• 0
chrsag

Sliten lakk på lakkert plastfanger. What to do?

Spørsmål

Hei. Har en front fanger/spoiler i lakkert plast som er meget sliten i lakken. Den skal være sort men er mer lysegrå av slitasje og ser hvit prikket ut når jeg setter lampen på. Skjemmer ut en ellers så veldig blank og fin bil.

Har ikke polermaskin og heller ingen kunnskap om å bruke en.

Er dette noe jeg kan ordne for hånd, med ett relativt grovt produkt? rubbing?

Er veldig små flater det er snakk om så maskin hadde vel gjerne hatt problemer med å komme til innimellom. Fronten til hører en 2010 Audi a4.

I såfall hvilke produkter må jeg anskaffe meg til jobben?

Takker på forhånd for alle innspill.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

• 0

Er det oform av steinsprut som gjør at grunningen kommer fram? Har vært enklere med et bilde å gitt deg et konkret svar, men som regel kan man dempe dette mye med polering, du kan bruke både da og roterende, men pga varmen roterende gir, kan det være lurt å bruke da. I værstefall må frontspoileren lakkeres på nytt da lakken er slitt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Er litt steinsprut også, men ser mer ut som at lakken er oksidert. Er vel ikke grunningen en ser, bare lakken som er fryktelig slitt og matt. Men må en bruke maskin? Da maskin er vel safe for en nybegynner, men synes det er så lite flater og mye kroker så ser ikke helt hvordan det går for seg i praksis.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Dårlig bilde, men det var vått og mørkt ute:P Som dere ser ser lakken rett og slett ut som at den er grå av skit.

post-5377-0-91048300-1351702855_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Så veldig ut som steinsprut, det der...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Med på at noen prikker er steinsprut, men fangeren ser jo nesten "sandblåst" ut. Hvordan er det mulig?:S

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Blir sånn over tid.. Er ikke bare stein som treffer og flekker av lakk, men støv, gress, løv og insekter og alt mulig som har en kjapp touch'n'go. Kanalskjørt, frontfanger, bak hjulbuene... Du kan sikkert fiffe fangeren opp litt med midler som ikke sliper (f.eks Autoglym super resin polish, pass på at det er ny utgave, har vært britisk flagg på flaskene jeg har sett, muligens også merket med new edition eller noe slikt) men det vasker du til gjengjeld av igjen..

Det er ikke så veldig grov polish man trenger for å heve inntrykket betraktelig. Men uten maskin... Meguiar's Ultimate Compound? Grunnen til at jeg anbefaler den uten å ha brukt den selv, er at den kan du bruke med oscillerende maskin den dagen du bestemmer deg for at du er lei av senebetennelse.

Krauss DA koster ikke stort og f.eks Scandicshine tilbyr en nybegynnerpakke med Krauss 500W, en fin og en medium pute og medium og svært fint poleringsmiddel fra Scholl, to kluter. Og personlig ville jeg i tillegg bestilt en liten bakplate og små grønne Uber-puter (eller tilsvarende kutt fra Hex-Logic).

Eller siden jeg har hatt sånn suksess med kombinasjonen Scholl S30 easy clean og grønn Uber-puter (kjøp store og små, og en liten bakplate) anbefaler jeg det helhjerta sammen med Krauss 500W DA. Polerte en hel A3 med den kombinasjonen og det tok masse oksidasjon og fine riper og etterlot ikke hologrammer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

S-Max'er uten skvettlapper foran har mye steinsprang, spesielt da bak på fremparten av hjulbuene nederst. Har det blitt "melkehvitt" så er det kun omlakkering som gjelder. Sist S-Max jeg tok (nå i helgen som var) hadde hatt ettermontert skvettlapper de siste 8 mnd'ene, men skaden var allerede skjedd (og litt mer steinsprang hadde kommet til også siden sist runde). Det ble noe bedre med hard S30+ kjøring - grovere polish medfører bare et oppryddingsarbeid av dimensjoner på Panther Black - og eier av akkurat den bilen vil nok måtte påregne omlakkering før salg. En design-feil fra fabrikant mener nå jeg, så han vil nok ta en telefon til Ford Norge angående dette.

Men summa summarum - steinsprang = (i de aller fleste tilfeller) såpass skadet klarlakk / base at omlakkering er neste trinn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive