apex_s2k

Polering av 2003 Subaru Forester med STICKY lakk

Får ikke til dette her, jeg. Slitt med panseret på bilen flere timer i dag. Får bort ripene. Så det er fint. Men det ligger igjen ei "grå hinne" på lakken, akkurat som om polish og klarlakken blander seg og forsegler.

Kjører med fin polish for finish, så blir denne hinna betydelig bedre (ikke helt borte). Bilen blir faktisk ganske blank og fin. Men... Det legger igjen noe helt forferdelig med holos. Og de kan ikke tørkes av. Så det er nok i lakken. Wipedown tar heller ikke noe, så...

Sliter med dette uansett hastighet, press, antall pass, komboer osv. Er "litt" lei nå kan du si. Brukt mange timer bare på panseret.

Jeg blir ikke klok på dette. Aldri vært borti liknende...

Fant ut at det som gir best resultat hittill er DA med S30 på orange Scholl, høy hastighet, få pass (ett), og gå rett av lakken med hastigheten høy. Og deretter tørke av polishen før det har gått 20 sekunder... Går det for lang tid, så får man ikke tørket den av i det hele tatt.

Merkelige saker.

Virker også som om "oljete" polisher er verst.

Noen som har noe tips som hjelper her?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke komboer har du prøvd da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det sånn at du har rubbet panser først? Når du tok ripene altså. Det jeg ev tenkte på er om du har brukt grov combo til ripefjerning, kan det være en slags "hinne" på lakken. Det kan vel da isåfall være spor etter grove korn i polishen..?

Og når du da bruker finpolishen kan det være at den er litt for fin?

Fikk ikke med meg om du hadde brukt rpterende?

Om jeg har missforstått problemstilling må du bare se bort fra rablingen:) men kan jo være ett long shot?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde først roterende, og kom frem til at det ikke funka så bra på denne lakken. Kladda seg og slik med en gang. Og polishen ble helt forferdelig å få av. Derfor gikk jeg over til DA. Og DA tar ripene godt nok på denne her.

Jeg har prøvd S17 på grønn Über, S03 på grønn Über, grønn 3M på grønn 3M, S17 på lilla Scholl. Dette legger igjen grå hinne.

Så har jeg kjørt nest fineste Menzerna på hvit Hex, nest fineste Menzerna på orange Scholl, S30 på orange scholl, blå 3M på blå 3M.

Dette blir det holos av. Med mindre jeg prøver metoden min beskrevet ovenfor. Men føler ikke at dette blir bra nok.

Og de holosene får jeg ikke gnidd av, verken bare med microfiber eller med wipedown. Så jeg føler meg rimelig sikker på at dette ikke er oljene i polishen som er igjen. Ser ihvertfall helt forferdelig ut. Jeg kan ikke kjøre rundt i en bil som ser slik ut. ;)

Det finnes ingen spor etter grove korn i den hinna som er igjen. Det er akkurat som om det blir glassert. Eneste måten å få det av er å ta det med en gang jeg tar bort maskina. Går det for lang tid, så sitter det GODT. Akkurat som om det er en del av lakken.

Endret av apex_s2k
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Long shot x2 : har du prøvd å gni med håndpad med S30? Bare for å se hva som skjer..

Og hvis det hjelper sett ned farta på DA, lite press (men du har muligens prøvd lav fart siden du opplever at høy fart ett pass fungerer best?)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke prøvd med håndpad, nei. Kan jo teste det når jeg har tid igjen, men jeg har prøvd meg frem med mye forskjellige hastigheter etter at jeg leste Impreza-tråden til Oluf.

Trodde liksom at jeg hadde lært en del nå siden jeg har tatt en del biler. Men denne blir jeg rett og slett ikke klok på.

Virker nesten som om jeg må velge mellom grå hinne eller holos... Pest eller kolera, altså. ;)

Kan jo ikke ha det slik.

Er sikkert en eller annen kombo som er knall for dette her, men jeg har ikke klart å tenke/prøvd meg frem til den. Nesten litt irriterende, merker jeg.

Endret av apex_s2k
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

syns du har kjørt en litt hard combo på bilen, Regner med det er en veldig myk og stikki lakk. Som første steg ville jeg prøvd DA maskin og medium polish eks gul 3m med en grov pute , OG lette pass heller gå over flere ganger, bytt gjerne plass du kjører på så området får kjølt seg ned . Hvis dete ikke funker så prøv en medium pute i steden. . Får og få bort holos så prøv gul 3m pute sammen med blå 3m .

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Da skal jeg teste det neste gang jeg skal polere. Grunnen til at jeg har brukt grov polish er rett og slett fordi det er en del riper på bilen som krever litt jobb. Og jeg syntes ikke S17 på grønn Über tok nok... Men kanskje jeg heller bør bruke mildere polish og heller kjøre over flere ganger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den "gråe hinna" du beskriver fikk jeg også på Impreza'n jeg tok ja. Ligger noen bilder av det i denne tråden om dere andre har lyst til å se. Jeg opplevde det også som att polishen bandt seg med klarlakken og danna ei grå hinne i klarlakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På mine subaruer holder det som regel med S30 eller S40 på Orange scholl eller svart uber. Og DA! På sticky lakk er det værste du kan gjøre å utvikle varme. DA med mye press og lav hastighet er min erfaring. Og gjerne bra med produkt. Tørk av mens det er vått, ikke kjør det "ferdig" først. bruk gjerne vipedown (Cf eller l. ) for å få bort rester.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for bra tips her.

Kan se ut til at vi (stor takk til TerjeL for prøving og hjelp) har funnet ut en kombo som funker nå.

Steg 1: S17 på grønn Über og laveste hastighet på DA som føestesteg. Da la det igjen mye holos og grå hinne.

Steg 2: Menzerna 3000 på blå Über og laveste hastighet på DA. Fjerner det meste av holos og gjør det blankt.

Steg 3: S40 på orange Scholl og laveste hastighet på DA. Dette tok det lille av holos som ble igjen. (Prøvde med S30 også, men det ble ikke like pent).

Tidkrevende, men det ser ut til at resultatet blir bra. Kan hende det blir en liten SS av det. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ferdig med poleringen i dag med komboene nevnt ovenfor. Ble en helt annen bil. Har tatt lang tid, men resultatet ble veldig bra. (mtp. utgangspunktet ihvertfall).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive