Gå til innhold

Spørsmål angående vintervedlikehold og voks.


Christianvivera

Recommended Posts

Christianvivera

Hei

Har noen spørsmål angående vintervedlikehold.

Skal nå snart gjøre klar bilen for vinteren. Jeg har satt den bort til noen som har greie på det. Mitt spørsmål er hvordan jeg best kan vedlikeholde dette i løpet av vinteren.

  • Kan jeg bruke avfetting uten å vokse bilen?
  • Hvor ofte skal bilen vokses?
  • Når det gjelder voks, kan dette påføres med spray? Altså uten maskin.
  • Finnes det en "guide" for supplerende vintervedlikehold uten at man må ha maskin og bruke flere timer?

Takker for alle svar :)

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har noen spørsmål angående vintervedlikehold.

Skal nå snart gjøre klar bilen for vinteren. Jeg har satt den bort til noen som har greie på det. Mitt spørsmål er hvordan jeg best kan vedlikeholde dette i løpet av vinteren.

  • Kan jeg bruke avfetting uten å vokse bilen?
  • Hvor ofte skal bilen vokses?
  • Når det gjelder voks, kan dette påføres med spray? Altså uten maskin.
  • Finnes det en "guide" for supplerende vintervedlikehold uten at man må ha maskin og bruke flere timer?

Takker for alle svar :)

Christian

- Ja

- Vokses når man ser at voksen er borte, eller for kosen sin skyld, ca regnet 5 ganger i året.

- Jeg påfører aldri voks med maskin, påfører med applikator pad. Du kan også bruke Quick Wax, men denne har ikke i nærheten så god holdbarhet som f.eks Swissvax Shield, Collinite 845 eller Swissvax Mirage.

- Ja, mange steder på forumet her :)

Velkommen hit! :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christianvivera

Takk for rask tilbakemelding :)

Er det slik å forstå at jeg kan bruke avfetting ,vaske bilen grundig og deretter legge på voks?

Noen som har forslag til voks for bil med svart metallic lakk?

Christian

Endret av Christianvivera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rask tilbakemelding :)

Er det slik å forstå at jeg kan bruke avfetting ,vaske bilen grundig og deretter legge på voks?

Noen som har forslag til voks for bil med svart metallic lakk?

Christian

E-zyme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rask tilbakemelding :)

Er det slik å forstå at jeg kan bruke avfetting ,vaske bilen grundig og deretter legge på voks?

Noen som har forslag til voks for bil med svart metallic lakk?

Christian

Ja, det kan du helt klart gjøre :)

Mange forslag til voks, dersom du søker, ser på litt S&S så vil du finne mange forslag etterhvert :) Samtidig får du mye læring av å lese her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen avfettinger tar også voks (eller LSP som det også kan kalles).. Uansett om voks forsvinner ved vintervasken eller ikke, er det uansett bedre for bilen at den vaskes regelmessig i stedet for at den blir neddritet i saltsuppe og det som verre er helt frem til sommeren.. Sjekk ut bilpleie for dummies på forsiden av detailersclub.no. :)

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christianvivera

Dersom jeg får bilen polert og lagt på voks nå. Holder det da i løpet av desember/januar og legge på ny voks uten å polere?

Må jeg gjøre noe annet utenom å vaske bilen før jeg legger på voks. Tenker da på lakkrens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvilken type voks som brukes. Noen varer ikke mer enn en måned, mens andre holder koken etter 6mnd og opp til et år. Mange faktorer som spiller inn, blandt annet vedlikehold (vask) og forurensninger den utsettes for (veisalt, sur nedbør osv).

Du kan jo spørre personen som utfører poleringen for deg om hvilken type forsegling (voks) som brukes, og forventet holdbarhet, samt om han har noen spesielle anbefalinger til vedlikeholdet.

Uansett, om du velger å legge på ny voks etter en gitt tid er det greit at bilen er helt ren og fri for skitt. Lakkrens trenger nødvendigvis ikke å gjennomføres før forsegling med voks om det er polert for kort stund siden. Sørg bare for å ha en så glatt og ren overflate som mulig når du legger på voks for best mulig heft. Lett claying (som forøvrig er en form for lakkrens) kan hjelpe på litt etter vinterkjøring med bilen, men det kan også gi uønskede merker i lakken... :)

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker alltid avfetting ved vask av bilen.

Du kan legge på voks uten polering eller bruk av lakkrens. Men er det ei stund sia siste vokslaget vart lagt på, vil eg bruke lakkrens først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går inn i vintermånedene med asfaltfri og nyvokset bil, så vil det holde lenge med en holdbar LSP.

Vasker du bilen jevnt gjennom vinteren så bruker du tynnere blandinger med avfetting, da ting ikke får satt seg.

Da holder voks og/eller sealer lenger og du sparer deg for skippertak for å få bilen helt ren.

En quickwax etter vask kan fiffe opp glansen på en fin vinterdag, så det er et kjekt produkt å ha i samlingen. :)

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christianvivera

Har da anskaffet meg en del ting for litt jobbing i helgen.

Tenkt til å gjøre følgende, og lurer på om dette ser greit ut:

  • Prickbort
  • Surfex HD
  • Høyttrykk
  • Berøringsvask
  • Høyttrykk
  • Tørk med MF
  • Swissvax Cleaner Fluid
  • Swissvax Shield
  • Swissvax Autobahn på felgene

Spørsmålene mine er:

Hva skal jeg bruke av blandingsforhold for PB og SFHD?

Hvor lenge skal det ligge på?

Hvor raskt etter siste høyttrykk kan jeg begynne med SW CF, og når det påføres, hvor lenge skal det ligge på?

Skal jeg påføre Shield med en gang etter at jeg er ferdig med lakkrensen, og hvor lenge skal den ligge på?

Må jeg bruke noen etter shield for å unngå "svetting"?

Vil på forhånd si takk til alle som bruker tid på å svare på spørsmål. Dette er et fantastisk forum for bilrelaterte spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Prickbort skal ikke blandes ut, og kan ligge 5-15 minutter på lakken så lenge den ikke tørker.

Surfex HD kan brukes fra 1:0 (ublandet) til 1:100; hvis bilen ikke er behandlet og/eller er full av trafikkfilm og annen skitt, så kan du nok kjøre på med 1:5-1:10. Surfex kan ligge på lakken fra 5-10 minutter, men vær veldig obs på at denne ikke skal tørke i det hele tatt, spesielt ikke på ulakkert plast eller glass. Da vil den lage noen voldsomme skjolder som kan være vanskelige å få vekk.

Etter siste spyling tørker du bilen grundig, og så kan du gå på med Cleaner Fluid med en gang. Denne skal ikke ligge på lakken, det er bare å behandle overflaten og så tørker du av med en mikrofiberklut. Når du er ferdig med lakkrens i form av CF, kan du legge på voks. Shield kan fint ligge en time og kose seg (haze) før den buffes (tørkes) av. Ikke bruk press når du tørker av overskytende produkt, du skal ikke skrape av voksen. Det samme gjelder Autobahn.

I noen tilfeller kan voksen svette, da går du over med en quick detailer og mikrofiberklut. Spray på, tørk av - ferdig.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christianvivera

Skal Jeg da legge Surfex Hd direkte oppå PB? Skal jeg legge Surfex HD over hele bilen?

Hvordan mye skal jeg legge på av CF og hvor hardt trykk skal jeg bruke på microfiberkluten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer
Skal Jeg da legge Surfex Hd direkte oppå PB? Skal jeg legge Surfex HD over hele bilen?

Hvordan mye skal jeg legge på av CF og hvor hardt trykk skal jeg bruke på microfiberkluten?

Dusj på prickbort, la det virke, spyl av. Legg på surfex, la virke, spyl av. Vask for hånd, spyl av. Tørk, ikke spyl av :)

Jeg pleier ha prickbort på hele bilen unntatt vinduene, og surfex på alt, inkludert vinduer. Som sagt er det viktig å passe på at det ikke tørker, da blir det fort mye ekstrajobb.

Bruk små mengder CF på kluten (bruk helst en håndpad om du har) og jobb med små områder av gangen. Du skal ikke ha særlig press. Prøv deg frem, så merker du fort hva som er optimalt.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:20-1:40 sier du Mighty? Var vi ikke enige om at 1:50 også funker? ;) Men heh, det forutsetter jo at TS vasker/spyler bilen flere ganger i uken - det er det jo ikke sikkert han gjør. Men uansett, her er en liten oversikt over det jeg mener er tilstrekkelig om bilen har voks, er i daglig bruk, og blir 'normalt' møkkete (dvs. ikke spinne rundt i gjørma hver dag):

2-3 vask i uken: 1:40-50

1 vask pr. 1 uke: 1:30-40

1 vask pr. 2 uker: 1:20-30

1 vask pr. måned: 1:20 (mindre v/ behov)

Husk også å spraye på voksede felger (regner med at du får det også)! Sier ikke at dette er noen fasit, men det er for å gi en pekepinn på hvordan blandingsforhold som funker på en vokset bil, for å få av tilstrekkelig med dritt før berøringsvask (eller bare ved en kjapp spyling). Surfex HD trenger du ikke å vente på etter påføring. Siden man blander den ut såpass mye, tørker den fort så bare å spyle med en gang etter påføring. Den virker også raskt, så ikke nødvendig å vente på at den virker.

Og velkommen til DCN! :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CF jobbes på eit lite område og tas av med ein gang. (før den tørker) Du skal bruke lite om gangen.

Eg har jobbet litt med den, so eg bruker å ta eit område på ca halv dørs størrelse om gangen. Prøv på eit mindre område enn dette når du er tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christianvivera

Takk for alle tilbakemeldinger :)

Tenkte jeg skulle gå løs på bilen i morgen. Utgangspunktet er at jeg hadde tenkt til å stå ute å gjøre jobben. Vet fra tidligere erfaringer at når jeg har vasket bilen der så kommer det alltid no dritt i luften som legger seg på bilen. kan være blader eller annet bøss fra trær rundt. Det fester seg ikke på bilen, men tenkte i forhold til voksen jeg skal legge på. Blir dette problematisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørk og voks panel for panel, på den måten vil du hele tiden se om det har landet noe på lakken før du vokser. Du kan evt ha en QD + en MF i nærheten så du kan gå over panelet før du vokser dersom du ser at det er noe som har landet der som f.eks pollenstøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...