Roy Inge

Nissan Navara 2010

Gjør et nytt forsøk på en Shine her, satser på at teknologien ikke er imot meg i dag også.

Nissan Navara 2010 mod

Svart, med åpent plan

Jeg fikk bilen levert en fredag formiddag, lettere ryddet innvendig, klar for et lite Spa opphold.

Spa er visst blitt litt pop i det siste, både i bilverdnen og ellers i den mer menneskelige verdnen.

Her er det noen bilder før noe som helst er satt igang.

DSC_0199.jpg

DSC_0202.jpg

DSC_0205.jpg

DSC_0203.jpg

DSC_0204.jpg

DSC_0201.jpg

Mye sand/støv lett skitten bil.

DSC_0200.jpg

Bremsestøv på felger

DSC_0206.jpg

osv.

DSC_0207.jpg

DSC_0208.jpg

Jeg har valgt å legge vekk speilrefleks kameraet under vasking, mest pga fare for at dette fort kan bli vasket sammen med bilen, noe som ikke alltid er like posistivt.

Men jeg beskriver litt mer ord:

Prickbort blir lagt på hele bilen mens den enda er tørr. Dette får virke i 5-7 minutter. Jeg skumlegger med JIF Bilshampo som er blandet ca 40/60(mest såpe), og dette får ligge til det nesten har forsvunnet av seg selv, da blir det avspylt med HT.

Så blir felger vasket med P21S og gnikket med Vikan Børster. To felger om gangen før jeg spyler av med HT. Dette skulle vise seg at ikke gjorde hele susen. Så Iron-X blir oppfølgeren, med virketid på ca 5 minutter, litt gnikking på noen av de verste punktene og avspylt.

Iron-X ble også lagt på selve karroseriet i samme slengen, men fant "desverre" ikke noe å finne på...

Vannet ligger nå helt flatt på hele bilen, tak, panser og lasteplan inkludert.

Bøtte med litt varmt vann og Citrus Wash fra Chemical Guys blir blandet ut.

Vaskes med Meguiars Wash mitt, denne kjøpte jeg faktisk på BilExtra på Bryne for noen hundre kroner. Fungerer enda ;)

Avspyling blir gjordt før jeg finner frem en liten detalj kost og duller litt mer dørhengsler og andre detaljer rundt om kring.

Etter-bilder av vaskinga? Nei, det var desverre altfor mørkt til å kunne få til noen bilder, så jeg gav opp det prosjektet..

...Og glemte det selvsagt morgenen derpå ...

Dag 2

DSC_0223.jpg

Litt Clay-merker

DSC_0219.jpg

Her er ett etter at lakkdybdemålinger og noe av maskeringa er unnagjordt.

Lakkdybder:

DSC_0270.jpg

DSC_0271.jpg

DSC_0272.jpg

Jeg syns lakken på denne bilen er svært tynn, stemmer det, eller er det bare jeg som er vandt med god gammeldags "maling"?

Chrome-detaljene måtte jo selvsagt også måles ;)

Grillen:

DSC_0210.jpg

DSC_0211.jpg

Mildt sagt varierende verdier.

DSC_0212.jpg

DSC_0213.jpg

Speilhus

Støtfanger:

DSC_0216.jpg

DSC_0218.jpg

Nesten rent metall her :)

Så litt ripekorrigering:

DSC_0224.jpg

DSC_0224.jpg

Dette er de forhåndsnominerte utfordrene

Swissvax CFP Strong, og Nano-polish

Meguiars #205 og D151

Scholl S17+

Puter:

Diverse Hex-pads

Jeg velger å begynne rolig i tilfellet like myk lakk som på en Toyota jeg hadde tidligere.

D151 på orange Hex-pute(ang. Styrke på Hexagon-putene fra Blank Bil, så skal jeg lage en liten oversikt i slutten av tråden!)

DSC_0226.jpg

Dette gav ikke noe resultat

DSC_0221.jpg

For å gjøre en lang historie kort, så kan jeg med bilder vise noen av kombinasjonene jeg valgte å teste ut før jeg falt på en avgjørende kombo.

DSC_0256.jpg

D151

DSC_0259.jpg

DSC_0257.jpg

SV CFP Strong

-Denne tok mest swirls med gul Hex-pad, men alikevel ikke helt fornøyd med resultatet

Jeg kjørte på med bl.a. Meguiars #105 på en eller annen skum-pad, Scholl S2 Orange på Mirka ullpute før jeg klaska til med:

DSC_0258.jpg

Scholl S3Gold på Swissvax rubbing pute fra pad towers of Swissvax -sammen med de nye bakplatee fra Swissvax. Jeg syns det ergode bakplater og pads, jeg.

Dette gjorde definitivt susen på taket av bilen(med spot pad), bak karmen ditto og bakskjermen på venstre side ble det absolutt bare holos og kjørespor i vilden sky..

DSC_0254.jpg

Men en omgang med denne komboen

DSC_0259.jpg

Gul Meg. Skumpad og #205 før den siste omgangen med

DSC_0255.jpg

Scholl S40 og rød Hex-pad. Egentlig bare tull da det er holos som er problemet, og S40 bare er oljer, og Rød hexagon-pute er den mykeste i samlingen....

Det fiksa en del, men det er kanskje litt kjørespor jeg ser igjen i lakken da..

DSC_0275.jpg

Et par speilbilder fikser jeg da av skjermen før jeg avslutter den delen for kvelden

DSC_0277.jpg

Det kjekke her er at jeg har nesten hele uka på meg til å bli ferdig med bilen, og trenger derfor ikke å stresse meg halvt i hel for å få bilen klar. Jeg legger derfor ripekorrigeringa litt på is, og begynner med litt detailing på chrome-detaljene :)

Med serdeles lite erfaringer med chrome og ren aluminium, så kjører jeg jo på med Alu polish. Denne valgte jeg å spre med fingrene og arbeide inn i materialet med ull spot-pad og roterende maskin, med lite til litt press. Jeg er litt for redd for å lage kjørespor eller andre skader på så rent metall.

Se bildene :)

Her fra stigbøylene/rock sliders

DSC_0240.jpg

DSC_0241.jpg

DSC_0242.jpg

Før behandling

DSC_0243.jpg

DSC_0245.jpg

Etter at maskinen har gjordt sin oppgave:

DSC_0247.jpg

DSC_0248.jpg

DSC_0249.jpg

Jeg skal beskytte disse med Autobahn felgvoks -kanskje. Må tenke litt på det, fordi dette er litt skummelt med tanke på at en eller annen luring plutselig finner på å sette foten sin på siden av plast-brettet, og tråkke på voksen -som inneholder teflon...

Skli – woops – knekk... Say no more..... ;)

Bakfangeren

DSC_0283.jpg

DSC_0280.jpg

DSC_0281.jpg

DSC_0282.jpg

Og i tilfelle du lurte på hvilke produkter det har gått en del av her på metallet:

DSC_0284.jpg

DSC_0286.jpg

Jeg klarer ikke helt å avslutte for kvelden, så jeg begynner å titte litt på interiøret

DSC_0261.jpg

Det er tydelig at en byggebransje-fyr bruker denne bilen

DSC_0262.jpg

Her har jeg akkurat tatt ut mattene, og begynt så smått åvaske litt på siden av stolen før jeg kom på å ta bilder... :)

DSC_0263.jpg

Hanskerommet

Innstegs lister av metall blir satt inn med Swissvax Alu Polish

DSC_0264.jpg

DSC_0265.jpg

DSC_0266.jpg

Og begyttet med Autobahn felgvoks

DSC_0268.jpg

Dag 3

Jeg hadde grublet litt på bilen gjennom natta/arbeidsdagen og tenkte at Scholl S30 ville vær en finere avsluttning på denne bilen enn S40 og myk pute, mest pga at det fortsatt er litt skjolder igjen på lakken her og der. Men siden jeg ikke har S30 så blir det S17+ kjørt på DA med blå pad. Tipper det er en Scholl pad som ligner litt på de andre HEXagon-pute jeg har nå, men ikke så tjukk som disse. S40 var altså ikke noe særlig tess på denne da.

Etterpå fikk bilen en ny vask. Dynket i Surfex HD som fikk ligge mens jeg kobla opp spyleren igjen. La på et litt tjukkere lag med Jif-skum, slik at det kunne henge på mens jeg gikk over med en detaljbørste og kosta vekk litt polishrester her og der. Typisk en del i hengslene, i vannkanalene under panser, og rundt logoer samt inni tanklokket. Dekkene ble spesielt vasket med Surfex for å gjøre de klar for litt tire shine. Her ble det forøvrig brukt P21S Dekk rens/shine.

Dørkarmer osv fikk en liten omgang med Swissvax CF regular

DSC_0290.jpg

DSC_0292.jpg

før de ble vokset med Shield.

Resten av bilen fikk 2 lag, hvor den første laget fikk herde i et par timer, og det andre laget fikk stå i en liten time før de ble buffet av.

Dørkarmer, utvendig crome osv fikk ett lag med voks, henholdsvis Shield og Autobahn.

Så må vi kikke litt på hva som er under skallet, eller inni skallet. Under skallet er jo motoren :P

DSC_0294.jpg

DSC_0295.jpg

Skinnseter ble støvsuget før jeg gikk på med Leather Cleaner og medfølgende børste.

DSC_0298.jpg

DSC_0299.jpg

50/50 av pasasjer sete.

