VwType1

Skal ha meg nytt objektiv til kameraet mitt...

Som topic sier så lurer jeg på å kjøpe meg et nytt objektiv til mitt EOS 450D.

Har kun kit objektivet nå, men lurer på et fastobjektiv.

Noen som har gode forslag?

Lurer på enten et 30 mm ala dette

http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Sigma/Normal/Sigma-30mm-F14-EX-DC-HSM-Autorisert-forhandler,-5-års-EX-garanti-121920-p0000127082.aspx

Eller et 50 mm ala dette

http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Canon/Normal/Sigma-50mm-F14-EX-DG-HSM-Canon-Autorisert-forhandler,-5-års-EX-garanti-116645-p0000097091.aspx

Kom gjerne med andre forslag.

Bruksområde er generell foto av bil, noe natur, bygninger etc. Er nybegynner i dette så kom gjerne med fordeler og ulemper. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om du er kjent med det men www.foto.no har vel beste forumet når det gjelder slikt?

Ellers er det garantert noen her inne som kjenner til dette.

Jeg kjøpte meg selv 10-20 mm til EOS 1000D og det synes jeg er kjempeartig å ta bilder av bilen med :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du lister opp er fastobjektiver (som sagt). Siden du tydligvis vil være litt allsidig så vil du kanskje merke en begrensning når du ikke har muligheter for å zoome.

Fastobjektiver:

- Fast brennvidde (f.eks 30mm, 50 mm, 85 mm osv)

- God optikk (gode bilder, skarphet, fargegjengivelse osv)

- Ingen zoommuligheter (andre enn å flytte seg)

Zoomobjektiver:

- Variabel brennvidde (f.eks 28-105mm osv)

- Billige linser bøter ofte med optikken. (Myke bilder i kantene, høyt blendertall f.eks f5.6)

Jeg liker selv fastobjektiver i forbindelse med detaljbilder og portretter, der jeg vil har bildet skarpest mulig og må ha mest mulig ytelse av optikken. Når det kommer til bygninger, natur og biler ville jeg gått for et zoomobjektiv slik jeg har mulighet til å bedre komponere bildet uten å måtte beskjære i ettertid og dermed miste størrelsen på selve bildet.

Kitobjektivet er vel noe ala 18-55mm? Jeg liker dette godt, særlig om det er Canon EF-S 18-55 IS II. Men skal du hakket opp, så ville jeg sett på Canon EF 28-105 L IS eller billigere alternativer for dette. 28 mm kan bli litt smalt også, så se an behovet :)

Tillegg: Objektivet jeg anbefaler er i "proffsjiktet" av L-serien til Canon. Det er egentlig dumt av meg å anbefale dette, men legg større vekt på "billigere alternativer av dette". Sigma har gode alternativer! :)

Endret av R. Molnes
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å velge objektiv er veldig vanskelig(doh). Det kommer veldig an på hva du vil ta bilde av. Skal du ta bilde av veldig mye forskjellig, og bare ha ei linse, må du nok kjøpe noe som ikke har allverden kvalitet(blender osv). (evt ta opp lån til ei god linse)

Alternativet kan være å krympe utvalget av motiv, og heller gå for fastobjektiv.

Har 30mm sigma (som du nevner) selv, og er veldig fornøyd med det. har kit 18-135 i tillegg, men det støver bare ned. vurderte 50mm, men falt ned på 30, siden det funker bedre innendørs og i mindre rom. med 50mm må du så langt unna for å få med alle som er å feirer bursdag f.eks. Du lærer deg å bruke fast-objektiver allsidig, men med dine ønsker ville jeg nok, som Molnes sier, valgt et med zoom.

Lykke til med valget :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn generellt: Vet av erfaring at det ikke alltid er like lett å skulle spå om hva slags objektiv man egentlig ønsker/trenger. Jeg gikk selv til innkjøp av et 35 og et 50 mm objektiv etter å ha levd med 18-70mm kit lenge. Og jeg har en 10-20 og en 70-200 og en macro 90 og...det blir forbaska mye å bære på ;)

Har ikke brukt 35 og 50 så mye egentlig. Ender ofte litt sånn midt imellom mange ganger. Greit å zoome med beina, men noen ganger er det ikke fysisk mulig og da er zoom kjekt. Noen ganger skal man bare ta et snap, og da er det noe dritt å skulle be familien vente mens du må løpe 200m borti gata for å zoome med fastoptikken din. ;)

Nå lurer jeg på om jeg skal skaffe meg en 18-50/70 2.8 el no igjen...

Det å sette seg ned, gå igjennom bildene du har tatt, se litt på hvilke brennvidde du er mye på kan være verdifult. Ta en runde med maskeringsteip og teip fast kitobjektivet på 30 en helg og 50 en annen og se om du savner zoomen. Mange sier at zoom er no dritt og man zoomer best med beina og bla bla bla. Poenget er at man må være utsnitt bevisst. Valg av brennvidde er key.

Husk også at en 30 gir et utsnitt på ca 50, men det tegner likefordømt som et 30. Dvs feks på portrett ser folk litt lubne ut.

Blei mye babbel gitt... ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som andre her sier, det kommer helt ann på HVA du skal bruke det til :-) Selv har jeg både 50 og 30, største forskjellen er hvor langt unna du må for å få med deg like mye info i bildet :-) Sånn kort fortalt. Så hvis du har en zoom linse så sett den på f.eks 50 og sjekk om dette "dekker" hva du trenger å få med i bildet, evnt sett den til 30 og sjekke igjen. Jeg bruker 30 til en god del bilder hvor det er litt trangt om plasen. En tin som er med zoom linser er att de som regle forvrenger i ytterpunktene..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm..ikke lett dette. Takk for gode tips. Litt av grunnen til at jeg har tenkt på et fastobjektiv er lysfølsomheten. Ofte så er det for dårlig lys, har ikke stativ osv. Skal man ha et godt zoomobjektiv, så må man vel opp litt i pris også. Må nok i tenkeboksen her gitt.

Noen gode tips på et godt gråtonefilter / gradert gråtonefilter til standard kit linse?

Som første blits, holder det med eks. Canon 430 ex, eller bør jeg opp på 580 ex II?

Igjen, takk for input! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 430 og angrer litt på at jeg ikke tok 580, mest pga med 7D kan den styres fra kamra :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki. Trodde begge kunne styres fra kamera jeg?! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dessverre, vel du kan styre den vha blitz selvsagt, men 580 har mottaker innebygd og kan styres med "radiolink" eller hva det nå heter.

Snakker selvsagt om å ha blitz på stativ osv, man bruker jo ikke blitz montert på kamera :-D ETTL funker selvsagt på kamera..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, det du mente. :) får se litt hva lommeboka klarer å hoste opp med :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive