AndreasLie

TEST: 22PLE lakkforsegling på Opel Astra

Da var det klart for min test av lakkforseglingen 22PLE fra Scandicshine. Testen ble startet 30.september 2012 og er utført på en 2011 Opel Astra Sports Tourer med fargen Saphire Black. Bilen eies av meg og kommer til å følges opp med gjevne mellomrom. Bilen brukes daglig og står ute hele døgnet.

For info om produktet se produktet hos Scandicshine

330844_387941161264488_1649236135_o(1)-500x500.jpg

Test objektet har vært godt vokset og ble korrigert for en stund tilbake, så det ble kun kjørt en lett polering av bilen for å få opp glans og fjerne vaskeriper og andre småmerker som har kommet gjennom sommeren. Bilen ble avfettet med prickbort, surfex hd og ironx før den ble vasket med maxi suds og clayet med blå clay fra Swissvax. Etter vask ble den polert med DA, oransj Scholl pute og Scholl S40

Sånn så altså bilen ut før polering

IMG_1676.JPG

Sniker inn ett in action bilde fra poleringen, slik at dere ser at den ble utført :)

IMG_1691.JPG

Og noen timer senere så bilen slik ut og var klar for lakkforsegling. Jeg lot maskeringen stå på for å unngå proukt på krom og plast.

IMG_1692.JPG

For at dette skal bli en test, må den testes opp mot noe. På vinteren pleier denne bilen å bli vokset med Swissvax Shield. Panseret ble derfor testpanel og delt i to.Shield på høyre og 22ple på venstre side.

IMG_1693.JPG

Påføring:

Det er vikrig at panelet er helt rent før påføring og til dette brukte jeg 50/50 IPA.Produktet kommer i en 30ml glassflaske og i esken følger det med en kork som gjør kontrollen på mengden påført produkt blir litt enklere.Til påføring brukte jeg en ny Meguiars skumpapplikator og en ny Eurow mf til fjerning etter tørketiden. Produktet skal påføres i små mengder på panelet, for så å fjernes etter 3-5 min tørketid. Jeg helte ut ett par dråper på applikatoren og fordelte produktet i rette linjer på panelet for å få en gjevn hinne. Fylte på med ett par dråper til når det gikk tørt. Ett tips er å prøve å bruke samme del av applikatoren hver gang slik at den blir godt primet og du bruker mindre produkt. Etter at panelet var dekket med forsegling startet jeg en stoppeklokke for å ha kontroll på tiden og etter i snitt 4 min ble panelet tørket rent med mf'en.

Utstyret som ble brukt.

IMG_1697.JPG

Venstre side klart for 22ple

IMG_1700.JPG

Fikk ikke noe godt bilde av produktet på panseret, så her har dere ett fra bakskjermen

IMG_1715.JPG

In action på taket

IMG_1729.JPG

Produktet skapte umiddelbart en glassklar hinne på lakken etter buffing

IMG_1723.jpg

Swissvax shield ble så lagt på høyre side av panseret

IMG_1731.JPG

Synes produktet var drøyt i bruk og lett å jobbe med. Påføring gikk lett og etter tørketiden trengte panelet ett lett drag med mf'en for å vise ett blankt resultat.

Jeg brukte ca halve flasken på min bil

IMG_1732.JPG

Resultatet

IMG_1735.JPG

IMG_1736.JPG

IMG_1740.JPG

IMG_1738.JPG

Etter 22 timer med herding innendørs tok jeg bilen ut for å se resultatet i dagslys.

IMG_1754.JPG

IMG_1755.JPG

IMG_1756.JPG

IMG_1758.JPG

Ett svakt skille i mellom 22ple og shield

IMG_1759.JPG

IMG_1762.JPG

Pga overskyet vær poppet ikke metallicen veldig godt, så i justert fargetemp ser den nå nesten helst svart ut :)

IMG_1767.JPG

Finishen fåreløpig ser veldig bra ut, blir spennende og se hvordan hålbarheten blir utover vinteren :)

Endret av AndreasLie
9

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test dette! Men du skriver ikke noe om hvor lenge du lot bilen stå før du kjørte den ut?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test dette! Men du skriver ikke noe om hvor lenge du lot bilen stå før du kjørte den ut?

Takk, da har jeg lagt til en liten linje om det. Den fikk stå inne i 22 timer og fikk vel smake regn etter ca 27

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følger spent denne testen. Nydelig blankt utgangspunkt! :thumbup: Cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test. Blir spennende å se hva som skjer her iløpet av vinteren.

Siden du brukte halve flasken, så koster det ca 450kr å forsegle en bil med denne (noe som egentlig er ganske dyrt).

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten update selv om bildene er noen dager gamle. Bilen var grå og flekkete etter alt regnet og møkk fra E6 så den fikk seg en runde med Glossworks i kanon og bøtte. Vannet dro veldig godt av og den glassklare finishen holder godt enda. Ser ut til å funke bra dette :)

Avspyling med HT etter skumlegging. Vannet drar lett av

IMG_1870.JPG

Så våt er den etter skylling. Ikke nok vann til å fukte tørkehåndklet engang :)

IMG_1871.JPG

Panseret ligger det heller ikke mye vann på

IMG_1872.JPG

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva brukte du til wipedown etter polish?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva brukte du til wipedown etter polish?

Godt med IPA
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Good! Det er nok veldig viktig. Bør ikke være rester av noe på lakken før påføring av 22PLE.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppdatering litt over en mnd etter at forseglingen er lagt på. Dessverre dårlig med biler, men må si at bilen er like lett å vaske nå som første gang jeg vasket den etter behandling. Vannet drar godt av og samme glans som på bildene over har bilen fortsatt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe nytt? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke fått tatt noe kvalitetsbilder i det siste, da det bare har gått i avspyling for å holde den værste dritten fra E6 unna. Men JA det funker fortsatt :) Vannet glir fortsatt bra av og lakken ser ut til å holde seg godt beskyttet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et bilde sier ofte mer enn tusen ord. Kvaliteten spiller jo ikke sååå stor rolle. :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og da kommer det endelig noen bilder.

Etter noen serdeles våte dager fram og tilbake til jobb så Astraen slik ut:

%255BUNSET%255D.jpg

IMAG0467.jpg

Bilen fikk en runde surfex 1:20 og JIF skum for å løsne på møkka

IMAG0469.jpg

Etter dette ble den avspylt og vasket med bøtte, mitt og glossworks.

Dette er rett etter avspyling etter bøttevask. Vannet preller godt av fortsatt

IMAG0474.jpg

Så til referansen på panseret. Shield til høyre, 22ple til venstre

IMAG0475.jpg

Til venstre ser man at vannet drar rett av med en gang, men etterlater noe vannperler. På sheild siden så bruker vannet mye lendre tid av, men etterlater en tørr overflate

IMAG0478.jpg

For øyeblikket er det ikke mer enn 5-10 grader der jeg vasker og høytrykken er koblet til varmt vann. Dette skaper en del damp så mulig det er derfor det perler seg med vann, men uansett drar vannet såpass godt av at det er ikke store tørkejobben.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne bilen ble jo helt rå og se på etter Lakkforseglingen :P helt konge ,har samme bil selv,men er bare en nybegynner på Detailing enda ,lærer jo litt av å se på dere andre som har gjort dette en stund :)

Vidar b

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er en meget flott Opel stv du har der,så blank den ble :o ..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det begge to :) Den holder seg ganske så blank fortsatt, men pga mangel på dagslys så har jeg ikke bilde av det, kanksje jeg får til ett i helga :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det begge to :) Den holder seg ganske så blank fortsatt, men pga mangel på dagslys så har jeg ikke bilde av det, kanksje jeg får til ett i helga :)

Jeg har fulgt med på dine jobber å må si at jeg er imponert,særlig fargen på Opelen din ser fantastisk ut :)

Endret av dj john
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt treig til å oppdatere, men nå har jeg fått tid til å ta litt skikkelig vask og ikke bare spyle av og se at bilen blir møkkete 2 sek etterpå etter en tur på e6.

Den holder seg forsatt beskyttet etter snart 7mnd. Vaskrekken er ikke like på høyde, men forsatt tilstede. Den har blir vasket ett par ganger med Nanolex Reactivaing shampo og det hjelper godt på. Det er nok en god match til denne coatingen for å holde den oppe i lang tid.

Før start:

20130405_155502.jpg

Dynket med Prickbort for å få løst opp dritten fra vindu og ned og skummet med Jif Bilshampo

20130405_161027.jpg

Her ser man klar forskjell. Swissvax shield har ikke så mye vannskrekk lengre, mens 22ple avviser vannet fortsatt. Den ser fortsatt møkkete ut, så bare skum og avspyling alene holder ikke

20130405_162152.jpg

Nå som sola har skint i noen dager ser jeg også at det er litt små vaskeriper her og der, så den må nok få en polering snart for å være tipp topp, men for mannen i gata holder nok dette seg bra en god stund til.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra test her Andreas!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive