Gå til innhold

Dodge RAM srt10 - startproblem


truhaa

Recommended Posts

  • Admins

Bare for å se om noen her kan ha et synspunkt om hva som er, eller kan være feilen på en bil til en bekjent

Bilen er en Dodge RAM pickup srt10 typen.

Bilen starter fint inne i garasjen og motor går vanlig, men så fort den blir kjørt ut av garasjen stopper den, den er også vrien å starte om den står ute, han må ofte starte den mange ganger da den stopper etter noen sekunder/minutter.

Bilen har ettermontert eksos og åpent filter fra K&N

Noen som har noe mening eller kjenner til dette?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

ja, du sier noe der, men den har gått i Norge siden ny ( 2006) så er nok ikke direkte problemet..

Jeg har tenkt luftmengdemåler i og med den starter inne, men stopper når den kommer ut. De prøver diagnose på den, men finner ikke noe ut der

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Den lengter hjem og streiker tipper jeg...

Om der er lufmengdemåler så er det jo bare å koble fra den når motoren går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Dere har ingen feilkoder ved OBD2 scanning?

Potensielle feilkilder:

-blokkering i bensintilførsel, luft eller eksos/katalysator.

-løse eller defekte kontakter på fordeler, coil eller dynamo (og sjekk at kablene/tenningsrekkefølgen ikke er forbyttet!)

-vakuumlekkasjer

-defekte innsprøytningsdyser

Om dere skulle ha den minste lille mistanke at noen kan ha byttet om på pluggledningene så ville jeg startet med det før dere bytter ut massevis av dyre komponenter.

Lykke til!

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Takker, tror du noen av de tingene er varme/kulde ømfintlig, virker som det er kaldt vær som kan avgjøre det i og med det har startet nå som det er laver temp. Bilen går jo uten problem innendørs, starter lett og responderer på gassen. beveger du bilen innendørs er det greit, men så fort du kjører ut porten stopper den. Skulle tro motor ikke likte kald luft.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Jeg sveipet over et amerikansk Dodge forum etter lignende problem nå. Det så ut til at en håndfull andre SRT10-eier har opplevd tilbakevendende problemer med motor som dør ut og er tungstartet. Ingen hadde løsningen på det, selv etter flere besøk hos merkeverksteder. Ingen feilkoder dukker opp og da vil ikke verkstedet bytte ut noe. Erfaringene var at det "forsvant av seg selv" (mens man sitter på nåler og venter på neste gang). Ellers blir det spekulasjoner rundt kvaliteten på IAC-sensor, MAP-sensor og TPS-sensor. IAC (idle air control) sensor har jeg selv tatt ut og renset på min Dodge 5,9 V8. Den så ikke pen ut, men jeg merket ingen forskjell i gangen. Det var ment som preventivt vedlikehold av motoren. Alle tre sensorene kan selvsagt byttes ut i ett forsøk på å bli kvitt problemet. Elektronikken i ett motorrom er utsatt for store belastninger og er ikke evigvarende.

Jeg noterte også at i Canada var det en som hevdet at EGR-ventilen var feilvare fra fabrikk og ikke tålte kalde temperaturer. Dette gjaldt riktignok 5,7 Hemi V8 i Ram 1500. Muligens er det identisk EGR-ventil på V10?

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kan det være noe med eks choke eller annet som styres aktiv av motorstyringen? -Altså, den legger inn noe så fort den måler kald utetemp?

Kanskje defekt tempmåler i innsuget?

Det med EGR er lett å sjekke; bare dra av kontakten på den når motor er av. (EGR er normalt lukket med fjær) og så starte og se. Vil nok da gi motorlampe pga ingen respons fra EGR, men skal fortsatt gå normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det gjelder alle EGR-systemer, men jeg mener å ha lest at de slår seg av når det blir kaldt nok for å hindre at vanndamp fra eksosen fryser til is og lager krøll med ømfintlige sensorer og trange vakuumslanger. Det kan jo være verdt å ha i bakhodet for videre feilsøking. Men det skal nevnes at jeg ila. alle mine tre uker som som delvis motorinteressert ikke har hørt at EGR kan stoppe en motor sånn uten videre. Kjøre ujevnt, hell yeah, men EGR står tross alt for en liten del av inntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjo, en pip åpen EGR vil gjøre at man nesten ikke får starta motoren og starter den så går den noe inni helv... dårlig og tar ikke gassen/har ingen krefter overhodet.

Men, EGR er stengt normalt/uten signal, så bare å koble vekk kabelen til den så åpner den ikke. (men gir motorlampe pga O2-sensor synes at det blir for mye...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...