Gå til innhold

IPA


Mr-Online

Recommended Posts

Isopropanol er et kjært barn med mange navn.

Blåsprit, kondensfjerner, 2-propanol (, teknisk sprit?).

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Isopropanol er kondensfjerner og fåes kjøpt på steder som fargehandler, bilrekvisita butikker, jernvarebutikker og bensinstasjoner. Selv synes jeg "blårens" er fin (kjøpte d den hos fargerike). Blandes 50/50 (1:1) med batterivann (destillert vann) som også kan kjøpes på de fleste butikkene som jeg nevner over her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt obs når det er kalt kondensfjerner da, mener jeg sjekka det noen steder og da var det noe annet rart oppi der og.

Det er vel det jeg har lagt merke til så blir nok Blårens fra kemetyl tenker jeg :-) Noe som gjør att f.eks CF02 fra Scholl er mye bedre og verdt det den koster framfor blårens og batterivann ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har vært sagt er at ett merkes polishrester fjernes best med det samme merkes kontrollspray. Noen polisher inneholder så mye oljer som ipa ikke tar. Scholl og 3M er vel ganske heavy på oljene, men her er det sikkert noen som korrigerer meg hvis jeg prater tull nå. :)

Men, uansett er IPA kjekt til så mye annet rart at du kan like gjerne kjøpe det og :)

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun hatt problemer med olje etter S40 og A15 av Scholl, og sistnevnte har faktisk ikke denne "does not contain silicone" som resten av serien (a15 er mest en all-in-one med visse beskyttende egenskaper, så det er vel kanskje naturlig at det er endel lurium i den).

Jeg kutta raskt ut kondensfjerner etter at jeg sto hos Shell og oppdaga at de hadde fem forskjellige varianter elns, en for diesel, en for bensin, en for lange biler, en for kaldt vær etc.

Og for all del, hvis noen andre insisterer på at jeg _må_ ha SF02 for å være sikker på at jeg fjerner alt av rester er jeg klar for å sjekke neste gang jeg polerer jeg :) står en flaske i hylla som jeg fikk sammen med et våtslipkit!

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Hab meguiaarsfyren som driver å pusher til oss på jbben, mente meg windowclean og vann 50/50 var superfin wipedown.. Den inneholder vel litt isopropanol,men er vel ikke mye?

Er vel ikke akkurattt ipa, som jeg kjenner til, men fungerer greit. Bruker som regel meg#34 final inspection..

At en vask etterfulgt av en wipedown er grunnlag for coating..?:) hmmm

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Etter litt problemer med IPA, spesielt BMW, så har jeg gått over til å kun bruke CF02, Eraser og Top Inspection.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Jeg har tenkt å få prøvd eraser, tror den er meget god. Ellers så fungerer vel de fleste greit:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den _heter_ blårens, men siden det heter rødsprit og whitesprit så passer det bra med blåsprit ;)

Av og til bruker jeg ipa bare for å sjekke etter hologrammer, kontrollere at komboen er bra. Dvs jeg vasker ikke ned hele bilen hvis jeg er sikker på at resultatet er bra

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Brukte Windowclean(meguiars) og Vann 50/50 blandingen på jobben i dag under polering. Det fungerer godt, og kommer til å bruke den mer.. Men det er vel mulig det kommer litt blått fra den og. Bruker blått rutepapir, men om man bruker f.eks torky, vil den vel også bli blå.?..

Men denne posten var vel for Wipedownd før forsegling o.l, og ikke wipedown for å fjerne polish under korrigering?:) Og det er vel litt forskjell på hvor sterke de behøver å være etc..

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne posten var vel for Wipedownd før forsegling o.l, og ikke wipedown for å fjerne polish under korrigering? :) Og det er vel litt forskjell på hvor sterke de behøver å være etc..

Evnt begge deler :-D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...