Gå til innhold

Hvordan holde bilen ren uten for mye ekstrautstyr?


Bimmer 225xe

Recommended Posts

Bimmer 225xe

Undertegnede bor i Oslo sentrum og har ikke tilgang til noe eget sted hvor bilen kan få pleie og omsorg på jevnlig basis. Bilen står til vanlig i underjordisk felles garasje, så den slipper i alle fall å stå ute i all slags vær.

Nærmeste bilpleie jeg kommer er å ta den med på en eller annen selvvaskanlegg, f.eks. NAF sitt på Hasle. Der har man tilgang til en vaskehall med vann + høytrykkspyler (uten mulighet til å koble til noe egne greier osv på).

Så da er spørsmålet... hva anbefaler dere at jeg går til innkjøp av for å klare å få vasket bilen på en ok måte innimellom?

Har satt opp følgende på listen foreløpig:

- Swissvax vaskebøtte med gritguard og lokk

- CG Vaskehanske Chenille

- Mikrofiberhåndkle for å tørke av bilen etter vask (f.eks. XL Drying Towel)

- En eller annen bilshampoo (eks. Jif eller noe annet som funker for "bøttevask").

- I tillegg vurderer jeg Iron-X 0,5 l på sprayflaske for å ta av det verste på lakk og felger.

For interiøret (som er sort helskinn) så vurderer jeg bare å kjøpe Swissvax Leather Care Kit.

Hvilken rekkefølge bør jeg ta hvis jeg skal ta en enkel vask av bilen på f.eks. NAF sitt vaskeanlegg på Hasle? Spyling, iron-X, spyle av, håndvask, spyling, tørk? Noen tips eller anbefalinger på hvordan man bør angripe dette og evnt hva jeg mangler på listen? Ser de fleste dekker bilen med såpe ved hjelp av høytrykkspyler, men dette har jeg altså ikke mulighet til å gjøre, så jeg trenger litt hjelp med hvordan vaskingen skal angripes når man har begrenset med ekstrautstyr :)

Takker for alle tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør skaffe deg to avfettinger i tillegg til det du har, en riktig prewash er viktig for ett ripefritt resultat; Prickbort (fåes på Mekonomen, Bilxtra o.l) og Surfex HD (det finner du hos f.eks Bilnerden.no, Blankbil.no, Exint.no o.l). Surfex er en vannbasert avfetting som kan vannes ut etter ønsket styrke, og Prickbort er en petroleumsbasert avfetting for asfalt og tjære.

En felgrens er også fin til å ta bremsestøv og annen skitt på felgene, jeg anbefaler deg enten Sonax (Får du hos Mekonomen eller Clas Ohlson) eller Scholl Rim 7 (Exint.no, Partsandretards.no f.eks)

Fremgangsmåte:

Den valgte felgrensen -> Prickbort i 10 min -> Surfex HD 1:10 den første gangen, etter vokset bil kan du bruke 1:30-1:40 -> Jobbe inn felgrensen med en felgbørste (får du tak i hos nevnte forhandlere) -> Spyle grundig av -> Iron x -> Spyle av -> Berøringsvask med en god såpe (f.eks Meguiar's Ultimate Wash and Wax, Meguiar's NXT Car Wash, Chemical Guys Citrus Wash & Gloss) -> Spyle av -> Tørke med ditt MF håndkle -> Vokse bilen med en god voks (Collinite 845, Swissvax Shield, Swissvax Onyx, Swissvax Mirage f.eks) la dette haze en 20-30 min -> Buffe av med en MF klut (jeg bruker Eurow Shag Weave), and you are good to go :)

Dersom du vil ha en enda grundigere vask, så kan du sjekke ut Show and Shine trådene her på forumet, der er det mye kunnskap å hente!

Når du har en behandlet bil, så er denne lettere å vedlikeholde senere, og du trenger som oftest bare en runde med Surfex HD 1:30 og avspyling.

Endret av Jac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal iallefall invistere i slike, sånn at jeg har mulighet for litt småskum utenom hjemmevasken også :)

http://www.chemicalguys.com/Foamer_Trigger_Sprayer_Fomaing_Sprayer_Detailing_p/acc_135_03.htm

Hvorfor i alle dager skal man gå og "spytte" skumklatter på bilen med en spruteflaske (som må ta minst en halvtime) når man kan blande ut surfex eller hvilken som helst annen forvask i en lavtrykkskanne og få et minst like godt resultat? :) Det er fullstendig bak mål mener jeg.

Som jac sier, forvasken er det aller viktigste. Alltid en form for forvask før berøringsvask :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bayersk-mach-werk

nå som vi er inne på det med vaskingen, visst man blander ut surfexen 1:20 fks og bruker dette som prewash vil dette fort ta knekken på voksen eller går det greit ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:20 er noe sterkt, selv bruker jeg 1:30 :)

Kun spray vil nok svekke holdbarheten på voksen men den vil ikke ta knekken på den der og da, du må også ha en berøringsvask med sterk såpe for å dempe den som mye som mulig. Prøvde å fjerne voksen på bilen min her om dagen og brukte Surfex 1:5, det hjalp så og si ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Bør vel også påpekes at man ikke bruker IronX ved vanlig vedlikeholdsvask. Det kunne blitt dyrt og hardt for voksen ;)

Oh yes! IronX går fort!

Også burde man vel påføre IronX på tørr overflate?

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yes! IronX går fort!

Også burde man vel påføre IronX på tørr overflate?

Jeg påfører alltid på våt flate fordi det ikke anbefales at IronX skal tørke på bilen, enten det er solskinn eller ikke. Fungerer svært godt på våt overflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bimmer 225xe

Skjønner at jeg må gå gjennom handlelisten på nytt og legge til en del flere ting ja. Dette blir dyrt :P

Takker uansett for alle tips så langt.

Et kjapt oppfølgingsspørsmål.. Påfører man voks etter hver vask? Bilen er fabrikkny. Noe jeg må være ekstra obs på første gang jeg skal i gang med å vaske/vokse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg må gå gjennom handlelisten på nytt og legge til en del flere ting ja. Dette blir dyrt :P

...og dette er bare begynnelsen :D

Kan sikkert være lurt å investere i VIP-medlemsskap først, så du får rabatter fra første handletur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bayersk-mach-werk

ja ihvertfall på sommerstid tenker jeg så bør det vell gå greit med en skikkelig avspyling så rett på håndvask etter dette ? jeg har heller ingen mulighet for foamguns osv. bilen min blir vasket 1-2 ganger i uka så den er sjelden veldig skitten ved vask , men noe er det jo , men det virker jo som at siden jeg vasker så ofte så setter ikke møkka seg så jævlig heller og det meste perler av med en ordentlig høytrykkspyler og varmt vann.

men er vell greit å ha litt avfetting liggendes til vintern tenker jeg da er det jo snø helvette med salt sørpe og dritt 24/7 off gruer meg.

er ikke meningen å stjele tråden her men regner med det går greit da det er samma emnet ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bimmer 225xe

Tenkte å oppdatere folk litt.

Det ble jo litt mer enn det jeg opprinnelig satte opp på listen.

Så her er det som foreløpig er kjøpt/bestilt:

Kjøpt på Bilextra:

Meguiars' New Car Kit (489 kr), som består av følgende:

- Meguiar's Microfiber Wash Mitt

- Meguiar's Ultimate Wash & Wax 473 ml

- Meguiar's Water Magnet MF Drying Towel

- Meguiar's Ultimate Liquid Wax 177 ml

- Meguiar's Soft Foam Applicator Pad x 2

- Meguiar's Supreme Shine MF Towel

- Meguiar's Endurance Tire Gel 175 ml

Bestilte følgende på Exint:

- Prickbort 1L

- Swissvax Leather Care Kit

- Swissvax vaskebøtte med GG og lokk

- Miracle Drying Towel

- Scholl Concepts ICE9000

Kjøpt på Clas Ohlson:

- Sonax felgrens

- Sonax felgbørste

Kjøpt på Biltema:

- Biltema trykksprøyte 1,5L

Foreløpig har jeg ikke kjøpt inn hverken Iron-X eller Surfex HD. Rett og slett fordi jeg glemte å legge det i ordren da jeg bestilte greier fra Exint :blush: Får se om det kommer etterhvert. Total kostnad hittil for alt sammen ligger på rundt 2200 kr.

Vurderer å sende nybilen (VW Passat Highline 1.8 TSI st.vogn) til Lie's Supershine (www.supershine.no) for litt pleie neste uke. Kanskje en enkel lakkforsegling (ikke det Royalshine-greiene) eller noe i den duren. Noen som har synspunkter på det? Har snart passert 30 km på telleren på bilen ^_^

Endret av VW Passat Highline 2013
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har jeg ikke kjøpt inn hverken Iron-X eller Surfex HD. Rett og slett fordi jeg glemte å legge det i ordren da jeg bestilte greier fra Exint :blush: Får se om det kommer etterhvert. Total kostnad hittil for alt sammen ligger på rundt 2200 kr.

Vurderer å sende nybilen (VW Passat Highline 1.8 TSI st.vogn) til Lie's Supershine (www.supershine.no) for litt pleie neste uke. Kanskje en enkel lakkforsegling (ikke det Royalshine-greiene) eller noe i den duren. Noen som har synspunkter på det? Har snart passert 30 km på telleren på bilen ^_^

Tommel opp for god hjelp fra Exint kundeservice som hjalp meg med å legge til Iron-X og Surfex HD og få alt i samme forsendelsen som den opprinnelige bestillingen jeg hadde hos dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...