olek101

Poleringsmaskin første gang, holog og produkt.

23 innlegg i emnet

Har fått lånt meg en poleringsmaskin type roterende som jeg nå sitter her med. Den er helt lik den første som han bruker i denne videoen.

Lik denne:

Samt står det en nyvasket BMW e36 1996 compact M-tech, svart. Jeg har polert bil for hånd 10-20 ganger og vil nå prøve meg "in the big league", fikk gode resultater på BMWen sist gang jeg tok den for hånd med Mequiars tech wax NXT(?). Men bilen har veldig mye "swirls" og vaskeroser samt en del grove riper som følger med en gammel bil.

Har som sakt nå lyst å prøve meg på en lett maskinpolering av bilen. Forventer ikke å korrigere alle ripene på bilen eller fjerne alt av vaskeroser og swirls men vil gjerne få fjernet litt. Jeg har ca. ingenting utstyr akkurat nå og må kjøpe meg det jeg trenger på "budsjett" (studentlivet).

Det jeg har av utstyr er:

• Prikk bort
  • Vanlig avfetting husker ikke merker, men grei nokk
  • Avfetting for felger husker heller ikke merket, men fjerner bra
  • Mequairs nxt car wash
  • Divs. koster og børster til interiør + felg
  • Divs. mikrofiberkluter
  • Mequiars tech wax NXT (begynner å gå tom)
  • Lakkrens Turtle Super Cleaner
  • Quick detailer Mequairs type "lilla(nxt)" og rød/oransje
  • Clay
  • Divs. vindusrens og gummi/plastikkfornyer
  • 2 stk ullpad type bilekstra
  • 1 skumgummifarget pad fra Clash Olson

Det som er gjort med bilen igår:
    • Avfetting, Vask, Clay
    • Smurt på gummifornyer, plastfornyer, vasket rutene med egnet redskaper og kjemikalier samt gummivask/på smurning for dekk
    • Begynte med poleringsmaskinen m/ull-padden på panseret med LAKKRENS :shocking2:

Innså med det samme galskapen i dette og avsluttet etter panseret, jeg prøvde og tørke vekk alt av rester etterpå med MF klut, så tok jeg lommelykten over panseret og FY F***. Hologrammer over hele panseret...

Idag sitter jeg bare og klør meg i hodet og tenker; hvordan skal jeg rette opp i skadene uten å måtte bruke en formue på produkter? ;)

Har nå kommet fram til følgende mulig løsning idag etter mye lesing og sett mange videoer av polering.

Videre plan og spørsmål:

[*]Ta resten av bilen med lakkrens for hånd

[*]Maskere bilen og ta lite område om gangen

[*]Begynne med polering, mild polish og fin padd

[*]Korrigere hologrammene med polish, hvilke polish og padd er grei for hard BMW lakk?

[*]Korrigere riper med litt grovere pad og polish?

[*]Gå over en siste gang med en fin polish for fjerning av eventuelle resterende hologrammer og etterlate lakken med en glinsende våt finish?

Hvilke produkter vil passe til de forskjellige jobbene? Og hvilke merker er å anbefale. Ser for meg og kjøpe noen myke og noen medium padder? Så en polish med litt cut i, en med lite cut og beskyttelse (kan tech wax brukes med maskin?) og en siste til finish og fjerne eventuelle gjenværende hologrammer?

Hvilke produkter ville dere anbefale for denne jobben?

Har prøvd og skjønt så mye som mulig men hadde vært veldig takknemlig for all hjelp. Og beklager for en veldig lang post...

Endret av olek101
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå sitter jeg i forelesning og har ikke altfor mye tid til å svare, men ull + grovpolish = mye ugang.

Du kan nok rette opp i mye ved å gå over på en fin pad med f.eks S30+, kjøre et pass med medium press og ca 1200 rpm deretter ned på 600 rpm og ikke noe press. Det kan hjelpe... (Hvis ikke maskinen din går så langt ned - gå så langt ned du kan :) )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig tid her også, men hvis du skal polere med maskin er det bortkastet tid å ta lakkrens for hånd, da en maskinpolering gjør den jobben og mer til. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Handle inn en tohodet DA-maskin på Biltema/Clas Ohlson, Sonax poleringsputer og Ultimate Compound fra Meguiar's.

Hvis du ikke vil handle, tipse hvor du holder til, så kan sikkert noen i ditt området rydde panseret mens du er tilstede. Da kan du fange opp noen tips til veien videre :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg dropper lakkrens da. Kjøper inn noen myke puter samt noen medium padder når jeg har funnet ønsket polish. Retter opp i hologrammene på panseret bilen og tar resten av bilen. :rolleyes:

Har lest en del på forumet om polish/poleringsmiddel etc men blir ikke 100% klok på dette. Hvilke vil dere anbefale som er lett å jobbe med, fjerner hologrammer samt en del riper? I første omgang blir jeg fornøyd med moderat korrigering av vaskeriper etc. Om det er noen ok poleringsmiddel som blir solgt på bilekstra kan jeg starte allerede idag.

Vet at det er litt overmodig og starte med maskin type roterende allerede men det er en gammel bil som er relativt billig så tror det faktisk kan være greit å starte hær.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vanskelig å foreslå noe uten at det går en tusenlapp eller to til dette.Du trenger ett par pads med bra cut og grovt produkt til for å kunne ta masse riper.Gul eller lilla scholl pad og scholl bakplate str.Medium..Ta områder på 30-40cm2.Fordel produktet på med lite turtall og lite press, gå opp på 1500-1800 rpm og legg litt press på noen runder også avslutt på lavt turtall uten press når det begynner å bli litt tørt(helst litt før). Vær forsiktig med turtallet på litt trange plasser.Noen plasser trengs egentlig liten pad og bakplate der.Bruk børste mellom hvert pass og vask paden og kjør den ren noen ganger i løpet av en dag. Etter dette skal det ikke være så mye hologrammer på en så hard lakk.

Så trenger du en fin pad.Orange scholl og Scholl S30 f.eks.til slutt.Det trinnet er enklere. Er mange S&S her du kan lese.Der ser du alt som trengs og hvordan fremgangsmåten er.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest en del på forumet om polish/poleringsmiddel etc men blir ikke 100% klok på dette. Hvilke vil dere anbefale som er lett å jobbe med, fjerner hologrammer samt en del riper?

Meguiar's Ultimate Compound fås over disk på BilXtra ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meguiar's Ultimate Compound fås over disk på BilXtra ;)

Bare skyte inn av du må ikke finne på å bruke denne på roterende maskin, da er hel**** igang :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, har en tube Mequiars Scratch X hær også. :unsure: Men tror jeg sparer den til en annen gang... Har ikke roterende DA - maskin da. Kan jeg korrigere noe med Scratch X v.2 for hånd? Eventuelt gå over etterpå med en fin polish og maskin?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Scratch X er godt egnet for dørhåndtak o.l. hvor det er vanskelig å komme til med maskin/umulig. Husk at hologrammene du ser ikke kommer etter det du har gjort for hånd, men det siste steget du gjør med maskinen (det finnes unntak på det, feks hvis du bruker en filler isteden for polish, men det er ikke det som er problemet i ditt tilfelle).

Det samme gjelder for Scratch X som for Ultimate Compound: denne skal ikke på roterende maskin.

Roterende og DA-maskin er to forskjellige ting. Det nærmeste du kommer en "roterende DA-maskin" er Flex DA med tvungen rotasjon. Viktig å skille disse to.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skriver hvor du holder til kan det være att noen i nærheten av deg har produkter du eventuelt kan få teste før du kjøper selv. Dette kan spare deg for mange unødvendige kr i utgifter. samt att du får en glimrende anledning til og lære mer om maskinpolering

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bor i nærheten av Harstad, Troms. Tror jeg tar korrigeringen av hologrammene med maskinen da. Er klar over at DA og roterende maskin er to forskjellige ting. Men tror ikke jeg kommer til å investerere i DA maskin.

Nå i første omgang tror jeg at jeg skal fokusere på å finne en kombinasjon av polish og pad som fjerner hologrammene og i neste omgang korrigerer en del av ripene som er på bilen.

1.Korrigering av hologram

2.Korrigering av riper/polere bilen

3. Siste polering for en fin finish

Grei prioriteringsliste?

Og forresten, er jeg imponert over deres hjelpsomhet og tålmodighet. :D

Endret av olek101
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bor i nærheten av Harstad, Troms. Tror jeg tar korrigeringen av hologrammene med maskinen da. Er klar over at DA og roterende maskin er to forskjellige ting. Men tror ikke jeg kommer til å investerere i DA maskin.

Nå i første omgang tror jeg at jeg skal fokusere på å finne en kombinasjon av polish og pad som fjerner hologrammene og i neste omgang korrigerer en del av ripene som er på bilen.

1.Korrigering av hologram

2.Korrigering av riper/polere bilen

3. Siste polering for en fin finish

Grei prioriteringsliste?

Og forresten, er jeg imponert over deres hjelpsomhet og tålmodighet. :D

Hologrammer er også kalt kjørespor og er i utganspunktet bare veldig fine riper som poleringsmaskinen din lager.

Ved å fjerne riper med roterende maskin, lager man som oftest hologrammer. (Dette er altså et resultat av grov polish og pute)

Hologrammer fjerner du med finpolishen, altså f.eks som Hans Marius skriver: oransje Scholl og S30+.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen. Har brukt en del tid på og sjekke litt rundt. Poleringsmaskinen går fra 500-3500 rpm tror jeg. Overflaten på padden er i underkant av 180mm (paddene er 180 mm og de dekker overflaten til maskinen pluss litt ekstra).

Dette er padden jeg har:

http://www.biltema.n...lersvamp-19409/ samt en ullpadd fra samme leverandør.

Ser at Clash Olson har padder fra Sonax, noen som har erfaring med disse?

Hvilke padder kan jeg bruke til:

1 runde rubbing(??)/ medium korrigering av riper og vaskeriper

1 runde korrigering av kjøremerker/hologrammer

Eventuelt en siste runde finish

1 runde wipedown

Hvilke produktsammensetninger kan jeg bruke til samme oppgave som nevnt ovenfor?

Her er det jeg vurderer og bestille, er det okei kvalitet/priser på disse?

WOLF pakke:

Rubbing/fjerne medium riper:

http://rbtuning.no/n...5&product_id=98 eller http://rbtuning.no/n...5&product_id=99 eller http://rbtuning.no/n...&product_id=100

Fjerne hologrammer/finish:

http://rbtuning.no/n...5&product_id=97

Siste finish:

http://rbtuning.no/n...product_id=3396

Scholl-pakke (Rubbing/ripekorrigering, hologramfjerning og finish):

http://www.scandicsh...&product_id=113

Menzerna-pakke:

Rubbing/fjerne medium piper:

http://bilnerden.no/...products_id=196 synes dette virker litt "skummelt"

Finish:

http://bilnerden.no/...products_id=199

Kommer ikke til å begynne med hardeste kombo starter med mildeste kombo men vist jeg kan kjøre "rubbing" etter litt trening først så gjør jeg det etterhvert. Noen som har forslag til andre polish og padder?

Legger med noen bilder av lakken for spesielt interesserte både av hologrammene og noen riper på bilen:

Hologrammene:

post-5307-0-27656200-1347363106_thumb.jp

Typisk riper:

post-5307-0-47577600-1347363396_thumb.jp

Vaskeriper: (bilde ble tatt før jeg fikk vasket listene og smurt de)

post-5307-0-44579200-1347363266_thumb.jp

Endret av olek101
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg funnet min pakke og er i gang med bestilling. Det er M14 gjenger på maskinen min så kan bestille alt fra bilnerden. Er det noen som har noen innvendinger om denne pakken:

http://bilnerden.no/...&products_id=72 vs http://bilnerden.no/...oducts_id=291

och

http://bilnerden.no/...products_id=202

Bruker bilnerden.no lang tid på bestillinger? Vet noen om bilekstra kan ha lignende produkter over disk? :rofl1:

Endret av olek101
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekke pakke :) Bilnerden er oftest ganske rask.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilnerden er rå raske, så ville ikke nølt med å bestilt derifra :thumbup: Får ikke noen av de produktene over disk på bilxtra så vidt jeg vet.

Anbefaler deg også å bli VIP medlem, da får du rabatter på mange ulike nettsider som driver med bilpleieprodukter, inkludert bilnerden.no (10% rabatt), tjener fort inn medlemskapet :)

Endret av kaasa92
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for og ha det klart, MEGUIARS NXT GENERATION TECH WAX v 2.0 kan ikke brukes til roterende poleringsmaskin?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for og ha det klart, MEGUIARS NXT GENERATION TECH WAX v 2.0 kan ikke brukes til roterende poleringsmaskin?

Det er riktig oppfattet. bruk da heller MG#21 på laveste hastighet. Men Da-maskin er å foretrekke uansett

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive