Gå til innhold

Plastidip Felger.


elmof

Recommended Posts

Først og fremst ønsker jeg å påpeke hvor latterlig dyrt plastidip er i Norge. I Usa koster dette produktet rundt 9$ ( Rundt 45,- kr) og er blitt veldig veldig populært. Dette er på grunn av at plastidip kan brukes til å lakkere felger og diverse for en veldig billig penge. Enkelte bruker det og til å lakkere hele bilen..

Hos diverse båt forhandlere kan du finne plastidip i Norge. Dette på grunn av at båteiere bruker plastidip på blant annet tauverk og diverse duppeditter. Ønsker riktignok å påpeke at de aller fleste har som regel kun klarlakken fra plastidip inne på lager, ettersom denne er mest brukt av båteiere.

Jeg tok en rask ringerunde for å sjekke prisene på dette produktet i Bergensområdet.

Må si jeg ble rimelig forskrekket over å få høre at de aller fleste butikkene selger dette produktet for 350-400,-kr per sprayboks. Fant riktignok en rimeligere båtbutikk i sentrum som ønsket 198,- per stk. Det er iverfall noen par kroner spart..

Uansett, jeg lakkerte noen subaru felger for noen dager siden. Ønsker derfor å vise min fremgangsmåte og hvordan resultatet ble.

1. Felgene ble grundig vasket. ( Avfetting , Iron-X og HT )

Produsenten av plastidip har i lengre tid rådet brukerne å vaske med alkohol på flaten som du skal lakkere. Jeg brukte derfor bremserens på boks som blant annet biltema selger for noen kroner.

post-4034-0-87913200-1347811498_thumb.jp post-4034-0-44658200-1347811537_thumb.jppost-4034-0-78542500-1347811546_thumb.jppost-4034-0-24455900-1347811585_thumb.jp

2. Slipp ut litt luft av dekket, dette på grunn av at maskeringteipen skal få større klaring mellom felgkanten og hindre at plastidipen skal stivne i i teipen. ( Dette kan bli ett stort problem når maskeringen skal av )

3. Masker rundt dekket og felgen. Enkleste måten er å skyve teipen mellom felgen og dekket. Husk for all del å legge noe under dekket før du begynner å lakkere. ( noe drit å få vekk )

4. Rist sprayboksen i ca 1 minutt etter at "kulen" kan høres inne i boksen. Før du begynner på felgen, så ville jeg først testet på ett lite stykke papir eller papp. Dette på grunn av at det kan komme noen klumper ut i starten.

5. Jeg personlig liker å ta det første strøket veldig lett og tynt på, for så å gå over helligdagene med strøk nummer 2. Strøk nummer 3 og 4 ville jeg lagt på til hele felgen blir skikkelig våt. Husk at det er 30 mins herde tid mellom hvert strøk. ( I romtemperatur )

For å få veldig slitesterk plastidip regnes 4 + strøk som normalt per felg. Da blir det også mye lettere å ta av igjen.

Maskering

post-4034-0-53503200-1347811678_thumb.jp

Første strøk

post-4034-0-53958900-1347812832_thumb.jp

Første strøk

post-4034-0-84006900-1347812894_thumb.jp

Strøk nr.2

post-4034-0-82963300-1347813195_thumb.jp

Strøk nr.3

post-4034-0-68266800-1347813257_thumb.jp

Strøk nr 4.

post-4034-0-35832100-1347813516_thumb.jp

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ferdig herdet i 24 timer.

post-4034-0-76737100-1347813875_thumb.jp

Ønsker å gjøre oppmerksom på følgende:

- Det går i underkant av 1 Sprayboks på 2.stk felger.

- Klarlakk fra plastidip kan legges over hvis ønsket. ( Jeg gjorde ikke det )

- KLIKK HER for å finne din nærmeste forhandler av produktet.

Ha en strålende aften.

Endret av elmof
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Fin informasjon, som er godt forklart:)

Genialt produkt,som kan brukes til så mangt..

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at man skal slippe å maskerte felger etc med plasti dip? At det er en grunn til at mange bruker produktet, i tillegg til at det er enkelt å fjerne da selvfølgelig.

Se video:

Endret av Andreas.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppet kjappt gjennom den filmen, og jeg kan garantere at han fikk overspray på karosseri. Og hvis du hadde brukt hvit plastidip sånn han gjør, så hadde ikke dekket sett ut etterpå. Det er kun pga svart på svart at det ikke synes.

Endret av Mossige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppet kjappt gjennom den filmen, og jeg kan garantere at han fikk overspray på karosseri. Og hvis du hadde brukt hvit plastidip sånn han gjør, så hadde ikke dekket sett ut etterpå. Det er kun pga svart på svart at det ikke synes.

Bra observert. Jeg maskerer for å unngå å få hvit lakk på svarte dekk.

For å fylle hakk må man spreye med en lakkspreyer.

Eller bare fylle litt ekstra i eventuelle sår og småskader som du måtte finne på felgen. Ser ingen grunn til å gjøre det på noen annen måte når jeg selv vet hvordan plastidip'en skjuler slike ting uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke på karosseriet... Tenkte hvis man ikke far felg med dekk på bil, så skal man vel ikke trenge å maskere.

Skulle jeg brukt plasti dip, hadde jeg sikkert maskert for sikkerhets skyld jeg og.

Kanskje Olsen her på forumet kan gi en kommentar?

Han har jo brukt plasti dip på TT'n sin, og virker som han bare "grovmaskerer".

Tråd: http://www.detailersclub.no/forum/topic/13751-07-audi-tt-brilliant-red/page__hl__%2Bplasti+%2Bdip

Var det jeg tenkte på å gjøre på dekkene også :)

Hadde ikke plasti dip kosta så myei Norge, skulle jeg kjøpt en og testa på en gammel felg.

Edit: la til link til TT tåd

Endret av Andreas.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg litt ekstra i sår, og de blir mindre synlige. Her er også en kjapp og grei måte å maskere:

IMAG0396.jpg

Denne maskeringen har jeg aldri forsøkt, må si jeg ble litt overasket over oppfinnsomheten ved første øyekast. Men er skeptisk til om disse felgene vill få felgkanter som ikke har fått ordentlig lag med plastidip. Jeg sprayer også litt under felgkanten slik at "enden" på lakken får godt festen. Min erfaring er at om lakken skulle løsne i felgkanten, så kommer hele plastidippen av. Men for all del, jeg har ikke testet dette, men om det fungerte bra for deg så vurderer jeg det. Smart :)

Endret av elmof
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Preller dipen av ved bruk av HT-spyler?

Jeg har brukt industri - HT og jeg må si at jeg er meget fornøyd med plastidippen. Har brukt ganske kraftig trykk og holdt lansen veldig nært felgen. Har ikke sett noen skader enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken båtbutikk i bergen brukte du? Skulle ha testet dette ut sjøl nemlig ;-)

Jeg anbefaler den båtbutikken som ligger ute med Akvariet. Jeg husker dessverre ikke navnet på butikken og klarte heller ikke å finne den på forhandler-kartet til plastidip i skrivende stund. Butikken ligger uansett på strandkaien, helt nede med sjøen. ( Gamle hore-strøket som de aller fleste husker stedet som )

Ønsker også å gjøre dere oppmerksom på at "e-bay" og " Dipyourcar.com " kan være aktuelt for dere som klarer å vente til produktet kommer i posten. Jeg forstår det slik at det kan være gode penger å spare på dette.

Endret av elmof
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser det ut inni felgen? Evt hvordan maskerer du når du lakkerer innsiden for at det ikke skal bli stygt på utsiden? :)

Jeg lakkerte kun utsiden av mine felger, men det er fult mulig å lakkere innsiden hvis du ønsker.

Kan ikke tenkte meg at det trengs noen form for maskering om du lakkerer innsiden mens felgen ligger flat under arbeidet. Eventuelle rester på eikene kan du alltids fjerne med fingrene.

Ønsker gjerne å se bilde om du velger å gjøre dette.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...