Oluf 328 Skrevet 26 August, 2012 Rapporter Share Skrevet 26 August, 2012 (endret) Da var det på tide med en S&S fra meg igjen. Blir ikke helt det store da jeg hadde mer enn nok å henge fingrene i samt nytt objektiv til kameraet som jeg ikke var helt vant med så det ble mange ubrukelige bilder. Bilen er en 2003 mod Impreza STI med ca 170000km på telleren om jeg husker riktig. Den har også blitt brukt hyppig på bane, så lakken trengte ett løft. Bilen ankom en mandags morgen og jeg skulle få ha den hele uken. God tid tenkte jeg... Så feil kunne jeg ta... Men mer om det senere i tråden. Jeg startet som vanlig med vask. Prosedyre ble ca noe som dette: Prickbort fra vinduer og ned og Scholl Rim7 på felger etterfulgt av skum bestående av en god dose Orange Prewash, CG Maxi Suds 2, CG Greenclean, Surfex HD og Megs NXT wash. Skrubb av felger med Mothers og Vikan felg børste. Avspyling, og så samme runde bare med IronX under. Enda en runde med Surfex under skummet og detailer brush ble letet frem og brukt på lister etc. Dekk skrubbet med en ekstra dusj Surfex. Ikke mange bilder av vask, men her er noen: Så inn for inspeksjon. Lakken bar preg av mye swirls og en god del RDS. Så ble det litt kombo testing, og det var her eventyret startet. Lakken viste seg å være noe innst i he***** sticky. Og det som egentlig skulle være en lett 1-stegs jobb skulle viste seg å utvikle seg til noe mye mer. Det første jeg prøvde var Scholl S17+ på sort Scholl pad. Prøvde meg først på 1600 rpm. Etter 1,5 pass var polishen helt tørr og det virka som det lille jeg korrigerte vekk av klarlakk blanda seg med polishen og nermest ble til lim. Paden kjørte seg nesten fast i lakken og det var umulig å kjøre noe som helst. Ikke før på 1300 rpm gikk det ann å fullføre 2 pass. Resultatet ble slik: JA, det er den matte firkanten som er polert... Ikke resten rundt, slik man skulle tro. Det viste seg att denne komboen bare gjorde vondt værre. Den fjernet dog godt med swirls, men hva hjalp det når lakken ble 10 ganger mattere enn den var etter jeg var ferdig Scholl S30 ble hentet frem og kjørt på orange Scholl pad. Til og med denne tørket nesten like fort som S17+ og gav langt fra ønsket korrigering av lakken. Jeg forsto da att det var umulig å levere ett akseptabelt resultat med bare ett steg på denne lakken. Så Scholl S03 Gold ble hentet frem sammen med gul og blå scholl pad. Like håpløs denne komboen også, men den korrigerte i hvertfall. Hyppig vask og bytte av pad ble ett must og jeg slo meg til ro med 2-3 pass på 1300 rpm i flere omganger. Jeg blanda også inn litt whipedown i polishen (Scholl CF02) noe som så ut til å hjelpe polishen fra å gå tørr så fort uten å minske korrigeringsevnen nevneverdig. Det gikk fremover, men fy F så treigt det gikk. På 1300 rpm og kun 2-3 pass korrigeres det ikke mye. Det begynte å gå mot kveld og det var her jeg fikk en liten "åpenbaring". Etter klokka bikka 18.00 ca ble det plutselig en god del lettere å polere. Polishen virka tilnermet normal av og til og jeg kunne kjøre flere pass. Jeg fant ut att dette måtte ha noe med luftfuktigheten å gjøre? Det var i hvertfall ENORM forskjell på hvordan polishen oppførte seg. Er det virkelig så lite som skal til? Neste dag var lakken like forbanna jævelig å jobbe med, så jeg bestemte meg for å korrigere utpå kvelden i stede. Da dette var den eneste ferie uka mi hadde jeg også andre planer innimellom, og jeg hadde beregnet en 1-stegs. Så da hadde jeg plutselig ikke så god tid alikevel. Dag 2 gikk med til å rense interiør. Våtsuger og Scholl Speed 9000 ble funnet frem. Førstemann ut ble mattene. Scoll Speed 9000 blandet ca 1:8 sprayet på og jobbet inn med interiør børste. Så sugd opp med våtsuger. Sprayet så på rent vann og sugde opp i flere omganger til det sluttet å skumme. 50/50 av matter: Diverse bilder: Resten av interiøret inkludert gulvteppene fikk samme prosedyre. Dash og andre detaljer fikk MF fuktet med Speed 9000 og detail sticks. Så gikk jeg lei av interiør og avlastet med litt eksos shine. Sholl S03 Gold på en avkuttet bit blå scholl pad for hånd etterfulgt av autosol. 50/50: Hadde andre planer den kvelden så det ble ikke noe mer lakk jobb på meg den dagen (takk og pris ) Neste kveld var det på'n igjen med påfølgende banning og tolmodighet satt på prøve. Men slitet begynte i hvertfall å vise resultater. Avsluttet kvelden med ett stemningsbilde i garasjen. Neste dag ble bilen korrigert ferdig. Under dørhåndtakene ble det brukt Scholl S03 Gold på blå scholl pad Før: Etter: Noe småplukk ble det dog igjen der. Etter det dristet jeg meg til å ta en holo sjekk. Ikke uventet var det en god del å rydde opp i her ja. Fant frem Krauss DA og S30+. Testet ut litt forsjellige pads før jeg til slutt havnet på Lake Country White CCS Curved pad. Dette var en fryd å jobbe med. Med DA maskin hadde jeg ingen problemer med klumping/tørrkjøring av polish så her ble det vanlig prosedyre. Spre på minste hastighet og så opp på nivå 3. To pass med mye press, ett med medium og ett til slutt med bare press av maskinen. Etter en runde med det og whipedown så det bedre ut Hele bilen ble da kjørt med den koboen før jeg tok kveld. Fredag ble det endelig litt kosejobb. Bilen ble kjørt ut og skummet ned med noe àla det som ble brukt under vask. Detail brush på lister, plast, kriker og kroker for å få vekk polish støv. Jeg fikk forresten ikke av skiltholderne, da de var festet med noen bolter som satt noe innst i hel***** Motorvask ble også tatt her, men glemte desverre bilder. Dørteskel fikk smake detail brush og Scholl spam. Ruter fikk Sonax Fünsterspruts Black WOW på plast. 50/50: Swissvax Pneu matt på dekk og Swissvax Autobahn på felger. RainX på alle ruter Buffet av med Swissvax klut beregnet på glass som vi fikk med fra Sveits. Den var helt genial på glass, så denne trenger jeg flere av. Stillheten senket seg og Swissvax Concorso ble hentet frem for å sette prikken over i'en. Knipset noen kjappe bilder av resultatet før jeg raste avgårde til Bergen på Mitsu meet. En siste holosjekk før jeg dro avgårde for å forsikre meg om att alt var i den skjønneste orden. Da jeg kom hjem på Mandag plukket jeg opp eier, og knipset de siste ferdigbildene. Ferdigbildene av interiøret ble ikke så bra da jeg ikke hadde noe godt lys, noen ble alt for lyse og noen for mørke. Uansett, takk for meg Endret 26 August, 2012 av Oluf 35 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 27 August, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 August, 2012 Det ble bra til slutt Var en lærerik tråd dette!Kanskje det hadde gått bedre med DA fra begynnelsen av? Cred for meget bra resultat og innsats Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kobsar 42 Skrevet 27 August, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 August, 2012 Cred gitt! Men litte inne på det Silset nevner, jeg kjører KUN DA på 1-stegsjobber, kan touche bortpå med roterende hvis det er noen spesifikke riper som er irriterende selfølgelig... Så er det også mulig at jeg er for billig på 1-stegsen min og prøver og holde meg unna 2 Nice work Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oluf 328 Skrevet 27 August, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 August, 2012 Testa s3Gold med div pads på DA. Gav langt fra ønsket resultat da lakken hadde rikelig med dype riper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune90 24 Skrevet 27 August, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 August, 2012 Ble bra tilslutt dette:) cred for godt arbeid:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torkild 141 Skrevet 27 August, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 August, 2012 Nydelig dette her Oluf, cred on the way.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 27 August, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 August, 2012 Cred for denne Olav, ble blankt og fint. Ser ut som du gjorde en veldig god innsats innvendig også. Var hyggelig å møte deg på Mitsu-treffet forresten, og bilen din så meget bra ut IRL. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JMossige 91 Skrevet 27 August, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 August, 2012 Flott jobb på grom bil. Så det går helt fint å våtsuge alcantara altså? Har lurt litt på dette helt siden jeg hentet E46'en. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vangen 236 Skrevet 27 August, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 August, 2012 Flott jobb det her ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oluf 328 Skrevet 27 August, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 August, 2012 Ble bra tilslutt dette:) cred for godt arbeid:) Takker Nydelig dette her Oluf, cred on the way.. Takk Cred for denne Olav, ble blankt og fint. Ser ut som du gjorde en veldig god innsats innvendig også. Var hyggelig å møte deg på Mitsu-treffet forresten, og bilen din så meget bra ut IRL. Takk for det. Ja det var hyggelig det Ble litt knapt med tid da jeg hadde en del annet på agendaen den uken og ikke regnet med en 2-stegs, så jeg rakk ikke over alt jeg hadde tenkt å gjøre. Men til gjengjeld fikk eier en 2-stegs i steden for 1-stegs, så det går vel litt opp i opp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 27 August, 2012 Rapporter Share Skrevet 27 August, 2012 Cred er gitt for en fin-fin jobb! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oluf 328 Skrevet 27 August, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 August, 2012 Flott jobb på grom bil. Så det går helt fint å våtsuge alcantara altså? Har lurt litt på dette helt siden jeg hentet E46'en. Jeg tenkte å bruke SV alcantara, men jeg ville helst våtsuge da de var ganske skitne. Så var i tenkeboksen mtp det selv, da jeg vet man bør være forsiktig med alcantara. Jeg var litt redd "hårene" skulle bli skadet/revet med, men med litt forsiktighet gikk det helt fint. Cred er gitt for en fin-fin jobb! Takk for det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins Dennis 546 Skrevet 27 August, 2012 Admins Rapporter Share Skrevet 27 August, 2012 Flott utført jobb Blir veldig fin den blå fargen på disse når de får skikkelig behandling Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oluf 328 Skrevet 27 August, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 August, 2012 Flott utført jobb Blir veldig fin den blå fargen på disse når de får skikkelig behandling Takk Ja, digger fargen jeg også. Ser dog mye bedre ut live Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bayersk-mach-werk 70 Skrevet 28 August, 2012 Rapporter Share Skrevet 28 August, 2012 knallbra jobba ossen syntes du sonax sin fønsterpus var vurderer å gi til innkjøp av den da chlas ohlson som er i nærheten selgern. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oppdatert 14 Skrevet 28 August, 2012 Rapporter Share Skrevet 28 August, 2012 bra jobba. cred gitt seff Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oluf 328 Skrevet 28 August, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 August, 2012 knallbra jobba ossen syntes du sonax sin fønsterpus var vurderer å gi til innkjøp av den da chlas ohlson som er i nærheten selgern. Den gjør jobben sin den. Etterlater ingen skjolder og det lille laget som eventuelt blir igjen på ruta "fordamper". bra jobba. cred gitt seff Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
apex_s2k 62 Skrevet 21 September, 2012 Rapporter Share Skrevet 21 September, 2012 Ser du har slitt litt med lakken på Subaru. Godt å vite at jeg ikke er den eneste. Jeg har handla meg en Forester fra 2003 nå, og når jeg skulle korrigere den, så oppførte det seg helt likt som det du beskriver. Utrolig irriterende, egentlig. Tror jeg kommer til å kjøre så grov kombo som mulig med DA på min og bruke få pass og lav hastighet. Er vel litt det samme som du kom frem til, Oluf? Høres det fornuftig ut? Har egentlig ikke lyst til å korrigere bare på kveldstid heller... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oluf 328 Skrevet 21 September, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 21 September, 2012 Ser du har slitt litt med lakken på Subaru. Godt å vite at jeg ikke er den eneste. Jeg har handla meg en Forester fra 2003 nå, og når jeg skulle korrigere den, så oppførte det seg helt likt som det du beskriver. Utrolig irriterende, egentlig. Tror jeg kommer til å kjøre så grov kombo som mulig med DA på min og bruke få pass og lav hastighet. Er vel litt det samme som du kom frem til, Oluf? Høres det fornuftig ut? Har egentlig ikke lyst til å korrigere bare på kveldstid heller... Med DA så kom det på det samme hvilken hastighet jeg kjørte virka det som, da gikk det helt fint uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ruben 31 Skrevet 21 September, 2012 Rapporter Share Skrevet 21 September, 2012 Hadde samme problemer på Honda crv, toyoate hilux og toyota landcruiser. Det med at padden kjører seg fast kommer nok av at lakken er veldig myk. komboen jeg brukte var en medium polish på rupees DA maskin. og kjørte fin polish til slutt. Gikk MYE bedre enn alle komboer med roterende. Det er hvertfall min erfaring med japanske biler. Cred for bra res. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.