flyfizz

Når skal man bruke avfetting?

Hei. Jeg er forholdsvis ny på forumet her og har brukt litt tid i det siste på å sette meg inn i hvordan bilpleie skal gjøres på den riktige måten. :-)

Jeg lurer på når man skal bruke avfetting på bilen? Er dette typisk noe man benytter på den store vårvasken og høstvasken, eller er det behov for dette oftere. Må/bør man ta hele bilen eller holder det som regel under sidelistene?

Vil avfetting funke like greit på rengjøring av felger eller bør man bruke felgrens?

PS: Jeg har handlet inn Prickbort og har tenkt til å bruke denne. Må jeg ha andre avfettinger i tillegg?

hilsen

en stakkar som er på god vei til å få seg nok en hobby.... AAArrghhh.. Tiden strekker ikke til!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får bare lese litt rundt her :) Du bruker avfetning kun om det trengs.Er det igjen ei hinne/traffikk film så bruker du f.eks surfexHD 1:20.Er det masse asfaltflekker/tjære så bruker du prickbort.Er det masse bremsestøv så bruker du Iron-x :) Etter sistnevnte bør bilen få voks igjen.Lær deg hva de viktigste avfetningene fungerer på/mot og bruk dem når du synes det trengs. Er ikke mange sorter du trenger :) Scholl rim7 eller ph21 på felger er alt du trenger til felger.Prickbort,surfex og iron-x er alt du trenger til lakk(og gummi).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avfetting brukes for å fjerne nupper og smuss som såpe ikke klarer å få bukt med. Hvor ofte det trengs, og hva slags type som trengs, varierer stort med hva slags bruk bilen blir utsatt for.

Kaldavfetting tar petroleumbasert dritt (asfalt, olje, fett osv) MAC 124 Prickbort f. eks

Alkalisk tar "alt annet" (insekter, sot, trafikkfilm, salt osv). Bilt-Hamber SurfexHD f. eks

En bruker gjerne begge ved en full avfetting før polering og ved behov for grundig rengjøring. Først kaldavfetting på tørr lakk, avspyling, deretter alkalisk avfetting, avspyling. Evt. gjenta om nødvendig.

I praksis planlegger jeg Prickbort ved neste vask, hvis jeg kjenner at lakken er nuppete når jeg vasker. I sommerhalvåret kan det gå 4-5 vask mellom hver runde Prickbort. I vinterhalvåret gjerne 2. hver vask, avhengig av hvor ofte jeg vasker.

SurfexHD 1:20 brukes hver gang i vinterhalvåret. I sommerhalvåret brukes skum som inneholder noe alkalisk avfetting som forvask hver gang.

IronX som fjerner piggdekkstøv og rustflekker brukes ikke så ofte. Det er et poeng å begrense bruken av avfetting siden den sliter på voks/forsegling.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

SurfexHD 1:20 brukes hver gang i vinterhalvåret. I sommerhalvåret brukes skum som inneholder noe alkalisk avfetting som forvask hver gang.

Men tar ikke SurfexHD voksen, som tross alt er viktig på norske, saltede veier?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex 1:20 og oppover tar ikke mye voks.No problemo :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, etter en del ganger. Men enda viktigere er at den fjerner smuss som kan lage riper ved berøringsvask. Å vaske er en hårfin balanse mellom tilstrekkelig vaskekjemi til å få gjort rent, men ikke mer enn at mesteparten av voksen fortsatt sitter på :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer an på styrken og hvor mye bruk, og det skal mange ganger til for å strippe voksen med Surfex alene :) jeg har brukt mye Surfex 1:20-1:30 på bilen min, og det har tatt LANG tid før voksen er blitt svekket.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Prickbort og Surfex ved hver vask hele vinteren, og Collinite 476s jeg la i november eller så i fjor gav seg ikke før i august i år. Den voksen har fått mye juling i form av sterk kjemi og kjipt vintervær...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og jeg som trodde avfettning var fy fy etter at voksen var kommet på. Har mye å lære skjønner jeg. Skal definitivt bruke mer surfexHD når jeg vasker.

Kan SurfexHD også brukes i skumkanonen, så slår jeg to fluer i en smekk før berøringsvask?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer at de fleste avfettinger er fyfy på nyvokset bil. Det som skiller prickbort fra de fleste andre kaldavfettinger er at den er veldig snill mot voksen/beskyttelsen. Derfor er det mulig å bruke denne mange ganger uten å skade lsp.

Surfex er også mild når den er utblandet og effektiv på trafikkfilm. Denne bruker jeg som prewash året rundt. Utblandet 1:20 til 1:50 i en trykk kanne. Du trenger ikke skum etter dette. Skal du ha skum prewash er bilt hambers auto-foam et bedre valg. Denne er basert på surfex og gjør ca samme jobben.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar...

Prickbort og Surfex HD er allerede bestilt samt skumkanon med autofoam fikk jeg testet igår! :thumbs:

En ting til: Skal hele bilen sprayes med prickbort / surfex eller holder det med opp til typisk sidelister?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier gjerne å dynke hele bilen. Samler seg jo drit over sidelister også. ;) Men pass på Surfex HD, om du blander ca 1:10 eller sterkere, da må du spyle av rutene som det første du gjør, IKKE la det tørke.

Prickbort har jeg aldri hatt problemer med å bruke på hele bilen, men bruker det bare på hele bilen før polering/voksing. Holder med opp til vinduene ellers tenker jeg..

PS: Om du har stv., bruk Prickbort helt opp på bakvinduet + evt. spoiler/starten av taket.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer at de fleste avfettinger er fyfy på nyvokset bil. Det som skiller prickbort fra de fleste andre kaldavfettinger er at den er veldig snill mot voksen/beskyttelsen. Derfor er det mulig å bruke denne mange ganger uten å skade lsp.

Surfex er også mild når den er utblandet og effektiv på trafikkfilm. Denne bruker jeg som prewash året rundt. Utblandet 1:20 til 1:50 i en trykk kanne. Du trenger ikke skum etter dette. Skal du ha skum prewash er bilt hambers auto-foam et bedre valg. Denne er basert på surfex og gjør ca samme jobben.

Jeg har jo faktisk brukt BH Auto-foam i skumkanonen de siste gangene. Tenker jeg kan fortsette med dette da, og eventuelt bruke SurfexHD istedenfor skumkanon ved ekstra skitten bil og på vinteren?

Det er vel en del prøving og feiling med denne hobbyen. Lærer vel best ved å prøve ut selv, men gode råd er alltid kjekt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive