Simen 1 329 Skrevet 22 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 22 Oktober, 2012 (endret) Show & Shine Mitsubishi Galant G8 2001 sedan Forord. Da var tiden endelig inne for en skikkelig vinterprepp etter hellakkeringen på min egen bil. Lakkérte bilen rundt 17. Juli så nå måtte jeg ha venta mer enn lenge nok med LSP. Vannet rant fortsatt greit av lakken, men beadingen var ganske slapp og lakken ikke noe særlig glatt lenger. Erfarte at et lag klarlakk blir litt som å legge voks, de første månedene. Interiør. Jeg starta med å ta interiør et par helger før eksteriør (drøyt to uker siden). Hadde ambisiøse planer om å ta alt på bare en helg men når jeg først går igang med min egen bil har jeg en tendens til å bli sykt grundig så jeg innså at jeg måtte ta det over to helger. Hadde egentlig også planer om å skru ut setene foran for å komme bedre til på gulvteppet, men det droppa jeg denne gangen og bestemte meg for å gjøre det ved vårrengjøringen. Interiøret tok jeg på jobben, og her er noen bilder av bilen invendig før start... Mitt medbrakte utstyr: Jobbens støvsuger og våtrenser: Trykkluft. Starta økten med en grundig runde trykkluft for å få bøss og rusk opp fra gulvteppet (dette forenkler støvsuginga noe enormt!), samt for å få støv og bøss ut av kriker og kroker rundtomkring. Brukte usedvanlig lang tid på dette. Midtkonsollparti, før og etter litt blåsing: Tok baksetene ut, da de er veldig enkle å fjerne i min bil. Kjekt å få rengjort under der! Tok også ut alle 5 nakkestøttene... Gikk også over tekstilmattene som jeg nå hadde tatt ut for i år. Det var selvfølgelig førermatta som var styggest (selvom jeg prøver det jeg kan for å ikke dra med meg møkk inn i bilen). Tilslutt blåste jeg med luft over dashbordet og midtkonsollen, samt "ut" på dørtrekkene (dette for å få bort så mye som mulig før støvsugingen. Støvsuging. Så var det bare å få støvsugd hele bilen grundig. Denne jobben er mye lettere etter å ha brukt trykkluft inne i bilen. Så slettes ikke så verst ut etter trykkluft + støvsuging... Slitasje på førermatta allerede? Våtrens. Så var det omsider klart for rensing. Jeg skammer meg over å si at dette er første gangen jeg renser bilen etter jeg kjøpte den for cirka et år siden. Men bedre sent enn aldri, yes? Teipet opp for litt 50/50-morro... Sprayet på Green Clean 1:10 og jobbet det inn med børste etter et minutt eller to. Dynket så med vann og sugde opp med våtsugeren. Etter å ha kommet cirka halvveis med rensen måtte jeg stikke fra jobben pga alarmsystemet som nærmet seg aktivering (klarte dog å utløse alarmen uansett). Satte i Defa-kupévarmer som fikk stå over natta. Kom tilbake lørdags morgen, og undersøkte forskjeller (nå var tekstilen tørr)... Sitteputene bak ble, tja.. Ser kanskje litt renere ut? Takstoffet fikk et lite skille hvertfall: En ganske klar forskjell på bagasjeromsmatta.. På gulvteppet brukte jeg faktisk Meguiar's APC 1:10 og den rengjorde vel så bra som GC. Tekstilen på dørtrekkene ble også renset... Førerdøra, før og etter rens (og tørk): ... Nakkestøttene ble renset for seg selv, men syntes dette var litt vrient siden man må holde med en hånd og rense med den andre. På hodestøtte til førerplassen (min plass) kunne jeg se tydelige spor etter Renati-voks fra håret mitt. Hø-hø.. Hadde fått opp ganske mye drit av bilen... Satte så en kupevarmer i bilen igjen, for å hjelpe til på tørkinga. Støvsugde kjapt over tekstilmattene og slang de rett inn i en dekkpose... Før neste steg tok jeg en god lunsjpause imens kupevarmeren fikk stå og jobbe litt. Interiørvask. Så var det på tide å vaske over plast og vinyl etc. og jeg brukte Meguiar's APC og interiørsvamp til dette. Starta med tingene som tilhører hanskerommet... På visse deler, som f.eks. krom dørhåndtak, "buffet" jeg også over med en mikrofiberklut... Etter denne rengjøringen begynte det virkelig å komme seg... Så rengjorde jeg alle gummilister og pakninger rundt dører og bakluke med Surfex HD 1:3 og en mikrofiberfille... LSP plast og vinyl. Så gikk jeg over alt av plast og vinyl med Swissvax Protecton Matt. Brukte interiørsvamp til dette også, veldig fint redskap til interiør... Glassrens. Vasket over rutene invendig med Swissvax Crystal og vinduspapir = en veldig god kombo! Nå var faktisk interiøret blitt helt tørt, så jeg støvsugde en ekstra runde før jeg kunne si meg ferdig. Slik så da gulvteppet ut før jeg la i gummimattene... La så ved medbrakte gummimatter som jeg hadde vaska og behandla med Pneu tidligere. Ferdigbilder. Så kommer resultatbildene etter 13-14 timers jobb inne i bilen... Kjørte hjem og tok kvelden. Deilig følelse når jeg kjørte hjem, det lukta absolutt ingenting - følte at bilen var skikkelig ren. Før jeg la meg satte jeg inn en ozonrensemaskin som fikk stå i natt til søndag. Den dreper alt av bakterier i bilen... Fiksa et par mangler på søndagen. Mangla gasspedalstopper, samt et par "knotter" som holdt på plass bagasjeromsplata. Hadde fått tak i dette nå... La også ved "flytende isskrape" til nødstilfeller denne vinteren... Påførte Swissvax Seal Feed i garasjen hjemme, og det fikk stå og trekke hele dagen før jeg tørket av overflødig med mikrofiber... Gulv og seter ble også forseglet med Wolf Chemical's Textile Coat. Jobbet det inn med en kost. Det var alt som ble gjort med interiøret under årets vinterprepp. Eksteriør. Denne helgen, to uker etter interiør-økten, fikk jeg også gått løs på eksteriør. Starta med grundig vask etter jobb på fredagen. Først noen bilder av bilen og motorrommet før jeg gikk igang: Forvask. Startet med Prickbort på denne gangen våt bil pga regn. Spylte grundig, nedenfra og opp. Så påførte jeg Surfex HD 1:5 i dørkarmer og inni dører, opp til vindushøyde. Påførte over hele, og lukket dørene underveis. Spylte så med høyttrykk. Med litt treffsikkerhet går dette fint uten å få for mye vann inn i bilen. Etter dette skumla jeg bilen med Bilt-Hamber's Autofoam. Var egentlig meningen å skumme med ren såpe, men tror denne var blandet ut 1:5 da det ikke ble så tykt skum som det pleier med 1:0... Motorvask. Så var tiden inne for bilens første motorvask i mitt eie. Har vært nervøs for å gjøre dette, vært altfor redd for at noe skal gå galt. Dekte nervøst til fem ting: Dynamo, coiler, sikringsboks, batteri og luftinntak. Sånn går det når man er redd for bilen sin... Påførte først Surfex HD i sterk blanding. Lot det virke litt, så skumma jeg ned motorrommet + undersiden av panseret... Jobbet dette inn med detaljkost rundtomkring, og spylte av med HT i dusjmodus. Avspylt: Gikk så kjapt over med trykkluft rundtomkring og starta bilen. Ingen problemer (Puh!). Tørka så litt rundt med en mikrofiberklut. Håndvask. Det hadde nå blitt mørkt, så jeg tok ikke flere bilder denne dagen. Vaska over bilen med Bilnerden's spesialsvamp og CG Citrus Wash & Gloss. Dørkarmer, inni dører og felgene ble også vaska, med en halv Zymol-svamp. Rygga så bilen inn og fikk ikke tid til å tørke bilen siden jeg skulle til en kompis så jeg satte på varmevifte på full guffe. IronX. Dagen etter starta jeg med IronX på tørr bil. Var ikke sikker på om dette var nødvendig etter bare 2-3 mnd. på veien, men greit å være på den sikre siden. Påførte i garasjen siden det regna ute. Kjørte bilen ut og spylte av IronX, var en del lilla vann så det kunne virke som at IX fant noe å jobbe med denne gangen også. Snudde bilen og kjørte den med snuta inn i garasjen. Her er forøvrig en video som viser vannskrekken til Wolf's Glass Guard etter nesten to måneder, er meget imponert over denne. [/media[ Clay. Bilen var nå våt og fin så da passa det bra med clay. Dro frem Bilt-Hamber's Autoclay, vann på flask og et Miracle Dryer-håndkle til å tørke av med underveis. Tidligere lagde jeg en tråd om noen små hvite prikker som jeg var usikker på hva var, men det stemte absolutt at det var malingsprikker. Det gikk bort med clay... Ellers var det noen nupper her og der, men ikke mye. Her er clay etter hele venstresiden: Maskering. Hadde planer om å bruke roterende, så da er det viktig med god maskering (better safe than sorry). Når det er sagt så hadde jeg nok maskert uansett DA eller roterende. Ble massivt på vinduene, dette fordi jeg ikke ville slipe bort glassforseglingen noe sted ved polering av vinduslister... Inspeksjon. Så over bilen for å sjekke status. Noen få riper her og der etter monteringen, og litt kjørespor fra lakkereren var å spotte i halogenlys. Lurer på hva han har drevet med her: Annet enn det var det ikke så mye vaskeriper å se, selvom jeg har håndvaska bilen temmelig mange ganger siden lakkeringen: Maskinpolering. Gjorde ingen grovkorrigering denne gangen, venter med det til våren da jeg vil komme inn i en rytme med korrigering om våren og finpolish om høsten. Prøvde med Scholl S30+ på oransj pute og sjekka om dette lagde kjørespor med roterende maskin. Kjørte fem pass slik: 1.) Spre på laveste 2.) 1200 rpm med ganske mye press 3.) 1200 rpm med mindre press 4.) 1200 rpm med maskinens press 5.) 1000 rpm med 0 press (løfte maskinen litt) Dette så også ut til å dempe noen av kjøresporene. En slags 50/50 her: S30+ så faktisk ut til å heve glansen et lite hakk. Stilig! Kan se det såvidt her: Så da var det bare å fortsette på denne måten. Etter panseret tok jeg hele høyre side, og høyre del av taket. Så tørket jeg av polishen og tok kvelden. På søndag startet jeg dagen med å påføre Swissvax Pneu og Pneu Glossy på dekk. CG Bare Bones ble påført i hjulbuer... Fortsatte så videre med venstre del av taket... Var uheldig og var borti et av de få plassene jeg ikke hadde maskert. Surt, men sånt skjer... Moving on. Forskjermen stod for tur... Har irritert meg litt over noen lakkbobler som jeg tror har vært der helt fra lakkeringen ble gjort... Men det er ikke noe man legger merke til, så så lenge det ikke er rust under klarer jeg fint å leve med det. A-stolper og videre langs taket pleier jeg å åpne dørene imens jeg polerer. Dette fingeravtrykket ble påført bare noen dager etter lakkering og det ble faktisk sittende fast i lakken, men det gikk enkelt bort med S30+... Høyre side ferdig maskinpolért... Dytta så bilen litt bakover for å få bedre plass foran bilen (Galant'en er forholdsvis lang). Maskerte litt ekstra på plasten (hadde fått skrekken nå etter uhellet på taklista)... Kjørte en runde på frontlyktene også, selvom de var temmelig klare og fine fra før. Avslutta så med Flex DA på speilhus, vinge og bakfanger. Plastfornyer. Syntes kanten rundt speilhusene var litt vel matte, så dro frem Poytrol til dette. Påførte med en liten malerkost... ...og etter 15 minutter jobbet jeg det inn/tørket av med en nanosvamp (blå del). Resultat: Sideskjørt i plast fikk SV Protecton Matt. LSP lakk. Hadde nå varmet opp garasjen med to halogenlamper og en varmevifte (den andre lånte jeg bort), og det ble skikkelig sydenvarme der inne. Var blitt tørt ute også, så var ganske ideelle forhold der inne. Den nye lakken syntes jeg fortjente et strøk Swissvax Crystal Rock. Påført i rette linjer... Viktig å huske undersiden av vingen, hehe.. Imens voksen fikk stå og tørke shinet jeg opp motorrommet med Swissvax Pneu. Swissvax Seal Feed på gummipakninger (dette fikk stå og trekke over natta)... Tørket over lakk på innsiden av panser med 3M Quick Wax. Så gikk jeg inn og tok en pause. Lot voksen haze i halvannen time før jeg gikk ut og buffet den av. Til tross for den lange tørketiden var den fortsatt litt "oljete" ved avtørking, så jeg kunne sikkert fint latt den stå over natta... Dørkarmer og innside av dører fikk et strøk 3M Quick Wax. Blir en grundigere runde med polering på denne lakken til våren. Mye riper som jeg har lyst til å gjøre noe med... Skåler med min favorittdrikk for en tilfredsstillende vinterprepp! Ferdigbilder. De fleste ferdigbildene ble tatt i garasjen denne gangen, siden det var mørkt når jeg var ferdig og før jeg skulle på jobb på mandag morgen (idag). Tok noen bilder etter jobb også, selvom bilen ikke er 100% ren her... Takk for titten og håper denne S&S'en falt i smak. På gjensyn snart! Endret 23 Oktober, 2012 av Simen 24 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar 2 446 Skrevet 23 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2012 Bærre lækkert Ganske strøken den Galant`en din nå Cred for solid vinterprep og meget flott S&S. Siter Daglig leder Automotive Detailing AS Håndverksvegen 15 3917 Porsgrunn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad 39 Skrevet 23 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2012 Så utrolig bra, Simen! Du står skikkelig på. Nå er bilen klar for vinteren! ;-) Har dog noen spørsmål til deg: Hvor har du kjøpt det munnstykket du hadde til våtstøvsugeren din? Tror jeg behøver en som er såpass liten til å ta tekstilen i dørene mine. Noen gode tips på vask inni dørene for å unngå å spyle vann? Jeg tenker litt på styrken som kommer ut fra HT har jo et potensiale til å sprute inn i bilen. Du sa du klarte det uten å få for mye vann, but how? Utenom det vil jeg si GODT JOBBET Siter Kjører Golf MK6 2011 - Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir 335 Skrevet 23 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2012 Ble jo lekkert dette Ser du bruker litt produkter fra Wolf's. Du skryter av holdbarheten på Glass Guard, men hva synes du om Textile Coat? Lett å bruke? Er begge drøye i bruk, slik jeg opplever at Body Wrap og Hard Body til de grader er? Tror jeg må adoptere lufttrykktrikset ditt neste år. Smart! Siter '21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert] Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 23 Oktober, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2012 Bærre lækkert Ganske strøken den Galant`en din nå Cred for solid vinterprep og meget flott S&S. Takker! Ja det hjalp mye med omlakkering. Så utrolig bra, Simen! Du står skikkelig på. Nå er bilen klar for vinteren! ;-) Har dog noen spørsmål til deg: Hvor har du kjøpt det munnstykket du hadde til våtstøvsugeren din? Tror jeg behøver en som er såpass liten til å ta tekstilen i dørene mine. Noen gode tips på vask inni dørene for å unngå å spyle vann? Jeg tenker litt på styrken som kommer ut fra HT har jo et potensiale til å sprute inn i bilen. Du sa du klarte det uten å få for mye vann, but how? Utenom det vil jeg si GODT JOBBET Takk for det Kristian. Det munnstykket tror jeg bare følger ned Karcher-renseren vi har på jobb, så tror ikke det er mulig å kjøpe den løst desverre. Når det er sagt så er det kanskje verd å sjekke en butikk som selger Karcher. Treffsikkerhet er viktig. Jeg spylte med full styrke da jeg har fått en del trening i dette på jobb, og så lenge du ikke treffer direkte inn i bilen så kommer det ikke så voldsomt mye inn. Dessuten hadde jeg jo gummimattene i. En annen ting som er lurt er å la bilen stå over natta med dørene åpne for å få tørka opp skikkelig. Ble jo lekkert dette Ser du bruker litt produkter fra Wolf's. Du skryter av holdbarheten på Glass Guard, men hva synes du om Textile Coat? Lett å bruke? Er begge drøye i bruk, slik jeg opplever at Body Wrap og Hard Body til de grader er? Tror jeg må adoptere lufttrykktrikset ditt neste år. Smart! Takk Geir. Tekstilforseglingen er jeg ikke like imponert over desverre, den lukter skikkelig nano og er udrøy (nesten brukt den opp allerede). Tror ikke jeg kjøper den igjen. Glassforseglingen er kanon, og ganske drøy i bruk. Helt rå vannskrekk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi S8 4 829 Skrevet 23 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2012 Dette vart bra må si meg enig at denne bilen er tatt godt vare på ja Cred! Siter Max Protect Certified Instructor Max Protect Certified Detailer Grindvikas Gnikkebu samlede S&S Følg oss på Facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 23 Oktober, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2012 Takkar og bukkar! Og takk for cred folkens. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 23 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2012 Den ble blank og fin. Cred Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 23 Oktober, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2012 Takker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 23 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2012 Like sinnsykt grundig som alltid! Deilig følelse når bilen er 100% ren innevendig. Nesten så man sitter å pirker ut småstein fra under skoene før man kan sette seg inn Meeen, du har jo rust i døra di! Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikRinge 18 Skrevet 23 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2012 Wow...! Finfine de flaskene dine, er det CG sine "tomflasker"? Evt hvor har du kjøpt sprayhodene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JohanR 169 Skrevet 23 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2012 Blir seriøst forelsket i denne typen Galant av å se på bilen din, dææven å fin! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 24 Oktober, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2012 Mighty: Deilig følelse ja, og jeg blir litt sånn selv. Etter drøye to uker begynner det å bli litt støv på dashbord osv allerede, og da frister det å dra frem en fluffy MF og sveipe litt. Angående rusten så er jeg smertelig klar over det. Siden jeg bare betalte for lakkering av utsiden så kan jeg vel ikke forlange at han skulle tatt det også, men jeg skal få gjort noe med dette ASAP! FredrikRinge: Stemmer det, CG sine tomme. Noen av de grå sprayhodene har jeg kjøpt på shinearama, og noen hos Bilnerden.. JohanR: Hehe jo takk. Var en grunn til at jeg kjøpte denne bilen selv, ble skikkelig forelska jeg også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.