Magne/Otta Detailing

Noen med ENK bilpleie? Bruksendring?

Jeg sitter på gjerdet for å starte eget bilpleiefirma på si.

Jeg har holdt på med bilpleie i ca 7år og har jobbet deltid en god stund hos en bilforhandler som klargjører av nye og brukte biler, samt deltid hos et oppretter/lakkeringsfirma, så en del erfaring har det blitt med årene.

Jeg føler jeg er klar for å hoppe ned fra gjerdet og starte for meg selv.

Men det største hinderet for øyeblikket er lokaler, jeg har ca 100m2 garasje hjemme, men dette er ikke regulert som næringsbygg av noe slag. Jeg ser at dersom det skal drives med salg av varer eller tjenester hvor kunden kommer til meg må det bruksendring til. Er det noen som har vært oppi denne problemstillingen og kan gi råd?

Sånn i starten har jeg ikke planer om annet enn å tilby utvendig polering og utbedring av mindre lakkdefekter, samt interiørrens og farging/reparering av skinninteriør. Ikke noe butikkvirksomhet.

En "gråsone" jeg ser for meg kan vel være at jeg henter bilen kos kunden, da blir det ikke en næring hvor kunden kommer til meg. Men det finnes sikkert regler som setter en stopper for slikt selv om jeg ikke kjenner til den.?.

Dersom jeg finner ut at dette er verd å satse på (fra et økonomisk standpunkt) og vil utvide driften vil jeg flytte bedriften ut fra garasjen i byggefeltet til egnet lokale i sentrum.

Det er bare litt for stor risiko i øyeblikket tilå ta steget fullt ut.

Noen med kommentarer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg driver selv på med dette på hobbybasis og har snakket med kemner i ålesund. Han sier jeg kan jobbe med dette på si uten å tenke på "sort arbeid", så lenge jeg ikke tar meg betalt for mer enn 4k pr kunde (1 gang i året). I tillegg skal arbeidstiden ikke overskride det en fulltidsjobb ville gjort.

Så tips til meg er at du fortsetter som før, og bygger deg opp et nettverk (noe du sikkert har mtp. du har holdt på i 7 år). Deretter kan du eventuelt starte deg et ENK eller et NUF, for så å leie eller kjøpe et lite lokale nær deg. Jeg har tenkt lenge på tanken, men ettersom jeg selv jobber i garasjen til brudern så har jeg ikke gjort noe mer med det. Om jeg måtte flyttet ut derfra så ville jeg nok startet et firma og tatt steget kanskje vidre derfra.

Når det kommer til spørsmålet ditt så er jeg ikke helt sikker på hvordan reglene er i forhold til det å drive næring på egen tomt. Nå har det jo seg slik at mange frisører i distriktene har egne frisørsalonger i kjelleren, samt spa osv. Vet ikke hvordan disse er regulert mtp næringsvirksomhet.

Min sunne fornuft sier til meg at du kan ha et firma i garasjen slik som du nevner. Da tenker jeg selvsagt på at eiendom som er regulert til "næringsvirksomhet" er som regel regulert slik for at boliger ikke skal settes opp i det området. Ettersom du jobber fra garasjen så vil jeg derfor tro at du kan jobbe der, så lenge det ikke plager naboer og lignende med bråk osv.

rask edit..

Fant en link

http://www.risanger.no/bolig/drive-naringsvirksomhet-fra-eget-hjem/

Endret av Meringdal
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for informasjonen!

Det er vel en grense for hvor mange 4000kr jobber man kan ta? Det tilsvarer jo 5000kr ink.mva.

Hvordan gjør du dette dersom man overstiger 50.000kr?

Utløser ikke det mva. plikt?

Ble litt mer beroliget av risanger linken, det viser jo at det er mulig så lenge det ikke på en urimelig måte plager naboene, noe det strengt tatt ikke kan gjøre siden jeg jobber innendørs med lukket port, kun høyttrykkspyling utendørs.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trodde at denne 4000 kroners regelen kun gjaldt oss som har dette som hobby, dvs at vi er ansatt et annet sted under et annet fag.

