Gå til innhold

Steinsprut, lakk-flekking


Øystein

Recommended Posts

Ble ikke nevnt i selve posten

Endret av R. Molnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Skalprøve og forklare litt hvordan det med pensling av hakk/riper og steinsprut fungerer.

For det første vil pensling av metalic lakk aldri bli like bra som når man pensler.Dette fordi metalicen legger seg på skrått og ikke flatt som når man sprøyter!Dermed blir det nyanseforskjell!

Lys mettalic lakk vil som regel aldrig bli bra.Dette fordi det er mye lettere og se en fargeforskjell på en lys bil.

Mørke farger blir som regel mye bedre enn lyse farger.Dette fordi det er vanskeligere og se en nyanseforskjell på en mørk bil!

TIPS:Til dere som har svarte biler (metallic).Hvis ikke sårene eller steinspruten er for for store slik at man tydelig kan se en forskjell,så går det ann og bruke ren svart.En tettfarge (lastebillakk) hvor man slipper og bruke klarlakk,og som man kan våtslipe og polere når den er tørr.

Har man rust i en steinsprut ville jeg brukt en kniv og skrapt rent slik at det kun er metall igjen.Før man begynner og pensle,så må det slipes litt rundt der det skal pensles.Det som kan skje hvis man ikke gjør det er at klarlakken river når man begynner og slipe og polere på den.Klarlakken må ha noe og feste seg på og det er riper!Penslet på grunning i flere strøk(tørke mellom hvert strøk) til man nesten har fylt hakket.Så legger man tynt i med farge til man har skikkelig dekk i fargen.

Så legger man en klump med klarlakk som er litt høyere enn orginallakken.Når det er gjort kan man pensle flikketynner rundt klarlakken slik at den flyter ut og man slipper klarlakk kanten.

Det er en klarlakk som heter Mipa eller Nipa som er selvtørkende på 20 min uten varme.Den blandes 50/50 med klarlakk og herder!

Ganske tynn,men den funker!

Noen ganger må man legge klarlakk 2 ganger for at det skal bli helt slett når man pensler en steinsprut.Dette fordi klarlakken "synker" når den tørker.Det samme gjelder base og grunning.

Hvis man er skikkelig stødig på hånden er det mulig og bruke airbrush på steinsprut.Dette vil føre til at lakken flyter ut på samme måte som når den lakkes.Kommer man litt utenfor steinspruten,kan man vaske dette enkelt vekk med vann.

Base skal man IKKE våtslipe siden basen som regel er vannbasert....enkelt forklart,man kan vaske vekk basen med vann!

Skal se om jeg kan få tatt noen bilder på jobben hvis vi får inn noe pensling,så skal jeg legge det ut!

Når det kommer til flikking med lakksprøyte,så kan man tenke som så:

Når man har fått dekk på den flekken man skal lakke,så kan man begynne og tenke på selve flikken.Det er ak som og ta sand i hånden og kaste det utover gulvet....mye sand nærmest deg,og så flyter det fint ut jo lengre vekk fra deg det kommer.

Det mange gjør feil er og teipe rett rundt der man skal flikke og man sitter igjen med skarpe kanter.Skal man flikke et sår på en dør under list,teiper man listen og holder hele delen under listen åpen.Da har man hele feltet og jobbe på...Man skal tross alt ha base,klarlakk og flikketynner rundt skaden,og man må uansett polere flikken!

Håper noe av dette kan være til hjelp,og hvis det er noe dere lurer på er det bare og spørre!



Så det var noen skrivefeil,men tror dere forstår ka eg mener;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal finne ut ka den heter til i morgen eg;)Den er flott og bruke til pensling hvis man ikke har en IR lampe...

Den har grønn etikett ihvertfall.

Lastebillakken som jeg nevnte over er acryllakk for de som lurte på det!Farge som ikke trenger klarlakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIPA CX3 2K-HS Express Klarlack

MIPA 2K-HS-Herder CH X 10 (2K Acryllakk)

Disse blandes 50/50 og er selvtørkende på ca 20 min ved sprøyting.Gjerne litt lengre ved pensling,men ved bruk av varmepistol går det fortere.

Håper tipsene kommer til nytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...