Gå til innhold

Så litt på "Jobb ønskes utført", Kriterier?


Kratoxy

Recommended Posts

Hei

Jeg så da litt på den her delen av forumet og lurte litt på hva som inngår her? DCN forumet tar ikke noe ansvar, det leste jeg. Men det jeg lurte på, er det noen slags uskrevne regler her angående erfaring og lignende?

Hadde jo vært kjekt og hjulpet folk med bilen sin, da får jo jeg erfaring selv og litt finansiering til hobbyen min, og hva er vell ikke bedre enn det?

Noen som har erfaring fra dette? Alle meninger ønskes :)

Hilsen

Kratoxy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Det viktigste her er vel å være ærlig med selger om kompetansenivået ditt og ikke minst prise deg deretter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil Holthe

Enig med Bernhard. Ikke spesielt lurt å selge seg inn så "kjøper" får falske forhåpninger. Vær ærlig, og ikke skryt på deg ting du ikke kan eller har erfaring med, det slår som regel tilbake på en. Det er ingenting i veien for å gjøre en jobb for noen, selv om du ikke har/har lite praktisk erfaring, bare "kjøper" er informert og har akseptert etter disse forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

På dette forumet her synes jeg at veldig mange er ærlige, og tror man finner riktig person til en jobb her. En del her har noen form for S&S av kundebiler eller egen bil. Ærlighet kommer man langt med her, uten tvil. Ikke gi den potensielle kunden falske forhåpninger, og informer om hva du har peiling på, men som Kjetil sier, ikke skryt på deg ting du ikke kan eller ikke har erfaring med.

Hvis du ikke er kjempe erfaren, men føler at du vil polere andre sine biler så tror jeg det er viktig med en liten "portefølje" hvor man kan få se på det du har gjort hittil. Da er 50/50 bilder veldig ålreite, samt ferdigbilder og før/etterbilde. På den måten vil du få kunder mye lettere.

Hvor holder du til forresten?

Lykke til!

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Vær ærlig på hva du kan/ikke kan. En bør også være såpass ydmyk overfor andres eiendom at en prøver de "største detailer-stuntene" på egne biler, panser fra skroten etc før en gyver løs på andres kjøretøy.

En fin metode for å skaffe seg erfaring er å prise seg deretter. Dvs nybegynner=billig. Bruk god tid på å dokumentere arbeidet med bilder og S&S, slik at andre ser hva du får til og får lyst til å shine bilen hos deg :)

Lykke til!

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kristian_, Sandnes. Så at motorlampa forsvant ;)

Har tatt 3 biler nå, en for hånd og to med DA. Bare dokumentert min egen siden den hadde jeg mye bedre tid på, bilder øker arbeidstiden litt dessverre... Burde dokumentert de 2 andre heller, fikk mye bedre resultat på de, hehe.

Men ja, ærlighet og portefølje, check! Rett og slett ikke begi seg ut på noe man ikke er helt komfortabel med? :)

Prisen foreløpig for full bil har vært med full vask, full oppshining med rubbing og finish og voks/sealer, har vært 1000 lappen, samt litt instruksjoner om hvordan vedlikeholde bilen etterpå. Det er jo ikke akkurat mye for 2-3 dagers jobbing. Men det dekker jo litt utgifter :) Det ser ut til å være en pris folk føler seg komfortabel å betale meg for, eieren til den forrige bilen kom tilbake med 2 nye for eksempel som nå står i kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Du har riktig fremgangsmåte der. Start enkelt og billig. Da får du fler og fler kunder og kunnskapen din øker. Du vil nok se at måten du gjorde tung på i starten ikke er 100 riktig og resultatet vil stige. Jeg startet også på ditt prisnivå og da står som oftest forventningene deretter fra eier. Biler i familien er også fine og øve på. Etter som erfaringen øker og resultatene blir bedre kan man også øke prisene til ett nivå man føler passer bedre med jobben man gjør.

Det er mange som søker jobber her som ikke ønsker en kjempe jobb med show finish og de er gode kandidater og ta når man er på vei oppover på læringskurven. Tror man fort kan se på prisnivå og kunnskapsnivå her som faktorer for hvor mange biler hver enkelt har tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Det skulle stå kunde, men iPhone gjorde om...

Da snakker man om stavekontroll med problemer, når den mener kunde = selger hehehe. Men det er vel en grei sak å starte med å prise mer eller mindre for å dekke produkter osv, for så å øke etter som "kundene" øker og du får bedre kunnskap om hva du driver med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Skriver under på denne jeg også! Gull verdt.

Enig. Beste attesten man kan få er tilbakemelding i S&S fra eier av bilen og at de anbefaler til venner og kjente.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at gutta på Ås går over et par av jobbene dine, og det eneste de kan sette fingeren på er at på den ene så hadde leppa på panseret en bitteliten "voks-smudge" :)

Word of mouth er gull det - og riktig prissetting fra dag 1. Men husk at det skal være morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eieren til den forrige bilen (Grønn Mazda 323 -98) ville jo være med å hjelpe til. Vell og bra det, men det har en tendens til å gå tregt da :P Han var med litt tidligere på kvelden siste dagen før han la seg i 01:00 tida, så fortsatte jeg til 11:00 neste morgen som en siste innspurt. Resultatet var verdt det, når jeg rullet den ut i sola etter voksen hadde herdet litt, Nydelig. :wub:

Ble litt bekymret for hvordan jeg skulle få vasket bilen i mørket etter polering, men når jeg nådde det stadiet var det lyst allerede... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Minne Auto Bilpleiesenter

Viktig å være ærlig.Sier den potensielle kunden at han vil at du skal fylle opp lakk i steinsprutskader og så vannpusse.Klarer du ikke det og er usikker.Så si fra til kunden at du er ikke på nivået der ennå.Ikke skryt på deg at jaja dette fikser jeg.Kun for å beholde kunden.Det blir helt feil.Du gir den kunden falske forhåpninger.Og tenk deg selv at du evt prøver å vannpusse og det går til helvete, ja da smaker ikke defå 1000 lappene du har fått så veldig godt lenger.Som resten av gjengen sier, hver ærlig og profesjonell:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...