chrsag

Kan en legge baselakk uten klarlakk i steinsprut?

21 innlegg i emnet

Hei, som emne sier lurer jeg på om en kan ligge baselakk direkte på steinsprutskader uten klarlakk? Damen i butikken sa en måtte ha klarlakk oppå en baselakk, uten å forklare meg noe mer om hvorfor. Går det kun på fargeforskjell eller blir ikke lakken "tett" uten klarlakk? Baselakken kom på lakkstift og klarlakken på sprayboks, klarer selv ikke se noe fargeforksjell uten klarlakk på. Så må jeg ha det? Dreier seg om phantom sort, galvanisert Audi.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Baselakken er antagelig ikke vanntett :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Mye av steinspruten er på plasten så da er det vel ikke nødvendig at lakken er vanntett? Bør jeg legge klarlakk på de andre punktene selvom bilen er galvanisert?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Mye av steinspruten er på plasten så da er det vel ikke nødvendig at lakken er vanntett? Bør jeg legge klarlakk på de andre punktene selvom bilen er galvanisert?

Hvis lakken trekker til seg vann vil det etterhvert krype inn under klarlakken på nærliggende områder, og så begynner den å flasse av... så selv om du ikke får rust, vil det likevel se forjævlig ut. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en mulighet å blande klarlakk og base før en legger i steinspruten? tenker da på hvis en legger base og så klarlakk oppå når basen er støvtørr, det som skjer når en våtsliper området vil en da pusse vekk all klarlakk og da sitte igjen med kun base? Eller?

Noen som har en god oppskrift her?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha. Hvis steinspruten hadde stått ubehandlet da, ville ikke klarlakken i området begynt å flasse da? Eller er det kun den nye baselakken som holder på vannet. Kan jeg nå ta litt klarlakk på en pensel og stryke på baselakken? Er det godt nok?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært skrevet flere ganger på forumet at folk blander baselakk og klarlakk før de gjør sånn flikking så vidt jeg husker, så om du søker etter det burde det være mulig å finne noe god info, selv har jeg ikke peiling. :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare å prøve å blande egentlig. Jeg forsøkte med et sånt flekklakksett fra produsenten, og fargen er vannbasert og klarlakken er ikke så det bare klumpet seg..

På bmw-settene står det at man skal legge klarlakk over etter 30 minutter, det kan jo hende at basen er "åpen" en stund selv om den er litt opptørket, at det skjer en bonding når man legger over klarlakk, så kanskje det er en eller annen magisk tidshorisont?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når basen tørker vill du nok helt klart se en fargeforskjell (såfremst ikke bilen din er svart eller hvit). Du vill heller ikke klare å gjøre området blankt uten klarlakk. Basen er som regel vannbasert også, så tåler stort sett ingenting uten klarlakk på. Ut i fra tørketid så kommer det helt ann på tempratur, men basen må være helt tørr (matt) før man legger på klarlakken vist ikke blir det bare tull. Du må også se om det er rust i steinsprangene, vist det er det må du utbedre det før du gjør noe som helst annet. Men vist du skriver hvilken farge bilen din er så kan det være at jeg har en annen metode på lur :)

-Lakkerer

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Nystad:

Sølv og rundt der er vanskelig sies det. SAAB Steel Grey Metallic feks, noe spess triks der?

Og du sier basen må være helt tørr og det kommer ann på temp, men er det den halvtimen som Gry sin BMW-forpakining, og min mors Peugeot forpakning sier eller snakker vi dagen etter her?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en sort bil ja. En komponent lakk tørker vel veldig fort. Hva er egentlig ulempene med en-komp kontra to-komp?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkomponent tåler som regel ikke sterke løsemidler. Det er for eksempel verdiløst å lakkere en MC-tank med enkomponent klarlakk. (mulig det finnes unntak) Enkelte enkomponent lakk tåler heller ikke sprit. Har hatt rødsprit på en felg med billig enkomponent og klarlakken smeltet under filla.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Basen blekner fort uten klarlakk, så mitt svar er nei.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Baselakk er vannbasert idag og trekker derfor vann, ergo så må det på klarlakk som er løsemiddel basert. Om ikke så vil det trekke vann i reperasjonspunktet og trekke seg innunder tilstøtende lakk, gjøre skaden værre. Dette med fargeforsjell er ikke det største problemet tett farge, men et større problem på metalik lakk. Pga når du dytter lakken i kontra og sprøyte den vil metaliken legge seg, mens den ved sprøyting vil stå på høykant. Som igjen gjør at du får refleksjonene som du får i metalikken. men all base lakk vil når den tørker bli matt, som er enda en god grunn for klarlakk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ingen fasittsvar på hvor lenge en base skal tørke, men når basen er matt da er den tørr, det kan ta 10 min eller ved 20 grader over en halvtime, Standox sin baselakk må ikke stå lengere enn 24 timer uten klarlakk, da er den ødelagt. Nå husker jeg ikke om den audi-fargen har metallic/perle i seg men vist den ikke har det kan du få laget den i 1 sjikts, altså en farge du tilsetter herder så slipper du klarlakk :)

Om det er noe spesielle triks med den og den fargen kjenner jeg ikke så mye til da jeg aldri gjør annet enn å sprøyte hele panel. Sølv kan være plagsomt med tanke på sjolder men i dette tilfelle når det er snakk om å dryppe i steinsprang så stemmer det veldig bra det Ronnyn sier hær, metallic-kornene blir ikke "knust" når dem kommer ut av en sprøye å legger seg derfor forskjellig i forhold til når du "dytter" lakken i steinsprang.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar sterke avfettinger knekken på en komp lakk? Kan for eks en runde med prickbort tulle med en-komp fra sprayboks?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar sterke avfettinger knekken på en komp lakk? Kan for eks en runde med prickbort tulle med en-komp fra sprayboks?

Sterke avfettinger kan gjøre sort 1K lakk gråskjoldete/melkehvit. Prickbort er ikke av de verste. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sterke avfettinger kan gjøre sort 1K lakk gråskjoldete/melkehvit. Prickbort er ikke av de verste. :)

Har kun brukt prickbort og mg nxt på bilen og der hvor det er flikklakket med en komp er blitt fryktelig skjoldete og spes stygt akkurat i overgangen mlm my og gammel lakk:s What to do?
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kun brukt prickbort og mg nxt på bilen og der hvor det er flikklakket med en komp er blitt fryktelig skjoldete og spes stygt akkurat i overgangen mlm my og gammel lakk:s What to do?

Du kan prøve å rubbe for å se om kjemiskaden/skjoldene kun er i overflaten. Men skal du kunne vaske og avfette bilen, og få en varig løsning bør det nok omlakkeres med annen herdet lakk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk over med UC og da ble det bra igjen. Men hvorfor i all verden selger de en komp utbedringslakk om den ikke engang tåler å bli vasket? :s

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive