Gå til innhold

Frakt av felger med GLS?


Concker

Recommended Posts

  • Forhandlere
Concker

Heisann.

Jeg vant en buderunde på noen felger på tysk ebay.

disse vil bli sendt fra Slovakia og alt virket veldig bra, seriøs selger (privat person fikk alt jeg spurte etter av informasjon.

Men nå når han skulle sende de i dag, så fikk jeg en mail fra han hvor han sier at GLS skal ha 50euro pr pakke (2 felger pr pakke) for "customs prosedyrer"

jeg kan ikke skjønne dette da jeg mente at alt av tollbehandling/moms etc blir behandlet når varen kommer til Norge, ikke før? jeg har ihvertfall aldri vært borti det og jeg har kjøpt en hel del fra utlandet over nett.

noen andre som har lignende erfaringer?

evt tips om hva jeg burde gjøre videre? jeg har 0 erfaring med GLS, og de har ingen norsk avdeling, her er det posten som tar over, og av erfaring tviler jeg på at posten vil være til hjelp

Takk for svar.

-Daniel

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gått på den.

Hadde ikke betalt 7-800,- til en transportør ingen har hørt om.

Spør om han kan bruke en annen trasportør, en du kjenner til så klart.

F.eks Fedex eller DHL.

De er godt representert i Slovakia etter hva jeg vet.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigmund S Dy.

Spør om han kan sende med Blomquist heller? Det er en slovakisk basert tranportør som er deleid av Bring. En del av dem på kontoret er svensk/danske eller snakker de språkene. Tror også de har fått en norsk avdeling når jeg tenker meg om.

Det han ber deg om å betale er for jobben gls gjør med deklerasjon for utførsel og hertil innførsel i Norge.

Endret av Sigmund S Dy.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Er nok noe med at det må betales for at frakt selvskapet skal ta seg av alt papir arbeidet med å sende fra slovakia, er slikt hos dhl, ups osv også.

Ser ut til at den beste løsningen blir å sende 4 pakker gjennom slovatiske? posten da det ikke blir så veldig pris forskjell, men selger da slipper å styre med invoice og disse andre kostnadene da det blir ren frakt pris så tar posten i Norge seg av moms osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat lik avgiftssats for brukte og nye felger. Toll er det ikke, men det er uansett 25% mva på alle varer som blir innført, nye eller brukte (så lenge det er snakk om 200kr eller mer i verdi).

Det er nok endel mer papirarbeid for speditøren når ting skal eksporteres ut av EU enn bare fraktes innenfor EU, og de har sikkert satt en stram sats for merarbeidet.

Endret av Haakon O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Det er akkurat lik avgiftssats for brukte og nye felger. Toll er det ikke, men det er uansett 25% mva på alle varer som blir innført, nye eller brukte (så lenge det er snakk om 200kr eller mer i verdi).

Det er nok endel mer papirarbeid for speditøren når ting skal eksporteres ut av EU enn bare fraktes innenfor EU, og de har sikkert satt en stram sats for merarbeidet.

Er fult klart over import reglene til Norge :)

det jeg stusset på er at de skal ha altså nesten 750kr for papir arbeidet ut av eu..

men det var ganske lik sats jevnt over, men unntak da det vanlige postvesenet.

Men blir drøye 200kr ekstra i frakt, og siden jeg fikk felgene ganske rimelig på bud runde så er det bare greit :)

sparer en del kontra kjøpe brukt i Norge, selv etter moms.

Men takk for alle svarene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det var ment som svar til han som postet over meg at det også er mva på brukte felger, ikke bare nye :)

Men til ditt spørsmal så er det nok bare å ta sjekkerunden på hvem som er billigst totalt sett ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Jepp da har dette gått i ordning.

ble 350kr dyrere å sende med offisielle posten, men til gjengjeld blir de da sent 1felg pr pakke, så kanskje jeg er litt heldig å får disse godkjent som gave da det er sendt fra privat adresse.

må bare si at dette må være den korsliste typen jeg har kjøpt noe fra på ebay, makan til hjelp å support.

ikke nok med at han må ha pakket ned felgene på nytt, men han har også sendt med god dokumentasjon på verdien og hva som er i eskene slik at jeg forhåpentligvis slipper masse problemer og vente tid på toll.

Samtidig med at jeg har fått sporingsnummerne så har han i tillegg sendt bilder av hvordan det er pakket, bilde av kvittering fra post kontoret, bilde av sporing-lappene osv, helt uten at jeg har spurt etter noe mer en sporingnummerne.

Så da ser det ut til at alt går i ordning, så om felgene er minst like pene som på bildene jeg har fått har jeg ikke noe å bekymre meg for lenger :) spesielt siden prisen ble såppas god at jeg tror jeg skal koste på meg pulverlakkering med engang da jeg har noen kamerat som jobber med det som kan ordne en grei pris :)

Så da sier jeg bare takk for alle tips og svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...