Snekkere kan nemlig ikke hjelpe naboen med verandaen på fritida og få betalt 4000 rett i lomma, da dette er yrket hans. De kan vel faktisk egentlig ikke pusse opp eget hus engang uten en masse mas med skatt/moms/rapportering?

Men spørsmålet gjaldt heller næring på egen tomt, og der kan jeg ikke hjelpe uansett..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter et raskt søk ser jeg at 4000kr regelen gjelder:

Lønn for småjobber er hvitt og skattefritt dersom:

· arbeidet skjer hjemme, i hagen, på hytta eller på bilen

· utbetalt lønn ikke utgjør mer enn 4000 kr i året per person år

· du betaler som privatperson

· den som utfører jobben ikke har firma i samme bransje.

Alle kravene må være oppfylt.

Men la oss si man har 100 jobber (Noe urealistisk,men for å få frem poenget) på 4000kr, det utgjør jo 400.000kr, at dette skulle være skattefritt høres for godt ut til å være sant, og jeg lærte da jeg var liten at om det høres for godt ut til å være sant, så er det nok ikke sant ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4000,- kroners regelen gjelder noe annet enn det du driver med til daglig, ja. F, eks en barnehageansatt som liker å ta på seg mindre maleoppdrag i nabolaget, strikke gensere, klippe hekk, polere bil etc. Aktiviteten må ikke være innenfor det du til daglig har som hovedinntekskilde.

En bilklargjører har jeg ingen tro på at kan benytte seg av 4000,- kroners regelen for å drive bilpleie hjemme.

Jeg er f. eks musikklærer av yrke, og kan ikke benytte meg av regelen for å drive musikkundervisning privat på fritiden. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan si opp den jobben, det var jo tanken i utgangspunktet.

Gjør jo heller jobben hjemme til en bedre timepris uten at noen står over meg og klager dersom jeg kan det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter et raskt søk ser jeg at 4000kr regelen gjelder:

Lønn for småjobber er hvitt og skattefritt dersom:

· arbeidet skjer hjemme, i hagen, på hytta eller på bilen

· utbetalt lønn ikke utgjør mer enn 4000 kr i året per person år

· du betaler som privatperson

· den som utfører jobben ikke har firma i samme bransje.

Alle kravene må være oppfylt.

Men la oss si man har 100 jobber (Noe urealistisk,men for å få frem poenget) på 4000kr, det utgjør jo 400.000kr, at dette skulle være skattefritt høres for godt ut til å være sant, og jeg lærte da jeg var liten at om det høres for godt ut til å være sant, så er det nok ikke sant ;)

Du er nok inne på noe vesentlig. Regelen er ment å gjøre det enkelt for folk flest å pusle litt med alternative aktiviteter, uten at de av den grunn havner i gråsonen skattemessig.

Tjener man 3-400.000 på slik virksomhet kan det fort bli regnet som ens daglige virke og da er man selvstendig næringsdrivende med alle de forpliktelser det innebærer. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men til hovedproblemet:

Det virker altså ikke som at bilpleie i seg selv vil utløse krav om at garasjen omgjøres til næringsbygg for at jeg kan bruke den til å polere biler.

Spørs om jeg ikke går for ENK uansett, for seriøsitetens del.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men til hovedproblemet:

Det virker altså ikke som at bilpleie i seg selv vil utløse krav om at garasjen omgjøres til næringsbygg for at jeg kan bruke den til å polere biler.

Spørs om jeg ikke går for ENK uansett, for seriøsitetens del.

Skal du drive dette som næring tipper jeg alle verdens miljøkrav vil gjelde for spillvann fra kjemi du bruker under vask etc. Slikt er gjerne godt regulert med en gang en gjør virksomheten formell, kanskje så godt regulert at det ikke kan gjøres i et boligområde. Jeg vet ikke, men verdt å sjekke opp først i hvert fall. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt poeng!

Men ser andre med firma i fylket ikke har noe rense anlegg dog..

Men det betyr jo ikke at jeg vil gå fri av den grunn.

Men så er det igjen vanskelig å reklamere for seg selv når man ikke er firma..

Vanskelig skal det være ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Men så er det igjen vanskelig å reklamere for seg selv når man ikke er firma..

Jeg har ikke brukt en krone på markedsføring av bilpleie, men pågangen med jobber er helt enorm. Verden har forandret seg med Internett :) Dokumenter jobbene dine f. eks her inne i Show&Shine-tråder, så skal du se at hobbyen din får en "vitamininnsprøytning" ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et enkelpersons foretak på Tommy's CAR SPA, å har drevet det som firma hjemme i garasjen i et par år (å enda flere år før det ble registrert) Nå har jeg ikke lest meg grønn på kommunale regler, men det eneste jeg vet, er at hvis dy tilbyr motorvask, så pålegges du å innstallere oljeutskiller på tomten. Derfor har jeg ingenting som tilsier at jeg utfører dette i mine prislister. Jeg er heldig, og bor i enden av en blindgate, med bare hyggelige naboer, som aldri klager, og de fleste er også mine kunder, men jeg tar jo hensyn, å starter ikke steameren kl 0800 på en lørdag morgen (fordi om den er plassert inne i isolert garasje)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte ikke over det, men det dere sier angående jobb i samme yrke går nok ikke med denne 4k regelen nei.

Så da kan vi vel egentlig konkludere med at det er lov så lenge man holder seg innenfor et par visse kriterier. Her kan man jo tenke litt på om man selv hadde likt å blitt plaget med høytrykkspyling på sene kveldstimer, men dette kan jo selvsagt gjøres tidligere på dagen.

Jeg jobber selv i garasjen som er kjelleren i en tomansbolig. I etasjen over garasjen bor min bror, og bortenfor der bor hans nabo. Jeg har gitt klar beskjed om at de må si ifra dersom de plages med maskindur på sene kvelder, men har til nå ikke hørt noe. Naboens bil har jeg allerede vasket et par ganger bare som et plaster på såret (om man skulle vært uheldig å vært utsatt for lyd).

Så her gjelder det vel bare å holde seg inne med naboene så skal vel dette gå bra :) Vanlige borettslag-regler gjelder vel her mtp. lyd og bråk i kveldstimene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et enkelpersons foretak på Tommy's CAR SPA, å har drevet det som firma hjemme i garasjen i et par år (å enda flere år før det ble registrert) Nå har jeg ikke lest meg grønn på kommunale regler, men det eneste jeg vet, er at hvis dy tilbyr motorvask, så pålegges du å innstallere oljeutskiller på tomten. Derfor har jeg ingenting som tilsier at jeg utfører dette i mine prislister. Jeg er heldig, og bor i enden av en blindgate, med bare hyggelige naboer, som aldri klager, og de fleste er også mine kunder, men jeg tar jo hensyn, å starter ikke steameren kl 0800 på en lørdag morgen (fordi om den er plassert inne i isolert garasje)

Løfter denne litt.. Du fikk vel klage fra kommunen, Tommy? At du drev foretak i garasjen? Jeg har vurdert en liten periode nå å starte ENK - slik at jeg får ting litt ryddigere enn det er nå. Jeg jobber jo selv i fatterns garasje, så kanskje du har noe input å si her?

edit. Fant din gamle tråd!

Endret av Meringdal
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfter denne litt.. Du fikk vel klage fra kommunen, Tommy? At du drev foretak i garasjen? Jeg har vurdert en liten periode nå å starte ENK - slik at jeg får ting litt ryddigere enn det er nå. Jeg jobber jo selv i fatterns garasje, så kanskje du har noe input å si her?

edit. Fant din gamle tråd!

VIl du dele linken, Magnus? For oss som ikke gidder å lete? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker du den såkalte 4k regelen må den som bestiller dette altså bil eier fylle ut et formular som han må levere sammen med selvangivelsen da han er arbeidsgiver.

Er skattefritt men ikke rett frem.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive