Gå til innhold

Trenger ny pc


Mighty

Recommended Posts

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Mighty

    13

  • WernerH

    6

  • shiznit

    6

  • Knutis

    5

Mest aktive i dette emnet

Ta i hvertfall å gå for en Crucial m4 SSD eller Samsung 830 som var nevnt tidligere her, hold deg unna Agility 3, Force 3 og andre SandForce baserte SSDer med asynkront minne... m4/830 er stabile, raske og så god som du trenger at de skal være uten at du betaler for mye! :) Gå for den som er billigst av de to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har force 3 i min PC, og har ikke vært plaget, MEN Intel sin 520 serie har en tendens til å klikke, slik at man kun får opp 8mb cache, og det er alt, får ikke opp disken i det hele tatt, da må man ta en secure erase og firmware update på disk for å få den opp igjen, selv om disk hadde nyeste FW, har måttet gjort dette på opptil flere disker, men force3 med det nye sanforce chipsettet har vært dønn stabil

Endret av WernerH

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Jeg ville også gått ned til 128GB SSD. Har du virkelig så stort behov for 3TB disk? Hvorfor ikke kjøpe en 2TB også evt kjøpe en til når det er behov? Diskene blir jo billigere og billigere for hver dag nesten.

Vil du under 15.000 hadde jeg ikke kuttet ned fra i7 til en i5 prosessor men derimot kuttet fra 240GB SSD til 128GB SSD og 3TB disk til 2TB.

Skal man først kjøpe en PC kan man ha en kraftig prosessor så man ikke blir skuffet over at det ikke går som forventet, og at man ender opp med å dytte ut 2.5 høvding for å kjøpe seg den man egentlig ville ha. Harddisker kan man jo gjerne oppgradere da dette ikke koster like mye, og man har muligheten til å koble til flere.

Fant noen pros og cons for i7 vs i5

I5:

Pros:

Cheap cpu.

Great turbo

Will get the job done for most to all programs.

Runs cooler than the I7 9xx's

Can run faster 1333 MHZ ram than the I7 9xx's.

Cons:

No HT

No triple channel memory

Doesn't have full dual 16x bandwidth for 2 video cards.

Will not be upgradable with 6+ core cpus.

I7 8xx's

(pretty much the same as i5's)

Pro's:

HT

Can be cheaper than the 9xx's (depending on locations and store)

I7 9xx's:

Pro's:

Triple channel memory

HT

full Dual 16X video bandwidth.

upgrade option down the road to the Core i9 when you need 6 cores

Con's:

Can be expensive. (depeding on location and store)

can be very hot if not in a well ventilated case.

Can only run 1066 MHz ram unless over clock to fully use cheaper 1333 MHz.

not as powerful turbo as the i5 and i7 8xx's cpus.

Kilde: http://www.tomshardware.co.uk/forum/267051-10-tomshardware

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen ved i7 er hyperthreading, noe man vil få ca 20-30% igjen for når du jobber med f.eks video redigering og rendering. Ved spilling utnyttes ikke hyperthreading, og det er ikke noe poeng i å betale mer for i7 dersom du ikke skal redigere mye.

Du burde som nevnt velge en m4 eller 830 SSD. Stabilt, raskt og grei pris. Jeg ville valgt +-256GB slik at du alltid har plass til spill, programmer og os. En SSD trenger også litt ledig kapasitet for å være "SSD" rask.

Lagring i form av HDD er allerede såpass billig at du bare kan kjøre på med maks kapasitet. En god 3TB ligger rundt 1000 kr.

Endret av shiznit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig der kristian, derfor valgte jeg i5 på det bygget jeg sendte til han:P men ja, 128gb SSD, der er det jo penger å spare med en gang så snart man går ned i størrelse :P men syntes 500W PSU ble noe veik :P og 16GB RAM er vel heller ikke en nødvendighet? har 16GB i laptopen, men kan ikke se at jeg har bruk for det :P

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men syntes 500W PSU ble noe veik :P og 16GB RAM er vel heller ikke en nødvendighet? har 16GB i laptopen, men kan ikke se at jeg har bruk for det :P

For noen år siden gikk jo alt i retning av at riggene brukte mer og mer strøm, men de nye GTX-kortene til nVidia feks, bruker jo veldig lite sammenlignet med fjorårets toppkort.

Jeg kjøpte til sammenligning en 850w strømforsyning på pc'n jeg bygde for 3år siden, men nøyde meg med 600w denne gang.

Jeg hadde også 12GB ram i den første maskina, men nøyde meg med 8GB i den jeg har idag.

Årsak? Jeg målte aldri et forbruk på mer enn 6GB på den forrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den knutis, men erfaringsmessig da jeg jobber på et PC verksted, så drar i7 en del strøm(og ikke minst så blir i7 noe hinnsides varm! ), fikk inn en selvbygget PC fra en kunde med i7 som ikke startet, testet med større PSU og da ble det liv i leiren :P

Endret av WernerH

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt maskin via komplett selv, satt selv en stund før jeg fant et alternativ som passet meg.

Endte på en modisifsert Komplett Gamer i20:

1.00 751825 Komplett Gamer i20 1.00 200504 Støtsikker PC-eske 1.00 645792 QPAD FH Komplett L.E.

Gamingmatte, Hybratek overflate 1.00 622209 Corsair Obsidian 650D Midi Tower Sort

Vifter: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x Bak 120m 1.00 657488 Silver Power SP-S750 750W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard, 4x 6+2pin 1.00 743925 MSI Z77A-GD55, Socket-1155

ATX, Z77, DDR3, 2xG3+1xG2-PCIe-x16, SLI/CFX, DrMOS 1.00 660226 Intel® Core i7-3770 Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, Boxed w/fa 1.00 585007 Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB

Kit w/4X HyperX 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin 1.00 759041 Gainward GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX

PCI-Express 3.0, GDDR5, DL-DVI-D + DL-DVI-I, HDMI, 1.00 635691 Corsair SSD Force Series 3, 240GB 2.5"

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/520MB/s read/write, S 1.00 653071 Seagate Barracuda® 2TB

SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5" 1.00 742507 Sony Optiarc Blu-Ray Writer, BD-5300S

SATA, BD-R: 12x, BD-R DL: 8x, BD-RE: 2x, DVD±R: 16 1.00 497593 MS COA Label Windows Home Premium 7

Nordic, 32/64 bit 1.00 497666 MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit

Komplett 1.00 497635 MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic

32/64 bit 1.00 200502 Garanti 3 år - Sende inn

PC sendes av kunde til Komplett.no

Den dra 80-90 fps i TSW med alt av grafikk instillinger på max i dx11, på min forrige maskin ca 3år gammel kom jeg knapt over 30 fps.

Byttet ut SSD disken med denne da den var ødelagt ved levering:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=634169

Her ender du opp med ca 15.000 + eventuell skjerm, men tar du utgangspunk i grunnpakken kommer du langt lavere. Når det gjelder skjermkort er det etter min erfaring bortkastet å kjøpe siste versjon, gå heller for forrige versjon eller enda ett hakk lavere som gir mer en nok ytelse for penga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt forsøk: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1127453&su=DE74B0EF-FBA2-4818-8AFA-A723F6423D98

Jeg ser at psu kan bli noget svak for oppsettet. Noen forslag til andre m-atx kabinettet og passende psu?

Mengde ram er egentlig bare fordi det ikke koster mange tiere mer enn 12gb ram. Noen erfaringer mef skjermen, evt andre IPS skjermer i samme prisklasse?

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjermen er knallgod ift pris. Har den selv og er kjempefornøyd. Spiller dog ikke så mye, går mest i cad og bildebehandling. En ulempe er at den ikke har hdmi, men det er ikke noe stor sak..

Vil fremdeles anbefale sg08b med et mini itx kort (P8Z77) ;)

Endret av shiznit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabinettet koster litt, men strømforsyning følger jo med. Du må ha en slim dvd spiller og 2x8GB Ram (Kun to spor). P8H77 kan ikke overklokkes. P8Z77 får strålende kritikk :)

Jeg fant denne tråden veldig nyttig for mitt bygg.

Endret av shiznit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekka at GTX670-kortet får plass i kabinettet? 670en er svæær! :P Du kommer gjerne billigere ut med et annet kabinett med en Corsair CX strømforsyning utenom....

Vil du betale litt for kabinettet så finnes jo Fractal Design R3 som er et nydelig kabinett (som forøvrig er fornyet til R4, ingenting i veien med å kjøpe billigere R3), og den har plass til 670, hands-on experience :)

Antall watt du trenger i PSU finner du her http://www.extreme.o...culatorlite.jsp

Endret av Flaschie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg startet på nytt atter en gang og endt opp med dette oppsettet: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1127792&su=B6B52AEC-7DFA-4FE1-BF49-8EBFD83E9EB9

Ser at et par ting ikke er på lager, men de SKAL være på lager i morgen. Hovedkortet vet jeg ikke så mye om, men plukket ut det som "så greit ut". Synes jeg har endt opp på en akseptabel pris. Dog skulle jeg gjerne hatt et hovedkort med mulighet for "wake on lan".

690 blir nok litt overkill for min del :P

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...