DSC_0301.jpg

DSC_0302.jpg

Lite vits i å legge ut dette bildet av baksetet når jeg nå ser at jeg ikke hadde noe før bilde her...

DSC_0303.jpg

Men gjorde det alikevel ;)

DSC_0310.jpg

Dørken framme var ikke så bra, og ble ikke helt bra heller, hadde nok gjordt seg med en skikkelig vaske-masin her.

Før:

DSC_0305.jpg

DSC_0306.jpg

Etter noen omganger med støvsuger, Chemical guys green clean som ble dusjet lett på og arbeidet lit med en børste

DSC_0312.jpg

DSC_0313.jpg

DSC_0314.jpg

Henger fortsatt igjen en hel del ureinheter som ikke ville bort med denne "enkle" behandlingen.

Under skallet er det ikke så mye å si. Det er en motor der.

DSC_0323.jpg

DSC_0324.jpg

DSC_0315.jpg

DSC_0316.jpg

DSC_0317.jpg

DSC_0318.jpg

DSC_0319.jpg

DSC_0320.jpg

DSC_0321.jpg

Skal innom i morgen og få vasket skikkelig over vinduene

DSC_0332.jpg

DSC_0333.jpg

DSC_0334.jpg

DSC_0336.jpg

Skjolder? Det henger stadigvekk igjen litt oljer etter voksen. Er dette helt normalt, eller har det med typen/bruken av microfiber å gjøre?

DSC_0337.jpg

DSC_0340.jpg

DSC_0342.jpg

Konklusjon:

-Nissan Navara 2010 modell har en mye hardere lakk enn hva som var forventet. Det var altså ikke vits i å bruke milde produkter for å få denne bilen fin igjen, selv om det er en sikkerhets sak og derfor bare bra å begynne på denne måten.

-Jeg syns lakken på bilen var meget tynn iforhold til jeg er vandt med. Jeg tør derfor ikke å arbeide for hardt på bilen da jeg er redd for å plutselig slipe gjennom lakken. Når det er sagt så trenger jeg vel ikke å si at våtsliping ikke var aktuelt, så noen litt dypere riper fikk oppholdstilatelse på denne bilen..

-HexLogic pads er OK puter å bruke. Teorien tilsier at mønsteret skal gjøre at polishen blir i puta litt lenger, og at man kan kjøre litt lenger -slik jeg forstår det. Dette stemmer etter min prøvelse. Men jeg savner litt mer cut-ferdigheter i noen av putene, men nå skal det også nevnes at ikke alle putene ble testet denne gangen.

Flexipads Hex Logic:

Yellow Heavy Cut Pad

Orange Medium Cut Pad

Green Heavy Polishing Pad

White Medium Light Polishing Pad

Black Finishing Polishing Pad

Blue Light Clean & Glaze Pad

Red Ultra Fine Finishing Pad

Til slutt så må jeg si at dette innlegget ikke er fullstendig. Bilen er ikke overlevert eiger i skrivende stund, så det mangler noen ferdigbilder av bilen når den står ute i forhåpentligvis skikkelig belysning.

9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant lesing! Jeg har holdt på å sysle med en Qashqai i samme farge siste døgn :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Produkter som er brukt:

Vask:

Prickbort

Jif Bilshampo

P21S

Iron-X

CG Citrus wash

Bilt Hamber Surfex HD

Shine:

Meguiars 105

Meguiars 205

Meguiars D151

Swissvax CFP Strong

Swissvax CFPF

Swissvax Metal Polish

Scholl S2 Orange

Scholl S3 Gold

Schol S17+

Vokser:

Swissvax Shield

Swissvax Autobahn

For Øvrig:

Scholl Spam, CG. Green Clean, diverse Siwssvax produkter til interiør, disse finnes blandt annet i Swissvax Master Collection

Interessant lesing! Jeg har holdt på å sysle med en Qashqai i samme farge siste døgn :)

Hyggelig at du finner det intressant da :) Jeg tar det som et kompliment ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir bra :) mangen gode blanke bilder. Ja bra du ikke prøvde deg på noe våtsliping, noe eg gjorde i går som førte til Hodepine og ingen søvn i natt :(

Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var bilen overlert. Eiger var veldig fornøyd med jobben, jeg gikk kjapt gjennom dens tilstand på lakk, hva sommer gjort og litt kjapt om gangen gjennom arbeidsprossen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin logging av arbeidet som er gjort.

Og så må du jo skaffe deg våtstøvsuger! Den fotbrønnen så ikke ut ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bra jobb dette, mye som ble blankt og fint igjen. men anbefaler deg å skaffe en våt støvsuger/ rensemaskin. :)

cred

Endret av Tonytic
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt se er flere Navara'r der ute som får litt stell. Hadde samme "møkka" ved pedalene når kjøpte min, å selv med rensemaskin/greenclean er det spor forts, men har håp forts..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive