chrsag

Hvor får jeg tak i billig Da-maskin til nybegynner

Som emne sier , hvor får jeg tak i en billig og grei Da-maskin? Er biltemas tohodede noe å satse på? Noen som har noe å anbefale i den prisklassen? Pluss minus 500kr.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tror jeg du må se lenge etter :-) Kanskje du finner en så billig, men da er den neppe "grei"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltemas 2-hodede er helt grei og antakeligvis det beste du får for den prisen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltemas 2-hodede er helt grei og antakeligvis det beste du får for den prisen :)

x2

Cotech sin tohodete tilsvarende maskin på Clas Ohlson funker også bra. Handler du Sonax poleringsputer får du maskin og puter til under 500,- Helt klart bang for the bucks :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dodo juice buff daddy?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med gutta over! En billig "to-hoder" med gode pads og en velfungerende polish fungerer det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg handlet meg en Kestrel DA maskin fra Shinearama.co.uk. Da fulgte det med 3 Meguiars Pads og to dunker med polering, for den nette sum av 1200,- Perfekt maskin til nybegynnere, hvilket jeg er ;P

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns Kestrel er helt OK, men hadde jeg skulle kjøpt maskin igjen ville jeg dytta i mer penger og kjøpt en Flex istedenfor :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns Kestrel er helt OK, men hadde jeg skulle kjøpt maskin igjen ville jeg dytta i mer penger og kjøpt en Flex istedenfor :)

Biltema sin maskin + Sonax-pads + Meguiar's Ultimate Compound (og evt Ultimate Polish) kan, med nok innsatsvilje og vilje, gi fantastiske resultater. Se på bilpleieloggen til Simen; de første 4-5 bilene han tok var med Biltema-DA og UC.

Hvis man er helt på nybegynnerstadiet og ikke har tenkt å polere hele nabolaget vil denne maskinen være et knall utgangspunkt for blank bil. En Kestrel-basert maskin vil gjøre samme jobben, muligens litt raskere, men så lenge man holder på med DA-maskiner uten tvungen rotasjon vil jobben kreve mye innsats og tid uansett.

Flex DA er i mine øyne for litt viderekomne, for de som gjerne har polert en del biler og begynner å få en kundekrets i nabolaget og blant bekjente, og som driver med litt mer enn stell av kun sin egen bil. Maskinen er også mer avansert enn en Biltema-DA eller en Kestrel, tåler mye hardkjør og koster deretter.

Biltema: ca 300,-

Kestrel: ca 1200,-

Flex: ca 4000,-

Man får såklart det man betaler for, men med Biltema-maskinen får man veldig mye i forhold til det man betaler, særlig når man er helt fersk og på begynnerstadiet. Hvis man i tillegg har litt begrenset budsjett (som de fleste har), så bør man ta noen runder med seg selv før man kjøper Flex-maskinen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man er helt på nybegynnerstadiet og ikke har tenkt å polere hele nabolaget vil denne maskinen være et knall utgangspunkt for blank bil. En Kestrel-basert maskin vil gjøre samme jobben, muligens litt raskere, men så lenge man holder på med DA-maskiner uten tvungen rotasjon vil jobben kreve mye innsats og tid uansett.

Flex DA er i mine øyne for litt viderekomne, for de som gjerne har polert en del biler og begynner å få en kundekrets i nabolaget og blant bekjente, og som driver med litt mer enn stell av kun sin egen bil. Maskinen er også mer avansert enn en Biltema-DA eller en Kestrel, tåler mye hardkjør og koster deretter.

Biltema: ca 300,-

Kestrel: ca 1200,-

Flex: ca 4000,-

Man får såklart det man betaler for, men med Biltema-maskinen får man veldig mye i forhold til det man betaler, særlig når man er helt fersk og på begynnerstadiet. Hvis man i tillegg har litt begrenset budsjett (som de fleste har), så bør man ta noen runder med seg selv før man kjøper Flex-maskinen.

Jeg har sett Simen sine S&S med Biltema tohodede maskin, og jeg ble helt overrasket. Grunnen til at jeg sier at jeg kanskje hadde tenkt meg om en gang til er fordi jeg ikke fikk korrigert så mye jeg hadde håpet på med Kestrel, men jeg har nå ganske hard lakk også, hardere enn forventet.

Det er jo forsåvidt viktig å ikke "kaste seg i det". Man må legge ekstra arbeid i DA maskin generelt, men det er en utrolig god følelse når man er ferdig og fornøyd med resultatet!

Jeg kommer til å ha Kestrel enda, den går aldri i søpla eller blir borte, men kjøper nok en roterende i tillegg. Greit å ha begge deler. Så sånn sett ikke så dumt kjøp :) Grunnen til at jeg sier at jeg skulle ønske jeg hadde Flex er pga tvungen rotasjon, men det kan være skummelt når man er nybegynner. Hadde jeg kjøpt det, så kanskje jeg hadde brent lakken allerede. Man må passe på, og er greit å starte litt billig for å finne ut hvordan ting fungerer osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal jobbe en god del med Flex DA for å brenne lakken :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig, mulig! Har enda ikke testet det, kun hørt at det kan skje, så der skal jeg ikke uttale meg så mye ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt ot, men angående brenne gjennom lakk.. Som nevnt skal du jobbe litt med å brenne lakken med en flex-da. Det er vel mulig men da har du ikke særlig "følelse med maskinen spør du meg. Jeg har også tilgode å brenne igjennom med roterende. Dvs, jeg har driti meg ut uten å maskere kanter, og komme borti med pad..

Men uansett som nevnt er det jo viktig å ta seg tid, ikke stresse, maskere litt godt for sikkerhets skyld. Og når man bruker maskin, uansett om det er Da-maskin eller roterende, er det viktig å ikke la maskinen "stå stille" på lakken når du kjører. (spesielt roterende).

Rolige bevegelser over lakken er gull:)

For meg gikk det mye bedre å begynne med roterende, enn jeg hadde forventet. Gruet meg nesten, men etter litt trening gikk det fint. Øvelse gjør mester:)

Biltema maskinen funker helt greit, men skal du drive på litt ville jeg kanskje sett etter das-6 type,men mest p.g.a mulighet for å bytte bakplate.:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis trådstarter vurderer Kestrell, så ville jeg kjøpt Pro utgaven. Den koster ca 300kr mer, men det er den verdt. Forskjellen mellom disse to maskinene (500w vs 850w) er stor!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener som sagt at Biltema tohodet er billigste vei til detailerheaven.

FlexDA er en annen liga, men koster 10 ganger så mye også. Jeg mener FlexDA er veldig trygg å bruke så lenge en ikke har ti tommeltotter.

Hvis en klarer å brenne gjennom lakk med en FlexDA, har en sannsynligvis ikke noen stor karriere som detailer foran seg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har målrettet gått inn for å brenne/gå igjennom lakken på flere testpaneler (fra høggern) med roterende, og man kan stå overraskende lenge helt i ro med høy RPM og grove kombinasjoner uten at det skjer noe som helst. Hvis noen klarer å brenne igjennom noe som helst med Flex DA uten å målrettet gå inn for det, tja...da vet jeg ikke helt hva jeg skal si ^_^

Vet bilxtra har en DA maskin med 1 hode til en tusenlapp, har dog ikke prøvd den eller hørt om noen som har prøvd den. Men det er litt enklere å komme til overalt med en 1 hodet maskin hvis det skulle ha noe å si :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet bilxtra har en DA maskin med 1 hode til en tusenlapp, har dog ikke prøvd den eller hørt om noen som har prøvd den. Men det er litt enklere å komme til overalt med en 1 hodet maskin hvis det skulle ha noe å si :)

Jeg har den maskinen, og synes den fungerer godt. God å jobbe med og korrigerer greit sammen med rette puter selvfølgelig.

Eneste jeg ikke liker med den maskinen er plasseringen av powerknapp. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordelen med feks en Kestrel er jo at den kun har et hode som gjør at man kan komme til på litt mer kronglete plasser. Den tohodete blir litt for stor spør du meg!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive