hvor mye av tiden som går på forberedelse til berøringsvasken, som jeg må innrømme føles best. Det er noe med å ta på bilen også, selv om man ser stor forskjell når spyleren tar med seg produkt og dritt etter litt venting.

Faktisk så jeg ikke for meg at Surfex i 1:20 blanding skulle ha den store effekten. Føler liksom at den er så snill p.g.a. manglende (sterk) lukt og det visuelle showet á la det Prickbort utfører kjapt etter påføring. Men, jeg må innrømme at det er stor forskjell etter Surfex og andre spyling også.

SAM_2363_partly_gas_inntake.jpg

"50/50" etter Surfex HD i 1:20

SAM_2377_Surfex_high_pressure_II.jpg

Panseret etter andre runde med Surfex, andre gangen med 1:5.

kameraet fant ut at blått ville bli bra på siste bildene ...

SAM_2381_Surfex_high_pressure_III.jpg

3. runde med med Surfex, også siste gang med 1:5.

Så er det dags for litt rengjøring av rengjøringutstyret, bytte av plaster og et raskt måltid (18:00). Paseret plage meg enda, og p.g.a. av mangel på lys får jeg ikke sett hvordan det ble til slutt. Prøvde meg med en lommelykt full av dioder, men jeg håper at mesteparten av skjoldene jeg så da er p.g.a. dårlig tørk, selv om det siste bildet tilsier noe annet.

SAM_2392_result_bonnet.jpg

Det blir nok en runde med Prickbort på tørt panser igjen i morgen formiddag vil jeg tro. — Og Surfex, og såpe ... 8o/ Uansett blir det etter-bilder i skikkelig lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Artig med vask! :) Men jeg vrir meg i godstolen, hvis det er som jeg tror - at du skrev HDII og HDIII i møkka på lakken... :wacko:;)

  • DCN Poeng 5

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

///Jacobsen

Artig med vask! :) Men jeg vrir meg i godstolen, hvis det er som jeg tror - at du skrev HDII og HDIII i møkka på lakken... :wacko:;)

Tenkte akkuratt det samme :P

Takk for sist forresten!

Selv pleier jeg ikke å vaske uten berøringsvask, da bilen(e) mine rett og slett ikke blir skikkelig rene.

Hender at jeg avfetter litt, og spyler av med HT på jobben hvis det er ekstrems skittent, men ellers er det berøringsvask.

Jeg tar som regel med meg det jeg trenger for en vask og stikker på 7/11.

Der står man ganske lunt, og har greit med lys. Ikke fått noe reaksjoner på at jeg tar med vaskeutstyr selv.

Fått vasket og satt sommerfelgene inn med voks? :)

Endret av ///Jacobsen

Mercedes Benz W211

Suzuki GSXR1000 K7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja. Godt å se at du prøver deg litt på egenhånd også! Og takk for sist. ;)

Men må nok si meg enig ØHN, man skal aldri dra fingeren over møkkete lakk - det lager riper. Men kan ta den på min kappe siden jeg ikke nevnte dette under opplæringen.

Angående det belegget som du slet med å få vekk; jeg tror ikke det er noe farlig å ta dette med håndvask. Du får ikke bilen 100% ren med bare HT, så håndvask må til tilslutt. Tror allikevel dette ble en skånsom vask, du var jo veldig nøye med forvasken. Hvis du får på litt voks nå og vasker bilen litt oftere så vil du merke at møkka slipper mye lettere under forvasken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid spylt av nedenfra og opp jeg, får såpa ligge litt ekstra å kose seg og så renner det ikke ukontrolert over alt. Samme med påføring av produkt. Og ovenfra og ned med berøringsvask.

Men kan jo hende jeg er på trynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS
Jeg har alltid spylt av nedenfra og opp jeg, får såpa ligge litt ekstra å kose seg og så renner det ikke ukontrolert over alt. Samme med påføring av produkt. Og ovenfra og ned med berøringsvask.

Men kan jo hende jeg er på trynet?

Jeg gjør det samme.

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet Simen — og det er ikke din feil!

Det ble bare en kombo-greie med frustrasjonen over panseret og det å prøve å la være å etterleve komplett perfeksjonisme. Tro meg, slikt er skadelig. Jeg var så perfeksjonistisk i min ungdom at det faktisk rotet til lilvet mitt, så derfor har jeg nevnt flere ganger at jeg ikke skal ta av (en løgn blir til slutt en sannhet når man gjentar den) — selv om det for de rundt meg ikke ser ut som om jeg har kontrollen lenger. 8o/

Jepp ØHN, det ble noen syndige fingermerker til for å vise hva jeg fikk ut av de to ekstra rundene med Surfex på panseret. En form for 50/50 basert på frustrasjon. Jeg skjønte jo tidlig at panseret kom til å ha en del mer dritt igjen til berøringsvasken enn jeg satte pris på.

Takk for sist ja Øyvind. Jeg vasket selvfølgelig sommerfelgene når de kom hjem — innen halvtimen fra de ble tatt ut av bilen. Jeg er dog ikke på det stadiet der alt skal vokses — enda. Vi får se hvordan det endrer seg etter neste økt hos Simen. 8o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Nydelig bil det der gitt...

Bare ikke skriv i møkka på bilen, på hvit bil syntes det ikke så godt, men på en sort bil vil du fort få permanent PB, og det er ikke moro ;)

Ellers er godstol delen også meget bra når en har dulla med bilen :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte forbi en slik bli, grå vel og merke, i midten av april. En dag og to senere kom jeg hjem med en brosjyre og sa til "husfruen" at her er vår neste bil. Og det til tross for at jeg nesten "skjelte" henne ut når hun ville ha Audi Q7 i fjor fordi en venninne hadde fått seg en. Vi skulle ha hybrid neste gang — for miljøfølelsen og økonomien. Og bruke uanstendig mye penger på bil var aldri noe jeg hadde tenkt å gjøre.

I slutten av august hentet jeg den etter en lang dag på kontoret — preppet av Simen faktisk.

Er enig at coupé-versjonen er litt lekrere i linjene, men det er så upraktisk at det var ikke en tanke en gang. Jeg har fått tak i sommerdekk på felg som bare leveres til coupé'en, og ut over det savner jeg vel bare panser"ventilene". Kanskje kommer jeg over et coupé-panser en gang i fremtiden også. Eller limer på noen ettermarked-greie jeg ser de selger på eBay. Jeg lager vel og merke ikke noe hull i panseret til dem dog.

Og forøvrig — den er like god å kjøre som den ser ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også heller hatt 4-dørs versjonen. Synes den er like fin jeg :)

Jeg har alltid spylt av nedenfra og opp jeg, får såpa ligge litt ekstra å kose seg og så renner det ikke ukontrolert over alt. Samme med påføring av produkt. Og ovenfra og ned med berøringsvask.

Men kan jo hende jeg er på trynet?

Nei? Sånn jeg også alltid gjør det, og var slik teknikk jeg lærte HTB. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod seint opp i dag etter en revva natt med Battlefield 3 — dårlig ping og fullt i solo-gjøker i squad og på team'ene burde gjort at jeg gav meg timevis tidligere enn jeg gjorde. Så hadde jeg kanskje sluppet skallebank og lite vilje til å være ute å fryse i dag.

En kjapp damelunch (mengde), en Ibux og litt venting senere, var jeg utenfor og inspiserte gjerningen fra kvelden før. En helligdag langs med den ene frontlykta og noen små flekker på fremdørene gjorde at jeg hentet frem igjen såpebøtta, spyleren og Iron-X som fikk rynt seg ut på dørene mens jeg koblet til spyleren og svampet over helligdagen — og panseret.

Panseret så forøvrig ikke skjoldete eller stygt ut i det hele tatt, men fikk seg likevel en runde til med såpevann og hageslangen

SAM_2399_particle_examination.jpg

Så fullt i micro-flekker at det ligner på ... Jaja, Iron-X fikk i alle fall kost seg

på mer enn jeg kunne se.

Synes forøvrig ikke den lukter fullt så pyton under bruk som når man stikker

nesen nedi flaska.

SAM_2401_particle_termination.jpg

Fant ut jeg hadde glemt speilhusene også, så de fikk noen strøm med kjærlighet også før jeg spylte bilen og tok en runde med Surfex (1:5) for å få bort et par gjenstridige flekker. Så lekte jeg meg med kameraet er par minutter og gikk inn og varmet meg timevis foran TV'n igjen — denne gang med opptak fra NRK's Kina-uke®.

IMGP_3884_full_frontal.jpg

IMGP_3878_front_left.jpg

Ja, det føles nesten som et RAN å få seg en Evoque — men det er jo

litt deilig også. Spesielt når man ser resultatet av lovnaden om å ta litt

mer vare på den enn tidligere biler. — Men de var jo igjen bare biler. 8o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei? Sånn jeg også alltid gjør det, og var slik teknikk jeg lærte HTB. :)

ok, goody. var bare setningen "— nok en gang ovenfra og ned —" som forrvirra litt. Men jeg antar da at det spyles opp og så ned.

Uansett, lækker bil og godt å se at det er flere som blir bitt av basillen.

Simen skulle jo fått et DCN klistremerke i vervepremie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. ;)

HTB: Har du tenkt til å dele erfaringene du gjør deg med oss her inne flere ganger ville jeg kanskje opprettet en egen logg under show & shine - bilpleielogg. Litt kjekkere enn å lage nye tråder hver gang du lærer noe nytt :)

Fine bilder forresten, stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei? Sånn jeg også alltid gjør det, og var slik teknikk jeg lærte HTB.

Tanken min underveis var nok at om jeg spyler nede så vil dritten ovenfra renne ned og møkke til igjen, om man ikke spyler ovenfra og ned etterpå. Kan ikke huske alt på første forsøk. 8o) Skal korrigere minnet mitt ...

  1. Produkt — nedenfra og opp, på førersiden først.
  2. Spyling — nedenfra og opp, på førersiden først.
  3. Berøring — ovenfra og ned, passasjersiden først.

Jeg har forøvrig en plass jeg gjerne skulle tatt noen flotte bilder av bilen, men da skal det både være vær, gjerne lav kvelds-sol og litt tendens til solnedgang på i skyene, samtidig som bilen skal være ren. Det skjer neppe på denne årstiden siden det tidsmessig må bli i helger om man skal ha litt dagslys igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Angående det belegget som du slet med å få vekk; jeg tror ikke det er noe farlig å ta dette med håndvask. Du får ikke bilen 100% ren med bare HT, så håndvask må til tilslutt. Tror allikevel dette ble en skånsom vask, du var jo veldig nøye med forvasken. Hvis du får på litt voks nå og vasker bilen litt oftere så vil du merke at møkka slipper mye lettere under forvasken. :)

Min mors Fiat 500C er også hvit, og jeg opplevde det samme HTB opplever her - det henger igjen uhyggelig mye dritt i lakken selv etter mange runder med avfetting. På min mors bil gikk jeg ved en anledning over med to runder Prickbort, tre-fire runder sterk Surfex, flere runder skum og fremdeles var den grå av trafikkfilm. Den hadde også de samme prikkene som ses på panseret og dørene på Evoque'n. De går ikke bort uten berøringsvask, enkelt og greit.

PB og HD II og HD III-merkene er godt integrert i lakken nå og må maskinpoleres bort. Som det ble nevnt er det ikke veldig synlig på hvit bil, men i riktig lys og vinkel vil man nok se enkelt kunne se dem...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HTB: Det ser mer riktig ut ja. Også tilslutt 4. Avspyling av såpevannet, ovenfra og ned. ;)

PB og HD II og HD III-merkene er godt integrert i lakken nå og må maskinpoleres bort. Som det ble nevnt er det ikke veldig synlig på hvit bil, men i riktig lys og vinkel vil man nok se enkelt kunne se dem...

Den "trafikkfilmen" som ble igjen her etter så uhyre mye avfetting/spyling kan umulig være skadelig å ta med svamp/mitt - grunnen til at jeg skriver med gåsetegn er fordi jeg opplever det mer som et belegg som bare går bort med håndvask. Opplevde et slikt belegg på konebilen idag selv, og kan ikke si jeg er særlig redd for å lage vaskeriper ved å håndvaske det. Tipper også at de ripene HTB lagde her er så fine at de enkelt forsvinner med en runde S30+ eller tilsvarende. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...