Gå til innhold
Are G

Erfaring med salg via auksjon?

Recommended Posts

Are G    94
Are G

Ettersom salget av min kjære audi går ganske trått lurer jeg på om det ville vært enklere å sette den på bilauksjon..

Noen som har gjort dette og har noen erfaringer å dele?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ColdFusion    11
ColdFusion

Bruktbil i Norge er svært vanskelig for tiden. Ikke prøvd deg på innbytte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G

Har ikke penger til dyrere bil, har stort sett brukt alt jeg har og eier av penger på å vedlikeholde denne bilen..

Så må ha noe billigere og ingen som gir meg innbytte og penger i hånd for noe fornuftig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Ikke jeg, men en bekjent av meg i Oslo... Etter å ikke ha fått solgt bilen på flere måneder, ble den levert til et auksjonshus for salg. Bilen ble stående hos auksjonshuset i 8 måneder før han fikk den tilbake med melding om at "bilen er uselgelig og står i veien".

En kompis av ham med ekstremt kremmerinstinkt tok da med seg bilen, kjørte en tur og kom tilbake uten bil og med penger i labben og krav om en sekser med pils for jobben :P

Skal sies at det er noen år siden, men det er verdt et forsøk, hvertfall. Auksjonshuset, altså.

Ulempen er jo at du risikerer å ikke få så mye for den som du gjerne vil ha, men jeg vil tro de kan hjelpe deg med å sette en akseptabel-for-deg-minstepris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G

Hva slags bil var dette snakk om?

Min minstepris er nok tapt for lenge siden, har hatt bilen ut og inn av finn siste 2 år med prisområde 150-65 000kr.

Har "alltid" vært billigste sammenliknbare bil men ikke noe napp, andre tilsvarende biler i samme segment selger så jeg vet egentlig ikke hva som er feil.

Derfor jeg tenkte å prøve auksjon.. Tross alt auksjonen sin feil at jeg på impuls kjøpte denne bilen :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JensChristian    187
JensChristian

Land Roveren vi hadde ble solgt gjennom auksjonen.no. :) De tar 10% av salget opp til 150.000 og 7.5% over dette, men aldri mer enn 20.000 (tror jeg).

Vi hadde bilen ute i to omganger - først startet vi på 30k og bilen må ute i ca 8 dager uten napp.

Så gikk vi ned og startet på 10k - da var det interresse: lang historie kort, bilen ble solgt for 37k - provisjon til auksjonshuset.

Bilen lå en periode ute til 26k på finn, men da var det helt dødt, så jeg tror det kan være en god ide å prøve auksjon. Virker som en del av hjernecellene tar seg ferie pga adrenalinet :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Auksjon kan kanskje være veien å gå, men de skal jo ha litt for salget, og de pengene kunne du kanskje heller slått av på prisen selv..

Er vel ikke de letteste å selge eller bytte inn, og prisen blir som regel deretter. Om du går i tenkeboksen og finner ut av hva som er ABSOLUTT minsteprisen din, kan du jo prøve finn en gang til? Men det er du kanskje ikke så interresert i?

Disse bilene er jo for litt spesielt interesserte, og da er det ikke så mange potensielle kjøperer, som f.eks passat stvogn.

En annen ting er jo at om bilener bra, og du har byttet det "meste", kan det lønne seg å beholde den? Kanskje litt kjedelig det da:)?

Om du skal selge, må du nok regne med å selge den for mindre enn hva DU synes bilen er verdt, men hvor mye er jo spørsmålet:)

Jeg ser ofte på bil annonser både dyre og billige biler, og handler i blandt også(mest billige:)) Det som jeg merker angående annonser fra auksjonsfirmaer, er at bilene ikke skal auksjoneres før en eller to uker frem i tid. Da har jeg allerede kjøpt bil, og det tror jeg ikke er uvanlig. De som "følger" med bilen lenge før de ev "vinner" budrunden tror jeg er folk som "lever" av det.(stort sett). Og det er jo ikke de gutta du vil ha bud ifra:)? Kort sagt styrer jeg unna biler på finn, som annonseres gjennom auksjonsfirma. Synes det blir så mye mas med å måtte "vente" på at handel skal skje, og er generelt litt skeptisk til det..

Når det er sagt, er det godt mulig jeg har missoppfattet litt angående hvordan det fungerer med auksjon av bil på nett, så det jeg har rablet ned får taes med en "liten" klype salt:)

Lykke til med salg, om det er det du bestemmer deg for å gjøre med bilen:)!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G

Kan godt utdype litt om noen gidder å ta seg tid til å hjelpe med sortere tanker.

Jeg har i siste 2 år annonsert bilen 7 ganger á 60 dager på finn (!!!)

Den har antakeligvis i 95% av tiden vært billigste av tilsvarende 4x4 modeller med samme motor.

Jeg har hatt 5-6 telefoner og 2 visninger (+ en prøvekjøring som ville bytte med et betydelig vedlegg mot bil i samme prisklasse).

Siste annonse:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36672518

Etter å ha rådført meg med forumet tidligere endret jeg en annen annonse til å ha relativt få bilder og kun litt tekst:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33564723

Før dette så det omtrent slik ut:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32235369

Før denne igjen prøvde jeg først med mindre tekst:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30388284

Første annonsen: Denne gangen påkostet jeg meg også avisannonse, mye verd pengene....

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28059024

Er det noen som ser en trend hva som er feil ?

Ikke noe vits å legge merke til prisen på bilen i annonsen når den er gått ut da jeg gjerne skrur opp litt samme dagen den går i ut i tilfelle det skulle komme noen innbyttefantaster som tror bilen dems er verd langt over markedspris i innbytte.. :)

Som dere ser har jeg prøvd med mye tekst, lite tekst, mange bilder, få bilder, ingenting ser ut til å hjelpe.

Det ser dog ut som andre biler kommer og forsvinner uten at de blir gjengangere på finn.

Jeg tenker at folk som følger litt med ikke vil ha denne da den er "tilbake igjen"..

Var forøvrig 22 stk som hadde lagret den som favoritt første gang jeg duppet under 100 000 kr i vinter når billigste var på 129 000 kr utenom denne, og jeg gikk under min ABSOLUTTE minstepris, fortsatt kun en visning og han synes det var for gammel bil men var interessert i å prøve uansett.

Nr 2 som prøvekjørte endte opp med en nyere A8.

Har forsåvidt vært flere som "skal sjekke flybilletter" for å komme å hente den men det blir visst aldri noe av det av ymse grunner..

Om noen skulle lure har jeg 1-2000 visninger per "runde"

En annen ting er jo at om bilener bra, og du har byttet det "meste", kan det lønne seg å beholde den? Kanskje litt kjedelig det da:)?

Kunne godt hatt A8 til bruksbil men når en vanlig kjøretur for oss er ca 1 mil blir ikke motoren varm engang, uheldig med diesel og bare småkjøring..

Vil også gjerne ha stasjonsvogn..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Hva slags bil var dette snakk om?

Min minstepris er nok tapt for lenge siden, har hatt bilen ut og inn av finn siste 2 år med prisområde 150-65 000kr.

Har "alltid" vært billigste sammenliknbare bil men ikke noe napp, andre tilsvarende biler i samme segment selger så jeg vet egentlig ikke hva som er feil.

Derfor jeg tenkte å prøve auksjon.. Tross alt auksjonen sin feil at jeg på impuls kjøpte denne bilen :D

Lancer stasjonsvogn med høy km og noe karosserifjas... er en del år siden og hukommelsen er ikke hva den kunne ha vært, men bilen var teknisk i god stand, fersk EU og alt var på stell såvidt jeg husker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Kan godt utdype litt om noen gidder å ta seg tid til å hjelpe med sortere tanker.

Jeg har i siste 2 år annonsert bilen 7 ganger á 60 dager på finn (!!!)

Den har antakeligvis i 95% av tiden vært billigste av tilsvarende 4x4 modeller med samme motor.

Jeg har hatt 5-6 telefoner og 2 visninger (+ en prøvekjøring som ville bytte med et betydelig vedlegg mot bil i samme prisklasse).

Siste annonse:

http://www.finn.no/f...nnkode=36672518

Etter å ha rådført meg med forumet tidligere endret jeg en annen annonse til å ha relativt få bilder og kun litt tekst:

http://www.finn.no/f...nnkode=33564723

Før dette så det omtrent slik ut:

http://www.finn.no/f...nnkode=32235369

Før denne igjen prøvde jeg først med mindre tekst:

http://www.finn.no/f...nnkode=30388284

Første annonsen: Denne gangen påkostet jeg meg også avisannonse, mye verd pengene....

http://www.finn.no/f...nnkode=28059024

Er det noen som ser en trend hva som er feil ?

Ikke noe vits å legge merke til prisen på bilen i annonsen når den er gått ut da jeg gjerne skrur opp litt samme dagen den går i ut i tilfelle det skulle komme noen innbyttefantaster som tror bilen dems er verd langt over markedspris i innbytte.. :)

Som dere ser har jeg prøvd med mye tekst, lite tekst, mange bilder, få bilder, ingenting ser ut til å hjelpe.

Det ser dog ut som andre biler kommer og forsvinner uten at de blir gjengangere på finn.

Jeg tenker at folk som følger litt med ikke vil ha denne da den er "tilbake igjen"..

Var forøvrig 22 stk som hadde lagret den som favoritt første gang jeg duppet under 100 000 kr i vinter når billigste var på 129 000 kr utenom denne, og jeg gikk under min ABSOLUTTE minstepris, fortsatt kun en visning og han synes det var for gammel bil men var interessert i å prøve uansett.

Nr 2 som prøvekjørte endte opp med en nyere A8.

Har forsåvidt vært flere som "skal sjekke flybilletter" for å komme å hente den men det blir visst aldri noe av det av ymse grunner..

Om noen skulle lure har jeg 1-2000 visninger per "runde"

Litt flåsete (ta det i beste mening), men det som er feil er motoren...

Ut over det ser jeg egentlig ingenting som er direkte feil med verken bil eller annonser, og siden jeg er lat har jeg ikke sjekket andre A8-annonser for å følge med på om biler som kommer og går har samme motor heller.

Eventuelt har folk hørt at de største luksusbilene til Audi, Mercedes og BMW er dyre å fikse på, og om man skal ha gammel premiumbil må man ha mye penger. 2.5 TDI'en til VAG er jo også velkjent på verksteder rundt om og er generelt skydd som pesten, så rent subjektivt er det siste spikeren i kisten for min del og en åpenbar dealbreaker (og da ser jeg helt bort fra at jeg ikke liker dieselmotorer på et generelt plan). Jeg tror heller ikke jeg er alene om å tenke sånn...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lysholm    431
Lysholm

Prøvd å legge den ut på VACN?

Hadde selv en A8 2,8Q for noen år siden. De var tungsolgte da også dessverre. Jeg byttet den inn hos forhandler i Trondheim og månedene gikk, år gikk, men bilen forsvant ikke. Tilslutt ble bilen solgt til en oppkjøper som kjøpte bilen for 30.000 kr, 4 år etter at jeg leverte den i fra meg.

Ikke for å gjøre en situasjon enda værre, men 2,5TDI har dessverre et spesielt dårlig rykte. A8 + 2,5TDI = du skjønner tegninga.

Har dessverre ikke noe annet råd til deg enn å legge deg prismessig veldig attraktivt og ta tapet for å bli kvitt bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Haakon O    774
Haakon O

Uten å ha noe kjennskap til A8 spesielt, bortsett fra at det er biler jeg liker (og det har jeg kanskje til felles med eventuelle kjøpere også?), så når jeg ser en liste som dette:

Mye påkostet siste årene, bl.a. overhalt motor med nye kammer osv slik som disse motorene trenger..

Girkasse er overhalt og begge dieselpumpene er skiftet. Foreligger mye dokumentasjon på vedlikehold og reparasjoner.

Viktigste punkter:

212'km: Motoroverhaling kammer, registerreim, vannpumpe osv

218'km: Full service (200 km service? Kostet 5000 EUR i Tyskland)

235'km: Overhaling girkasse

260´km: Bremseskiver og klosser foran, stabilisatorstag begge sider foran

263´km: Nye dieselslanger og pakninger, øvre bærearmer høyre side

269'km: Skiftet den store dieselpumpa

Per i dag har bilen gått rundt 273´km,.

Så er det inntrykket når jeg leser litt gjennom linjene at dette er en framtidig utgiftsbombe. Ikke at det nødvendigvis ER det, men alle vet liksom at dess eldre bilene blir, dess mer går galt, og når det blir trukket fram at motoren trenger overhalinger og nye kammer bl.a, og at en storservice koster over 40000kr selv i tyskland, så sitter man gjerne med inntrykket at dette vil også koste stort i tiden fremover.

Man tenker litt sånn at ok, om denne bilen har trengt 100 000kr i servicearbeid de siste 60k km, hva risikerer man de neste 60k?

Det er jo på ingen måte negativt at alt dette er utført, men det ligger liksom litt i kortene at dette blir dyrt framover også. Sånn oppfatter iallfall jeg det når jeg leser annonsen, uten å ha god kjennskap til disse bilene.

Jeg ville iallfall ikke trukket fram at disse motorene trenger overhaling, nye kammer etc.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G

Hmm.

Grunnen til at jeg har trukket frem disse poengene er at som nevnt i de par postene over så er 2.5 TDI spesielt godt kjent som en drittmotor ang kvalitet.

Og enda verre kombinert med automat.

Normalt raser disse motorene etter 200 000 km engang og må da bygges opp igjen. Dette fordi kammene er av for dårlig kvalitet, noe som ikke er tilfellet for erstatningskammene. At dette er gjort burde vært å se som en positiv ting, samme ang girkassen da disse er konstruert (hurra for å spare penger) for mindre motorer etter hva jeg forstår, og denne motoren yter NM-grense for kassa, og følgelig må den overhales.

Hjelper selvfølgelig ikke at Audi innbilte sine kunder først at girkassa ikke trengte oljeskift i løpet av livet, noe som tydelig ikke stemmer...

Tysklandsservicen var nok ganske drøy, det er 4 sider med spesifikasjoner på ting som er skiftet, så dette er helt klart ikke vanlig service.

Og ja, bilen er luftet på VACN også, men har egentlig inntrykk at A8 er litt i utkanten av hva VACN-folk stort sett liker. De fleste får en stiv en av å se en golf eller passat, uten at jeg helt forstår hvorfor... A8 er nok litt for aristokratisk for dem..hehe..

Forøvrig er det er deilig motor, bare man ikke tenker på pengene :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Haakon O    774
Haakon O

Joda, det er jo positivt at det er gjort, men det ser kanskje alikevel litt skremmende ut med en lang liste over dyre reparasjoner. Og at folk gjerne tenker at dette har vært, og vil sikkert fremdeles være, en dyr bil å eie. At tdi motoren bruker noen desiliter mindre på mila blir fort spist opp i eventuelt dyrt vedlikehold på en bil som har rullet nær 300k km, slik tenker iallfall jeg. På en nybil med full garanti stiller jo det seg kanskje annerledes :)

Prismessig så vet jeg ikke hva en slik bil bør ligge til, men vet at en kompis nylig solgte sin 3,7 V8 quattro A8, med en halv sesong gamle Vertini Concave felger i 10x20, og et nytt og påkostet stereoanlegg, for 107 000kr, og den lå en god stund til salgs den også. Var gått like over 200k mener jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G

Hmm.. Du sier ikke årsmodell så det sier meg ikke så mye :D

Fikk for en stund tilbud om å bytte min i en slik 3.7 da selger ville ha diesel.

Jeg kunne få 30 000 kr mellom men jeg avslo da jeg synes bilen hans virket litt shabby.

Den kom på finn kort tid etter og ble ikke stående så lenge så det var nok dumt av meg..

Men bilen havner 98% sikkert på auksjon nå, da jeg har en ny en på hånda og ikke har tid og energi til å styre mer med dette.

Auksjon har den fordelen at det betaler det som markedet er villig til å betale, på godt og vondt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svolp    17
Svolp

Bare det og kjøpe bruktbil til 115.000kr som snart er 15 år gammel er etter mitt syn og kjøpe seg arbeid og utgifter..

Trur mange har samme tanke, uten og ha eid audi vet jeg med andre merker ved gitt alder så blir den kun solgt når den ene har lyst på akkurat den bilen og ingen andre.. Som desverre ikke skjer ofte hva gjelder daglige bruksbiler!

Lykke til!

Endret av Svolp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G

Jo takk for det.

Kan påpeke igjen at prisen ble skrudd opp i alle annonsene rett før de gikk ut slik at den annonserte aktive prisen var en del lavere.

Bilauksjon estimerte at jeg skulle få 60-70 000 kr for denne bilen så jeg er spent på å se hva de klarer å få ut av den.

Satser på det beste så tar vi det derfra, viktigste er at jeg får nok til å dekke nye bilen jeg har kjøpt, og tydeligvis nye dekk i tillegg :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Jeg så den på finn på fredag, annonsert via Oslo Bilauksjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig