Gå til innhold

Avfetting før lakk - sitrus/kontrollspray bra nok?


Simen

Recommended Posts

Som tittelen sier, er sitrusrens eller kontrollspray fra Scholl/3M bra nok til bruk som en rens rett før lakking? Må muligens flekke noe imorra, og lurer på om jeg klarer meg uten silikonfjerner eller bremserens.. Skal slipe litt først for å gi lakken optimalt feste først, men det er vel viktig med avfetting allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Du bør ha silikon fjerner. Er det silikon rester der du skal lakkere hefter ikke lakken samme hva du gjør.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt må du ikke bruke citrusrens, kjøp silikonfjerner og et par (antistatiske) støvkluter hos en lakksjappe så er du good to go.

Silikonfjerner får du kjøpt på sprayboks til en hundrings, så det er ikke avskrekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Da får det bli negllakkfjerner idag, også får jeg kjøpe silikonfjerner senere. Er jo noe jeg burde kjøpt for lenge sia. :)

Angående sitrusrens så trodde jeg ikke den la igjen noe rester om man bruker den riktig? Når jeg har brukt den før har jeg sprayet på en side av MF, tørket over, snudd MF til tørr side og tørket igjen umiddelbart. Trodde ikke det var mulig at det ble igjen noe da..

Brukte sitrusrens på den måten når jeg lakkérte inni døra på konebilen, og det holder fint foreløpig, så får se hvor lenge det varer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har brukt citrusrens på f.eks felger, og spyler etterpå så beader det en liten stund akkurat der jeg har brukt citrusrensen. Mulig det kan gå bra med litt flaks, men med tanke på at det blir mye ekstraarbeid om du skulle få noen reaksjoner, ser jeg ingen grunn til å ta sjansen. Det er mye rart man ikke får bort bare med å tørke over med en klut/MF ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det trogha. Har brukt sitrusrens hovedsaklig på plasser jeg skal lime ting fast på (/dobbeltsidig teip), men da tror jeg at jeg skal slutte med det også, annet enn om det er gamle limrester på området. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølgerspørsmål: Veldig ofte når det er snakk om lakking dukker denne silikonfjerneren opp, og like ofte nevnes isopropanol.

Gjør disse samme nytten eller er det silikonfjerner som er O'store guru på fjerning av alle uluskheter ved lakking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Surt å pusse ned alt igjen etterpå når en ikke gidder bruke silikonfjerner.

Hjelper ikke med tynner/ aceton / eller andre avfettinger. Hvis du vil slippe unna silikonprikker.

Men en må gjerne prøve, før eller siden står en å sliper ned alt igjen på en jobb.

Det bør de ha på de fleste bilrekvistia butikker.

I tillegg til alle som lakkerer

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...