Gå til innhold

Er XC 70 noe tess?


Are G

Recommended Posts

Ettersom alle bilene mine faller fra hverandre må jeg se etter noe nytt..

Søker jeg etter 4x4 med webasto og automat er det i all hovedsak XC 70 som kommer opp i min prisklasse.

Er dette kurante biler? Noen erfaringer eller andre tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Hvorfor ikke en 210 4Matic? Der er i hvert fall motor, automat og ting som virkelig koster skjorta rimelig skuddsikre greier. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Xc 70 er vel generelt gode biler, men god kvalitet. De kommer seg godt frem og har gode seter. Går helt greit også, synes jeg. Et av minusene synes jeg er at den krenger en del i svinger.

Vet ikke hvordan det er med feil på disse bilene, men har ikke inntrykk av at de er særlig belastet.

Nå er ikke jeg mekaniker, så du får ta det med en klype salt:)

Vet ikke hva prisklassen er, men får jo v70 awd, og xc90 begynner å bli ganske billige..

Vi har tenkt på stasjonsvogn etterhvert, og har lyst på 4wd. Tror for øyeblikket at a6 140tdi, med quatro og manuell, er det mest sansynlige. Dog liker jeg meget godt Bmw 520:)

Lykke til med jakten på ny bil:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring, samt råd fra kundemottager på Volvo-forhandler i Molde, er å styre unna XC70 fra rundt 01-05 iaffal.

Masse dyre deler som ryker på de.

Ikke ville jeg kjøpt A6 C5 heller, samme trøblet med de.

Og Bmw fikk vel problemer med swirlflaps, svinghjul, turboer og dieselpumper på midten av 2000-tallet?

Mercedes er vel ett av få merker i denne perioden som ikke slet med motor og drivverk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Så kan vel like gjerne spare pengene og ta taxi:)

  • DCN Poeng 1

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2005 V70 2,5T AWD som jeg har hatt noen år nå. Den har ikke rundet 100k km enda men det har overhodet ikke vært noesomhelst trøbbel med den. God å kjøre(i mine øyne), super fremkommelighet på vinterføre, sterk og god motor.

Kan anbefales på det varmeste. Jeg mener nyeste Haldex styringen som kom med 2005 modellen har en god del forbedringer ift pre 2004 så det er antagelig en god ide å gå for 2005 eller nyere.

1967 Ford Mustang

1999 Chevrolet Blazer

2003 Chevrolet Tahoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uvanlig at vinkeldrevet somsitter på kassene ryker på de tidlige modellene.

Så vidt jeg har skjønt brukte de en fwd motor og girkasse som fikk påmontert et vinkel drev på,høyre stikkaksel som går bakover...

05- har annen kasse etter hva jeg har skjønt...

Har selv hatt girkasse havari på 04 V70 helt uten forvarsel og selv med 2 oljeskift på kasse som er oftere en de vanligvis får....

De tok ca 250m fra helt normalt til ikke noe drivkraft.... Og kan vel nevne da at bare kassa koster 30 laken eks mva.... Pluss flere dagers jobb....

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er din prisklasse?

Automat er ikkje feilfri. (som mange andre bilmerker) Kva slags motorer er det snakk om?

Billigst mulig egentlig, spørs hva jeg får igjen for de jeg har stående her nå, håper jeg kommer i overkant av 100 men det vil tiden vise..

Hvorfor ikke en 210 4Matic? Der er i hvert fall motor, automat og ting som virkelig koster skjorta rimelig skuddsikre greier. :)

Det var det som var planen men har litt angst for rusta siden den andre knakk sammen igjen i går.

Dette er jo min 3. E-klasse men vet ikke om jeg tørr å kjøpe meg en ny som plutselig knekker sammen..

Har hatt flaks to ganger at den har kolapset med unger i bilen i lav hastighet men mesteparten av kjøringa er jo i høy hastighet så....

Vet ikke hva prisklassen er, men får jo v70 awd, og xc90 begynner å bli ganske billige..

XC90 er på toppen av feilstatistikk så det er uaktuelt, disse koster vel fra 250 000 kr også?

Da er det i alle fall uaktuelt :)

Da går jeg heller for 211 4matic :D

eller en kjip 212....

Min erfaring, samt råd fra kundemottager på Volvo-forhandler i Molde, er å styre unna XC70 fra rundt 01-05 iaffal.

Masse dyre deler som ryker på de.

Mercedes er vel ett av få merker i denne perioden som ikke slet med motor og drivverk?

Var jo noe skepsis for en slik bil merker jeg.

Mercedes er jo det jeg foretrekker men har som nevnt fått litt angst for at den skal falle sammen i rust..

Så kunne jeg tenkt meg webasto og det er ikke så mange av Mercedesene som har det, men virker som det er ganske vanlig på XC 70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Det var det som var planen men har litt angst for rusta siden den andre knakk sammen igjen i går.

Dette er jo min 3. E-klasse men vet ikke om jeg tørr å kjøpe meg en ny som plutselig knekker sammen..

Har hatt flaks to ganger at den har kolapset med unger i bilen i lav hastighet men mesteparten av kjøringa er jo i høy hastighet så....

Skjønner jo at rust er irriterende. Jeg mener at 210 er mest skjemmende lakkrust og eventuelle rustne støtdempertårn. Men støtdempertårn er ikke rapportert problem like mye på 210 4Matic, hvor alle er bygd i Graz i Østerrike og noe mindre plaget.

At noe i forstilling knekker på en 15 år gammel bil som antagelig har gått tur - retur månen i kjørelengde, gjelder ikke bare Mercedes. De fleste andre biler har byttet automatkasse, og er blitt spiker, før de har vært gjennom det Mercedes tåler. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at rust er irriterende. Jeg mener at 210 er mest skjemmende lakkrust og eventuelle rustne støtdempertårn. Men støtdempertårn er ikke rapportert problem like mye på 210 4Matic, hvor alle er bygd i Graz i Østerrike og noe mindre plaget.

At noe i forstilling knekker på en 15 år gammel bil som antagelig har gått tur - retur månen i kjørelengde, gjelder ikke bare Mercedes. De fleste andre biler har byttet automatkasse, og er blitt spiker, før de har vært gjennom det Mercedes tåler. :)

Tur/retur månen du :D

Denne har ikke kommet fram engang..

Runna 30'0 i år, så er vel uansett en respektabel km-stand.

Har vel manglet litt på vedlikeholdet fra tidligere eier og bilen har kjørt i Norge siden ny så har nok fått litt salt..

Og ja, mange andre biler dør før denne km-stand men samtidig så koster de også mindre å kjøpe og dermed har i alle fall jeg lavere forventninger.

Ang 210 4matic så er det vel omdiskutrert hvorvidt disse ruster like mye eller ikke, det skal være laget av samme stål så skal vel i teorien ruste like mye. Er jo mulig at en 4 matic med en solid prislapp har i gjennomsnitt fått bedre vedlikehold enn en "billig" 200/230 Classic...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Jeg har som nevnt ikke mekanikker-bakrund, så kan ikke utale meg så særlig om det.Men de fleste biler blir ve lslitt og må bytte deler etterhvert. Mercedes/bmw/volvo/audi er vel alle biler som koster litt om f.eks girkasse el motor ryker..? Er jo ikke billigbiler dette og manuell koster jo uansett mindre å bytte. Webasto kan jo også ryke og det er vel heller ikke alltid gratis å ordne?:)

Firehulstrekk kontra tohjulstrekk er kanskje også samme greia.?

En japsebil uten dette utstyret vil vel i teorien ha mindre å stri med, og vil mest sansynlig (kanskje) rulle billigere over tid?

Nå skal ikke jeg diskutere med dere som tydligvis KAN bil og vet hva som bør sjekkes på de respektive bilmodellene:)

Eller så kan du jo kjøre drosje, og be om en med alt utsyret:))

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha drosje du lixom :D

Hater å være passasjer i bil ;)

Men du har jo i og for seg et poeng.

Japsebiler har lite utstyr og lite som kan gå feil, derimot synes jeg de er grusomme å kjøre og har veldig lite lyst på det.

Har kjørt Mercedes for lenge til å kunne være fornøyd med japser.. Har en Misubishi Lancer nå og kan helt ærlig ikke forstå meg på de som kjøper en sånn bil frivillig, og spesielt en ny en (!!).

Må ha hodetelefoner for å kjøre med den da det skrangler så mye og radioen ikke spiller høyt nok til å overdøve levenet, og her snakker vi ikke mer enn 80-100 km/h, ikke villmannskjøring :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder rust på 210, som har fått veldig mye oppmerksomhet, så mener jeg at dette henger sammen med vedlikeholdet. Kjenner til en 210 4 matic 97 mod som ble kjøpt av en familie når den var tre år gammel og de har den enda. MEN den ruster på samme plassene som de andre modellene, MEN der i gården har vask og pleie aldri vært et tema.. Til gjengjeld er det 210'er her i fjorden som ikke har vært plaga noe særlig med rust, men der vet jeg eier har vært nøye med vask og pleie :)

Nok av andre modeller på markedet som har slitt med rust lakkproblemer, men Mercedes tok tak i problemet og det har jo blitt bedre :)

Til trådstarter:

Kjøp deg en fin 211 4 matic, de har jeg kjørt flere av som drosje og de holder seg godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter:

Kjøp deg en fin 211 4 matic, de har jeg kjørt flere av som drosje og de holder seg godt :)

Hadde jeg gjort på dagen om jeg hadde penger til det.

Billigste på finn er vel 250000 kr og det er godt over mitt budsjett.

Det er mulig jeg lar meg lure til å kjøpe en S210 4matic når de andre er borte....frister i alle fall veldig..

Står bl.a. en fin en på finn nå, til og med lufting i setene som jeg drømmer om, den mangler bare webasto og automatisk klima tror jeg, for å være perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg gjort på dagen om jeg hadde penger til det.

Billigste på finn er vel 250000 kr og det er godt over mitt budsjett.

Det er mulig jeg lar meg lure til å kjøpe en S210 4matic når de andre er borte....frister i alle fall veldig..

Står bl.a. en fin en på finn nå, til og med lufting i setene som jeg drømmer om, den mangler bare webasto og automatisk klima tror jeg, for å være perfekt.

Tenker du på denne? Ser ganske ryddig ut :)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37324120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Jeg hadde for 5-6år siden en 98mod E-320 varebil.. Det begynte å dukke opp llitt rust på de "vanlige" stedene, da var den vel 4-5år gammel. Når jeg kom til forhandler,(gol) fant de fort ut at, begge bakdører, og bakluke skulle byttes pluss noe annet jeg ikke husker. Det var ikke et tema om jeg hadde vasket og stelt eller ikke:)

Mercedes har ve lbrukt en del kroner på å rette opp i rusten på den modellen, og tror ikke de hadde gjort det om det ikke var en "feil" fra dems side.

Jeg fikk da forklart at de hadde hatt noen biler som ikke hadde fått riktig grunning fra fabrikken. Om det stemmer, aner jeg ikke:)

Enig i at japsebiler ikke alltid er de beste å kjøre:)

Her om dagen var jeg innom en Xc70 med manuell girkasse, det har ikke jeg vært borti før, var forresten en kjøreskolebil..

Uten at jeg skal erte på meg noen her nå, vil jeg nevne a6allroad. Du kjenner sikkert den bedre enn meg. Men tenker om man kunne fått en som hadde byttet kammer, og automatgir,luftfjering etc.. Kunne jo kanskje vært greit kjøp? (2.5tdi)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Om jeg skulle lagt ut annonsen, ville jeg kanskje ikke spesifisert at den cruiser fint i 200kmt på autobahn:)

Også er det bare en ripe på den:)

Spørs vel hvordan man definerer ripe:)?

Bilen så jo fin ut den, og er sikkert meget god:)!

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

juniormathisen

Jeg kjøpte en 2006 XC 70 Summum i oktober, så snart kjørt ett år. Og utenom en steinsprut i radiatoren så vannet spruta, så har bilen vært solid og feilfri til nå. Er en utrolig deilig bil å kjøre med god sittekomfort på lange turer som korte. Bilen er en D5 2,5L diesel med automat. Kjører blandet på ca 0,75 på mila, men kan komme opp i 0,9 ved by og småkjøring med lyskryss og endel start stop. Men er en god og sterk og stødig bil å kjøre. Den var også helt nydelig i vinter til og fra Sarpsborg - Kongsberg på glatta med piggfrie dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Anders Olsen

Er ikke uvanlig at vinkeldrevet somsitter på kassene ryker på de tidlige modellene.

Så vidt jeg har skjønt brukte de en fwd motor og girkasse som fikk påmontert et vinkel drev på,høyre stikkaksel som går bakover...

05- har annen kasse etter hva jeg har skjønt...

Har selv hatt girkasse havari på 04 V70 helt uten forvarsel og selv med 2 oljeskift på kasse som er oftere en de vanligvis får....

De tok ca 250m fra helt normalt til ikke noe drivkraft.... Og kan vel nevne da at bare kassa koster 30 laken eks mva.... Pluss flere dagers jobb....

Hylsa i vinkeldrevet var vel en svakhet på AWD bilene fram til di ble oppgradert i 1999, 1gen V70, disse bilen har viskose ikke det grommeste 4wd systemet, dog fungerte min 1999 R-AWD upåklagelig, merket ikke noe forsinkelse som noen klager over.

Med V70 gen2 kom Haldex et permanent 4wd system, og i 2003 el noe kom vel oppgradering til Haldex2 og etc nyere modell videre utviklet haldex..

XC er flott bil dog litt dyr i bruk med bensin motor. Dempere bak har nivå regulering og koster skjorta, oljelekkasjer fra drivaksler og vinkelkasser er ikke uvanlig. Det er anbefalt at automatkassene flushes hver 60000km. Andre svakheter er det Elektroniske gasspjeldet, og hjullager men sist nevnte sliter alle merker med fortida tror jeg..

Har kun hatt 1gen V70R awd men kan anbefale V70, deler er lett tilgjenglig, finnes mye uorginalt og oppgradering å få kjøpt

men en 200hk brukte like mye som min 260hk, 0,8-0,9 på langkjøring og 1,2 på bykjøring.

Webastoene er veldig deilige å ha dog må dem ha service, så husk å sjekk om dette er tatt.. Kjedelig å måtte koste på brennkammer, sirkulasjonspumpe etc før du kan nyte av den nå som frostet er kommet..

Men webastoene bruker MYE strøm og vi i Viking Redningtjeneste lever godt på Webasto eierene som er tomme for strøm om vinteren. brukte min 30min i 25blå, var på nippet fikk start..

Endret av Per Anders Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...