Gå til innhold

Mercedes-Benz 1991


Roy Inge

Recommended Posts

Oppfriskning av en 1991 modell Mercedes-Benz 300 TE (124-serien)

Jeg fikk forespørsel om å ta for meg bilen før Mercedes-Benz Entusaistklubb skal ha treff på Vålerbanen sammen med 190 klubben, men pga forskjellige komplikasjoner så gikk ikke dette iorden. Men første helga i september gikk det godt alikevel, da fikk den en etterlengtet oppfriskning av lakken.. -med mer..

Oppgave:

Gjøre bilen frisk og fin i lakken slik at den ser fin ut, gjerne slik at den er representabel til en utstilling på Bertsel O Steen Stavanger.

Plan:

Bilen ser OK ut i lakken og kan derfor ikke forvente et realt løft sånn sett, en kjempe hard vask er neppe nødvendig da denne bilen blir brukt forholdsvis lite. Litt riper/swirls er funnet.

Farge: svart metallic

Jobben blir utført i klubblokalet hvor bilen står utenfor Sandnes.

Overtagelse lørdag:

Bilen er nylig kommet hjem fra Vålerbanen og kjøring der sammen med klubben. Den er alikevel ikke veldig skitten av den grunn. Eneste er felgene som er rimelig svarte av bremsestøv, særlig framme så klart.

DSC_0129.jpg

DSC_0131.jpg

DSC_0132.jpg

DSC_0133.jpg

DSC_0135.jpg

DSC_0130.jpg

50/50 med støv ;)

I dag ville jeg dra frem et produkt jeg har hatt stående i boden noen måneder, faktisk siden advendtskalenderen i fjor.. Chemical Guys Maxisuds 2.

DSC_0137.jpg

DSC_0138.jpg

Lite møkk på bilen, mest bremsestøv som kommer frem

DSC_0139.jpg

Blandigsforholdet på denne såpa får jeg fort greie på at er meget avgjørende, for her har jeg bomma ganske bra. tror det ble noe sånt som 1/4 såpe og 3/4 vann, med blandeskrue på middels(5 av 10). Da ble det barberskum. Og barberskum har som kjent liten og ingen effekt på bilen når det er rengjøring som står i fokus.

Jeg kom helt utav blandingsforholdet når vi endelig kom frem til riktig blanding, men vi snakker nok om 1/10 med såpe og 9/10 vann, med blandeskruen på 3.

Bilen ble behørig avspylt før den fikk et lag med Iroen-X under vinduene.

Denne fant faktisk ingenting å arbeide med, noe som egentlig var litt overraskende, for denne såpa finner så å si alltid noe å påpeike.

Etter spyling nr 2 kom vaskebøtta med 17 liter vann og CG Citrus wash oppi sammen med vaskehanske av ull. -Mothers wash-thing.... :P

DSC_0140.jpg

Når man finner klistrelappen på bremseskjoldet bak fra delelageret, da snakker vi ny del!

Clay

%20<a%20%20data-cke-saved-href=

Eller "sorpa" som naboen hjemme kaller det for. Dette bildet er fra det skittneste panelet på hele bilen, bakfangeren rett bak bakhjulet.

-Vaskeprodukter:

Prickbort

CG MaxiSuds 2

HT

Iron-X

HT

måtte til og med ha en omgang med Surfex HD

HT

bøttevask med CG Citrus Wash

HT

Gul Clay fra Swissvax

HT

I lokalet har vi tilgang på løftebukk, og denne ble benyttet, primært for å komme opp i fornuftig arbeidshøyde. Jeg må få nevne det at jeg hadde med meg en hjelpende hånd fra en liten bilpleiespire, og han påpekte at når bilen først var i lufta så måtte vi jo gjøre noe med kalipperne på bilen -og felgene selvsagt :)

Så felgene ble avmontert, grudig vasket utvendig(igjen) og innvendig med P21S. Tørket, behandlet med Cleanerfluid medium og Autobahn Felgvoks.

DSC_0167.jpg

DSC_0168.jpg

Lorinser RS1 er fine felger! Blir kanskje litt for runde i formene med tanke på at W124 er en ganske firkantet bil..

Kalipperne ble også gnikket litt renere med en MF fuktet med litt Scholl Spam, preppet med Swissvax Cleaner Fluid, og beskyttet med Autobahn felgvoks.

DSC_0149.jpg

Rensing med litt Scholl Spam på filla

DSC_0151.jpg

DSC_0153.jpg

Kalipperne ble ikke maskinpolert! Så dette ble mest for å fremme rødfargen og glansen som var i disse.

Utstyr:

Scholl Spam

MF

SV CF medium

SV Autobahn

herdetid: ca 20-30min

Polering..

..av sakkoplankene(disse plastikk plankene nederst på dørene) ble polert mens bilen hang i lufta. Her ble det brukt Scholl S2 på Mirka Ullpute og roterende Flex-maskin med varierende hastigheter og press.

DSC_0169.jpg

50/50 forsøk

DSC_0175.jpg

50/50

DSC_0173.jpg

DSC_0176.jpg

50/50 på speilhuset

DSC_0177.jpg

Utstyr/Produkter:

Scholl S2Orange (Mirka Ullpute)

SV CFP Strong (Svart Meg. skumpad)

SV CFP (Gul Meg. skumpad)

SV Nano polish (liten Mirka skumpad)

Vasket med Surfex HD

Tørket og inspisert

vokset med Swissvax Insignis v2, 2 lag

SV MPR blandet med CF regular

SV metal polish

SV Autobahn

SV Crystal

Flex roterende

Meguiars DA med fri rotasjon

Mirka ullpute

Scholl ullpute

Mirka liten skumpute

Scholl vafflet svart pute

Meguiars Gul pute

Meguiars svart pute

Random pics:

DSC_0180.jpg

US-rillene på disse bilen er noe herk. Det er liksom ingen puter som passer 100% inni mellom disse greiene..

DSC_0181.jpg

DSC_0179.jpg

Swissvax Nano polish ble benyttet på taket av bilen, et fint sted å prøve ut produktet. Trenger nok en skikkelig "Nano-pute" til denne polishen tenker jeg.

DSC_0154.jpg

DSC_0155.jpg

DSC_0159.jpg

DSC_0160.jpg

hm..?

Faktisk litt lite bilder av selve poleringa(det var forøvrig denne bilen jeg mente da jeg sa jeg skulle ta meg i nakkehåra og ta flere bilder til en S&S, hvilket ikke skjedde!

Men jeg har litt show bilder av interiøret :)

Maksering, polering og voksing av treverket

DSC_0186.jpg

DSC_0187.jpg

DSC_0150.jpg

Angrer på at jeg ikke tok et 50/50 bilde av treverket når jeg holt på

DSC_01492.jpg

DSC_01482.jpg

DSC_0146.jpg

DSC_0144.jpg

Skinnsetene:

DSC_0183.jpg

DSC_0185.jpg

DSC_0184.jpg

Swissvax Leather care kit

kort sagt.

Interiøret ellers:

DSC_0190.jpg

DSC_0189.jpg

DSC_0188.jpg

Støvsuget, fuktet med Green Clean, børstet, tørket, og impregnert med CG fabric Guard

DSC_01512.jpg

Chemical Guys Green Clean

Chemical Guys Fabric Guard

Swissvax interior quickfinish

Vikan detalj børste til luftedyser

Noen ferdigbilder

DSC_0182.jpg

Stripen man ser i speilbildet her er ledningen til arbeidslampa ;)

DSC_01602.jpg

DSC_01582.jpg

DSC_01542.jpg

DSC_01522.jpg

DSC_0197.jpg

DSC_0195.jpg

DSC_01372.jpg

DSC_01352.jpg

DSC_01332.jpg

Her er noen bilder som eigeren selv har tatt av bilen, samme dag som overrekkelsen. Jeg var ikke 100% ferdig da disse bildene ble tatt, men de ble meget bra alikevel.

15937794_large.jpg

15937800_large.jpg

15937802_large.jpg

15937806_large.jpg

15937807_large.jpg

Endret av Roy Inge
  • DCN Poeng 8

MVH
Roy Inge Helland
SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt slitsomt med de småbildene som åpnet i egen fane, men ser ut som bilen ble showklar!

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Dette ble jo bra, og bilen så leveringsklar ut. Er enig i det Gry sier med de småbildene som åpnet i egen fane, det var litt slitsomt. Jeg likte også ikke at teksten var "delt på midten" og at det var dobbelt linjeskift midt i en setning.

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt slitsomt med de småbildene som åpnet i egen fane, men ser ut som bilen ble showklar!

Denne kategoriseres helst som et utkast av en "Show and Shame", og jeg håper denne photobucket-tingen kommer opp på G igjen, ellers vil jeg lage hele greia på ny.

MVH
Roy Inge Helland
SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble meget bra den. Men svart metallic? Denne bilen er jo ikke i nærheten av svart?

Jo den er i nærheten. Den er ihvertfall ikke rød :P

Tror det heter noe sånt som blauswartz. Men den er mer gråsvart enn blåsvart. Og tysken min er litt rusten, så jeg er ikke 100% sikker.

Dette ble jo bra, og bilen så leveringsklar ut. Er enig i det Gry sier med de småbildene som åpnet i egen fane, det var litt slitsomt. Jeg likte også ikke at teksten var "delt på midten" og at det var dobbelt linjeskift midt i en setning.

Ang dette med dobbel linjeavstand så er dette noe herk som sklir inn av seg selv når jeg klipper og limer litt, men jeg MÅ få ordne opp i det der.

MVH
Roy Inge Helland
SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Jo den er i nærheten. Den er ihvertfall ikke rød :P

Tror det heter noe sånt som blauswartz. Men den er mer gråsvart enn blåsvart. Og tysken min er litt rusten, så jeg er ikke 100% sikker.

Ang dette med dobbel linjeavstand så er dette noe herk som sklir inn av seg selv når jeg klipper og limer litt, men jeg MÅ få ordne opp i det der.

Hold inn SHIFT og trykk ENTER, så blir det enkel linjeavstand :)

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

199 blauschwart

Det var det den het, ja. Stemmer det når jeg leser det.

Ah, ingenting er som en blank S124!! Nydelig bil, skulle mer enn gjerne ha hatt denne! Siklet på den i klubben leenge! Nydelig bil! :D Cred er en selvfølge!

Ja den er i imponerende god stand. Jeg ikk litt "nybilfølelese" når jeg satte meg inni bilen for å flytte den :)

MVH
Roy Inge Helland
SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
alexanderst

Disse Lorinserfelgene passer perfekt på W124, Cred :thumbup:

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...