Gå til innhold

BE-Lappen?


Øyvind A S

Recommended Posts

Heisann.

Kom over denne saken, http://www.autofil.no/906537/smutthull-sikrer-billigere-hengersertifikat og lurte veldig på om jeg skulle hive meg rundt og se om jeg ikke klarte å ta det obligatoriske før 18. Januar.

Så til spørsmålet, er dette noe stress?

Jeg tenker på oppkjøring osv, henger har jeg jo kjørt litt med, ikke masse, men er det en boggi klarer jeg veldig greit å rygge, enakslet også såklart, men kreves det milimeterpresisjon under rygging så må jeg nok øve litt mer...

Og mener folk det er verdt det? Jeg har ingen biler per idag der jeg trenger det, men det vet en jo aldri og det virker på meg som veldig greit å kunne slippe å tenke på det og bekymre seg.

Setter pris på tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar BE nå, og da jeg meldte meg opp fikk jeg til svar at jeg måtte skynde meg pga økt tilgang på oppkjøring, muligens siden de endrer reglene etter nyttår.. så det er kanskje en ting du bør sjekke, om de har tid hos sensor.

Men såvidt jeg har skjønt får man på nytt regelverk kjøre en ekvipasje med totalvekt 4500kg etter gjennomført kurs på 7timer. Kun et slags lastsikringskurs tror jeg og ingen oppkjøring. 4500kg er jo endel, så hvor stor bil skal du ha på hvor stor henger?

Koster meg omtrent 6000 å ta BE nå, om pris og tid lagt ned øker etter nyttår er det også et argument for å få det unna nå straks. To skoletimer lastsikring, to skoletimer med obligatorisk kjøreopplæring, og oppkjøring er fasiten i dag.

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være så mye hokus pokus med kjøringen, å så trenger du vel et lastsikringskurs. Men etter hva jeg har hørt, så er det ikke mangen kjøreskoler som har noe ledig før fristen, det ble ganske fort fylt opp etter denne infoen kom ut.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ledig lastsikringskurs, verre er det vel med selve kjøretimene. Oppkjøring trenger jeg ikke ta før 1. Juni var det vel, så lenge det obligatoriske er unnagjort før 18.01.

Her i Bergen kommer det på vel 5500-6000 etter hva verdsveven kan fortelle meg, om det er verdt det kan jo diskuteres, men jeg tenker det kan føres på kontoen "kjekt å ha"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil før eller siden få bruk for en E i førerkortet. Hadde meldt meg på nå så får du maks ut av det.

Her er nåværende og kommende regler:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger

og litt info om hva som må til og priser fra en kjøreskole:

http://haugaland-transportskole.no/?p=80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du få det for i Bergen:

2 kjøretimer 1300, lastsikringskurs 1200, leie av bil og henger førerprøve 1800,- Tillegg gebyr statens vegvesen og utskriving førerkort.

Kjøretimer og lastsikringskurs går fint før nyttår men førerprøver er booket til ut i januar men pleier være en del avbestillinger i desember pga eksamner osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Jeg angrer litt på at jeg ikke har gjort dette tidligere... men er kun fordelen at man får det billigere? Om man gjør det før nyttår?

Har også forstått det slik at de som melder seg på før nyttår, men ikke får time før etternytt år, får likevel samme betingelser som de som tar det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen sier at så lenge det obligatoriske, altså to timer og lastsikringskurs er feridg før 18 januar, så har en til 1. juni på seg å kjøre opp. Det er det jeg satser på.

Endret av Øyvind A S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å be sensor gå ut av bilen når du skal rygge, hvis ikke stryker du ;)

På oppkjøringami på lastebil kjefta jeg på sensor for å ikke følge med gidt nok, dette fikk jeg skryt av etterpå. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tok BE for et par år sia, så var alt jeg gjorde av rygging på oppkjøringa, å parkere hengeren i en parkeringsplass. Traff ganske godt mellom de hvite stripene også, noe jeg ikke forventet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok dette for et par år siden, men hoppet heller opp et hakk og tok C1E sertifikat siden joben sa ja til å dekke det også.

Her var det endags lastsikringskurs, men det er type enkelt. Det meste sier seg egentlig selv.

Tipset må være å trene litt på egenhånd hvis man ikke har noe erfaring med rygging med henger. Det er veldig mange som over hode ikke klarer og rygge med henger!

Bare for å stjele tråden til et spørsmål: Noen som vet hva det koster og oppgradere til CE?

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å be sensor gå ut av bilen når du skal rygge, hvis ikke stryker du ;)

Kommer vel litt ann på det også, hehe. Jeg gjorde ikke det, men begrunnet med at vi sto på en SVÆR åpen plass, uten et menneske eller bil i syne, og jeg vurderte som at det ikke var farlig hverken for oss eller andre når jeg skulle rygge. Var greit det. :) Mulig jeg hadde en snill sensor.. :P

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Fordi du skal ha hjelpemann til å hjelpe deg se når du rygger med henger. Både for å se att det ikke kommer trafikk samt geleide deg når du rygger.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Fordi du skal ha hjelpemann til å hjelpe deg se når du rygger med henger. Både for å se att det ikke kommer trafikk samt geleide deg når du rygger.

Det der burde jeg ha klart å tenke meg til selv, egentlig... men takk, og takk for tipset :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda mer førerkort-tullball fra den norske staten...... ja ja, jeg har A1BC1 og klarer meg heeeelt fint med det.

Første gangen jeg rygga med noe på kroken var i 1986 (14 år gammel) med en HiAce (småsliten clutch) og en 7m lift på kroken, som skulle inn i en verkstedhall. Det var 3 cm klaring på hver side. Smokk rett inn på første forsøk. Skjønner ikke hva som er kronglete med rygging jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...