Gå til innhold

Hvordan fjerne krom fra plastikk?


Roaas

Recommended Posts

Heisann!

Har fått meg ny grill til frontfangeren, men jeg vil gjøre om denne til black glossy. For å få til dette og for at det skal vare så må jeg få av krommen. Sist gang jeg lakket en grill så slipte jeg bare ned krommen og mye av den lakken jeg sprayet på da, har nå løsnet.

Jeg tenker å fjerne krommen i en eller annen kjemisk prosess da det ikke går an å sandblåse dette. Noen som har noen gode ideer til hvordan jeg skal klare dette? Jeg har prøvd å pusse det ned, men det er en jobb som vil være livslang.

Grillen det gjelder ser slik ut;

5006_x600.jpg

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg gått for Plastidip.

Dette er en lakk som kommer på sprayboks som du veldig lett kan fjerne den dagen bilen skal selges.

Finnes filmer på youtube hvor samme grill blir brukt som eksempel.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Jeg synes det skal være chrome på fronten til en Audi jeg da :D men helt klart smak å behag.

Men som nevt over her er plastidip en genial, billig og enkel løsning.. Kanskje ikke like evigvarende men det å fjerne det igjen å legge på nytt er jo ikke store jobben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra internett så skal plastidip henge bra på chrome. Har så langt kun brukt det på vinterfelgene og jeg kan ikke se noen skader selv om jeg har brukt høyt trykk under vask. Jeg tror ikke at det blir noe problem om du legger på litt ekstra lag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

man kan lakke utenpå plastidipp!

men mener da at det finnes glossy farger av den også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du link til noen? Jeg har _aldri_ sett plastidip i glossy.. Er en på VACN som selger noe ala plastidip, som jeg har litt lyst til å prøve. Dette produktet kalles Foliatec og man får det i både matt og glossy. Eneste er at jeg vet ikke om det leverer like bra som plastidip, og det gjør at jeg nøler veldig med å kjøpe det. Plastidip har holdt i all slags vær, natt og dag, masse forskjellige avfettinger, om det har vært kaldt ute eller om det har vært varmt, høyttrykk eller hageslange, svamp eller mitt. Med andre ord så er den ganske rå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Har du link til noen? Jeg har _aldri_ sett plastidip i glossy.. Er en på VACN som selger noe ala plastidip, som jeg har litt lyst til å prøve. Dette produktet kalles Foliatec og man får det i både matt og glossy. Eneste er at jeg vet ikke om det leverer like bra som plastidip, og det gjør at jeg nøler veldig med å kjøpe det. Plastidip har holdt i all slags vær, natt og dag, masse forskjellige avfettinger, om det har vært kaldt ute eller om det har vært varmt, høyttrykk eller hageslange, svamp eller mitt. Med andre ord så er den ganske rå :)

Tror nok ikke at Foliatec er noe dårlige greier utifra mine erfaring..

Riktignok er det calipter lakken jeg har brukt fra dem men den er helt RÅ, så skal ikke se bortifra at andre produkter de har også holder mål

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du matter ned chromen med en rød schotch pad, så legger du på 2 lag med syregrunning for aluminium, og så 3 lag med sort blank etterpå. Har lakket utallige chromdeler på denne måten, å det holder i flere år.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd plastgrunning før, men det ga ikke lakken nok heft, så det løsnet etter noen mnd.. Fulgte instruksene som stod både på grunning og lakk + at jeg brukte sandpapir på krommen først :)

Endret av Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt det flere ganger på nyrene på BMW, som er plastchrome, å det fungerer helt fint.

Ellers så ser jeg at du får komplette blank sorte griller til A3 på ebay, fra ca 1000.- å du bruker nok 5-600.- bare på lakkprodukter her, så kansje du bare skulle kjøpe en ferdig.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...