Steinar33

Fant et hull i en tykk slange i motorrom

Fant et lite hull på ca 0,7 cm på den fete slangen som forevist på bildet. Bildet gjengir ikke nøyaktig hvordan mitt motor rom ser ut, men omtrent, man kan ikke se på dette bildet at det kan gnages et hull om man tar av motor dekselet, men man ser samme slange og samme boks den er koblet til, (bilde er lånt fra en nettside, jeg har dessverre ikke V6)

Hullet kommer av at dekselet til motoren har blitt fjernet flere ganger (ikke av meg), og høyre øvre hjørne på dette dekselet har så laget et lite hull i denne slangen som jeg så i dag.

Dekket hullet med noe lim som er beregnet på gummi tetning... vet noen hva denne slangen egentlig gjør?

Bør den byttes ut eller er det ikke så viktig? setter pris på snarlig svar :)

post-3230-0-27631400-1347918950_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der bør du ikke ha hull, det er jo før motor og etter luftfilteret...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør byttes da det er mellom luftfilter og motor, greit å slippe å få eventuell drit inn i motoren. Svært kritisk er det derimot ikke

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Boksen til høyre ligger luftfilter, så det er ren luft som går gjennom dette røret. Ikke bra hvis det kommer noe rusk inn hullet du snakker om. Så jeg ville kjøpt nytt rør.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp nytt rør, fiks midlertidig med tape ;) Men ikkje la det bli ein midlertidigpermanent løsning, du er tross alt medlem her. If you know what i mean ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at du får kjøpt et slik rør til en relativt billig penge hos merkeforhandler, og det skal/burde være ganske enkelt å bytte det selv. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tusen takk alle sammen, da blir det en tur innom møller for å kjøpe del i dag, ikke f om de får gjøre jobben:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

LuftMengdeMåler (LMM) sitter vel der, så det kan bli dyrt? Tror det koster rundt 2-2.500,-

Endret av Essiek
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skulle ha en tilsvarende slange på 'gårdsbilen' og svingte innom Møller her i Bergen, og måtte nesten hentes med ambulanse! De skulle ha 580,- + mons for 10cm slange!! Så ikke forvent at det er billig..

Ser dog ut som LMM sitter som en egen del før slangen, så du kan være heldig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hoho, gøy med originaldeler i Norge :fun:

Akkurat fått tilbud på drivaksel og DPFE/EGR-sensor originalt fra Ford. Endte på drøyt 11000 ferdig momset. Uoriginalt fra USA ender det på ca. 700kr + litt frakt og moms.

3cd8a33a.png

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser nå at slangen faktisk ikke er så lang som jeg trodde, delen med hull har er liten sving og er ca 20cm lang og kan demonteres enkelt ser d ut som :) møller skulle ha 1800,- for denne delen og den må bestilles fra tyskland hurra... tror jeg heller bare tar delen av og gaffataper skaden og sprayer det hele med sort, vips :D noen som ikke har trua?

Hoho, gøy med originaldeler i Norge :fun:

Akkurat fått tilbud på drivaksel og DPFE/EGR-sensor originalt fra Ford. Endte på drøyt 11000 ferdig momset. Uoriginalt fra USA ender det på ca. 700kr + litt frakt og moms.

3cd8a33a.png

RAN! rått med 700 da, høres helt konge ut;) godt jobba!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville heller limet røret med f,eks et 2 komponent lim (bla Wurth selger dette). Ser litt bedre ut enn tape og er meget holdbart.

Ser slik ut.

IMG_8897.jpg

Denne blir hard som plast når den herder (herder på ca 90 sek) og kan slipes på om nødvendig. Genialt lim som er meget sterk og holdbar.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

møller skulle ha 1800,- for denne delen og den må bestilles fra tyskland hurra...

Gah! :shocking2:

RAN!

Mye av det for tiden!

Sier meg enig med Øyvind på denne. Så lenge du får det helt tett og lar limet herde lenge nok er det bare å kjøre på.

<spade med salt>

Kan kanskje sjekke at det er helt tett med litt startgass også? La bilen gå på tomgang og spray litt i området, hvis turtallet økes da er det ikke tett. I hvert fall slik jeg hører man kan teste for lekkasje på bensinbiler. Dette var vel diesel (?) så..

</spade med salt>

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvor lenge hullet har vært der, ser det er gamle gnisse skader på motor dekselet som har laget hullet og selve hullet ser ikke nytt ut det heller... har hatt motorvask på bilen en eneste gang men mest sannsynligvis så fungerte motor deksel som et tak for hullet så tror ikke vann kom inn... men om vann hadde kommet inn, f.eks. en halv DL, hadde dette skadet motoren på noen slags måte? Har overhode ikke merket noe så det har jo gått bra... dekket hullet med en lim som er beregnet for å lime skosåler, tette skader i dekk osv, men aner jo ikke holdbarheten på dette limet i og med at røret, område rundt dette røret blir relativt varmt.

For å være helt ærlig så synes jeg bilen drar hakket bedre etter at hullet ble tettet, er dette en ren innbilning eller er det mulig? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du kjører passat som på avataren din, ligger luftmengdemåleren din før dette hullet.

Det gjør at du har kjørt med falskluft, som igjen gjør at motoren ikke går som den skal.

Så du kan forvente at bilen går bedre med tettet hull ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer Knutis, Passat 1.9 TDI, og ja LMM ligger ca 15 cm til høyre for dette hullet som igjen er koblet til en større boks..

Synes bilen har gått noe dårlig ja, er bare 105hk men det har følt at det har vært noe dårligere drag ja og inntrykket de siste to dagene er at bilen har gått bedre, ikke vet jeg mulig jeg innbiller meg ting :)

Er det noe spesiell fare meg å lime dette hullet? skal ta bilder senere i dag, tenker da på om limet blir sugd inni motoren... :/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, og så varmt blir det heller ikke der.

Hvis du finner delenummeret på delen din, kan den garantert kjøpes på seekpart24.com, som er en tysklandsbasert nettbutikk med billige deler til nær sagt alle merker. Seriøse er de også.

Vann i det røret vil trolig bli til damp lenge før det kommer inn i sylinder, så kritisk er det ikke om det har kommet en skvett inn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beroligende og godt å høre :) mange takk for tipset. Legger ut et bilde i kveld av "skaden"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive