Jetboy

oppkast/spy på alcantara

Lørdag: Gutten hadde proppet i seg diverse mat hele morgenen og etter noen svinger og bakker + drittlukt fra dieselpurka foran så gav han opp. Ut kom det.

Fikk stoppet på en bensinstasjon og tatt det grøvste med papir og diverse utgaver av wipes. Tok ut hele baksetet i går, skurret godt over med resten av wipes (sånn "lær-rens"), rensket sømmene med liten skrutrekker og har satt til lufting. Tror faktisk setet har overlevd.

Vasket godt under setet, hver minste kabel er løftet på og tror jeg har tatt alt av faktisk spy.

Beltet fikk en del omganger med wipes på lørdag og grønnsåpe og vann i dag.

Problemet er alcantaraen. Når jeg gikk inn i kveld lå det en grei eim av spy der selv om jeg hadde latt vinduene stått åpne i natt. Heldigvis var jeg armert med Swissvax Alcantara Cleaner, børste og mikrofiberklut. Begynte med applikator og dabbe, men ble utolmodig og sprayet så rett på. Jobbet det inn med børste og tørket en del med tørr mikrofiberklut.

Alcantaraen er bløt akkurat nå (etter behandlingen) og usikkert om jeg egentlig har utrettet noe. Har noen erfaring med dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Muligens denne kan hjelpe? -> LINK-<

" Sonax Xtreme Tekstilrens

Sonax Xtreme Tekstil og Alcantara rens fjærner flekker og ubehagelig lukt. .

Xtreme Textil- & Alcantararengjøringer en rengjøringsmiddel for alle tekstiler i bilens interiør.

Fjerner smuss og ubehagelig lukt. Fjerner også vanskelige flekker som sjokolade, iskrem, cola, kaffe, ketsjup osv. Seter, stopp, kledning, innertak, matter, varetrekk og t.o.m. ømfintlige Alcantara-overflater blir grundig og skånsomt rengjort. Samtidig fjernes ubehagelig lukt fra f.eks. tobakksrøyk, husdyr, melkesøl osv. og erstattes med en diskret, frisk duft. Frisker opp fargene, etterlater ingen smussrender.

Innhold: 400 ml.

Delenr: SON 206300

"

Endret av elmof
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det får bli alternativ 2 ettersom jeg har SV Alcanta nå. Jeg kan jo la det tørke og kjøre en ny omgang i morgen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne da jeg nettopp fikk forespørsel om jeg kunne fjerne oppkast fra alcantara. Noen med erfaring? Kan man bruke rensemaskin på alcantara? Har alcantara-rens fra SV.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alacantra er syntetiske fibre

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alcantara er visstnok litt ømfintlig for aggressive såper og vaskemetoder.
Men når det kommer til spy og ekstremt skittent alcantara så må jeg si at DET kommer i andre rekke!
Så ømfintelig er det ikke at man ikke kan rense det skikkelig en gang i blant.

Her hadde jeg uten å nøle våtrenset flere runder og evt damprenset etter at det igjen var tørket for å knerte det som måtte være igjen av bakterier.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Magne :) Har rensemaskin, men ikke tilgang til damp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hvert med på å rense Alcantara med rensemaskin. Det gikk fint det, men det ble mye jobb etterpå med å fjerne nupper. Det ble aldri laget noen S&S tråd her på forumet, men du kan se endel bilder og info her.

Vi testet først med SV sin rens, men den gjorde ikke noe serlig god jobb på et så møkkete interiør.

50/50 bilde før og etter SurfexHD 1:10 og Mimo rensemaskin.

IMG_6873_1024x683_zpsf34dd033.jpg

IMG_6876_1024x683_zpsefb3453b.jpg

50/50 nuppefjerning:

IMG_6869_1024x683_zpscdd02f13.jpg

IMG_6867_1024x683_zpsa653ca7f.jpg

Selv tror jeg at Alcantara tåler mer enn det mange her sier. I dette tilfellet ble det til slutt meget bra selv om det ble mange timer med både rens og nuppe fjerning.

Siden det er mange her som ikke har testet dette og mange som ikke anbefaler dette så nevner jeg at dere gjør dette på eget ansvar. Bare så ikke jeg skal få skylden for noe hvis noe blir ødelagt.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt av en jobb på Volvoen der gitt :huh: Har nuppefjerner, så kanskje jeg gir det ett forsøk. Takk skal du ha :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det bare er spy så ville jeg prøvd meg frem litt stegvis. Kanskje det er godt nok å kun skylle med rensemaskin og rent vann, hvis ikke så påfører du såpe uten å børste før du skyller og suger. Det kan hende at en av disse metodene gjør slik at du ikke ender opp med nupper.

Det kan hende at ditt interiør ikke blir like nuppete som dette. Det vet du ikke før du har testet selv.

Får du nupper så fungerer det med nuppe fjerner, men det er ikke veldig effektivt. Det virker som at fibrene er veldig myke slik at de legger seg ned isteden for å gå inn i nuppe fjerneren. Vi testet mye annet også som bla. hår klipper og barberhøvel. Har lest på nett at sistnevnte skulle fungere bra, men alt i alt så gjorde nuppe fjerneren best jobb.

Det virket som at nuppe fjerneren ble fort slitt i bladene så det kan være lurt å 2-3 stk tilgjengelig.

Synd ikke noen har laget en egen maskin som er beregnet på Alcantara. En nuppe fjerner kombinert med en støvsuger hadde kanskje fungert fint.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja vi får se hva vi får til :) Han skulle ringe meg ikveld, men har ikke hørt noe enda. Så da får jeg ikke tid før evt torsdag. Så da får han bare kjøre med vinduene åpne enn så lenge :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive