Simen

Dørkarmer og lakk på innsiden av dører

21 innlegg i emnet

Har lurt mye på dette en stund nå. Hvordan behandling gir dere dørkarmer og lakk som er på innsiden av dører, panser, og bakluke? Pleier dere å vaske ofte, og med hva? Blir jo vått rundtomkring etter vask osv., pleier dere å tørke etter hver vask? I midt hode så burde det håndvaskes først, men hvem gidder vel å vaske alt dette hver eneste gang?

For min del må jeg innrømme at jeg har rettet lite oppmerksomhet med dette, men har lyst til å gjøre en skikkelig innsats nå snart. Tenkte jeg skulle prøve å fjerne så mye riper som mulig og legge voks før vinteren. Eneste problemet er jo at jeg ikke kommer til skikkelig med maskinen overalt og da vil det antakelig bli klare skiller på resultatet.

Tanker rundt dette?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må vel gjøres en gang for alle, det å maskinpolere disse feltene. Da jeg tok min bil tidligere så gjorde jeg en så grundig jobb som overhode mulig. Deretter la jeg godt med voks på for å forsegle. I ettertid har jeg kun forseglet disse plassene, uten noe mer arbeid enn det.

Med vanlig vask spyler jeg bare med rent vann på innsteg og underkant av dørene for å få bort smuss :) Sørg for å ikke dynk bilen med HTen når døra står åpen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan har du vasket f.eks. indre B-stolper før voks? Det er det ikke lurt å spyle med hageslange...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tar en runde med høytrykk inne i dørkarmene sånn hver 2-3 vask, litt ettersom hvor støvete det er osv. Et par ganger i året vasker jeg med prickbort, surfex og svampevask/børste. Oppe på b-stolper, og øverst i dørkarmer bruker jeg som regel bare litt ONR og en mf og drar over :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sprayer på avfetting med trykksprøyte, bruker detailbrush, og tar enten hageslange eller en ekstremt våt klut jeg presser vann ut av. Etter det kjører jeg håndvask, og tørker til slutt.

På min egen bil og samboerens legger jeg body wrap (forsegling) samtidig som jeg tar "vinterklargjøringen". Da legger jeg til et steg med Cleaner Fluid påført for hånd før jeg legger forseglingen. Det er første året jeg har gitt såpass med attention på disse panelene, og det forventer jeg å få igjen for når våren kommer :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger.

Så dere bryr dere ikke så mye om vaskeriper osv.? Etter jeg har korrigert riper en gang for alle kommer jeg til å gjøre det jeg kan for å ikke lage nye vaskeriper. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg så etter første gang jeg gjorde det slik jeg forklarte, og jeg fikk ingen riper.

Husker jeg vasket av dritt med en klut og såpe i tiden før jeg fant dette forumet og skjønte hva ting dreide seg om. DA fikk jeg riper :D

Endret av Geir
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ok. Men du skrev både detaljkost og svamp? Ikke begge deler overalt?

Ja hehe, husker da jeg var ny her vasket jeg også en gang sånn med klut og såpevann. Ble nok vaskeriper av det ja. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spyler med hageslange inni dørkarmene hver gang jeg vasker, for det er ikke så mye pakninger rundt dørene på E87'en min, blir mye støv i døråpningene. Og etter at jeg spyler/fukter bruker jeg hansken, men uten press. Tar jo gjerne døråpninger etter nedre paneler, så jeg fører igrunn bare hanska over for å spre på litt såpevann fra hengende frynser. Blir ikke skittent der heller, stort sett uten unntak støv som blir borte bare ved å tenke på vask. Og jeg vasker også tilstøtende panel på selve døra, disse får litt mer kraft i draget. "Innsida" av b-stolpene får også (alle skal få), men her ligger pakningene lenger ut så det er mer snakk om å vaske nedi pakningene heller enn selve b-stolpen..

Er vel bare helt nederst i karmen som får merker, av sko og jakker og alt mulig drit. Og forresten er det ofte merker langs stolpene, folk lener seg og holder der :o

Kan vel ikke bli vaskeriper når jeg bare stryker en våt hanske over? Jeg påfører sikkert de flatene tørkeriper, siden jeg bruker annenrangs håndkle som water magnet i døråpninger og på pakninger, og det er fast rutine! Finne fram et håndkle som ikke er verdig skikkelig lakk for å tørke de delene som vanligvis ikke synes ^_^

Men jeg synes prinsipielt at alle flater som er mulige å komme til skal få vask, polish og voks. Så får man gnikke for hånd der maskina ikke kommer til (og det er jo ganske mye)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tar en grundig vaskerunde med avfetting etc på våren og legger på LSP.

Når jeg har tid og lyst under hverdagsvasken, spyler jeg over med dempet HT, og vasker over med såpe. Så blåser jeg tørt og går over med mikrofiber og Quick Wax, QD eller annet jeg har for hånden. Jeg har dempet riper i synlige områder et par ganger med maskin, men tar det pent siden det er mindre lakk der enn utenpå bilen.

Nå har ikke jeg kostbare utstillingsbiler, jeg har bruksbiler, og den nyeste og dyreste går daglig i skytteltrafikk mellom SFO og barnehage. Med bruksbiler som mine, trengs en viss realitetsorientering rundt hvor ofte en skal ta det og hva det blir utsatt for, ellers får man bare magesår :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vaskeriper der inne er for meg ikke et tema. Jeg har aldri sett dem, ei heller lett etter dem, selv om jeg vet de er der. De fleste fra lenge før min tid. På en utstillingsbil forstår jeg problematikken.

Jeg går en gang i blant over med en form for AIO for å glanse opp litt og legge litt beskyttelse.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker HT langs kanten på innsiden av dørbladene hver gang jeg vasker ,tørker etter med en MF dyppet i ei bøtte ONR. Når jeg polerer blåser jeg i om det er vaskeriper inni dørene, men bruker sprayvoks og tørker av inni der ganske ofte.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ØHN: nå tror jeg helst at du har den blankeste kjerra som går i skyttel-trafikk mellom SFO og barnehage :)

Ellers tilbake til topic: håndvasker på vanlig måte - går over med ymse kjemikalier og detail-børste hvis det er for ille. Men det blir det nesten aldri.... Håndgnukker ved behov, og legger som regel #21 på slike steder.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner at mange bryr seg like mye om vaskeriper osv. inne i dører og dørkarmer siden det ikke vises utad, men jeg tenker kanskje det gir en godfølelse å ha blank og strøken lakk på disse områdene også? Du ser det jo når du åpner døren hver dag du bruker bilen. :)

Mye bra tips og tilbakemeldinger her da. Når jeg tenker meg om la jeg Collinite 476s rundtomkring forrige høst og det holder vel ennå. Voks på disse plassene må vel vare et år, minst?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også mye trafikk inn og ut av bilen med unger og aldri god tid når jeg vasker så tar skjelden og gjør så mye.

Har sprutet inn surfex og gått over med kost og hageslange tidligere, har fuingert fint uten at jeg har tenkt så yme på det med riper da ingen ser det uansett :D

Ellers liker jeg å ta en runde med CG GC og MF i dåråpninger ganske ofte da det fjerner all smuss, og på mine biler er det ikke rein lakk i innsteg men plast/mentall kombo, som regel dekket med dritt ungene drar med seg fra barnehagen..

Interessant nok er førerdøra som regel den reneste selv om den kanskje får mest trafikk....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel tråd dette, men ville bare komme med en tilbakemelding angående dette..

For min del har jeg nå kommet i mål når det gjelder lakken på innsiden av dører og dørkarmer. Da jeg kjøpte meg ny bil i sommer tok jeg en grundig vask inni dører/dørkarmer som noe av det første jeg gjorde. Etter det har jeg bare tørket over dørkarmer/inni dører og bakluke etter hver vask også holder det seg rent.

Det kommer såpass lite møkk inn i dører/dørkarmer, og så lenge jeg vasker/spyler bilen hver uke vil det lille som kommer inn stort sett forsvinne med vannet. Etter hver vask tørker jeg derfor først utvendig, deretter åpnes alle dører og bakluke så tørker jeg over der også. Bruker MF-håndkler der det er forskjellige sider, bruker den fluffy siden på utvendig lakk, og den med korte hår på innsiden av dører og i dørkarmer osv.

Til våren kommer jeg også til å polere skikkelig i dørkarmer/dører, men det viktigste forløpig er å holde det rent. Og det gjør det ved å tørke over etter hver vask. Litt mikroriper kan det sikkert bli, men synes det er mye bedre enn å la støv og drit samle seg sammen med vann som får ligge inni dører/dørkarmer, og potensielt starte rust.

Kan anbefale alle som vasker bilen sin ofte å gjøre dette. Høres kanskje ikke ut som det mest skånsomme, men start med det så skal du se dette funker kjempebra! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å bruke APC og detailkost inni karmer og på B-stolpen, deretter spyle av med rent vann på trykkanne? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker mf og No Rinse blandet som QD. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste dere bare førsteposten nå ell? :P


Sa jo akkurat at jeg er i mål når det gjelder dette hehe..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier å dyppe en mf i såpevannet og vaske i dører og karmer ved hver vask av alle bilene her. Det tar 10min ekstra, så det tar jeg meg tid til når jeg først har funnet frem alt stasjet :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive