Meringdal

BMW 325d 2010 Space Grey

24 innlegg i emnet

BMW 325d 2010 - 250hk / 550nm

Denne gangen var det duket for en flott bil fra Aalesund. Avtalte møte med eier på Statoil Moa og vi fikk gå igjennom eksteriøret på bilen og avtalte hva som skulle gjøres. Her ble det avtalt en lett shine av lakken generelt, og en del steinsprutfyllinger.

Når jeg mottok bilen satt jeg meg ned å planlagte litt tiden. Har hatt denne bilen stående i 4 uker nå, men har også tatt unna 2 andre biler i den tiden. Satt da av tid til en god skinnbehandling av alle seter i bilen, samt et par gode runder med DA utvendig. Her brukte jeg først Scholl S17, deretter Scholl S30. Panserete ble fylt med lakk der det trengtes, og ble våtslipt ned med P2000 og p2500. Deretter gikk jeg over med rot. lilla/s03, etterfulgt av s17 og S30. Tror faktisk jeg brukte S40 også her bare for å teste.

Når det kommer til voks så brukte jeg Swissvax Insignis V2. Denne har jeg ikke testet så mye enda, men jeg får nå mulighet til å kunne sjekke litt holdbarheten med en god dialog med eier av bilen.

Bilen ble vasket DCN-Style i vaskehall denne gangen, deretter såpelagt og avspylt utenfor garasjen for å fjernet støv fra kjøring til lokalet.

For mye snikksnakk, regner med dere vil ha bilder :

DSC_4035.jpg

DSC_4036.jpg

DSC_4037.jpg

DSC_4038.jpg

DSC_4039.jpg

DSC_4040.jpg

DSC_4041.jpg

DSC_4042.jpg

DSC_4043.jpg

Det første som ble gjort var å skifte tåkelyspære siden denne var gåen. Har skiftet en del av disse da jeg brukte min tidligere E90 som testbil på flere forskjellige typer tåkelyspærer da jeg drev M-Tuning tidligere.

Her merket jeg da at noe var galt:

DSC_4044.jpg

DSC_4045.jpg

DSC_4046.jpg

DSC_4049.jpg

DSC_4051.jpg

DSC_4054.jpg

DSC_4055.jpg

Mangler det ikke noe deksel over lykta? Jeg tror nemlig det. Her skal det vel egentlig være et slags gummideksel over.

DSC_4056.jpg

Viser seg det at pæra faktisk er knust. Nok om det.. Frem med støvsugeren :)

DSC_4057.jpg

DSC_4058.jpg

DSC_4059.jpg

DSC_4060.jpg

DSC_4061.jpg

DSC_4062.jpg

DSC_4063.jpg

DSC_4064.jpg

Ingen feilmelding lenger..

Da var det å begynne på setene. Her bruker jeg som tidligere Swissvax sitt Leather kit.

En rask runde med støvsugeren innvendig først.

Her dukker det opp både det ene og det andre :)

DSC_4065.jpg

DSC_4066.jpg

DSC_4067.jpg

DSC_4068.jpg

DSC_4070.jpg

DSC_4071.jpg

DSC_4072.jpg

DSC_4074.jpg

DSC_4076.jpg

DSC_4077.jpg

DSC_4078.jpg

DSC_4079.jpg

Først blir det brukt Leather Cleaner til å rense setene med. Dette for å få ut skitt som ligger i huden, og for å lage et godt grunnlag for leather milk.

Sprayer på skinnet, ett "panel" om gangen deretter skrubber jeg det godt inn.

DSC_4080.jpg

DSC_4081.jpg

DSC_4082.jpg

DSC_4083.jpg

DSC_4084.jpg

Hele setet behandlet. Lot dette tørke en god stund før jeg påførte leather milk.

DSC_4085.jpg

DSC_4086.jpg

DSC_4087.jpg

DSC_4088.jpg

Passasjerstol. Denne hadde litt merker av noe som har satt seg litt fast. Ser det har kommet ut på baksiden også å rensa derfor godt nede i bunn på setet.

Samme fremgangsmåte som over:

DSC_4089.jpg

DSC_4090.jpg

DSC_4091.jpg

Tom for strøm på kameraet her, men flekken gikk bort! Leather milk på passasjersetet og deretter samme behandling på bakseter.

Et par dager senere begynte jeg på eksteriøret. som sagt så hadde jeg god tid på denne og fikk derfor mulighet til å flekke i litt lakk i steinspruter noen dager før jeg begynte å korrigere.

Litt inspeksjonsbilder, samt steinsprutfyllinger og lakkdybdemåling:

DSC_4096.jpg

DSC_4097.jpg

DSC_4098.jpg

DSC_4099.jpg

DSC_4100.jpg

DSC_4101.jpg

DSC_4103.jpg

DSC_4104.jpg

DSC_4105.jpg

DSC_4106.jpg

DSC_4107.jpg

DSC_4108.jpg

DSC_4109.jpg

DSC_4110.jpg

DSC_4111.jpg

DSC_4112.jpg

DSC_4113.jpg

DSC_4115.jpg

DSC_4116.jpg

DSC_4117.jpg

DSC_4118.jpg

DSC_4119.jpg

DSC_4120.jpg

DSC_4121.jpg

DSC_4122.jpg

DSC_4123.jpg

DSC_4124.jpg

DSC_4125.jpg

DSC_4126.jpg

DSC_4128.jpg

DSC_4129.jpg

DSC_4130.jpg

DSC_4132.jpg

Da var alt klart for korrigering (massasje) av lakken et par dager etterpå.

Jeg starta da med Flex DA, orange pad og S17. Dette tok for lite på en hard BMW-lakk. Jeg bytta derfor pad til sort scholl, som tok betraktelig mer.

Blankt ble det også! En nydelig gråfarge dette her - Space Grey.

DSC_4133.jpg

DSC_4134.jpg

DSC_4135.jpg

DSC_4136.jpg

DSC_4137.jpg

DSC_4138.jpg

DSC_4139.jpg

DSC_4140.jpg

DSC_4141.jpg

DSC_4143.jpg

DSC_4145.jpg

Tok tak og ene siden før jeg begynte på pyntelistene. Her maskerte jeg opp alt av gummi slik jeg ikke skulle utsette disse for polish. Det går noen meter med teip på hver bil.

DSC_4146.jpg

DSC_4147.jpg

DSC_4148.jpg

DSC_4149.jpg

DSC_4150.jpg

DSC_4151.jpg

Første 50-50 på denne bilen.

DSC_4152.jpg

DSC_4153.jpg

DSC_4154.jpg

DSC_4155.jpg

DSC_4156.jpg

En liten luring som speiler seg

DSC_4157.jpg

DSC_4160.jpg

DSC_4161.jpg

DSC_4162.jpg

Ny dag og nye muligheter. Først ut denne dagen var panser og sliping av "topper" på flekklakkingen.

Her brukte jeg slipekloss fra Scholl. Denne har en side med borrelås, og en annen som er flat. Jeg fikk med slipepapir som hadde limfeste, og måtte derfor bruke den flate siden. Dette var litt ubraktisk da den løsnet ganske raskt når den kom i kontakt med vann. I tillegg til at jeg foretrekker å legge papiret i vann en stund før jeg begynner med våtsliping.

Menzena top inspection til wipe down og etterkontroll.

Scholl S03 og lilla pad på roterende for å få bort slipespor.

Ene ripen som jeg la lakk i viste litt bedre enn resten, men det var ikke så lett å få bort mer av denne. Ble dog ganske bra på resten.

DSC_4163.jpg

DSC_4164.jpg

DSC_4165.jpg

DSC_4166.jpg

DSC_4167.jpg

DSC_4168.jpg

DSC_4169.jpg

DSC_4170.jpg

DSC_4171.jpg

DSC_4172.jpg

DSC_4173.jpg

DSC_4174.jpg

DSC_4176.jpg

DSC_4177.jpg

Etter at jeg var ferdig med panseret tenkte jeg å teste ut litt den nye dekkfornyeren jeg fikk hos Scandicshine. Har lest at det er blandede erfaringer på denne. Noen sier dekket blir brunt og har dårlig holdbarhet, mens andre sier den er god. Jeg tenkte derfor å behandle dekkene ganske tidlig slik at de fikk stå å trekke inn mens jeg jobbet videre på bilen.

DSC_4178.jpg

DSC_4179.jpg

DSC_4180.jpg

DSC_4181.jpg

DSC_4182.jpg

Her ble de værtfall ganske sorte, men jeg vet ikke så veldig mye om holdbarheten på den. Dekkfornyere har vel en tendens til å forsvinne ganske raskt.

Før LSP og ruteforsegling måtte jeg ta meg selv i nakken å få vasket opp litt pads. Her ble det en god dæsj Surfex HD i bøtta, og lot padsa ligge litt nedi å trekke seg inn.

Fylte den med varmt vann, og lot de ligge en stund. Deretter tok vridde jeg dem i vannet og fikk ut polishrester før jeg holdt dem under springen og vridde dem til det ikke kom mer hvitt vann ut av dem. Anbefaler å bruke gummihansker til slik vask, da surfexen i sterk blanding ikke er så snill mot huden. Jeg foretrekker værtfall å bruke det.

DSC_4192.jpg

DSC_4193.jpg

DSC_4194.jpg

Da var det ENDELIG duket for last step product, nemlig Swissvax Insignis V2. Denne lukter himmelsk, og jeg lurer av og til på hva den kan smake.

DSC_4183.jpg

DSC_4184.jpg

DSC_4189.jpg

DSC_4195.jpg

DSC_4198.jpg

DSC_4199.jpg

DSC_4200.jpg

Mens voksen fikk kose seg på lakken gjorde jeg klart til ruteforsegling. Før jeg begynte på dette tenkte jeg å kose litt på iPhonen min. Blir derfor en liten mini S&S av det hele :)

Utgangspunkt: iPhone 4 - White

Produkt: Nanolotus glassrens og forsegling.

DSC_4208.jpg

DSC_4209.jpg

DSC_4210.jpg

DSC_4211.jpg

DSC_4212.jpg

DSC_4213.jpg

DSC_4214.jpg

DSC_4215.jpg

DSC_4216.jpg

DSC_4217.jpg

DSC_4218.jpg

Resultatbilder:

DSC_4219.jpg

DSC_4220.jpg

DSC_4221.jpg

DSC_4222.jpg

DSC_4223.jpg

DSC_4224.jpg

DSC_4225.jpg

DSC_4231.jpg

DSC_4232.jpg

DSC_4233.jpg

så tilbake til bilen. Buffet av med denne gode kluten.

DSC_4234.jpg

DSC_4235.jpg

DSC_4236.jpg

DSC_4237.jpg

DSC_4238.jpg

Ruterens og forsegling:

DSC_4239.jpg

DSC_4240.jpg

DSC_4241.jpg

DSC_4242.jpg

Diverse interiør finish:

DSC_4243.jpg

DSC_4244.jpg

DSC_4245.jpg

DSC_4246.jpg

DSC_4247.jpg

DSC_4248.jpg

DSC_4249.jpg

DSC_4250.jpg

DSC_4251.jpg

DSC_4252.jpg

DSC_4253.jpg

DSC_4254.jpg

DSC_4255.jpg

DSC_4256.jpg

DSC_4257.jpg

DSC_4258.jpg

DSC_4259.jpg

DSC_4262.jpg

DSC_4263.jpg

DSC_4266.jpg

Lite stemningsbilde fra en lørdagskveld i garasjen. Testa litt forskjellige lukkertider osv.

DSC_4268.jpg

DSC_4276.jpg

Søndagen ble brukt til siste rest. Her var det rens av stoffmatter, samt resultatbilder.

Sprayer på APC, deretter tekstilbørste til å gnikke det inn i stoffet, for så å bruke Mimoen til å rense det.

DSC_4281.jpg

DSC_4282.jpg

DSC_4283.jpg

DSC_4284.jpg

DSC_4285.jpg

DSC_4286.jpg

DSC_4287.jpg

Kvalitetstempel:

DSC_4288.jpg

DSC_4289.jpg

DSC_4290.jpg

Resultat:

DSC_4291.jpg

DSC_4293.jpg

DSC_4294.jpg

DSC_4295.jpg

DSC_4296.jpg

DSC_4297.jpg

DSC_4298.jpg

DSC_4300.jpg

DSC_4301.jpg

DSC_4302.jpg

DSC_4303.jpg

DSC_4305.jpg

DSC_4306.jpg

DSC_4307.jpg

DSC_4308.jpg

DSC_4309.jpg

DSC_4310.jpg

DSC_4311.jpg

DSC_4312.jpg

DSC_4313.jpg

DSC_4314.jpg

DSC_4315.jpg

DSC_4316.jpg

DSC_4317.jpg

DSC_4318.jpg

DSC_4319.jpg

DSC_4320.jpg

DSC_4304.jpg

Untitled.jpg

48

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er den beste S&Sn jeg har sett fra deg så langt!Undrer litt på om du var nybegynner da du og kammeratene dine og broren din var hos meg å polerte BMWn din for bare 8 måneder siden?Eller har jeg spurt om det før? Uansett har du tatt igjen meg på mange områder :) Ihvertfall på våtsliping!Jeg har ikke prøvd det så mye enda pga at jeg bare har tid på helg.

Knallbra bilder,write up,våtslip og iphone detail :) Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

+1 på hmsilsets kommentar :)

BMWn er jo helt rå også, kjempe fin farge med en motor som er helt rett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor skal jeg begynne? Utrolig flott bil, sånn vil jeg også ha!

Det var bra dokumentert med bilder, men savnet litt 50/50, det synes jeg alltid er morsomt!

Detailing av telefonen ble bra. Du får kjøpe deg nytt "bakglass" hvor du kan ha VW ;-) Finnes på eBay (som alt annet). BMW har ikke noen spesielt kule, så har ikke fått kjøpt meg noen enda.

Hvordan syns du Auto Glym Vinyl & Rubber care fungerer? Har den god holdbarhet? Begynner og bli en stund siden jeg testet den nå, men har lenge vurdert å kjøpe den inn igjen.

Den "padden" du brukte for å legge på glassforsegling, hvor kjøpte du den, og hva heter den? Ser veldig ålreit ut :-)

Du får uten tvil creds fra meg fordi det er BMW og at du gjorde en god jobb med bra resultat! :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knalljobb! Enig med tidligere talere, forøvrig. :)

Hvor kjøper du de beskyttelsesmattene du legger i fotbrønnen? Det er jo "må-ha"-produkt...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er den beste S&Sn jeg har sett fra deg så langt!Undrer litt på om du var nybegynner da du og kammeratene dine og broren din var hos meg å polerte BMWn din for bare 8 måneder siden?Eller har jeg spurt om det før? Uansett har du tatt igjen meg på mange områder :) Ihvertfall på våtsliping!Jeg har ikke prøvd det så mye enda pga at jeg bare har tid på helg.

Knallbra bilder,write up,våtslip og iphone detail :) Cred!

Tusen takk for det Silset! Det var jo svært fin tilbakemelding på endt jobb!

Jeg tror du har spurt en gang før, og jeg kan jo nevne at jeg har lagt voks på et par biler før jeg var hos deg. Dog aldri holdt en maskin noen gang. Når det gjelder våtslip så lærer jeg mye hver gang jeg jobber. Det er like spennende hver gang man sliper ned tuppene på lakken for å se om man får det helt bort, eller om noe blir visende. Jeg bruker ikke gi meg før jeg kjenner at alt er borte, og at det er helt glatt over der hullet i lakken var :)

+1 på hmsilsets kommentar :)

BMWn er jo helt rå også, kjempe fin farge med en motor som er helt rett.

Svært flott BMW dette her ja.. Takk for tilbakemelding :)

Hvor skal jeg begynne? Utrolig flott bil, sånn vil jeg også ha!

Det var bra dokumentert med bilder, men savnet litt 50/50, det synes jeg alltid er morsomt!

Detailing av telefonen ble bra. Du får kjøpe deg nytt "bakglass" hvor du kan ha VW ;-) Finnes på eBay (som alt annet). BMW har ikke noen spesielt kule, så har ikke fått kjøpt meg noen enda.

Hvordan syns du Auto Glym Vinyl & Rubber care fungerer? Har den god holdbarhet? Begynner og bli en stund siden jeg testet den nå, men har lenge vurdert å kjøpe den inn igjen.

Den "padden" du brukte for å legge på glassforsegling, hvor kjøpte du den, og hva heter den? Ser veldig ålreit ut :-)

Du får uten tvil creds fra meg fordi det er BMW og at du gjorde en god jobb med bra resultat! :thumbs:

Har erfart at aftermarked bakglass til iphone ikke holder så lenge, men de er jo utrolig kule da! Kanskje jeg må få tak i et sånt :)

er usikker på hvordan holdbarheten er på den sprayen fra AG, men det blir utrolig pent etter behandling værtfall.

Den padden du tenker på, er mest sannsynlig nanosvampen kanskje? Den er fin til å rense vinduer med! Tar bort alt av rennemerker osv. :)

Knalljobb! Enig med tidligere talere, forøvrig. :)

Hvor kjøper du de beskyttelsesmattene du legger i fotbrønnen? Det er jo "må-ha"-produkt...

Tror disse ble handlet hos Scandicshine om jeg ikke tar helt feil..

Edit. fant linken. :)

http://www.scandicsh...&product_id=384

Litt dyre dog, men en fin liten investering så har du til ca. 200 biler :P.

Endret av Meringdal
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra S&S her er det mye eg kan ta lærdom av, kjekt å se at noen får til våtsliping ;) kjempe bra resultat :) Den blåe buffe kluten som du bruker der ,brukte eg også på den grå merca som eg tok, super bra på den lakken men når eg skulle bruke den på en svart audi da lugga den fælt så det virker som det varierer fra lakktype dei er gode å bruke til. Sikkert greit å ha en del forskjellige kluter liggende.

Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb! Jeg har faktisk tenkt å gjøre det samme med Iphonen min, hehe.. Det nåværende problem er at skjermen er knust..

Meget fin farge på den BMW'n, og enda finere ble den :thumbup: CRED.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb dette Merningdal, men en ting jeg stusset litt på, og det var at du byttet fra orange pad, til sort, som er en finere finishing pad, og denne tok mere :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bra jobba som de over her nevner, liker s&s dine, men savna noen flere 50/50 shots på denne ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb dette Merningdal, men en ting jeg stusset litt på, og det var at du byttet fra orange pad, til sort, som er en finere finishing pad, og denne tok mere :unsure:

Stusset på det samme, men tror han mente lilla, ser det ligger to i vaskehaugen der. Lilla kan vel sammenlignes med gul, med mindre jeg er helt på jordet.

Endret av Marius Næss
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred er en selvfølge i dette tilfelle, igjen strøkent levert! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stusset på det samme, men tror han mente lilla, ser det ligger to i vaskehaugen der. Lilla kan vel sammenlignes med gul, med mindre jeg er helt på jordet.

Ser på bildene at han har byttet fra orange til sort. Lilla er litt finere en gul.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil, og nydelig resultat!

G6 hyper coat er vel strengt tatt ikke et nytt produkt. Jeg er veldig fornøyd med den iallefall.

Ser du maskerer BMW logoene. Disse er enkle å ta av, og gjør det ganske mye enklere å jobbe både på panser og bakluke.

Super writeup, og bra bilder!

Cred :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for masse tilbakemeldinger! Når det gjelder skifte av pads så husker jeg faktisk ikke helt resultatet av orange. Scholl orange er vel i teorien medium cut i, mens sort er avsluttende pad. Jeg kjørte disse opp mot hverandre, og det skal faktisk sies at jeg synes sort på s17 tok mer enn s17 på orange. På denne lakken værtfall.

Det skal også sies at det var en del forskjellige komboer inni bildet :) Resultatet ble jeg værtfall fornøyd med. Godt dere følger med, du har et trent øye der, Tommy :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Scholl S17+ på svart finishing pad har av en eller annen grunn en syk cut og er en glimrende 1-stegs...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart det der.. Men det er helt sant det du sier. Magisk kombo i mine øyne og en perfekt allrounder og 1-steger!

Eier var så fornøyd at han parkerte bilen i garasjen å kjøpte seg vinterbil.. Bimma skulle spares til våren! Hehe :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanvittig fin bil dette, utrolig flott farge! Veldig bra jobbet, ble rett og slett nydelig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanvittig fin bil dette, utrolig flott farge! Veldig bra jobbet, ble rett og slett nydelig :)

Takk for det Nystad! Har allerede begynt å komme et par bestilte biler til over nyttår. Skal bli kjekt å begynne på igjen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive