bilmagikeren

Finnes det kurs for foliering/rutetoning?

Jeg har lyst til å lære meg dette. Men det er vel ikke gjort i en fei, og kunne tenkt meg å starte med et kurs .e.l Har sett litt på de som driver på i distriktet, og ser for meg at om man er nøye og gjør ting ordentlig, blir det greit:)

Tror ikke jeg skal bli verdensmester på en helg da:)

Uansett lurer jeg på om noen vet om eller kan anbefale kurs som angår disse temaene?

Jeg tror ikke helfoliering er der jeg skal starte, men ønsker å kunne tilby toning av ruter, og det er vel ikke så veldig hokus pokus:)?

Så da er det bare å hyle ut:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3M arrangerer kurs i rutetoning med jevne mellomrom, men disse er forbeholdt de som er i bransjen. Blir arrangert ved for eksempel SignText sine lokaler i årnes. Signtext er en underleverandør til skilt og dekorbransjen, de henvender seg ikke til sluttkunde/privatpersoner.

Det samme gjelder vel for kurs i helfoliering. De arrangeres med jevne mellomrom hos de forskjellige leverandørene.

Sist jeg sjekket ang kurs i solfilm, så var det et 2 dagers kurs til 6000kr. Inkl reise og overnatting/hotell så kom totalen på ca det doble fant jeg ut. Så jeg slo det fint i fra meg :) Man får kjøpt ganske mye proff solfilm for samme summen slik at man kan prøve, prøve og prøve selv til man får det bra til. Finnes mange tutorialvideoer på nettet slik at man kan lære seg grunnkunnskapene og metodene man skal bruke.

Det som er saken med foliering, er at det er ikke noe man kan gjøre alene, man må være iallfall 2stk som vet hva man holder på med. En til å strekke og holde i spenn, og en til å varme og jobbe folien inntil. MIndre seksjoner går fint alene, men for eksempel å trekke en hel fanger eller et tak så er det minst en 2-manns jobb. Men det ble nå litt utenfor saken du spør om. Det som var poenget var at kursene er forbeholdt de i bransjen, såvidt jeg har fått med meg (her til lands iallfall).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toning av ruter / legge solfilm er ikke hokkus pokkus, men du må prøve å feile en del ganger på bakruter / ruter som buer litt, du må lære deg kunsten med å krympe filmen osv.... kurs for slikt holdes noen ganger, du kan også spørre noen som driver med det i ditt nærområde om de kan holde et kurs...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for innspill:)

Har nok slått meg fra det med helfoliering. Men rutetoning høre overkommerlig ut. Skal se om jeg får til noe angående 3m kurs. Vet ikke helt om jeg er i "bransjen" men, er noe jeg ønsker å kunne tilby. Mulig De jeg jobber for også kunne tenkt seg å tilby dette. Jeg er ofte ute hos kunder, hvor jeg kunne (i prinsippet) både lagt solfilm, og "sine" bilen etterpå.. Nå er det sånn at det er andre som legger solfilm, og jeg tar resten:)

Men lurer på om jeg skal høre med en av de som var, om jeg kan lære litt/hjelpe han. Var alene og hadde mye å gjøre tror jeg.

Det som er litt pes er vel å ta ut dørpaneler og sånt..?

Husker du hvem/hvor du kontaktet angående det kurset du slo fra deg? Kanske jeg kan få dekket det av sjefen min:)?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

å legge solfim fra for eksempel bilxtra, meko osv er ikke heksekunst...bare bruk nok zalovann på limsiden og på siden du stryker på(for å minste riper) så går det greit unna :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var vel signtext som hadde det kurset, er noen år siden dette da.

Men et enkelt googlesøk på "kurs i solfilm" ga meg dette resultatet akkurat nå:

http://www.solfilmsg...asp?m=52709&s=7

5000kr for et 2 dagers kurs ser det ut som.

Edit; men det ser ut som det er et kurs for ansatte i firmaer som er tilknyttet solfilmgruppen. så da er man vel like langt..

Endret av Haakon O
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt økende interesse for solfilm i det siste. Sannsynligvis siden jeg har en bil som trenger å få det :)

Har sett de fleste filmene til tintstuff på youtube. Han forklarer veldig bra synes jeg. Har egen nettbutikk også der du får bestilt både ruller og precut-sett.

http://www.youtube.com/user/TintStuff?feature=g-u-u

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sett en del på de gutta som driver på her, og virker som om det viktigste er å være nøye, samt ha godt "verktøy). Skal jo vite hva du gjør, men om man får øvet seg litt...

Skal se hva det blir til med kurs, skal sjekke ut hva 3m har også:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg driver ikke med kursing men har jobbet 6 år med ruteskift og solfilm, har hatt et opphold nå på et par år, men kunne alltids lært deg noe grunnleggende om det skulle være av interesse, jeg bor i nærheten av gardermoen i så tilfelle, jeg har også kontakter slik at man kan få kjøpt alt man trenger med tanke på solfilm og utstyr, foliering kan jeg ikke hjelpe deg med, har bare en vanlig garasje, ikke optimale forhold, men ved en evt planlegging kan jeg alltids få lånt lokaler i oslo:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pm sendt Evomorten:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive