Gå til innhold

Hvordan teste batteri?


Are G

Recommended Posts

Nå har jeg to ganger blott stående fast med bilen med flatt batteri.

Lurer på om batteriet begynner å dra på alderen? Sist jumpstartet jeg bilen og kjørte en tur, etter dette fungerte det bra.

Bilen har fått noen småturer (2-300m) og stått litt med dørene åpne men fortsatt..

Finnes det en grei måte å teste batteriet ?

Det er et digert Varta 100Ah batteri så kvaliteten vurde være bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel å måle syrenivået.

Har batteriet vært tomt 1 gang kan det allerede ha blitt dårligare berre av det.

Ved småkøyring bør batteriet vedlikeholdslades forholdsvis ofte. Er uansett greit å vedlikeholdslade batteriet eit par ganger i løpet av vinteren.

Å køyre ein tur etter at batteriet har vært tomt, er antagligt for dårligt. Her bør laderen tas fram!

Batteriet er tomt når spenningen er på 11,75v

Ved 12v har det berre 25% av full kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Med et voltmeter. Er jammen ikke sikker på hva stilling det skal stå på, men det vet kanskje noen andre?

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

syrenivå og voltmeter viser bare om batteriet er fulladet eller ikke. For å finne ut om batteriet begynner å bli slitt må det belastningstestes. Bruk f.eks. en slik: http://www.jula.no/b...r-6-12-v-604042

Å måle syrevekt kan i mange tilfeller si deg mer enn en batteritester gjør. I noen tilfeller sier batteritesteren at batteriene er ok eller at det bare må lades og ved kontroll av syrevekt viser det seg at det er en eller flere døde celler.

Kjøp en syrevektmåler (koster ca 25kr på biltema hvis ikke jeg husker feil) og se om syrevekten er jevn over alle cellene. Er det en eller fler som skiller seg fra resten, så er batteriet defekt. Er det lite syre på batteriet kan man i noen tilfeller fylle opp vann også sette batteriet på lading og redde batteriet på denne måten. Har du batteri uten korker, så får du ikke målt syrevekt. Nivået på syren skal være ca 1 cm over platene du ser inne i batteriet.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger hjelpestrøm / startkabler osv til å starte bilen, betyr ikke dette nødvendigvis at batteriet er dårlig. Husk at dynamoen klarer aldri å lade opp ett batteri som har en så lav spenning at du trenger hjelpestrøm.

Jeg ville først og fremst målt batteriet og sjekket om det har nok syre. Dette kontrollerer du med å skru av toppen på hver celle og kontrollere at " vannet " ligger rett over cellene. Etter dette ville jeg satt batteriet på lading, anser normal ladetid som ca 28 timer. Deretter måler du batteriet på nytt for å kontrollere at det har tatt til seg ladingen.

Dette burde gi en god anelse hvilken tilstand batteriet har.

I dag er det som oftest like greit å forsøke å lade batteriet og se hvordan det går. Deretter er det bare å kjøpe nytt hvis det ikke går bra.

Med et voltmeter. Er jammen ikke sikker på hva stilling det skal stå på, men det vet kanskje noen andre?

Sett Fluken på V- - Som da er likestrøm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om batteriet har vannluker.

Får sjekke senere i kveld.

Målte det nå mens bilen stod uten belastning og det var ca 12.1v

Koblet til min noe eldre batterilader og den viser følgende

2eb8p5y.jpg

Starteren kutter selv om batteriet ikke er helt tomt, antar det er en slags nødmekanisme for å spare strømmen til lys og låser og ikke ødelegge batteriet.

Står nå å lader så får vi se hvordan det går, laderen er ikke "best egnet til vedlikeholdsfrie batterier" etter bruksanvisningen så må visst stoppe den manuelt når det blir fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at et batteri som står på lading er gasnke eksplosivt bare så du "har det i bakhodet" :)

Under de " riktige " forholdene som for eks lite rom uten ventilering så er dette absolutt riktig.

En annen fare som også er viktig å tenke på , er at feilkobling av pol-skoene kan være rimelig farlig.

Kollega på jobben feilkoblet 2. stk varta batterier og sprengte 3 vinduer i en buss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo være uheldig å ha en strøm tyv. Det hadde jeg på bilen min . trodde det var batteriet mitt jeg og og byttet det to ganger. på 1 år. Dette var riktig nok en strøm tyv som kom og gikk. Fant den til slutt inne i overgangen fra karosseriet til døra. Korstlutning mellom jord og +. Dette tapper batteriet veldig fort. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Usikker på om batteriet har vannluker.

Får sjekke senere i kveld.

Målte det nå mens bilen stod uten belastning og det var ca 12.1v

Koblet til min noe eldre batterilader og den viser følgende

2eb8p5y.jpg

Starteren kutter selv om batteriet ikke er helt tomt, antar det er en slags nødmekanisme for å spare strømmen til lys og låser og ikke ødelegge batteriet.

Står nå å lader så får vi se hvordan det går, laderen er ikke "best egnet til vedlikeholdsfrie batterier" etter bruksanvisningen så må visst stoppe den manuelt når det blir fullt.

Den laderen du har der er desverre ikke mye verdt som nødhjelp for ditt batteri. Du trenger en lader som desulfaterer batteriet ditt tror jeg. F.eks en av de større c-tec laderene. Nå et batteri går helt tomt så sulfaterer det seg på polene og du trenger en lader som "rister" det belegget av med små pulser av strøm. Du trenger IKKE en kjempelader som griller det i fillebiter bare så det er nevnt..Less is more...ca 7- 9 ampere eller der omkring tenker jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Småturer på 2-300 meter hjelper lite på batteriet. Da batteriet mitt begynte å gi seg og måtte jumpstartes fikk jeg beskjed om å ta meg en times kjøretur for å få ladet det opp igjen. Jeg tok meg en to-timers tur og hadde ikke flere nevneverdige problemer ut over at jeg la merke til at lysene dimmet og bilen var noe tungstartet fra tid til annen... etter batteribytte har jeg ikke hatt disse symptomene i det hele tatt.

Har du ikke en annen bil du kan låne batteriet fra for å se om problemene du har går, forsvinner? Hvis de gjør det er det jo "bare" å kjøpe seg nytt batteri...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har jo en bil til som har nesten likt batteri..

Fant forresten ut at det er ikke Varta batteri, er jeg som husket feil.. Varta 100Ah står i andre bilen, denne bilen har originalt 95Ah Mercedes batteri, så da er jo spørsmålet om ikke batteriet egentlig er snart 13 år gammelt.

Har nok blitt mer småkjøring enn det blir fremover, da det har vært ut og inn av garasjen for at jeg skal få noen timer med vasking, og så snu bilen og vaske litt mer og så tilbake i garasjen.

Har skrudd av interiørlysa når jeg har hatt dørene lenge åpne etter første tabben :D

Men den trekker vel litt strøm også, er vel omtrent 100000 lys som tennes når jeg åpner døra. :)

Batteriet har som sagt ikke vært helt flatt, har vært mer enn nok til å få lys i bilen, men starteren stopper etter 1/4 sekund, antakeligvis er det en sensor som sier at spenninga er for lav.

Vil det være bortkasta å lade opp med denne laderen? Det ser ut som det blir mer strøm i batteriet i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er klart at man er på vei oppover, men med Julakortet er det bare 800 kr, og får neppe nytt batteri til den prisen.

Dessuten ser jeg det som en langtidsinvestering å kjøpe en slik lader i tilfelle jeg faktisk gjør det.

Men spørsmålet er da om det finnes noen måte å vite hvorvidt batteriet trenger slik puls-lading.. Er jo som sagt ikke tappet helt ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...