Gå til innhold

Polering BMW E39


stroker

Recommended Posts

Hei, godtfolk!

Min første post her på DCN

Har i det siste fått stor interesse for detailing, men er helt fersk i gamet. Har fra før av kun holdt meg til håndprodukter, og det har jo sine begrensninger...

Saken er den at jeg har en mørk blå BMW E39 touring som har en del vaskeriper (swirls er vel faguttrykket), og dette ønsker jeg å bli kvitt. Vurderte en stund å sette bort jobben, men så tenkte jet at i stedet for å spander 2000 på å få det gjort, kan jeg heller bruke penger på produkter og fikse dette selv

Har per nå ingen DA ennå, men driver å vurderere en Meguiars fra eBay

Det jeg ønsker er litt tips til produktene jeg skal bruke

Vel, vask og tørk kan hoppes over, det føler jeg med kvalifisert for, er liksom når man begynner på selve behandling av bilen maskinelt at det stopper seg

Det jeg ønsker litt tips på er altså følgende

-hva skal jeg bruke av rensemiddel/poleringsmiddel, og i kombinasjon med hva slags pads

-hvilken sealer vil dere anbefale?? Jeg tenkte på Meguiars #20 eller #21

Har forresten kjøpt inn Meguiars Professional Paste Wax #16, tenkte legge den på topp. Er det er ok valg, eller total bom??

Som dere skjønner er jeg helt fersk, har vært en del inne på Scandicshine og andre butikker og snusa på utvalget, og tydeligvis et enormt spekter å velge fra

Føler liksom at tiden er over for Turtle AIO og liknende for min del nå, vil liksom spandere mer tid på shining, og er vel da naturlig å begynne å se på proff-produkter...

Hvis det er noen her inne som er bosatt i nærheten av Kongsvinger og trenger en "lærling" så si ifra... he he

Er for øvrig aktuelt også om noen proffer her inne vil ta på seg å shine bilen min, da kan jeg eventuelt kanskje bli med selv og lære litt....

Takker for alle svar og synspunkter på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit :) Jeg vil anbefale deg å kjøpe enten Menzerna eller Scholl-produkter da disse er beregnet for harde klarlakker som bilen din har. Jeg vet Scandic Shine har et bra tilbud på Flex-maskin med Menzerna eller Scholl-produkter, samt pads og mikrofiber til 4999,- Da har du kanon maskin + produkter leeenge ;)

Ang. sealer, så er Meguiar's MG21 et godt valg. Den krever at du har en varm og tørr garasje å herde i etter du har tørket den av.(12 timer) Ellers finnes det jo mye annet der ute også f.eks DG111, Chemical Guys Jetseal, M-Seal etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke bommet på Meguiar's#16.. Det er en voks som er veldig bra, spesielt i forhold til hva prisen er! I så fall legg to lag med 21 (i vinter) med ett / to lag med MG16 over hvis ønskelig. MG16 kan du ha alene på sommeren, i to lag. Den er veldig holdbar, men husk veldig(!) tynne lag. Litt lett å legge tykkere lag enn nødvendig i førsten!

Polish til BMW, da er Menzerna SIP ett godt alternativ synes jeg, polermiddelet fungerer veldig bra til pads som er meduim myke (polishpad) og du kan bruke SIP til cutpads, de er litt hardere/grovere, så hvis du ikke er helt erfaren så kan det være greit å kjøre over med en finere polish etter SIP m/ GROV pad. Da kan du f.eks bruke Menzerna 106FA / Meguiars Meguiar's#80

Velkommen hit!

Endret av kris1986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit!

Jeg støtter det som bjorke skriver,men du kan godt legge på #16 til slutt etter at #20 eller #21 er ferdig herdet,men husk da og legge så tynt på at du tror du ikke legger på noe,tro meg.

Ellers så er det en kanon fin bil du har. (se linken nedenfor mrk. bilen min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger folkens!!

Vurderer denne pakka her:

http://www.cleanyourcar.co.uk/polishing/po...t/prod_479.html

GBP er jo ganske gunstig for tida...

Har dessverre ingen steder å holde på i vinter, så må nok vente til våren før jeg får shina bilen skikkelig

Tenkte å bruke vinteren til å handle inn det nødvendige, blir jo fort noen tusinger da man skal begynne fra scratch

Har forøvrig sett den Flex-pakka hos SS, men har dessverre ikke råd til så bra pakke selv om jeg gjerne skulle gått for den, men kommer helt sikkert til å benytte både SS og godkjemi for bestillinger utover.... Skal blant annet handle inn litt PrickBort nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som et bra valg den pakken der,bare husk at mange av de G-220 maskinene som er solgt i UK er det problemer med,så jeg har villet tittet litt på andre maskiner også,men det koker ned pris her uannsett hva vi prater om når man skal starte fra scrach.

Selv vurderte jeg ikke den maskina men kjøpte flex sin DA,mye sterkere og pålitelig og du får gjort mye mere lakk korrigering enn med G-220.

Når det gjelder korrigering så kan du tenke på meguiars #105 og #80 som jeg brukte på min bimmer.Funka som faen på tyskerlakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke noe spesielt gunstig å tilby på DA-siden, men dersom du finner ut at du vil hoppe på roterende først som sist, kan jeg sy sammen et pakketilbud med alt du trenger.. bare å sende en pm dersom du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger folkens!!

Vurderer denne pakka her:

http://www.cleanyourcar.co.uk/polishing/po...t/prod_479.html

GBP er jo ganske gunstig for tida...

Har dessverre ingen steder å holde på i vinter, så må nok vente til våren før jeg får shina bilen skikkelig

Tenkte å bruke vinteren til å handle inn det nødvendige, blir jo fort noen tusinger da man skal begynne fra scratch

Har forøvrig sett den Flex-pakka hos SS, men har dessverre ikke råd til så bra pakke selv om jeg gjerne skulle gått for den, men kommer helt sikkert til å benytte både SS og godkjemi for bestillinger utover.... Skal blant annet handle inn litt PrickBort nå

Er en helt ypperlig pakke å begynne med det der! For en kort tid tilbake var jeg i akkurat den samme sitasjonen som deg; jeg følte at jeg hadde kontrollen på mer eller mindre alt utenom selve maskinarbeidet. Etter å ha lest rundt på diverse forum bygde jeg etterhvert opp en stor skrekk for roterende maskin, og hvor fort det tilsynelatende var å ødelegge noe. Jeg bestemte meg derfor for en DA som et sikrere alternativ. Jeg kjøpte en pakke fra cleanyourcar som inneholdt Meguiars G220, Megs #80 og Megs #83. Etter den første poleringsrunden fant jeg ut at dette ikke var nok for lakken på bilen min (VW Golf), og jeg begynte å se etter kraftigere kombinasjoner.

Da endte jeg opp meg Sonusputer og Menzerna poleringsmidler (S34A og 106FA. Det som fungerte bra for meg, på min bil, var en runde med S34A på gul sonus, og deretter en runde med 106FA på rød sonus for å hente fram glansen igjen. På denne måten fikk jeg fjernet en del av defektene, og fikk i tillegg en fin glans fra lakken. Arbeidet kan du se her: http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=1387

Men for å få alt 100% må du enten ha en helt utrolig tolmodighet, eller kjøpe deg en roterende maskin med en gang. Etter å ha lest enda litt mer på diverse forum, så virker det ikke som om en roterende maskin er like fæl som mange vil ha det til. Så hvis jeg kunne valgt på nytt, ville jeg gått for en roterende fra starten av.

Lykke til og velkommen hit!

Endret av Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ett nydelig karamellsjokk av den pakka der på bilen din :) Skal du bestille den, så sleng med noen gode microfiber håndkler, det blir omtrent ikke noe mer i vekt, og gode Microfiber, det er gull verdt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Ser grei ut den pakke fra Cyc, men husk at frakt på ca 500kr tilkommer samt også mva og tollbehandling osv, så den pakken drar seg fort mot 3500-4000kr... Da er ikke steget opp til Flex maskin så veldig stort lengre, samt at du får en mye mye bedre maskin, samtidig som du ivaretar norsk kjøpslov iforhold til garanti og reklamasjon... Just my 2 cents..

Jeg begynte rett på med roterende og har aldri angret på det.. Få tak i ett testpanel og prøv deg frem, skal faktisk en god del til for å brenne lakken.. Bare pass på å hold maskinen i bevegelse hele tiden så skal det gå bra... Blir litt som med strykejern, man skal jo aldri holde det stille på ett sted el sette det ifra seg med flaten ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for bra tips og tilbakemeldinger folkens...

Skjønner jo at det er roterende som er det store, men litt skeptisk...

Finn deg en "prøvekanin" i form av et vrak, et panser el.l og gyv løs... hvis man bruker hodet er det faktisk ikke så mye man kan gjøre galt. Les Truha's guide til roterende polering så er du godt på vei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Første bilen eg polerte brukte eg makita roterende på, eneste som er viktig er bevegelse. Du oppnår gode resultater på halvparten av tiden på swirls og en tiendedel tiden på lette rds. Roterende er et must egentlig, DA er mer for "myksomsmøri30gradersvarme-lakk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som nok anbefaler at man begynner på en DA- maskin. Da er det rett og slett lettere å få til godt resultat før du vet mye om lakk og korrigering. Det er også sikrere. Du må nok påregne noe mer tålmodighet enn om du begynner rett på en roterende maskin, men du minker risikoen betraktelig for kjørespor, hologrammer o.l. Det er nok veldig mange her inne som er uenig med meg, men vi må huske på at alle kommer ikke til å ha detailing som hobby slik som oss.. For mannen i gata er en DA/ eksentersliper med noen gode puter og Megs 83 og 80 mer enn godt nok til polering. Det er utrolig hvor godt resultat en kan få med denne komboen på de aller fleste biler.

- og det beste av alt - det trenger ikke koste like mye som Flexpakka.. Jeg sier slett ikke at du ikke bør kjøpe pakka som nybegynner, for det er en kickass pakke dersom du tror dette kommer til å utvikle seg i retning av hobby..

Dersom du skal gjøre mer ut av hobbyen kommer du kanskje til å ønske begge typer maskin likevel, så DAen trenger slett ikke bli liggende i hjørnet og støve ned. Jeg har selv både DA og roterende av Makita, og bruker dem begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Har begge jeg også og benyttet DA også titt og ofte, kommer litt ann på lakktypen, er det en bløt singelstage lakk du har er det super lett å få kjørespor, da skal du ha litt erfaring med en Roterende for å få det strøkent også, men mange som kjører rett på roterende maskin og syntes det er supert..

jeg sier som Ole brum jeg "ja takk begge deler"

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...