shiznit

Fartsbot fra utlandet.. Betale eller ikke?

32 innlegg i emnet

Fikk en fartsbot fra Frankrike i dag. Har tydeligvis blitt tatt av en fotoboks i det jeg kjørte 117 i 110 sone og nå vil de ha 68 euro.. Hvem hadde trodd at en renault clio 1.2 kunne greie 117..

Er uansett ikke så lysten på å betale..

Er det noen som har vært i lignende situasjon og har erfaring med dette? Hva vil skje videre hvis jeg hiver den i søpla?

Tenker da i forhold til inkasso, betalingsanmerkninger osv

Kan vel uansett vente å se om det dukker opp en purring etterhvert..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville kanskje ikke kasta den bare, men ville lagt den til side og sett an hva som skjer. Om du ikke hører noe på et halvt år er du sikkert trygg..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med leiebil eller egen bil? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke betale den siden du slapp unna :P. Men du kan få problemer og kanskje måtte betale den hvis du drar til Frankrike igjen.

Vanligvis krever bla Tyskland og Frankrike kontant betaling i det du har blitt tatt. Så da har du vært heldig ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville kanskje ikke kasta den bare, men ville lagt den til side og sett an hva som skjer. Om du ikke hører noe på et halvt år er du sikkert trygg..

Var det jeg også tenkte.

Med leiebil eller egen bil? :)

Leiebil.

Trenger ikke betale den siden du slapp unna :P. Men du kan få problemer og kanskje måtte betale den hvis du drar til Frankrike igjen.

Vanligvis krever bla Tyskland og Frankrike kontant betaling i det du har blitt tatt. Så da har du vært heldig ;)

Nå er jeg ikke helt sikker på omstendighetene, ettersom alt i brevet stod på fransk (!), men regner med at det er snakk om fotoboks på motorveien.

Legger boten i en skuff og krysser fingrene :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel heller sjelden at fotoboksene stopper deg og krever kontant betaling da :D

Jeg fikk en parkeringsbot i Danmark som jeg ga f i, etter en stund kom det purring i posten, med advarsel om inkasso og henvisning til ett nordisk samarbeid vedrørende bøter, men purringen var på samme beløp som boten så den betalte jeg da...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heldig? Tar fotoboksene i frankrike kontant betaling før du får kjøre videre? :D

Man må vel være spesielt uheldig om fotoboksen kommer etter deg for å kreve inn boten :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe.. leste litt fort jeg :P Nei håper ikke de får så avanserte fotobokser med det første.

Er nok bare å legge vekk den boten ja, kommer nok ikke til å høre noe mer ;)

Men blir du stoppet i kontroll i Frankrike en gang, så er det mye mulig du må betale den gamle å.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er boten sendt direkte fra politiet eller fra leiebilselskapet ...?

Har hørt om andre som har fått et ekstra gebyr fra leiebilselskapet for deres arbeid med å utlevere personinfo til politiet..

Jeg har kjørt 20-30 000 km siste par år på motorveier i Europa og *bank i bordet* har ikke fått noe i posten.

GPSen maser i hytt og gevær om fotobokser men er sjelden jeg ser de så har vel blitt tatt en gang eller to..? Uansett er det visst mye lettere å bli bøtelagt med leiebil enn privatbil..

Så neste gang ta heller Audien :)

Samtidig er ikke beløpet mer enn drøye 500 kr så er ikke store tapet du tar ved å betale den..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kjenning ble stoppet i fartskontroll på vei til flyplassen i Nederland, han fikk ikke betale på stedet, og han ga da faen.

Noen år etter skulle han til Usa med mellomlanding i Amsterdam, og gjett hvem som ble tatt til sides ved ankomst med pengekrav :)

Så om det er slik i Frankrike aner jeg ikke, men 70€ er jo ikke allverden for å slippe å tenke mer på dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For usle 68 auro så hadde jeg betalt glatt....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er boten sendt direkte fra politiet eller fra leiebilselskapet ...?

Har hørt om andre som har fått et ekstra gebyr fra leiebilselskapet for deres arbeid med å utlevere personinfo til politiet..

Jeg har kjørt 20-30 000 km siste par år på motorveier i Europa og *bank i bordet* har ikke fått noe i posten.

GPSen maser i hytt og gevær om fotobokser men er sjelden jeg ser de så har vel blitt tatt en gang eller to..? Uansett er det visst mye lettere å bli bøtelagt med leiebil enn privatbil..

Så neste gang ta heller Audien :)

Samtidig er ikke beløpet mer enn drøye 500 kr så er ikke store tapet du tar ved å betale den..

Med en gang jeg satt meg inn i clio'en angret jeg på at jeg ikke hadde tatt med audien :)

Boten kom hverken fra politi eller bilutleier, det ser mer ut som et innkrevingsbyrå..

For usle 68 auro så hadde jeg betalt glatt....

Det er en billig fartsbot etter norsk målestokk, men som fattig student har jeg nok av andre ting å bruke penger på.. Bilpleie f.eks :)

Skal uansett vente å se om det kommer en purring :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kollega av meg fikk parkeringsbot i Australia mens han bodde der. Var på 12 euro eller noe, men han gadd ikke betale. Nå har det blitt heavy, så politi kom på døra hvor han bodde, men han hadde jo nettopp flytta, og kan få fengsel hvis han kommer tilbake.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha syke australere!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med en gang jeg satt meg inn i clio'en angret jeg på at jeg ikke hadde tatt med audien :)

Boten kom hverken fra politi eller bilutleier, det ser mer ut som et innkrevingsbyrå..

Ingenting som er så deilig som å cruise bortover autobahn i 150ish i egen bil fullt lovlig vel vitende om at dette i Norge hadde satt deg i fengsel..

Du burde sjekke hvorvidt dette selskapet har innkrevingsrett i Norge. Har de det er det bare å betale..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var litt uoppmerksom i en eller annen tunnel i oslo med leiebil, tror jeg betalte ca.700.- kun for at de skulle sende info til politiet... :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er første jeg har hørt om som er tatt i fotoboks i Frankrike og som har fått bot. Selv feis jeg forbi i nærmere 170 mellom nice og marseille ca og håpet det var refleksjon fra møtende bil, men på vei tilbake så jeg fotoboksen i midtrabatten. Aldri hørt noe fra dem, men blir du tatt i radar får du ikke kjøre videre før du har betalt.nsom regel er boten rundt 50 euro... Så er jo ikke all verden

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at det ikke var den her fotoboksen? :lol:

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du tydligvis har blitt tatt, så kan du spørre om ett bilde og sjekke om det faktisk er sant.

Når det er sagt så synes jeg du viser en ganske elendig holdning til det her, og bare det å vurdere å ikke betale synes jeg er lavmål. Og tror en Clio 1.2 helt fint hadde klart 117 km/t når mammas ex-bil, en Toyota Aygo 1.0 klarer 130 km/t helt fint.

Finn ut om de har bevis for at det var din bil, har de det bør du betale. Men å prøve å "lure" seg unna synes jeg bare er teit :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en Toyota Aygo 1.0 klarer 130 km/t helt fint.

Den makser vel på rundt 160? :D

Ikke at jeg vet ....... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive