Gå til innhold

S&S: Audi A4 1.6 LIM 2007 - Brilliant Sort


R. Molnes

Recommended Posts

R. Molnes

i-zBnVG9J-S.jpg

Audi A4 1.6 LIM 2007 - 95 000 km

Forord

Da var det duket for min første S&S her på DCN! Starter trygt og greit med egen bil som prøvekanin. Det er en Audi A4 1.6 LIM 2007 med lakktypen Brilliant Sort. Lakken betegnes vel som hard, men likevel er den svært så ømfintlig med tanke på mikroriper. Dette viser seg som et lite problem etterhvert med å buffe av produktrester etter korrigering.

Jeg hadde store planer om å ta denne bilen på én dag. Lite ante jeg at dette var et skippertak! Det har i de siste dagene vært minusgrader her på Sunnmøre, og det har ikke vært mulig å gjøre noe som helst med de planene jeg har hatt for bilen (som kan vises i bilpleieloggen..) Men i går var det meldt gode temperaturer og det viste seg at jeg likevel kunne få tatt bilen før vinteren setter inn for fullt!

Det å korrigere bil med maskin er nytt for meg. Jeg har knapt tatt i en maskin før jeg gikk til innkjøp av Flex roterende og DA. Så her snakker vi å hoppe rett i det! Så akkurat det å finne frem til en grei teknikk og kombo med produkt og pads - har DCN vært uunnværlig.

Produkter

  • Prickbort
  • Surfex HD
  • Scholl RIM 7
  • Swissvax Shield
  • Swissvax Autobahn
  • Swissvax Pneu
  • Swissvax Crystal
  • Meguiars NXT såpe
  • Meguiars clay kit (clay & QD)
  • Scholl S03+ Gold Edition
  • Scholl S17+
  • Scholl S30+
  • Scholl kontrollspray CF02
  • Kwazar lavtrykkskanner 1.5l
  • Mothers børster for dekksider, felger og hjulbrønner
  • Detailkoster for kriker og kroker
  • SV bøtte med gritguard
  • Turtle mikrofiber vaskehanske
  • Kärcher høytrykkspyler
  • Chemical Guys Miracle Dryer
  • Led Lenser T7 led lykt
  • 3M tape
  • Lofritt papir
  • Flex DA og roterende
  • Scholl bakplate (medium og liten)
  • Original bakplate DA
  • Scholl pads (lilla, orange og svart) L og S
  • Padbørste
  • Nanolotus mikrofiber
  • Meguiars påføringspute

    Prosessen

    • Prickbort påført tørr bil. 10 minutters virketid.
    • Spylt av med HT
    • Surfex HD 1:5 påført. 10 minutters virketid.
    • Spylt av med HT.
    • Berøringsvask.
    • Spylt av med HT.
    • Clayet
    • Tørket
    • Inspeksjonsbilder
    • Korrigering
    • Surfex HD 1:5 påført. 10 minutters virketid.
    • Spylt av med HT.
    • Tørket
    • Fikk stå over natten for å fjerne alt av fukt
    • Varmet opp garasje til arbeidstemp (10-15 grader ca)
    • Shield påført. Fikk stå i ca en times tid å haze. Lot den stå lenger i håp om at den skulle hefte seg bedre da tempen i garasjen ikke var optimal.
    • Buffet av.
    • Ferdigbilder!

    Bildeserie

    i-qdqgqmj-L.jpg

    i-FdZxnmh-L.jpg

    i-WNRvkx2-L.jpg

    i-zrk6vqs-L.jpg

    i-675dm7K-L.jpg

    i-vqKXj7G-L.jpg

    i-THrwPJs-L.jpg

    i-3B8Xw5L-L.jpg

    i-MFk4D9T-L.jpg

    i-XDsqrb6-L.jpg

    Prickbort påført tørr bil. Fikk virke i 10 minutter.

    i-PhW37R7-L.jpg

    i-XZk8W8V-L.jpg

    i-Ktz9F4S-L.jpg

    i-hnHLksj-L.jpg

    Surfex HD 1:5 påført våt bil. Fikk virke i ca 10 minutter.

    i-2p8GJsw-L.jpg

    i-vFpMVRC-L.jpg

    i-SbC9MRr-L.jpg

    i-9dKdshD-L.jpg

    i-99sm6N5-L.jpg

    Lite bilder av det, men alle dekkene ble vasket med RIM7, demontert og satt inn med Swissvax Autobahn som fikk haze i 15 minutter før avbuffing. Alle dekkene ble demontert og hjulbrønnene fikk seg en god omgang med avfetting og børstevask. Vurderte å bruke Swissvax Pneu på plasten, men siden det hadde gått med mye dyrt produkt ble dette droppet. Får heller skaffe meg CG Barebones eller lignende.

    i-jMz32P5-L.jpg

    i-ksv9ddM-L.jpg

    i-29bFQSP-L.jpg

    Clayen etter hele bilen. Dette er fra kanalene (helt nede på bilen). Ellers på bilen var det smått å finne. Litt på panelene bak hjulbrønner.

    i-n3gTSSf-L.jpg

    Tørket med Chemical Guys Miracle Dryer. Deretter litt inspeksjonsbilder. Det viste seg at det var en del vaskeriper på lakken. Av en eller annen grunn var det ekstremt mye over de fremre hjulbrønnene. Kan hende dette henger igjen fra første bruksår på bilen (ikke i mitt eie) og at den har blitt kjørt i maskinvask.

    i-h2BcfM5-L.jpg

    i-Q6pgvvN-L.jpg

    i-qsLVRFj-L.jpg

    i-7SWdJdm-L.jpg

    i-btnjKns-L.jpg

    i-3mhG8pD-L.jpg

    i-XBnrVBz-L.jpg

    i-WKgM7Wn-L.jpg

    Denne har irritert meg lenge! Parkerte bilen ute en sommerdag (du vet de dagene du hører de "fine" måkeskrikene?), og siden denne fikk godgjøre seg ute i solsteiken en 7-8 timer hadde den etset seg godt inn i lakken. En fryd at korrigeringen tok denne!

    i-NLhN4c8-L.jpg

    Maskerte opp og testet komboer. Prøvde først roterende, svart scholl og S17+, men dette tok litt for lite. Gikk derfor over på roterende, lilla scholl og S03+ gold. Dette tok bra, men etterlot seg bra med hologrammer og kjørespor. Dette ordnet jeg med DA, orange scholl og S30+. Så dette ble komboen for hele bilen. Slet mye med mikroriper, men tok til takke med at litt måtte jeg finne meg i. Produktrester ble bøffet forsiktig av med mikrofiberkluter. (Kantene på mikrofiberklutene laget mye mikroriper)

    i-FWKJX3L-L.jpg

    i-HB6Mc2p-L.jpg

    i-vpNGVnR-L.jpg

    :blink:

    Som sagt, vaskeriper

    i-cSvmDSv-L.jpg

    Etter roterende, lilla scholl og S03+ gold. Hologrammer, men ordnet med steg nr 2.

    i-927v636-L.jpg

    Ferdigbilder

    i-qQHR5zS-L.jpg

    i-H636x9q-L.jpg

    i-NhnVrG6-L.jpg

    i-x4gkft5-L.jpg

    i-hVmS5xj-L.jpg

    i-R2QW5BQ-L.jpg

    i-444LsCJ-L.jpg

    i-Kgkft5V-L.jpg

    i-mLxcFkJ-L.jpg

    i-5fkhjpJ-L.jpg

    i-WgDrc8q-L.jpg

    i-WPK8WV8-L.jpg

    i-XGCgwRn-L.jpg

    i-RstwTzr-L.jpg

    i-wTGpRCw-L.jpg

    Avslutning

    Totalt brukte jeg ca 16 timer på fredagen. I dag brukte jeg et par timer med å legge på voks og litt pirkearbeid. Det er ikke mer enn 3-4 uker siden bilen fikk våtrens av seter og interiør innvendig, så dette ble ikke gjort denne gangen. Ruter ble vasket innvedig med Swissvax Crystal og lofritt papir. Samtidig med den innvendige rensen av setene ble rutene utvendig satt inn med Rain X, så denne holder godt fremdeles.

    Jeg har ikke så alt for mange bilder under korrigeringen, men dette skyldes i at tankene var helt andre plasser enn rundt det å ta bilder. Første gang og føler jeg fikk dokumentert opplegget greit nok. Etterhvert som jeg blir varmere i trøya, så vil nok det å ta bilder underveis bli mer naturlig.

    :)

    Jeg har heller ingen bilder der jeg "beviser" lakktilstanden, og at jeg fikk bukt med både kjørespor og hologrammer, men her får dere bare ta meg på ordet. Gikk over bilen med lykten for å se. Fant noen kjørespor (som regel i skillene mellom panelene der jeg hadde overlappet litt), men dette ble ordnet med DA i "strafferunden"

    :thumbup:

    Jeg lærte mye på de 16 timene og det er litt mindre skremmende å gjøre dette igjen

Endret av R. Molnes
  • DCN Poeng 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

R. Molnes

Koster du snø av bilen på vinteren? De ripene du referer til kan godt stamme fra det, da bilen ofte er møkkete der. Flott jobb, ble blank. Cred: :)

Takk! Ja, har kostet bilen, så det kan hende noe av det stammer fra det, men det var såpass mye at jeg tror det er en god kombinasjon. Uansett, greit å få orden på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Flott første S&S med god write up og flotte bilder.

Neste gang tar du deg tid til å ta enda flere bilder :) De sier mer enn 1000 ord :)

Resultatet ble jo upåklagelig, blankt og pent!

Cred!

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R. Molnes

Flott første S&S med god write up og flotte bilder.

Neste gang tar du deg tid til å ta enda flere bilder :) De sier mer enn 1000 ord :)

Resultatet ble jo upåklagelig, blankt og pent!

Cred!

Takk! Ja, det blir nok bedre neste gang. Etterhvert som jeg forstod hva jeg hadde begitt meg ut på, så kom følelsen av å ha knapt med tid og derfor ble det nok mindre med bilder enn hva som går for "vanlig" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Flott S&S og writeup. Savnet litt bilder under korrigering, men det påpekte du selv også, så da håper jeg på mer bilder neste gang! Du fikk et flott resultat, og jeg gleder meg til å se flere S&S fra deg!

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R. Molnes

Flott S&S og writeup. Savnet litt bilder under korrigering, men det påpekte du selv også, så da håper jeg på mer bilder neste gang! Du fikk et flott resultat, og jeg gleder meg til å se flere S&S fra deg!

Takk! Ja, det er flere biler som står for tur, så skal vel ha litt å øve meg på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin første-S&S dette. Som du selv påpekte savna vi nok litt flere bilder av korrigering, ferdigbildene kom litt brått på følte jeg. :P Men annet enn det var dette en fryd å lese. Cred for flott resultat på bilen din! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R. Molnes

Fin første-S&S dette. Som du selv påpekte savna vi nok litt flere bilder av korrigering, ferdigbildene kom litt brått på følte jeg. :P Men annet enn det var dette en fryd å lese. Cred for flott resultat på bilen din! ;)

Takker så meget! :) Ja, ferdig før du aner det, hehe! Men ja, ordner med mer bilder neste gang ;)

Realt løft på fin fin bil dette Ruben.Er bare og stå på så blir du varmere i trøya fortere enn du aner ;)

Takk Arne! :) Ja, fått smaken på dette! ;)

Se der ja :) dette vart jo meget bra må eg si :) bra snøen er borte så man får holde på med slikt arbeid enda :)

Cred!

Takker! Ble godt fornøyd med resultatet jeg også :) Ja, det ble noen mildeværsdager nå, som kom godt med! Du er vel i de varmere strøkene og jobber fremdeles? :)

Et realt løft på denne bilen. :thumbup:

Cred avgitt!

Takker så meget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R. Molnes

Flott jobb Mr Molnes! Svært blankt og fint på resultatbildene dine! Thats what she said :P

Hehe! Takk! Godt å se du ikke har bukket helt under av flyttingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei for all del! Fadern har nettopp kjøpt seg en Porche 944 1985 som trenger SÅÅRT en behandling.. Kanskje jeg må lete frem igjen maskina før jul :P

Ikke feil! Kunne gjerne tenkt meg oppvarmet lokale/garasje over vinteren ja, ingen tvil der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...