Gå til innhold

Stygg lakk


SkiDoo

Recommended Posts

Hei.

Trenger hjelp med no dritt i lakken.

Holdt på en dag med og polere bilen. Når jeg kom på midt på døren merket jeg at polerings duken ble gul / brun. Når jeg tittet nærmere på lakken så jeg at det var fult av gul / brune prikker. Dette gjelder nesten begge sidene på bilen.

Er dette asfalt og tjære?

Hvordan burde jeg gå fram for og få fjernet dette?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prickbort er den mest vanlige avfettingen til å fjerne asfaltflekker. (som du antagligt har på lakken)

Ser du på dei forskjellige show & shine her inne so er prickbort i bruk. Den sprayes på tørr bil og er vanligvis det første steget av forvask av bil.

Eg har brukt den ein del og veit at den er effektiv! Ein kamerat med ein kvit evo 6 brukte turtle sin vanlige avfetting + vask av bilen.

Han synes at den var skikkelige nuppete på sidene, so eg tok med prickbort. Var morro å sjå ein heil haug med asfaltprikker renne av ein kvit bil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statoil stasjoner kan ha prickbort. Koster nok litt meir enn på nettet.

Er ein tråd her om at statoil selger ut prickbort. Skal antagligt ikkje ha det meir. (veit ikkje om det gjelder heile landet)

Kan være andre avfettinger på bensinstasjoner som er beregna på asfalt, men er antagligt ikkje like effektiv som prickbort.

Eg gnikker ikkje på asfaltflekkene, men må kanskje spreie på fleire ganger. Er flekkene store, so må du nok bruke litt gnukking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me har nokre samarbeidspartnere her på forumet. (sjå nedre del av forumet)

Eg rekner med at det er fleire av dei som har prickbort. Som f.eks. blankbil og bilnerden.

Endret av todleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp M Y E prickbort, det er et produkt det går mye av når man først setter i gang : )

Kjøpte en 5 liters dunk, sikkert brukt 1,5 liter på 2 vask, siste vasken var når det ble utført dekkbytte, da kan det gjerne gå unna litt produkt :P

.........og SurfexHD, kan brukes til det aller meste som ikke Prickbort og IronX tar seg av :thumbup:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Går vel litt mer om vinteren, for da skal man ha bort alt saltet osv. Jeg har ikke så mye prickbort selv, men anbefaler virkelig det. Du kan jo eventuelt bytte ut IronX med BH Korrosol også. :-)

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Er det asfalt så fjerner du dette med PB. Asfalt prikker er riktignok svarte, men kan legge igjen et gult belegg.

Hvis prikkene ser ut som rust, så er det piggstøv eller andre metallpartikkler. IronX eller Korrosol fjerner dette.

Den mest riktige måten å få ren lakk på før polering er å bruke alle disse produktene.

  1. Prikbort (på tørr lakk)
  2. Avspyling
  3. Surfex HD (blandet til ønsket styrke)
  4. Avspyling
  5. IronX eller Korrosol
  6. Avspyling
  7. Håndvask
  8. Avspyling
  9. Tørk
  10. Clay

Noen kombinerer punkt 9 og 10.

Etter dette har du ren lakk som er klar til polering :)

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...