Gå til innhold

Bolter som sitter for hardt


Are G

Recommended Posts

Tenkte å prøve et annet sett med felger på nye droget mitt og det virker som de som har skifta dekk har festet boltene med MIG eller noe slikt..

Aldri vært borti bolter som sitter noe så sinnssykt..

Klarte i alle fall å bøye nøkkelen til boltene :D

Denne skal være rett og var overraskende varm i den nye vinkelen :D

w17knl.jpg

Noen gode tips her?

Antar de har skiftet dekk og kjørt på med kompressoren, må vel kjøpe meg en eletrisk muttertrekker fra biltema eller noe for å få dette løst?

Koster vel fort like mye å gå til en dekksjappe og få de til å løsne på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Det var da jævlig.. :P

Det går jo ann å reise innom en dekksjappe å spørre om det klarer å skru av boltene dine da, så kan du evt betale litt om de får det til! :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Er ikke alltid så mye kraft i de elektriske, men en lufttrekker med slag hjelper mye. Koster deg vel ikke så mye mer enn 400-500 for å få bytta dekk, men har du lyst på skrot verktøy fra Biltema, så kan du jo prøve en eltrekker derifra til den prisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo i og for seg fristende å ta den til en dekksjappe men da ender jeg vel opp med å komme hjem med nye dekk strammet like hardt! :D

Vet ikke om Gumpen vil ha meg innom der nå når jeg har forlatt Audien til fordel for en Mercedes :ph34r:

Men kjenner vel en kar i borettslaget som har kompressor så kanskje jeg skal spørre han.

Har ikke nytt sett ennå heller, bare tenkte å prøve et sett felger på bilen (disse har for store dekk, men vil se at de passer før jeg skifter ut dekka).

Og dette er forresten ikke bare en bolt, har prøvd meg på 6 stk og alle sitter like godt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Gå på Biltema e.l. og kjøp deg en latmannsarm, type ordentlig, det gjør somregel vei i vellinga.

Den elektriske du snakker om duger såvidt til å stramme skruene på lekekjøkkenet til ungene.

Av alle de hjulsettene jeg har hatt av biler på i Ås, så er det ingen jeg ikke har klart å få av med latmannsarmen.. Kjøpt hos Torshov til 199,-, og jeg bruker momentnøkkel med riktig moment når jeg setter hjulene på igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre jeg knekker skralla..

Var jo på god vei til å knekke fastnøkkelen til bilen :D

Jeg har forøvrig momentnøkkel til å feste igjen. Jeg bruker 110nm på alle biler, er vel kanskje litt forskjell hva det skal være?

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrepedersen

Er ikke alltid så mye kraft i de elektriske, men en lufttrekker med slag hjelper mye. Koster deg vel ikke så mye mer enn 400-500 for å få bytta dekk, men har du lyst på skrot verktøy fra Biltema, så kan du jo prøve en eltrekker derifra til den prisen :)

Du har tydligvis ikke så go peiling på verktøy dersom du sier at biltema verktøy er bare skrot :)

Med mindre jeg knekker skralla..

Var jo på god vei til å knekke fastnøkkelen til bilen :D

Jeg har forøvrig momentnøkkel til å feste igjen. Jeg bruker 110nm på alle biler, er vel kanskje litt forskjell hva det skal være?

Da børr du kjøpe deg ei ny skralle, for det skal den tåle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da børr du kjøpe deg ei ny skralle, for det skal den tåle :)

Merk at det er ikke 110nm nå..

De sitter godt nok til at gode 100 kg hoppende på krysset bøyer det istedenfor å løsne bolten.

Aldri opplevd dette før utenom den gangen vi av en eller annen grunn ville skru feil vei.. Da dro vi hodet av bolten.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT, men går du for samme moment på de fleste biler Bernhard? Isåfall, hvor nye nm strammer du med?

120NM er vanlig her i gården ihvertfall. :)

  • DCN Poeng 1

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem her tidligere i høst og IKKE kjøp elektrisk muttertrekker fra Biltema! Den er mest sannysnlig ikke sterk nok, når boltene sitter såpass hardt.

Dra til en dekkbutikk, så ordner de det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig momentnøkkel til å feste igjen. Jeg bruker 110nm på alle biler, er vel kanskje litt forskjell hva det skal være?

110nm er sikkert en god "catch all". Min skal ha 84nm, men noen kilder påstår 128nm så det er ikke godt å bli klok på det. Viktigste er nok å etterstramme etter 5 mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Jeg klarte å knekke originalen til en peugeot for ikke så lenge siden. Den knakk tvers av gitt. Er ikke helt sunt det der, får kjøpe no' skikkelig verktøy ;) Det som ofte hjelper (min erfaring) er å stå og gynge litt på den for å løsne det :-)

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Du har tydligvis ikke så go peiling på verktøy dersom du sier at biltema verktøy er bare skrot :)

Tydeligvis ikke du heller siden du kommer med den kommentaren. Jeg HAR faktisk en slik trekker selv og som Berhard sier så skrur de ikke bra nok. Klarer omtrent like hardt med finga. 400 spenn rett ut av vinduet der altså. 18V Blå Bosh trekker derimot, det funker veldig bra, men selv ikke den klarer bolter som har blitt skrudd for hardt til eller har rusta fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at det er ikke 110nm nå..

De sitter godt nok til at gode 100 kg hoppende på krysset bøyer det istedenfor å løsne bolten.

Aldri opplevd dette før utenom den gangen vi av en eller annen grunn ville skru feil vei.. Da dro vi hodet av bolten.. :D

Det er en enorm forskjell på et hjulkryss og en latmann, de gangene jeg har slitt med å løsne bolter på andres eller egne (nyinnkjøpte) biler, har latmann vært eneste utvei. Luftdreven muttertrekker med slag og stor kompressor har ikke hatt noe å stille opp med mot latmannen, så dette burde være en enkel fix for et par hundringser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Tenkte å prøve et annet sett med felger på nye droget mitt og det virker som de som har skifta dekk har festet boltene med MIG eller noe slikt..

Aldri vært borti bolter som sitter noe så sinnssykt..

Klarte i alle fall å bøye nøkkelen til boltene :D

Denne skal være rett og var overraskende varm i den nye vinkelen :D

w17knl.jpg

Noen gode tips her?

Antar de har skiftet dekk og kjørt på med kompressoren, må vel kjøpe meg en eletrisk muttertrekker fra biltema eller noe for å få dette løst?

Koster vel fort like mye å gå til en dekksjappe og få de til å løsne på dette..

Mutterne på min bil satt så grønnjævlig at jeg ikke fikk dem av med verken hjulkryss, 2 meter latmannsarm eller trykkluftverktøy engang, så jeg kjørte innom dekk1 og fikk dem til å løsne boltene og trekke dem til med 100Nm og momentnøkkel. Var 0 problem å få dem av da jeg skulle bytte til vinterlabbene en uke senere.

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...