Gå til innhold

TEST(mini); av Scholl S3 gold vs Menzerna FG500


Knutis

Recommended Posts

Scholl S3 gold er jo kjent for flere av oss, og kan kjøpes hos flere norske forhandlere, feks Scandicshine:

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=scholl+s3+gold%27&product_id=53

Dette skrives av forhandler om polishen:

Den høy effektive rubbingen S3 Gold, har blitt designet spesifikt for bruk på ripe bestandig lakk og UV herdet lakk.

Men den fungerer like godt på alle typer lakk. Takket være den unike IPT-teknologien (intelligent Powder Technology), som er basert på høy renhet aluminiumoksid.

Kan du nå fjene defekter i lakken raskere og enklere enn før.

Det høye cut nivået, den høye glansen og den enkle bruken vil overbevise deg.

Menzerna er også et kjent merke for mange av oss, og selges i disse dager bl.a hos Bilnerden:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_12&products_id=196

Dette skrives av forhandler om polishen:

Poleringsmiddel med høy grad av cut, lang virketid og lite støving. Menzerna FG500 er et av de beste poleringsmidlene på markedet når det gjelder cut, og det bør derfor brukes med forsiktighet, spesielt med roterende maskin.

Disse faktorene gjør Menzerna FG500 til et ideelt produkt for å fjerne dype riper. Det som gjør FG500 unikt i forhold til andre poleringsmiddel med så høy grad av cutting, er at den avslutter så glansfullt at det ofte er nok med en rask runde med et avsluttende poleringsmiddel etter FG500.

For ordens skyld inviterte jeg Ronnyn fra dcn til å delta i testen, og vi bestemte oss for å kjøre begge polishene på gule Scholl pads og gule Über pads, på roterende maskin.

Menzerna ble kjørt i zenith, med første passene på ca 600rpm, deretter opp til ca 1600rpm før det ble juvellert på ca 600rpm igjen.

Scholl ble kjørt i ca like mange pass, men der ble det bare kjørt jevne pass på hele panelbiten på ca 1000-1200rpm.

Testobjektet ble en tilårskommen Audi A4 B5 som ikke har sett bilpleie på mange år.

Siden cut er noe av det viktigste hos begge disse, var denne Audien et godt valg. For dokumenteringen sin del, ville jeg heller hatt en bil med mørk lakk som det er mye enklere å ta gode bilder av. :)

En kjapp inspeksjon av panseret avslørte dette:

DSC_1478.jpg

Så vi tapet opp fire omtrent like store paneler, som vi skulle teste på:

DSC_1481.jpg

Sett på bildet, forfra, tester vi Menzerna til høyre og Scholl til venstre. Über pad nærmest kamera, Scholl pad nærmest frontruten.

Her er etter en runde med Menzerna FG500 på gul Über pad:

DSC_1483.jpg

Og vi ser ganske klart at det er igjen endel antydninger av de dypeste swirlsene.

Her er etter en runde med S3gold på gul Über pad:

DSC_1487.jpg

Omtrent strøkent!

Vi gikk så over på Scholl pad, først med Menzerna:

DSC_1491.jpg

Her er det igjen faktisk enda flere riper enn når vi kjørte med gul Über pad.

Så Scholl pad på S3gold:

DSC_1489.jpg

DSC_1493.jpg

Her fikk vi et resultat omtrent på nivå med Menzerna på Über, dvs at det var igjen endel riper.

Slik ble det etter at vi fjernet maskeringen:

DSC_1495.jpg

Vi lot så eieren kjøre hele panseret med Rupes Bigfoot v2 :

DSC_1497.jpg

Og avsluttet for moro skyld med Victoria Wax Concours fra bilnerden:

DSC_1507.jpg

For å oppsummere:

Vi opplevde at på denne knallharde lakken gav Scholl S3 gold best cut på gul Über, av alle fire alternativene. For uerfarne brukere er Scholl S3 gold veldig enkel i bruk, der man fint kan kjøre på jevn fart og få et godt resultat når polishen flasher og blir blank.

FG500 har i denne testen dårligere cut, men også den er best sammen med Über pad.

Bruksmessig er FG500 fin å jobbe med om man har kjørt litt roterende fra før, den er like enkel i bruk på DA som S3 gold.

Takk for titten.

  • DCN Poeng 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Scholl S3gold er en meget bra polish! Jeg bruker daglig meg101/105/95 (på jobb)og de er greie å bruke. Men har polerte en 2008X5 i dag, og blir bare imponert over s3gold. Synes den har mye bedre cut, og mye bedre å kjøre.. Synes i og for seg at 101 er en god polish også :)

Veldig fin test forresten, gode bilder også! :)

Endret av cocos
  • DCN Poeng 1

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Helt toppers informativ og ryddig test som gjorde meg litt klokere. Jeg har brukt gul uberpad med SchollS03Gold på hard lakk denne sesongen, og jeg blir alltid like imponert over korrigeringsevnen og brukervennligheten kombinert med finishen den leverer. Det har spart meg for mye arbeid.

Meguiar's burgunder Soft buff pads anbefales også, særlig på større flater. Det gjør virkelig vei i vellinga samtidig som det leverer moderat med ugang.

Nok en gang, bra test :thumbup:

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Denne testen måtte jeg få med meg siden det finnes noe innst inn i granskauen masse BMW og andre tyske biler her lengre inn i fjorden også ;) Ser ut som jeg må bestille uber pads, og fortsette å bruke s03gold.Skulle vært testet med s2 orange også :) Cred!

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært testet med s2 orange også :)

Erfaringsmessig gir ikke S2orange noe mer cut på disse enn S3gold, det gjør derimot 3M Fast Cut Plus.

Vi tar gjerne en litt større runde ved en senere anledning, der vi også tar med FCP og eventuelle andre vi har tilgang på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rogersolmyr

Ser ut som jeg må teste S3gold også. Bare erfaring med Menzerna så langt, men kan jo være artig å prøve noe annet. Merket dere forresten noen forskjell på støving og kjøretid?

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøretidsmessig er de ganske like, rent bortsett fra at de må kjøres forskjellig (diminishing vs non-diminishing).

S3gold kan sikkert kjøres til den er omtrent borte, men det er lite vits å kjøre for lenge. Menzernaen er pent nedkjørt etter en zenith-runde og dermed klar til buffing.

Begge støver heftig om man ikke er flink å rengjøre padden. Gjør man det mellom hvert pass er støving et ikke-tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Poster her da jeg tror det passer inn :)

Vil jo først si at jeg er helt fersk, så var litt spent da jeg skulle teste for første gang i helgen.

Jeg brukte FG400 med kestrel DA, først med orange uber, så gul uber. Bilen er en 08 hvit 320d med en del vaskeriper.

Vet at denne lakken er ganske hard, men hadde håpet den skulle fjerne ennå mer enn hva den gjorde.

Ente opp med å kjøre gul uber i 5-6 pass med litt press og hastigheten på 5, så orange. Til slutt kjørte jeg menzerna 2500 med grønn uber med lett trykk og hastigheten på 4. (sw shield voks som lsp)

Synes de var kjempe lette å jobbe med, og enkelt å buffe av igjen - ble også kjempeblankt, men...

må jeg kanskje over på roterende på denne lakken for å fjerne alt, eller greier f.eks s03gold det med DA?

Beklager, ble litt mye spm her nå, men man lærer så lenge man lever :)

Endret av Estereo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Hvit BMW lakk er hard, så det må mye jobbing til for å få det bra. Du klarer det med DA, men roterende er mer effektivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan lokale du har, men det kan jo være at det ikke er spesielt varmt der du holder på nå. Personlig erfaring mtp. varme i lokale viser at det er lettere å få bra cut hvis det er 25+ i rommet du holder på, og bilen har stått der en stund ;) Er forresten Menzerna fortsatt en polish man må bryte ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da får jeg si meg fornøyd med resultatet på første jobb :) Selv om ryggen ikke er så fornøyd + støl i låra etter 12 effektive timer på huk..

Sto på et lager der det var tørr luft og ca 20 grader.

edit: satt vel ikke på huk hele tiden kanskje;)

Endret av Estereo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...