Gå til innhold

Mine bilpleieprodukter, hva skal bort?


HanDerre

Recommended Posts

Hei!

Dette er mitt første innlegg på forumet og som overskriften indikerer trenger jeg hjelp fra forumets medlemmer.

Men først, jeg ramla innom her etter at ØHN hadde skrevet et svar på en tråd på mbentusiastforum jeg fulgte og jeg ramla nærmest av stolen! Sånn glød og glans skal jeg ha i lakken på bilen min også enten banken vil eller ikke!!!

Så derfor:

Hvilke produkter SKAL umiddelbart bort?

Hvilke kan beholdes inntil de er erstattet med bedre motstykker fra Swisswax o.l.

Hva MÅ jeg ha i første omgang og hva bør jeg ha på sikt?

DSC_0131_zps9811aeda.jpg

DSC_0132_zpse563f8d2.jpg

I "tørkeboksen" ligger det et vaffelmønstret MF-håndkle fra Meguiars samt noen noname mf-kluter som har bestått CD-testen.

I "voksboksen" ligger Meguiars påføringspads for voks samt et par til av noname mf-kluter.

Poleringspad-setter er fra Torshov Bilrekvisita, opprinnelig beregnet til bruk på min Biltema eksentersliper 4000-12000 o/min men jeg skjønner jo nå at det ikke er særlig smart.Poleringsmaskin skal handles inn med det aller første og med begrenset budsjett havner jeg mest sannsynlig på en SKIL fra Torshov.

DSC_0133_zps446dc932.jpg

Egen bøtte for dekk/felg, skylling og for vask.

DSC_0134_zpsfb53dd82.jpg

Fra venstre: Noname, Meguiars og Turtle mf-vaskevott.

Jeg kjøpte meg nettopp en Nilfisk HT hvor det fulgte med skumkanon, riktignok ikke mer enn 100bar men jeg skulle allikevel bare bruke den til å skumme bilen, skylling gjør jeg med hageslangen. Nedsatt fra drøyt 900,- til 299,- hos Montér på Gjøvik og om det var bomkjøp svir det ikke så veldig lenge etterpå.

ALLE tilbakemeldinger ønskes velkommen! Og for ordens skyld, min bil er en MB C180 '97 sedan, opprinnelig lakkert RauchSilber Metallic, omlakkert av meg selv med Biltema's 2K PolyUrethan lakk, sort. Eller, i sommersol ligner den mer "AfterEightBrun"...

:wacko:

Med vennlig hilsen,

Han Derre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart ville jeg pensjonert Turtle Black Box og Turtle Wet'n'Black. Det er sort fargestoff i disse, og holdbarheten er ikke bra. De ville aldri fått plass i min hylle.

"Ultimate wash & wax" har jeg personlig ikke tro på. Jeg har liten tiltro til produkter hvor du liksom skal "vaske på" voks og beskyttelse. For meg er såpe og voks noe som skilles fra hverandre, ikke blandes sammen i et og samme produkt.

Resten av produktene kan du fint beholde.

Shampooene fungerer nok fint til sitt bruk, men jeg tror ikke du vil få noe glede av verken ZIP, Extreme Nanotech eller Super Wash fra Turtle i skumkanonen. I bøtta vil de dog kunne gjøre en jobb, uten at jeg vet hvor drøye de er i bruk eller hvor mye dritt de tar, eller om de tar rotta på LSP. Autoshampo har jeg aldri sett før.

Claybar kitet til Turtle holder fint til claying. Keep it.

Extreme Nano Tech textile cleaner og glass clean fra Turtle kan du også fint bruke, men jeg vet ikke hvor gode de er. Noen skade på bilen vil de hvertfall ikke gjøre. Det samme gjelder begge felgrensene du har der. Ferrobet er forøvrig bra saker.

Den lille Meguiarsflaska ser jeg ikke helt hva er? Endurance Tire Gel?

Vaskemittene er helt fine å beholde de også :)

NB: Dette er mine meninger, ingen fasit på hva DU bestemmer deg for å gjøre.

Endret av Geir
  • DCN Poeng 2

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Ikke bruk super wash i bøtta. Black box kan du kaste eller selge på finn.no til noen som ikke skjønner bedre. :)

Les litt rundt på forumet, det finnes mange gode tips til nybegynnere her. :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen :)

For å være brutalt ærlig: kast alt! ( Megs Tire Gel og Ferro-bet alu rens kan du beholde)

Det du burde skaffe deg i første omgang er:

Såpe

Avfetting

Vaskehanske

Voks

Felgrens

MF Kluter

Tørkehåndkle

Grit Guard Bøtte

Hvis du søker litt og ser på s&s delen av forumet finner du fort ut hva som er brukt og hvordan du bruker det :)

Endret av shiznit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart ville jeg pensjonert Turtle Black Box og Turtle Wet'n'Black. Det er sort fargestoff i disse, og holdbarheten er ikke bra. De ville aldri fått plass i min hylle.

Det er på grunn av det sorte fargestoffet jeg kjøpte den og den ville uansett ikke ha vært siste-finish produkt, der kommer jeg til å kjøpe en mye bedre voks. Jeg hører på folk som har greie på sakene sine så Black Box ryker, den er uåpna så jeg får garantert bytta den.

Shampooene fungerer nok fint til sitt bruk, men jeg tror ikke du vil få noe glede av verken ZIP, Extreme Nanotech eller Super Wash fra Turtle i skumkanonen. I bøtta vil de dog kunne gjøre en jobb, uten at jeg vet hvor drøye de er i bruk eller hvor mye dritt de tar, eller om de tar rotta på LSP. Autoshampo har jeg aldri sett før.

Den lille Meguiarsflaska ser jeg ikke helt hva er? Endurance Tire Gel?

Hehe, jeg hadde ikke tenkt å bruke de annet enn i bøtta nei. Jeg har bare brukt ZIP hittil etterfulgt av Super Wash og det jeg hadde av svamper, mf-kluter, pusseskinn og silikon-nal ligger i søpla.

Ja, den lille er ETG.

Autoshampo er spesielt beregnet på å bruke med HT/skumkanon iflg. Torshov Bilrekvisita. Skal dokumentere utfyllende så fort jeg har kjørt full runde "Bilpleie for dummies" med kommentarer basert på min enorme erfaring innenfor detailing...

:blink:

Tusen takk for svar!

Mvh,

T E

Ikke bruk super wash i bøtta. Black box kan du kaste eller selge på finn.no til noen som ikke skjønner bedre. :)

Les litt rundt på forumet, det finnes mange gode tips til nybegynnere her. :)

Joda, jeg har lest øya har vært såre og jeg skulle gjerne ha kjøpt ALT som anbefales! Og det kommer jeg til å gjøre, men ikke på én gang. Jeg skjønte heller ikke bedre før jeg ramla innom her men box'en skal byttes tvert ja!

Mvh,

T E

Endret av HanDerre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen :)

For å være brutalt ærlig: kast alt! ( Megs Tire Gel og Ferro-bet alu rens kan du beholde)

Det du burde skaffe deg i første omgang er:

Såpe

Avfetting

Vaskehanske

Voks

Felgrens

MF Kluter

Tørkehåndkle

Grit Guard Bøtte

Hvis du søker litt og ser på s&s delen av forumet finner du fort ut hva som er brukt og hvordan du bruker det :)

Hehe, jeg burde kanskje ikke ha spurt om hva jeg burde skaffe i slutten av første tråden min men bare holdt meg til hva SKAL bort?

Hadde jeg hatt midler til det hadde jeg allerede handla alt som er MÅHA i tillegg til alt som er kjekt å ha hos en av samarbeidspartnerne. Brutal ærlighet skal en ikke kimse av men forslaget ditt medfører et altfor brutalt innhogg i økonomien på kort sikt men på lang sikt er det ikke tvil om at alle produktene blir erstattet av forum-anbefalte produkter.

Tusen takk for svar!

Mvh,

T E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye medlemmer er alltid velkomne!

Og Shiznit er litt vel brutal synes nå jeg.

Min mening (og jeg er kvart sunnmøring tror jeg, liker ikke kaste ting)

UT: Super-Wash og Black Box (også black shine).

Resten er forsåvidt helt ok til sitt bruk. Såpe er såpe. Ultimate Wash and wax er fin til behandlet bil, den er desidert den mest skånsomme i utvalget ditt, de andre ville jeg kanskje brukt i forbindelse med grovvask og før behandling siden jeg ikke er kjent med hvor harde de er mot voksen. Turtlewax sin dekkfornyer har jeg derimot ikke brukt på dekk på en stund da mange rapporterte at gummien blei brun av den, den degraderte jeg til gummimatter (bare husk å tørke godt over etterpå, kan bli litt glatt på enkelte matter)

Det vaffelhåndkleet fra Meguiar's heter for det meste Water Repellant her på forumet. Mine funket kjempefint i nesten ett år, og nå er de degradert til felg og matter, for de er litt dårlige på å suge til seg vann nå for tida, skyver det rundt i stedet...

Og det poleringstårnet ditt er vel best å erstatte med noe annet, ikke for det, du kan sikkert bruke dem opp på noe passende etterhvert. Jeg har noen no-name liggende jeg bruker for hånd, alltid kjekt med noe løst man kan ofre. Men spar på bakplata ^_^

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye medlemmer er alltid velkomne!

Og Shiznit er litt vel brutal synes nå jeg.

Min mening (og jeg er kvart sunnmøring tror jeg, liker ikke kaste ting)

UT: Super-Wash og Black Box (også black shine).

Resten er forsåvidt helt ok til sitt bruk. Såpe er såpe. Ultimate Wash and wax er fin til behandlet bil, den er desidert den mest skånsomme i utvalget ditt, de andre ville jeg kanskje brukt i forbindelse med grovvask og før behandling siden jeg ikke er kjent med hvor harde de er mot voksen. Turtlewax sin dekkfornyer har jeg derimot ikke brukt på dekk på en stund da mange rapporterte at gummien blei brun av den, den degraderte jeg til gummimatter (bare husk å tørke godt over etterpå, kan bli litt glatt på enkelte matter)

Det vaffelhåndkleet fra Meguiar's heter for det meste Water Repellant her på forumet. Mine funket kjempefint i nesten ett år, og nå er de degradert til felg og matter, for de er litt dårlige på å suge til seg vann nå for tida, skyver det rundt i stedet...

Og det poleringstårnet ditt er vel best å erstatte med noe annet, ikke for det, du kan sikkert bruke dem opp på noe passende etterhvert. Jeg har noen no-name liggende jeg bruker for hånd, alltid kjekt med noe løst man kan ofre. Men spar på bakplata ^_^

Hei Gry!

Tusen takk for hilsen og gode tips, godt å lese at NOE av dette kan brukes og erstattes av "NDC-godkjente" produkter etterhvert. Jeg også hater å kaste bort noe som helst men jeg klarer vel å finne noen som ta imot det jeg kvitter meg med fortløpende tipper jeg. Aller helst noen som ikke har hørt om Norwegian Detailers Club, som ikke har tid til eller er interessert i å ha en ren, blank bil.

:shocking2:

Mvh,

T E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...