Gå til innhold

Oversikt over Øyvind G sine S&S


Øyvind G

Recommended Posts

Øyvind G

Oversikt over mine S&S tråder.


Lager en liten oversikt over de større jobbene mine. Legger ut 1 bilde av hver bil/jobb og skriver et lite sammendrag ved hvert bilde. For å komme til de forskjellige trådene kan du trykke på bildet eller på linken/overskriften.

De mindre jobbene mine finner du i loggen min. I første posten finner du en liste med linker til innholdet i loggen min. Der er det også en liste over tester og guider som jeg har laget.

 


 

 


Volvo 240
6/4-2011
Min første S&S. Denne bilen har hvert i mitt eie en stund og fått god pleie så lenge jeg har hatt den. Dette er første gang denne bilen blir maskinpolert. Før jeg fant DCN ble denne bilen polert med AG produkter for hånd 3-4 ganger i året. Gammel bil med SS lakk blir litt jobb. Mye kjøring med ullpad for å fjerne mest mulig død lakk. Hadde også et par uhell her. Tok kun eksteriøret her og brukte ca 40 timer. Orange blinklys ble montert en liten stund etter dette så tråden inneholder også noen bilder av dette.
IMG_5478_1024x748-1.jpg



Volvo 940
9/9-2011
Denne bilen brukte jeg mye tid på å få fin. Har gått som Taxi og hadde litt over 694000 km på telleren når denne jobben ble gjort. Lakken var også litt vanskelig. Litt sticky (varme sensitiv) og får lett microriper. Endte med at nesten hele bilen ble våtslipet. Brukte ca 60 timer på eksteriøret her. Interiøret har jeg også noen timer på (interiøret har blitt tatt litt etter litt og føyet på i denne S&S tråden etterhvert). Dette er en ganske lang S&S tråd med mange bilder.
IMG_2099C.jpg





Vårklargjøring Volvo 240 2012
11/4-2012
Etter et år siden denne fikk pleie var det på tide å friske opp lakken på denne igjen. Er SS lakk på denne, så noe oksidasjon hadde kommet tilbake. Spesielt ved bakre hjulbuer. Her ble det også fokusert endel på å få vasket hjul og hjulbuer skikkelig. Brukte ca 25 timer her. Dette året kjøpte jeg nye felger. Bilder av de nye hjulene ligger litt nedover i denne tråden.

 

 

Vårklargjøring 2014 på side 2. / Vårklargjøring 2015 på side 3. / Vårklargjøring 2016 på side 4.
IMG_0457_1024x683.jpg




Volvo V70 2002 
3/11-2012
Jeg og Martin.S (eier av bil) tok denne bilen sammen. Pga. tid så ble eksteriør (lakk) prioritert. Denne gangen stod vi på jobben min pga temperatur og mulighet for å vaske inne. Brukte endel tid på å finne riktig kombo på denne lakken. Etter vi fant riktig kombo jobbet vi ganske effektivt og klarte å få et akseptabelt resultat med kun 2 steg. Det ble en lang dag da vi skulle ta denne på en dag. Startet kl 1200 på Lørdagen og var ferdig ca 0600 på søndags morgen. Bilen stod inne til neste dag, så LSP fikk herdet skikkelig. Totalt ca 25-30 timer effektiv jobbing på denne bilen hvis vi regner sammen timene våre.
V70_1024x6832.jpg

 

 

 

 

Volvo V60 R Design 2013

16/2-13

Nybil klargjøring for en kollega. Bilen er 1-2 uker gammel, hadde gått ca 600km og er hvit av farge. Lakk er prioritert her. Lakken så slettes ikke ille ut, men litt småriper var det jo. Synes denne jobben gikk effektivt og smertefritt selv om jeg kunne tenkt meg å fått gjort litt annet småtteri/småpirk også. LSP på denne bilen er for det meste Swissvax sine produkter. Totalt tid er ca 9-10 timer.

IMG_3578.jpg

 

 

 

Interiørrens Volvo 940 1993

24/6-13

På de fleste av mine S&S tråder har jeg kun hold på med eksteriøret. I denne tråden er et kun interiør som det er fokus på. Hovedsakelig å få teppe og seter rene igjen. Bilen har blitt godt brukt opp igjennom årene, så her var det litt å ta tak i. 6 timer ble brukt på denne jobben.

IMG_5858_1920x833.jpg

 

 

Interiørrens Volvo 240 1990

26/8-13

Her kommer det enda en S&S tråd fra meg med fokus kun på interiøret. Dette er i min røde 240 som du finner noen flere S&S tråder om over her. Samtidig som interiøret ble renset, ble det montert nye, håndsydde setetrekk med sidestøtte. Dette er originaltilbehør fra Volvo som er tilpasset bilen. Her brukte jeg totalt ca 10 timer fordelt på flere dager.

c7be6a71-205a-4a80-beda-93dd61fcd451.jpg

 

 

Interiørrens Volvo 850 R 1996

9/10-13

I denne tråden renser jeg og Martin.S (eier av bil) interiøret i en nyinnkjøpt 850 R. Dette var en ganske så heftig bil i sin tid. Det ble ikke laget så mange av disse. Sterk bensinmotor og det meste av utstyr var standard i alle disse. I denne bilen er det alcantara interiør. Dette er nytt for både meg og Martin, så det ble brukt en god del tid på setene som i utgangspunktet ikke så veldig bra ut. Store deler av interiøret var meget møkkete, så det gikk noen timer med SurfexHD, Mimo, vann osv. før vi kom i mål.

IMG_6744_1024x683_zps0ebc060c.jpg?t=1378

 

 

Volvo V70 2002

28/4-14

Her var det en rød V70 fra 2002 som trengte litt pleie. Flere deler har blitt om lakkert opp igjennom årene der noe er SS lakk som var veldig matt. Ellers så har bilen endel slitasje, som er ganske normalt på en gammel bil. Hovedfokus her er lakken og da spesielt delene med SS lakk. Bilen har ganske hard lakk, noe som er en utfordring mtp. de dypere ripene. Ca. 30 timer gikk med på denne bilen. 

 

img050621280x609.jpg

 

 

Chevrolet C10 Stepside 1980.

27/7-15

Denne gangen var det en C10 som skulle få litt pleie. Bilen ble lakkert for ca 6 år siden så den var ikke så ille i utgangspunktet, men noe har det jo blitt. Eier ønsket at vi skulle ta så mye som mulig på kortest tid med hovedfokus på at bilen skulle bli blankere. Derfor fant vi en kombo på DA maskin som ga et tilfredsstillende resultat ved å kjøre 1 steg. Vi var 2 mann som stod i ca 10 timer, 20 timer totalt. Vi gikk også over hjulene, trekket over planet og la rute forsegling på frontrute. Baklemmen var full av lakkstøv og det var trangt med DA så denne ble tatt med roterende etter at den ble clayet grundig.

IMG_3638-2_1920x714.jpg

 

 

 

Volvo 242DL 1980.

19/6-16

Her var planen samme som ved forige jobb, få bilen blank. Hadde planer om å kjøre 1 steg her, men endte opp med 2 steg. Store deler av bilen hadde behov for roterende, men DA maskinen ble også flittig brukt. Toppen av bilen var meget ripete, så her ble ikke resultatet helt 100. Sidene av bilen ble veldig bra. Hovedfokus var på lakk, men det ble også gjort litt annet småtteri som støvsuging innvendig, rengjøring av glass og støtfangergummi. Bilen fikk også nye hjul mot slutten av jobben. Tidsforbruk 2 mann ca 14 timer, 28 timer totalt. 

IMG_4756-2_1920x661.jpg

 

 

Porsche 944 S2 1991

6/7-2019

Porsche 944 S2 nmed rød SS lakk får en liten shine. Bilen var et godt utgangspunkt med original lakk bortsett fra noe dårlig flekking som vi ikke får gjort noe med. Matt i lakken. Ved innkjøp gikk vi veldig raskt over og fikk mettet lakken med oljer fra 3M UFSE (blå 3m) med gul 3M pute på DA maskin. Dette ble det ikke tatt bilder av og tok bare et par timer x2 (var 2 mann med hver sin maskin). I denne S&&S tråden handler det om å få fjernet riper og å få fargen helt tilbake. Det var noen felter på bilen som ikke ble helt rød igjen ved å bare kjøre UFSEDA, bla. venstre baksjerm. Tidsforbruk 2 mann ca 13 timer, 26 timer totalt. 

IMG_6191-2_1920x848.thumb.jpg.e572d568b862dc21ef597bafb5603044.jpg

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...