Gå til innhold

Standard på utstillingsbiler


ANM

Recommended Posts

Har brukt litt av denne sommeren på besøke diverse treff og utstillinger arrangert av div klubber og sitter igjen med en del inntrykk.

Veldig hyggelig at lista ikke er lagt høyt og at slike treff/utstillinger er inkluderende, men når man tar med seg sin stolthet ut til offentlig skue og i tillegg at folk må betale arrangøren litt for titten, synes jeg vel at man i det minste kunne tørke av bilene, uansett utgangspunkt. Innsektskadaver, leire og annen lort tar seg ikke godt ut:

Skriver ikke dette for å starte en surmaget tråd og ikke et tema som holder meg våken om nettene, men regner med at det finnes et og annet klubbmedlem her inne. Kanskje noe man kunne tatt opp på de div klubbmøtene før neste sesong? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Er det snakk om ett en-dagstreff og folk har en time eller tre kjøring, så syns jeg overhodet ikke det må være en slik terskel for å delta. Ofte er det begrensede muligheter for selvvask av bil i nærheten av treffplassen og ofte er man ukjent med tilbudene som finnes. Er det en innendørs utstilling med inviterte biler så bør også bilene være shinet etter forventningene.

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme gjelder biler på utstillingsgulvet hos bilforhandlere. Sier ikke at jeg forventer at Nissan/Honda/etc skal gå og gnikke på utstillingsbilene hele dagen, men når man er innom Mercedes/BMW/whatever og biler til 750k-1 mill står nedstøvet, med merker på vinduene, fingeravtrykk, rennemerker fra vann, og det som værre er (swirls/rds), så blir det litt sånn, tjah...

Endret av JimL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener vel ikke at terskelen bør heves, men standarden kanskje? Det finnes alltid et vaskeanlegg eller i værstefall tilgang på litt vann de fleste steder her i landet og avslutter man med en kvikk dusj med en god QD er mye gjort. Det er heller ingen selvfølge at de som har lengst kjørelengde møter med skitneste bilene.......

Bilforhandlere får gjøre som de vil, der betaler jeg uansett ikke før etter at jeg har sett bilen. :D

Endret av ANM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ekstremt stort spenn mellom beste og verste bil på de biltreffene jeg har vært på, så jeg ser poenget ditt. (Veteranbiler der originallakken har verdi i seg selv får get-out-of-swirl-free-pass, selvsagt.)

Tror ikke det er så mye å gjøre med mange av tilfellene tho' (ikke uten å heve terskelen vertfall) - nemlig de som stort sett bare har kjøpt seg en fet bil og føler den er utstillingsverdig av den grunn alene, og selv om den kjøres gjennom vaskemaskin en gang i måneden og ser ut deretter.

Og apropos forhandlere; i samme bygg som min lokale Kiwi ligger det en Hyundai-forhandler som har en i40/50/ettellerannet på utstilling i fellesarealet (innendørs). Har stått der ca. en mnd og neppe sett en støvkost siden den ble bygget. Ser rett og slett forjævlig ut, full i fingermerker og et støvlag som nærmer seg pelsstadiet. Greit nok, det er ikke en BMW til en million, men hele hensikten med å stille ut bilen der er jo at folk skal se den og få lyst på den. Da hadde det ikke skadet med en QD, en MF og 5 minutters jobb i uken.

Attpåtil er den BRUN :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Nei, jeg mener vel ikke at terskelen bør heves, men standarden kanskje? Det finnes alltid et vaskeanlegg eller i værstefall tilgang på litt vann de fleste steder her i landet og avslutter man med en kvikk dusj med en god QD er mye gjort. Det er heller ingen selvfølge at de som har lengst kjørelengde møter med skitneste bilene.......

Bilforhandlere får gjøre som de vil, der betaler jeg uansett ikke før etter at jeg har sett bilen. :D

For å ta din nærmeste utstillingsplass for bil, Rudskogen, så NEI de har ikke vann så man får vasket bilen på plassen. Det vannet som er der er kun til å skylle av sand for de som treffer fella. Gatebil kjører eget opplegg og har gjort det i alle år. Våler derimot har skjønt det og satt opp høytrykk med myntautomat. Så hvis du vil heve standarden, synes jeg du først får kontakte de og be de få opp en spyler ;) Ja, det er i Rakkestad og Sarp, men er man heldigs så er bilen blitt møkkete fra Sarp og bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

For å ta din nærmeste utstillingsplass for bil, Rudskogen, så NEI de har ikke vann så man får vasket bilen på plassen. Det vannet som er der er kun til å skylle av sand for de som treffer fella. Gatebil kjører eget opplegg og har gjort det i alle år. Våler derimot har skjønt det og satt opp høytrykk med myntautomat. Så hvis du vil heve standarden, synes jeg du først får kontakte de og be de få opp en spyler ;) Ja, det er i Rakkestad og Sarp, men er man heldigs så er bilen blitt møkkete fra Sarp og bort.

Nå er annlegget på rudskogen langt fra ferdig heller.....

Det skal bygges en del på den nye "depo" siden, så se ikke bort fra at det kommer vaskeanlegg og diverse der ;)

Vi har alltid med oss trykk kanner og optimum no rinse... og selv etter å ha kjørt grusveien rundt banen får vi alltid vasket over biler.. tar bare litt ekstra tid...

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta din nærmeste utstillingsplass for bil, Rudskogen, så NEI de har ikke vann så man får vasket bilen på plassen. Det vannet som er der er kun til å skylle av sand for de som treffer fella. Gatebil kjører eget opplegg og har gjort det i alle år. Våler derimot har skjønt det og satt opp høytrykk med myntautomat. Så hvis du vil heve standarden, synes jeg du først får kontakte de og be de få opp en spyler ;) Ja, det er i Rakkestad og Sarp, men er man heldigs så er bilen blitt møkkete fra Sarp og bort.

Når det gjelder Gatebil på Rudskogen, mistenker jeg at de som "stiller ut" bare har funnet en metode å få fin parkeringsplass. Var på Motorfestivalen i går......Spiste gode spareribs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nok alle sett det samme, men husk at man godt kan være bilentusiast selv om man ikke er lakknerd.

Jeg har sett biler med understell så strøkne at man kan spise av det, men som likevel har swirls.

Og det blir helt feil å dømme folk bare fordi de ikke har samme hobby eller interesse som oss, husk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nok alle sett det samme, men husk at man godt kan være bilentusiast selv om man ikke er lakknerd.

Jeg har sett biler med understell så strøkne at man kan spise av det, men som likevel har swirls.

Og det blir helt feil å dømme folk bare fordi de ikke har samme hobby eller interesse som oss, husk det.

Joa, men utstilling er nå utstilling. Finner iikke hunder med flokete/skitten pels på hundeutstilling...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nok alle sett det samme, men husk at man godt kan være bilentusiast selv om man ikke er lakknerd.

Jeg har sett biler med understell så strøkne at man kan spise av det, men som likevel har swirls.

Og det blir helt feil å dømme folk bare fordi de ikke har samme hobby eller interesse som oss, husk det.

Ja, det er det jeg erfarer også. Nesten alle legger merke til det, derfor tar jeg det opp. Garantert noen klubbmedlemmer/utstillingsarrangører her inne.

Nå snakker ikke jeg om Swirls og hologrammer, selv om det også sier noe. Det jeg snakker om er så enkelt som å tørke av bilene og tømme dashen for søppel. Litt respekt for de som setter av tid for se på stolthetene deres.

Bare så det er sagt, enn ellers plettfri bil, med litt bruksskader synes jeg ikke er skjemmende, snarere tvert imot, viser at vogna passes på, men ikke minst brukes.

Endret av ANM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men utstilling er nå utstilling. Finner iikke hunder med flokete/skitten pels på hundeutstilling...

To helt forskjellige ting spør du meg.

Greit nok at dere legger merke til det, men helt unødvendig å lage en sak ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Bare så det er sagt, enn ellers plettfri bil, med litt bruksskader synes jeg ikke er skjemmende, snarere tvert imot, viser at vogna passes på, men ikke minst brukes.

Men da er det jo ikke lengre en utstillingsbil :)

99% av de som er på treff og utstillinger tror jeg ikke reagerer på det samme som vi ser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Etter at man har vært medlem her inne en stund, ser man lakken på en annen måte en 99% andre.. Og man kan jo kanskje bli litt pirkete, men det burde være en viss standard ang utseende på utstillingsbiler enn mange kanskje opererer med.. Og de butikkene som bruker en Qd/rutevask i lokalet en gang i uken, eller ved behov har (ofte) større omsetning enn de som ikke gjør det.

Skal ikke så mye til:)

Og jeg synes sammenligningen med hundeutstillingen var god, utstilling er utstilling:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom på en større Ford forhandler i Oslo området i sommer for å se på bruktbil og jeg dro derfra uten noen som helst lyst til å handle bil...klargjørerne kan umulig vite hva de holder på med, alle og da mener jeg alle bilene var fulle av voksrester og biler beskrevet som strøkne var fulle av riper og steinsprang..

Var bilutstilling her hvor jeg bor og det var et sørgelig skue, såkalte entusiastbiler skitne, fulle av riper og svirls..om noen biler burde være fine må jo det være finværs biler men ikke her nei....heldigvis var det et par eksempler på strøken biler også bla en restaurert oval vindow folkevogn..

Konklusjon: jeg/vi har antagelig en standard som folk flest ikke lever opp til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Tror nok mange finner ut om swirls her inne ja..

"99% av de som er på treff og utstillinger tror jeg ikke reagerer på det samme som vi ser" Som Bernhard sier tror jeg nok er nærme sannheten. Å rydde i bilen er noe annet, det får en gjøre, samt vaske den.

For min del, så er swirls og sliten lakk noe av det første jeg ser, jeg ser ikke Ferrari eller Lamborghini lenger jeg ser lakk :D

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner godt til dette ANM tar opp her. Har vært mye rundt på treff de siste årene og ser eksempler på slappt bilhold gang på gang. Nesten som folk synes det er litt tøft når det er møkkete og slitent.

Og at største delene av de som deltar eller befinner seg på treffet ikke reagerer som oss er helt sikker. Skjønner ikke at "vanlige" folk ikke legger merke til slikt. De kan stå å se på en bil så full av swirls og med så mye holos at det ser ut som lakken er invadert av spøkelser. Men likevel utbryte at dette er noe av det mest strøkene de har sett.

Kanskje folk tenker "det er ikke så farlig med de ripene, de forsvinner når sola ikke står rett på".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, så er swirls og sliten lakk noe av det første jeg ser, jeg ser ikke Ferrari eller Lamborghini lenger jeg ser lakk :D

Må vel innrømme at jeg sliter med det samme, men ville prøve å virke litt "normal". :blush:

Det sørgeligste jeg ser derimot, er biler hvor man tydelig har lagt ned enorme mengder arbeid og bilen er nesten perfekt, men så har de sviktet på oppløpet. Stilig lakk med appelsinhud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva definerer dere som en utstillingsbil da? Blir en vanlig bruksbil en utstillingsbil bare fordi at man drar på biltreff med den? Eller skiller dere mellom det som faktisk er utstillingsbiler (trailerqueens) som står til pynt året rundt, enten i en garasje eller fraktet til en utstilling, og normale bruksbiler som har dratt på biltreff?

Greit nok det at man skal plukke ut søppel fra gulvet og tørke støv av lakken, men tror det blir litt sånn som Truhaa sier at man ser det som et "lakk-treff" der lakken tilfeldigvis ligger over en Ferrari eller Lamborghini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...