Gå til innhold

Motorlampa begynte å lyse


Kristian Nafstad

Recommended Posts

Kristian Nafstad

Hei,

Har BMW e46. Motorlampa lyste en gang før, og et verksted måtte fjerne feilkoden flere ganger. De sa det ikke var noe alvorlig galt, men det kunne fikses på spesialverksted for 15000-20000.

Nå har den kommet tilbake, og lurer på om noen har tid/lyst til å ta diagnose på den Idag eller i morgen kjapt? Er avhengig av bilen.

Har vært dårlig med å ha mye bensin på den, så har vært under halv tank hele uken, kan det ha slått den ut?

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Kristian Nafstad

    30

  • Kratoxy

    10

  • ///Jacobsen

    7

  • Tommy

    5

Kristian Nafstad

Jeg merker Ingen forskjell. Akkurat som før :-)

Jeg kjørte inn mot Jessheim, var køete, så jeg kjørte sakte i 2. gir. Også slapp jeg av dama på stasjonen, og da så jeg det. Når jeg startet bilen tenkte jeg å få den litt fortete varm, så jeg holdt 1.500rpm

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å koble av batteriet, la den stå i 10-15min og koble på igjen. Start opp å se om lampa er borte.... Det kan være at du har en "periodisk-feil" som ikke ligger inne hele tiden. Slike feil kan pluttselig komme i noen sekunder også firsvinne fort igjen. Da vil du få en varsellampe i dash.

Om den ikke forsvinner må du ta diagnose, finner du ikke noen feilkoder da så er det mulighet for å søke opp feilkoder som har lagret seg tidligere men ikke ligger inne lengre. Da finner du jo ut hva som er feil med bilen, og kan fikse det. Eller slette feilkodene å se om de kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Hei,

Takk for svar. Jeg prøver det etterpå :-) mistenker diagnose, men jeg gir det et forsøk :D

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Haha.. jeg er så utrolig dum. Koblet ut batteriet baki bagasjen og lukka bagasjeluka .... Må si jeg glimter til iblant!

Var bare å åpne panseret, kjøre en annen bil inntil og koble til i + polen der og minus, så ordnet det seg. Ble litt stressa!

Har funnet noen polakker som skal ta diagnose av bilen etterpå, hvis den ikke blir borte :)

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo har samme problem, dog på en Ram. Vært flere ganger inne på verksted, tatt diagnose men de finner ingenting.. Antageligvis noe galt med en følesensor, disse ble skiftet ut men problemet forsvinner ikke. Bilen funker tipp topp, men tidligere daua den på lave omdreininger, feks i rundkjøringer (dette før en av sensorene ble skifta) Var vi som kjøpte dette fra statene da ikke verkstedene fant ut dette heller. Litt elektroniske feil på diverse amcar, journey'en er for tiden på verksted der hele sulmanitten streika med airbag, radio, og aircondition - ofte bare en løs ledning på disse bilene sa dem.... Nja... 3 ganger inne og enda ikke fikset feilen. Gode kyndige folk på amerikanere i stavanger søøøkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilene skal bli lagret i bilens feilminne, fordi om det er periodiske feil. (vet ikke om det er slik på amcar) Så du bør greit kunne finne ut av dette ved hjelp av en diagnose.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Hei,

En liten oppdatering.

Jeg har batteriet i bagasjen, så jeg koblet ut batteriet og smalt igjen bagasjeluka. Hva tenkte jeg på? Må jo ha elektrisitet for å få opp bagasjelokket. Så jeg trykket på knappen for å låse opp bilen slik at jeg kunne ta opp panseret. Men jeg trenger jo elektrisitet for at det skal fungere, så etter litt om og men så fikk jeg låst opp bilen med nøkkelen. Den var litt tung å få inn i nøkkelhullet, men det gikk etterhvert. Så er det en tilkobling for + i panseret, så da fikk jeg åpnet bagasjerommet igjen (endelig).

Det tok jo ca 5-10 min før dette ble gjort, og jeg ventet ytterligere 20 min. Etter jeg koblet på batteriet lyste lampen fortsatt. Jeg tok en liten tur på industrifeltet her på Jessheim for å se om noen firmaer jobbet enda, og fant et firma som kunne se på det. Han tok frem diagnoseverktøy og trodde at det var luftmassemåler eller hva den heter. Vet ikke helt hvor alvorlig det er, han er polakk så jeg skjønte ikke alt hva han sa, men han mente det kunne være alvorlig. Uansett så fjernet han lampen og sa jeg skulle komme tilbake når den begynte å lyse igjen. Grunnen til det er fordi bilen har vært diagnosert tidligere, og han mente at det kanskje kunne henge igjen fra tidligere.

Noen synspunkter her? Hvor mye koster den enheten for luftmassemåleren? Vet ikke helt om det er det den heter.

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske enkelt å sjekke om luftmassemåleren (LMM) er helt gåen selv; La bilen stå på tomgang napp av kabelen til LMM og hør på motoren. Får den problemer/går annerledes, så er LMM iorden. (eller ikke helt ødelagt). Går bilen likt, så er det feil på den.

LMM sitter som en sensor på røret inn mot innsug, etter luftfilterboks. (muligens du også har en temp-føler på innsuget/røret, så pass på at du tester med LMM)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

///Jacobsen

Noen synspunkter her? Hvor mye koster den enheten for luftmassemåleren? Vet ikke helt om det er det den heter.

Vet ikke hvilken motor du har, men tok et kjappt søk hos gsbildeler med reg.nr til en kompis sin e46 2001 mod 318, og org. LMM til den koster 4211,- ink.mva

Hos Meca (uoriginal) kostet den 2230,-

Mercedes Benz W211

Suzuki GSXR1000 K7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Det er såpass store forskjeller ja. Jeg får teste ikveld om den fungerer eller ei, og krysser fingra for at den gjør det!!!!

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

///Jacobsen

Sjekk også med KOED.NO

glemte koed ja. Ser de ligger fra 1200,- til rundt 1800,- der.

Så går absolutt ann å spare noen kroner :)

Mercedes Benz W211

Suzuki GSXR1000 K7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

glemte koed ja. Ser de ligger fra 1200,- til rundt 1800,- der.

Så går absolutt ann å spare noen kroner :)

Jeg krysser fingra for at jeg "sparer" penger ved at det ikke er noe galt! Hehe. Begynner å bli en liten to-do liste med bilen nå. Lenge leve latskapen, men nå må den nok slutte. Ender vel opp med at jeg kjøper alt på en dag og ordner alt med en gang :)

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Nå har jeg vært ute og testet.

1. Koblet ut kabelen

2. Startet bilen

3. Ruset motoren litt (til ca 2000 rpm)

4. Lot den gå litt på tomgang

5. Stoppet bilen

6. Koblet til kabelen

7. Startet bilen

8. Ruset motoren litt (til ca 2000 rpm)

9. Stoppet bilen.

Jeg merket ikke mye forskjell.

Når jeg stoppet bilen (begge gangene) så kom det lyd fra enheten. En liten "BZZZZZZ"-lyd, også ga den seg.

Nesten samme lyd som bensinpumper lager.

Er det ingen annen måte å teste om det fungerer på? ^_^

Koblet ut den kabelen som er rett ved pila på dette bildet

lmm-8389.jpg

Endret av kristian_

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ville nå mene det at hvis du ikke merker forskjell om LMM er kobla på eller ikke, så betyr det at LMM ikke virker bra.

(Den lyden..bzzzz... er vel ikke fra LMM?.-I alle fall rart om den laga bzzz-lyd når kabel er kobla vekk ;) )

Du kan også ta av kabelen til LMM med motoren på tomgang, lettere å finne ut om gangen endrer seg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Aha, men da prøver jeg når den er igang i dag. Hørtes sånn ut, og ja, det er rart. Kan hende det er noe annet stuff inni der, hvis ikke kom trådløs strøm til BMW i år 2000 :-)

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Idag kom Motorlampa tilbake. Uff. Jeg drar innom mekonomen og kjøper nytt luftfilter, innom de polakkene for diagnose (dobbeltsjekke) også kjøper jeg LMM hvis det er 100% den. Eller ville dere droppet diagnose hvis man ikke hører forskjell ved inn- og utkobling av LMM?

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...