Pirk

Store merker i lakk etter bruk av TW clay

Hei

Skulle prøve å claye min 2011 mod V70 før poling og voksing. Jeg hadde kjøpt følgende TW produkt: http://www.bilxtra.n...e-clay-bar-kit/

Jeg syns clayen virket tørr på utsiden, men jeg prøvde å kna den knallharde leira så godt jeg kunne før jeg begynte.

Spruta masse smørning utover et lite parti på panseret, og på clayen og prøvde å ikke trykke hardt.

Resultat:

CEJEr.jpg

Lakken føles glatt ut, men har fått mange merker. Nesten som jeg har brukt pussepapir.

Bilen var grundig vaska og avfetta før jeg prøvde dette.

Er dette forventa resultat? Prøvde å fjerne det med litt AG Paint Restorator. Det gikk greit, men har ikke lyst å gjøre det på hele bilen.

Hva kan være feil? For kald clay? For gammal og tørr clay? Eller er dette sånn det skal være?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør være iallefall 15 grader når du clayer.

Del opp i 2 biter som skal være runde og flate som pannekaker.

Ta bitene oppi ei bøtte med varmt vann. Clayen skal være mjuk og du skal bruke masse væske og null trykk på lakken.

Kna og bytt claybitene ofte.

Eg ville ikkje ha brukt clay viss det ikkje skal maskinpolerast etterpå. (iallefall når ein ikkje har gjort dette før og ikkje kjenner til korleis lakken er på bilen)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.Dette kalles vel for marring eller noe sånt.Skjer om clayen er for hard, for lite lube bl.a. Jeg har aldri clayet en bil uten en rask maskinrunde etterpå.Blir lett småmerker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er helt normalt på en del lakktyper, særlig hvis ikke temperatur, teknikk og smøring har vært helt optimal.

Jeg bruker ikke clay hvis jeg ikke skal maskinpolere med slipende midler etterpå ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit å ha sagt at du ikke har ødelagt lakken, skal ikke mye til for å få bort merkene. Men må ha slipende polish, S30 vil nok holde på den lakken :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, får prøve igjen i morgen. Lakken var bortimot perfekt, bare pittelitt nupper nederst på bilen.

Om jeg ikke kjenner noen nupper, er det noen andre fordeler med å bruke clay?

Tanken var å bruke følgende (uten maskin i utgangspunket):

-Deep Crystal Paint Cleaner

-AG SRP

-AG HD voks

Så ikke noen produkter med spesielt korrigerende egenskaper. Kan sikkert bytte ut steg 1 med AG sin Paint Renovator og DA maskin...

Skal ikke være lett å få blank bil ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå mener jeg å huske å ha lest at denne Clayen fungerte bedre med en annen lube enn det som fulgte med i settet. Skal se om jeg finner linken til dette utsagnet også.

Fikk slike merker på den Celica'en jeg polerte sist og da brukte jeg mye lube og soft clay fra Bilt Hamber, men laken var veldig myk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen,

Trenger jeg å bruke clay om lakken føles glatt ut?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen,

Trenger jeg å bruke clay om lakken føles glatt ut?

Det vet du ikke før du har clayet. ;) Clay fanger ofte opp møkk selv om lakken kjennes grei på forhånd.

Clay er uansett viktigst før maskinpolering. Man vil ikke ha den møkka i poleringspute på full rpm bortetter lakken

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ikke maskinpolere, så ville jeg droppet clayen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et godt tips for å kjenne om lakken er glatt, er å ta en brødpose på utsida av hånda og dra over lakken

(selvfølgelig på nyvasket bil)

Da kjenner du nupper du ikke har mulighet til å kjenne med håndflaten.

Selv clayer jeg alltid før maskinpolering, men er en fin metode for å få et inntrykk av hva som venter deg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar, supert forum ;)

Prøvde å ha clayen i varmt vann før bruk og da gikk det mye bedre :)

Sikkert vært for hard og jeg brukte sikkert llitt for mye press på clayen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man skal vel ikke bruke press i det hele tatt? Den skal bare "skli" over lakken til du ikke får nupping/motstand av noe slag :)

Ser noen anbefaler en plastposte på hånda. Jeg bruker alltid gummihansker for maksimal "beføling" :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gummihanske eller brødpose gjør vel sikkert samme nytten :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg polerte et panser i helga, glemte å bruke clay, bilen er sølvgrå, og etter polering så jeg endel mørke micro prikker som ikke ble borte med polering, huska da at clay var uteglemt, prøvde å claye, det var vanskelig da lakken var så ren at selv med god smørning satt halve leirklumpen fast, men dette fjernet jeg med mf. lakken ble matt, polerte på nytt og med bedre resultat.

så ja heretter clay før polering, ikke ellers.. :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri selv opplevd marring etter clay, men så har jeg alltid brukt en mild clay og plenty med lube. Uerfaren med TW sin clay, kanskje den er noe grov? Ha også i minnet at enkelte bilmodeller har mykere lakk enn andre ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved claying, bruk rikelig med fuktighet og finn en god teknikk og IKKE vær hardhendt. Varm også claybar godt før bruk :)

Kan anbefale å se litt på youtube, der er det sikkert masse filmer som viser gode teknikker. Clay skal bare skli forsiktig over lakken og man skal kunne høre når nupper blir "revet bort" det har i alle fall jeg erfart.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive