Gå til innhold

Innbrudd-Tyveri-Vandalisme


elmof

Recommended Posts

Innbrudd - Tyveri - Vandalisme

bbeaba85-65d1-4485-a914-e6ab69e21371.jpg

Tenkte det var på tide med en tråd som omhandler innbrudd , tyveri og vandalisme.

Dette er ett kjent problem og er svært kjedelig for både bil elskere og vanlige personer som ikke setter kjøretøyet like høyt på listen.Enkelte har kanskje opplevd dette mye hyppigere enn andre, og jeg håpte på at vi kunne dele noen "erfaringer" rundt disse temaene.

Ikke fått ubudne gjester i nærheten av bilen?

Da er det ønskelig at dere nevner hvilken forholdsregler dere tar for å hindre tyveri og vandalisme!

Kjøretøy: Mitsubishi colt

Modell: 1989 ( Nesten ikke kjørt )

Årstid: Vinteren 2011

Parkert: I sentrum

tidspunkt: 16:00-17:00

Forsikring: Ikke lønnsomt, rep privat.

Skader:

Låsen på førerdør var revet ut med skrujern og påførte dermed enorme skader på døren. Tyvene klarte forsatt ikke å komme inn i bilen og svarte derfor med å fylle kupeen med glass.

Kjøretøyet ble forsøkt stelt, men ettermontert startsperre hindret dette.

Stjelt:

- Pioneer cd spiller uten frontpanelet!

- Original sakse-jekk.

- Motortemperatur giver for Audi

- Alt av vognkort, servicehefte , askebeger og diverse dokumenter er forsatt savnet..

Påvirkninger på hverdagen:

Disponerer heldigvis flere kjøretøy, derfor var det kun irritasjonen over innbruddet som irriterte meg daglig. Bilen var ute av drift i 3,uker. Dette grunnet veldig vanskelig å oppdrive glass til en gammel bil. Ny dørlås var ikke å finne, derfor ble dørlåsen i bakdøren fjernet og ombygget til å passe førerdøren. Bakdøren har ettermontert elektrisk døråpner og derfor var denne ikke den låsen viktig.

Hullet ble riktignok tettet igjen og lakkert. Ingen synlige tegn til manglende lås eller skader.

Alt utenom jekken er erstattet.

Forholdsregler:

Parkeringsplasser velges med omhu, men blir som oftest parker rett utenfor huset.

Det ligger per dags dato ingen synlige gjenstander i kjøretøyet som kan friste. Selv ikke lightere eller 1-kroning(er)

Del din historie..

Endret av elmof
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Enkelte av bilene jeg har eid som ikke har noe særlig av verdi inne i bilen har jeg hatt parkert i innkjørselen.Ulåst i år etter år.Det er bedre at de som vil stjele kommer seg lett inn og ikke ødelegger lakk og låser!

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var så "heldig" å få stjålet felger, cd-spiller, luftinntak (???), batteri og noe anna småtjafs for noen år sia. Er vel det man får for å parkere bilen uten tilsyn en helg ute, med 18" Volk Racing-felger.

Kjipeste var å miste et sett småspesielle felger, morsomste var at de hadde tatt cd-spilleren (verdt en tusenlapp, kanskje), og latt frontsettet til 4000 stå i...

Ondeste var å finne den som dette:

07122007-2.jpg

Skader på understell, eksos, fangere, generelt... Takk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hadde innbrudd i bilen i Australia...

Historien begynner med at jeg dunket i hekken på en Mitsubishi Magna fordi bremsene fant ut de skulle gi seg. Heldigvis var dette i sakte fart i kø, så skadene på Magnaen var begrenset til noen lakkmerker på fangeren, som lot seg gnikke bort med fingrene. På egen bil tok jeg livet av begge frontlyktene, panser, frontfanger og radiator, i tillegg til at bremsene ikke funket skikkelig. Bilen ble parkert hos en kompis i nabolaget og hentet påfølgende natt (lite trafikk, og jeg skulle på tvers av byen). En kompis kjørte foran med nødblink og en annen kjørte bak, og etter etpar timer var bilen hjemme og ble parkert i gaten...

Noen dager senere da jeg kom hjem fra universitetet så jeg et byggjerde som hadde falt ned på taket av bilen, ca 1 cm fra bakruten, og hadde laget et flott hakk ned til stålet og noen salige riper to boot. Herlig.

I tillegg var venstre bakhjul flatt.

En uke senere, denne gangen på vei til universitetet, syntes jeg refleksjonene i glasset var litt merkelige, så jeg stakk ned for å sjekke. Fryktet at ruten var knust, og joda, det var den - og det til gangs.

Noen hadde i løpet av natten slengt en sånn betongfot til byggegjerder gjennom ruten for å komme seg inn i bilen. Dette var da en Ford Fairmont Ghia, 1985-modell, med et kjent problem med dørlåsene: Hvis man vippet håndtaket raskt opp og ned (som for å åpne døren) mange nok ganger, så ville bevegelsen få låsen til å åpne seg...

Dusten/dustene som hadde slengt betongklossen gjennom vinduet kan umulig ha visst dette, eller bare gitt faen. I alle fall var vinduet historie, dørkarmen var bulket i nedre kant, knekt i øvre kant, setet hadde blitt flerret opp av kanten av klossen, midtkonsollen var knekt og det var glass og skitt overalt.

I bilen hadde jeg hatt liggende en kikkert, fotoapparat, to par solbriller, ca AU$30 i mynt (vel 150 kroner) til parkometre, kartbok over Melbourne and surrounding suburbs (Melway, het den, kostet ca 200 kroner). I tillegg sto det stereoanlegg i bilen og jeg hadde vel en 10-12 CD'er liggende i midtkonsollen og i hanskerommet.

Det eneste som ble tatt var kartboken...

Dagen etter byttet jeg venstre bakhjul, skrudde ut høyttalerne og stereoanlegget, tømte bilen for alt personlig og kjørte den til huggeren. Der skrudde jeg av skiltene, fikk AU$150 for bilen (vel 750 kroner) og var ferdig med hodepinen. Pengene brukte jeg på halvårskort på trikk, buss og tog...

Dette var i 2003/2004, mener jeg... etter den tid hadde jeg bruk for bil tre-fire ganger, og 1 minutts gange fra der jeg bodde var det en bilutleiesjappe, så de gangene jeg måtte ha bil var det ikke problem å få tak i :)

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hadde også innbrudd i konebilen i 2010: Fruen skulle tidlig opp og undervise og hadde en sekk med lærerbøker, rettede lekser for elevene, bærbar CD-radio samt kopioriginaler liggende i bilen. Vi hadde også kjøpt nytt hjullager, bakdempere, bakfjærer og bremseklosser til bilen, så senere dagen etter skulle mekanikeren ha bilen noen timer og få byttet det som måtte byttes.

Ellers lå det diverse mynt, solbriller, CD'er og sånt småtjafs man vanligvis har i bilen.

Om morgenen kom hun ut og fant at noen hadde vært i bilen i løpet av natten og tatt med seg skolesekken hennes og fire-fem av de dårligste CD'ene hun eide. Alle bildelene og alt småtjafset var fremdeles på plass. Eneste tegn på innbrudd var at passasjerdøren fremme var ulåst.

Ingen økonomiske konsekvenser, men hun sa det var jævlig kjipt å gå til timen uten bøker eller leksene til elevene og måtte forklare at sekken hennes hadde blitt stjålet i løpet av natten...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Innbrudd i min første bil, opel vectra B combicoupè 2.0. bilen var fullpakka med sikkert noe av det heftigste pioneer kunne levere til denne bilen, tweeters, mellomtone, hatthylle, subbis og spiller. alt dette ble stjålet, og "nydelige" skader på førerdør, pluss ødelagt lås. og politiet sa så fint: "vi kan ikke se videre på saken før det er anmeldt et tyveri og at kvitteringer foreligger for evt erstatning gjennom forsikring." og kanskje det skyldes meg selv, men jeg er sinnsykt sløv med å ta vare på kvitteringer.

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...