MrA

Voks eller sealer - når og hvordan?

Har planer om å foreta vinterklargjøring av skuta neste uke, med m.a. påføring av beskyttelse. Jeg har to alternativer; Duragloss 111 og Collinite 915. Hva er rett sort å bruke om vinteren, med kjøring på saltet veg og med asfaltstøv i lufta?

Har tilgang på garasje, uten oppvarming. Voks bør vell fortrinnsvis påføres panel med temp over 15 grader? Hvordan er det mtp. syntetisk sealer? Sitter den like godt dersom den er påført kalde panel, så lenge den får nok tid til å herde?

God helg! :fun:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikkje muligheit for å varme opp garasjen litt?

Eg bruker vanligvis voks pga kortere herdetid. Har ikkje garasje og bilene blir vanligvis køyrt med rett etterpå.

Dei du har valgt har bra holdbarheit, so du får berre velge kva du vil ha på lakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg skal og legge på ny beskyttelse for vinteren (Collonite Super Double Coat Wax).

Har ikkje oppvarma garasje, men har god tid så eg skal bruke arbeidslampe som varmekilde

på kvart panel. Dvs at eg kommer til å legg voks panel for panel :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar! Skal vell alltids få til en liten lunk på panelene før jeg legger på beskyttelse.

Men sann for kuriositetens skyld; hva er minimumstemperatur for henholdsvis voks og syntetisk sealer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes ingen fasit for temperaturer. Det vil variere fra voks til voks og fra sealer til sealer. Enkelte sealere kan herde i kuldegrader mens andre trenger stuetemperatur. Luftfuktighet spiller også en stor rolle. Selv om forholdene ikke er helt optimale vil det meste fungere mer eller mindre bra, men jeg vil anbefale minst 10-12 grader for de fleste produkter, noe de fleste produsenter også gjør :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er god! Jeg får vell bare prøve meg frem. "Learn by doing" er det noe som heter. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er den beste læringsmetoden :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips: Kjøp en varmevifte eller to på Jula, da får du varma opp garasjen om den ikke er altfor utett (er det et ord?).

Ellers så la voksen/sealeren ligge lenge nok så den får tørket skikkelig før du buffer, jeg tror det er bedre å la den ligge litt for lenge enn litt for kort. Gjør gjerne "fingertesten" for å se om voksen har tørket. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg dropper Duragloss'en og kjører på med Collinite. Er vell ikke vits i å legge 111 før 915? Sistnevnte tar vell sealeren?

Har forstått det slik at 915 bør legges meeget tynt. Vil det da være nok med en runde, eller bør jeg ta flere lag for optimalt resultat?

Skal se om jeg får lånt meg en tørkevifte, så får vi se hvor utett den er :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Collinite fungerer godt alene. Så lenge du er sikker på å få dekt overflaten skikkelig er 1 lag nok, men 2 er å anbefale for å være sikker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive