bilmagikeren

Scoter (moped), Hvilken bør en velge?

Vi skal kjøpe en scoter til å bruke til og fra jobb, samt butikk og kontorerender..

Vi er begge voksne og vil ha en som byr på lite problemer, og har god deletilgang. Om den går fortere enn 55km/t er det ikke noe problem, dog skal ikke ha noe blodtrimmet doning:)

Har også tenkt lenge på å kjøpe meg mc igjen, da jeg har mc-lappen og hatt den hele tiden, men greit å føle vinden i håret før man

Jeg har vel sett mest på Peugot/yamaha og suzuki, og tror ikke det blir noe annet merke..

Jeg lurer på hvilken model som passer oss best?

Krav:

-pålitelig

-god kvalitet

-god deletilgang

-mulighet for å fjerne plombe/trimme lett ev om det er gjort på ordentlig måte..

-vil gjerne ha en kul dvs samme styling som r-sykkel ev wrc etc..

-lav kilometerstand

Den jeg foreløpelig synes passer oss best er vel peugot spedfighter 2. Den virker som en solid scoter:)

Vi bor ved toppen av slalombakken så mye kjøring nedover/oppover, så gode bremser er jo fint å ha. Noen har jo Brembo, men det er vel yamaha xerox?

Prisklasse er I underkant av 10.000kr. Årsmodell er ikke så viktig som km-stand

Håper noen som har litt kjennskap til dette kan komme med noen innspill angående temaet:)

På forhånd takk!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har speedfighter 2 som jeg bruker til jobb :) grei å kjøre og finnes jo deler overalt til den.

Min er orginal (kun fjernet variator plomberingen) og gjør 75 i nedoverbakker og ca 60 på flaten men daffer litt av i bakker men ikke under 45 km/t

Skal skifte potten på den og bytte ut litt vekter i variatoren for å prøve å få den til å gå i 60ish i oppoverbakker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres veldig kurant ut:) Har også sett litt på Jetforce, den tror jeg også er fin å kjøre og skal vel være litt "racing" om man kan kalle det for det:)

Yamaha xerox tror jeg også er fin, men litt dyr..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en Yamaha Aerox i 2 år, og kan si at det var en veldig god moped. Det som er viktigst når en skal kjøpe moped er å kjøpe en som er laget i Japan eller Europa, og holde seg langt vekke fra alt som kommer fra Kina. Det er ingen problem å mekke på og få tak i deler til f.eks Yamaha eller Peugot, mens det er et helvette å holde på med kineser mopedene. ( dette kommer fra en bekjent som jobber på Bikerstreet i Stavanger )

På Aeroxen tok jeg ut variator-ringen og da holdt den ca. 60 km på flat vei, noe som var veldig greit på veier med 50-60 km/t grense. Det meste jeg hadde den oppe i var ca. 90-100 km/t ned en lang bakke i Sirdalen :D Men det som kansje er mer utrolig er nok at den overlevde å kjøre fra Drammen til Stavanger (430km) i et strekk, stoppet kun for å fylle bensin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Speedfighter 2 er veldig god :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker:) Ja tror det blir spedfighter el jetforce.. Xerox blir ø litt dyr tror jeg:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en ting som også kan være viktig ved valg av scooter er å se ann både eier og ossen scootern virker behandlet av eier, en scooter som kun er gått 5000km men som er kjørt av en kløne, eller grisekjører, kan være dårligere enn en som er blitt behandla av en litt interessert kar for motor selv om hans scooter er gått 10 000km .

men , men alt i alt er det vell ikke så store beløpet det er snakk om å et syllinderskift på en scooter koster ikke all verden det heller og er gjort på 1t .

sett på aprilia sr50 de syntes jeg er tøffe ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja meget viktig poeng det der.. Jeg ringer ikke akuratt på de som har bilde av seg selv med moped på forhjul eller bakhjul, og gjør 120 på sletta, så får man med fire pappesker med deler og en ramme:)

Som du nevner er jo ikke dette det store pengesluket uansett, men jeg har tenkt å ringe litt rundt å høre på forskjellige. Og noen ser meget strøkne ut, vil jo ha så fin som mulig, men drar vel ikke milevis for doning heller.. Er vel mest scotere i akershus/oslo/vestfold/østfold området ..

Jeg har sett et par suzuki katana som har vært grisetøffe, men de sluttet vel å produseres i 2005 tror jeg. Ikke at 05mod er krise:) De jeg har sett på har vært stort sett 2005-2009mod

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Katana'en er gode mopeder så lenge man slipper å skru på de, ALT ruster og sitter fast :(

virker som om skruer og fester er laget av blikk og ikke ment å skrues opp og igjen.

De er også litt større og tyngre enn de andre på markedet så de er gode å kjøre.

Reserve deler er også endel dyrere enn til feks speedfighter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en ting som også kan være viktig ved valg av scooter er å se ann både eier og ossen scootern virker behandlet av eier, en scooter som kun er gått 5000km men som er kjørt av en kløne, eller grisekjører, kan være dårligere enn en som er blitt behandla av en litt interessert kar for motor selv om hans scooter er gått 10 000km .

men , men alt i alt er det vell ikke så store beløpet det er snakk om å et syllinderskift på en scooter koster ikke all verden det heller og er gjort på 1t .

sett på aprilia sr50 de syntes jeg er tøffe ;)

Apropo det, så har jeg en kompis som hadde en Speedfighter en gang, og den var krasjet 3 ganger (ble reparert hver gang), kjørt med i skogen, trimmet og hoppet med. Hadde ikke gått langt, men var herjet med ut av en annen verden, så det er viktig poeng du har her, absolutt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den Derbi gp1 ser rå ut...:) Ser ut som om den har mye srørre hjul, og er jo stylet som en superbike. Vet ikke noe særlig om de, men virker som om de ligger ganske høyt i pris..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser forferdelig ut, ingenting elektrisk og bare varer og varer..

Peugot ludix One.. har en 2007 modell som er kjørt over 10.000km, kompis som har sin 2dre nå (ble kondemnert i en krasj)

har hatt 5 feil med den siden 2007.

punktert

mistet nøklene

bremsedings rustet fast(ble smørt opp, polert og helt ok igjen)

fart vaier datt av, ble montert igjen..

tom for bensin :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har speedfigth 2 selv som pendler moped innimellom. Kjøpte den av Søstra mi i 2002 da hadde hunn hatt den i 2 år så det er altså en 2000 mod.

Den ble varmskjert etter første året mitt med mopedlappen (2003) kjøpte en billig og grein trimsylinder fra crash and burn. Kombi med den hadde jeg leo vince eff potte og trim variator gjør 90kmt ca på flatmark og 75kmt ca i oppover en dag i dag.

Den scooteren tåler mye har brukt min overalt hehe. Men tror nok aeroxen er bedre kvalitets messig på ramme, dempere og bremser.

Men hadde valgt en scooter som fortsatt har forgasser og ikke innsprut mtp hvis du skal skifte ut potte, variator vekter osv for og få den til og gå best mulig. Billigst mulig;)

Går også ann og fjerne plomba i variatoren men da ville jeg anbefalt og sveise om på org eksos potta der det er et blindrør man kan tette så eksosen slipper og gå den "omveien" der. Da gjør den for 85-90kmt på flatmark varierer på om det er vann/luft avkjølet utgave. Gå for den med vann Alle aeroxer er vannavkjølt som jeg vet om værtfall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive